Når man doserer vodka

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Når man doserer vodka

Indlæg af Fyensgade »

Jeg har planer om doseringsanlæg til VSV, men jeg regner med at kunne fortynde mig ud af evt. problemer med sukker indholdet?
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Slingerskæv »

Olsen skrev:
StarF skrev:Om det passer er svært at vide, det er første gang jeg høre om det. MEN, det vil ikke overraske mig, hvis det var sandt, grunden til man mixer de forskellige ting, er jo for at tilføje flere forskellige kul stof typer, til forskelige bakterier der "spiser" forskellige ting. I mit system, hvor der bliver fodret godt, kunne vsv fint holde både no3 og po4 i bund.

der ud over er vsv så let at blande, jeg ser ingen grund til bare at nøjes med vodka, især ikke hvis man har planer om dosere hele tiden.
Men hvis man nu vil bruge doseringsmaskine, er du så ikke enig i at vodka er bedre egnet end vsv?
Undskyld jeg blander mig, men vil også selv i gang med VSV..
Er det helt udelukket at bruge doseringsmaskine til VSV? Jeg har en Aqua Medic SP3000, nogen der har erfaringer med det?
Alternativt, kunne man så ikke bruge vodka og eddike?
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Olsen skrev:
StarF skrev:Om det passer er svært at vide, det er første gang jeg høre om det. MEN, det vil ikke overraske mig, hvis det var sandt, grunden til man mixer de forskellige ting, er jo for at tilføje flere forskellige kul stof typer, til forskelige bakterier der "spiser" forskellige ting. I mit system, hvor der bliver fodret godt, kunne vsv fint holde både no3 og po4 i bund.

der ud over er vsv så let at blande, jeg ser ingen grund til bare at nøjes med vodka, især ikke hvis man har planer om dosere hele tiden.
Men hvis man nu vil bruge doseringsmaskine, er du så ikke enig i at vodka er bedre egnet end vsv?
ikke specielt, hvorfor skulle det da være det? Har selv i min tid brugt doserings maskine til vsv. har meget svært ved at forstå hvorfor man KUN vil bruge vodka, frem for en blandning. I så fald, kunne du jo lige så godt bare lave en sukker blandning og bruge. vodka/sukker er fint nok hvis det bare er noget man lige tilsætter over et par uger, for at hjælpe med at nedbryde noget. Men skal det doseres hver dag, konstant, så vil jeg til enhver tid bruge vsv. For at få forskellige kulstoffer ind i akvariet, kan slet ikke se hvorfor man ikke skulle ville det. Med mindre det er fordi sukker og klar eddike er alt for dyr for en.
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Der har tidligere på siden været snak om at sukker/eddike skulle klistre slangerne til.. Eller noget i den stil. Men her ville jeg da igen bare fortynde..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Slingerskæv »

Med den smule sukker opskriften på wiki'en foreskriver burde der da ikke være nogen problemer.. Det bliver i hvert fald forsøgt herfra!
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Jeg ville da gerne prøve vsv hvis ikke det klistrer slangerne til. Og ja, de kunne man jo måske også bare fortynde for at minimere risikoen for det.
Mvh Tobias
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: 4690 Haslev

Indlæg af TimW »

Har selv lige skåret sukkeret fra så det kun er eddike og vodka da jeg har læst et par steder at sukkeret kan ha indflydelse på farven på visse koraller
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Fyensgade skrev:Der har tidligere på siden været snak om at sukker/eddike skulle klistre slangerne til.. Eller noget i den stil. Men her ville jeg da igen bare fortynde..
Det har aldrig været et problem her, og tvivler på det nogen sinde har givet folk problemer, med mindre de har kommet mere sukker i en der står skrevet. Det er bare vigtigt at huske man ikke skal blande for store dosis af gangen, da det kan miste effekten over tid. (pga fouregning med bakterier, der med tiden vil spise alt kulstoffet) om det er et realt problem eller ej, skal jeg lade være udsagt. men der er flere der har været bekymret over det. Da jeg kørte med det blande jeg 500ml der fint holdte et par mdr uden problemer.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

jeg bruger kun vodka fordi jeg ikke har lyst til at afprøve om skukkeret klistrer slangerne og doseringspumperne til. Det kan godt være at de ikke gør det over et par uger, men hvad med over et par måneder? Eller kan sukkeret ikke bundfælde hvis det ikke opløses ordenligt? Vil gerne kunne stole på at den dosering mine doseringspumper giver ikke påvirkes af tilstoppede slanger. Det kan godt være at det ikke klistre, jeg ved det ikke men syntes at have læst det dengang jeg startede. Nu har jeg kørt med ren vodka i 6 mdr og det virker glimrende og er meget nemt at justere op og ned. Måske er jeg bare overforsigtig ;)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg må lige tænke over hvad jeg gør, indtil videre takker jeg for de fine svar, jeg har fået! Det er sgu i orden. Nu har jeg noget at gå efter. Jeg får mit nitrat testsæt mandag, og så må jeg starte derfra.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Meeloo
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Meeloo »

Fed tråd gutter..
Jeg køre NP Biopellets PT. og har kørt med dem i 2½ måned.
først fik jeg ciano bakterie.
så gik det væk igen.
mit Nitrat gik fra omkring 40ppm til 25 ca.
og så blev den der og er der stadig..
jeg byggede et ok stort refugium med Chaetomorpha og så min nitrat falde til ca 20ppm
alt så fint ud og så begyndte det hele ellers bare at gå den anden vej igen..
biopellets skal åbenbart bruge både nitrat of fosfat for at gøre det de skal
min fosfat har vist 0 de sidste par uger (salifert Po4 test kit)
Den sidste uges tid er jeg begyndt at se grøn / orange belægtning på mine sten.. :dizzy:
sandbunden er ved at blive brun som "diatomer"... :BA
først troede jeg at det var min akvariemands RODI vand jeg køber i dunke som var dårligt.
,men nu gider jeg ik de Biopellets mere! :G

Tager dem ud iaften og venter 2-3 dage, måler mit nitrat igen hver dag og SÅ..
VODKA DOSING! :y noget man selv kan styre og forsigtigt regulere. ikke VSV, bare vodka.

fandt en masse om det her
http://reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Fedt link!

Kan det virkelig passe at min nitrat ligger på 0? Jeg er begyndt at fodre OK meget igen og jeg har 5 fisk i alt nu. Splinternyt Salifert testsæt siger at nitrat er ikke målbar. Skal jeg stole på det??

Jeg bruger kun Phosban medie, men det tager vel ikke nitrat??
Mvh Tobias
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Hvis forholdet mellem biologisk og mekanisk filtrering stemmer er det slet ikke utænkeligt.. Min nitrat er heller ikke målbar :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jamen så er der jo ingen grund til for mig at dosere vodka, hvis min nitrat alligevel ligger på 0. Jeg må lige følge den og se om der sker ændringer.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Min nitrat og fosfat er fortsat 0.00, men jeg har alligevel grønne og brune alger på bagruden, hvor der er jævnt meget flow.

Skyldes det er algerne opbruger det næring der er i vandet, før det bliver målbart? Og i så fald, så vil det vel hjælpe med vodka? Og vil algerne forsvinde hvis jeg begynder på vodka?

Jeg er nemlig lidt træt af de grimme alger, men der er intet at måle i vandet.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Tror nærmere det skyldes Silikat - Din TDS måler viste jo en betydelig mængde silikat i dit vand..

Nu hvor du tilfører rent vand, så lad det brænde ud.. Algerne vil bruge det silikat der er, og når det så er opbrugt visner de hen.. Har du fået lavet en sump? Makroalger vil speede tingene lidt op :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Ja det er jo nok rigtigt. Den havde jeg ikke lige tænkt på.

Sumpen er stadig på tegnebrættet. Jeg mangler stadig lige de sidste ting, såsom skilleglas, slanger og fittings samt returpumpe. Men jeg har overløbsboksen :W
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"