Aktivt kul - Så skal myterne dø!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Aktivt kul - Så skal myterne dø!
tak for at du startet tråden hansen den er skam intresant
den eneste forskning jeg har set som er akvarie relateret er ikke engang med aktiv kul men med hvad der gemmer sig i skummer koppen.prøv at kigge lidt på marinedepot.com på bornemans forum så vil du måske finde hans resultat
den eneste forskning jeg har set som er akvarie relateret er ikke engang med aktiv kul men med hvad der gemmer sig i skummer koppen.prøv at kigge lidt på marinedepot.com på bornemans forum så vil du måske finde hans resultat
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Det er såmænd ikke mig der søger svar, artiklen jeg linker til kan jeg mange steder selv nikke genkendende til. Jeg har aldrig haft akvarie uden kul, og for meget af det i manges øjne, og aldrig mistet noget på den konto..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det er bare det at systemer har det med at tilpasse sig så det er svært at vide hvad man havde haft uden 

- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Og med det svar kan man jo så også sige at der i og for sig ikke er nogle svar på at kul hverken smadre vandet, skader det eller andet.. Det var sådan set det jeg prøvede at komme frem til, men måske skal jeg lære at skrive på jysk..
Klart at det gør skade hvis man pludselig bare går amok med det, det gør alt andet sgu også..
Klart at det gør skade hvis man pludselig bare går amok med det, det gør alt andet sgu også..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
been there done that,jeg kan heller ikke jysk og skam fået hugg!
men for det meste så prøver jeg da at være moderat oversat fornuftig og igen nogle gange må man overdrive for at fremme forståelsen
..mange clicheer på engang
tidligere kørte jeg selv bare kullet 24/7 passivt i sumpen.men nu vil jeg til at bruge et flydende filter for at få større overflade
men for det meste så prøver jeg da at være moderat oversat fornuftig og igen nogle gange må man overdrive for at fremme forståelsen

tidligere kørte jeg selv bare kullet 24/7 passivt i sumpen.men nu vil jeg til at bruge et flydende filter for at få større overflade

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
´Han$en skrev: Klart at det gør skade hvis man pludselig bare går amok med det, det gør alt andet sgu også..
det er der jo ikke noget nyt i- koralerne tåler ikke hurtige ændringer i vandet, hverken positive eller negative...
Aktivt kul har altid været en nyttigt metode til at klare vandet og fjerne giftstoffer- men hvis man smider flere liter kul i til et par hundrede liter vand, så beder man om problemer- det er jo det samme med Rowaphos...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Synes næsten jeg skrev det samme i mit første indlægengelquist skrev:men hvis man smider flere liter kul i til et par hundrede liter vand, så beder man om problemer- det er jo det samme med Rowaphos...Han$en skrev: Klart at det gør skade hvis man pludselig bare går amok med det, det gør alt andet sgu også..

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
ja men du skrev det åbenbart ikke på "jydsk" 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- classie
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5672 Broby
- Saltvand siden?: 2010
Træls at være fra Randers nu. Øv 

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Ok- jeg fik et andet indtryk af målet med din trådHan$en skrev:Synes næsten jeg skrev det samme i mit første indlægengelquist skrev:men hvis man smider flere liter kul i til et par hundrede liter vand, så beder man om problemer- det er jo det samme med Rowaphos...Han$en skrev: Klart at det gør skade hvis man pludselig bare går amok med det, det gør alt andet sgu også..

"Der er stor tendens blandt saltvandsakvarister rundt i hele verden, til at påstå at Aktivt Kul kan overdoseres, smadre vandet, og hvad man ikke alt hører af sjove røverhistorier.."
Men hvad er det så for en myte der skal dø...?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Prøv lige at læse mit indlæg én gang til før du skriverengelquist skrev:Ok- jeg fik et andet indtryk af målet med din tråd:
"Der er stor tendens blandt saltvandsakvarister rundt i hele verden, til at påstå at Aktivt Kul kan overdoseres, smadre vandet, og hvad man ikke alt hører af sjove røverhistorier.."

Men som alt andet skal det selvfølgelig tænkes igennem og regnes på i stedet for at smide 20kg på med det samme, hvad enten det er kul eller fosfatmedie! - Oversat: Alt med måde! Man må også gerne lige tænke lidt selv, evt læse hvad der står skrevet, og ikke mindst evt læse på sin indpakning af det produkt man benytter

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Jeg forstår stadig ikke hvad det er for en myte du sigter efter og målet med din tråd... Så det var mere en undrende bemærkning til tråden og ikke tænkt som kritikHan$en skrev:Prøv lige at læse mit indlæg én gang til før du skriverengelquist skrev:Ok- jeg fik et andet indtryk af målet med din tråd:
Men som alt andet skal det selvfølgelig tænkes igennem og regnes på i stedet for at smide 20kg på med det samme, hvad enten det er kul eller fosfatmedie! - Oversat: Alt med måde! Man må også gerne lige tænke lidt selv, evt læse hvad der står skrevet, og ikke mindst evt læse på sin indpakning af det produkt man benytter

Og jeg har skam læst hvad du har skrevet- så ingen grund til flere bemærkninger på den konto...
men ok- det er vist bare gammel vin på nye flasker det her- gå langsomt, tålmodigt og forsigtigt frem, når det gælder saltvand med sps'er og lps'er. God basal viden at have med sig...
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
En ting der bla er læst før på forumet gennem de år jeg har været bruger er "Brug af kul konstant smadre vandet" - Jeg vil ikke nævne navne og udhænge personer, men bla dén, må da kunne kaldes en myte? Og jeg har læst lignende kommentarer ofte på Reef-Central og Reef Sanctuary også. På de forums er folk dog noget mere modtagelige over for andres erfaringer end det tilsyneladende er tilfældet hér..engelquist skrev:Jeg forstår stadig ikke hvad det er for en myte du sigter efter og målet med din tråd... Så det var mere en undrende bemærkning til tråden og ikke tænkt som kritik![]()
Og jeg har skam læst hvad du har skrevet- så ingen grund til flere bemærkninger på den konto...
men ok- det er vist bare gammel vin på nye flasker det her- gå langsomt, tålmodigt og forsigtigt frem, når det gælder saltvand med sps'er og lps'er. God basal viden at have med sig...
Men vi er helt enige omkring langsomt, tålmodigt og forsigtigt never the less..

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Den er jeg godt nok aldrig nogensinde løbet ind i på forummet.Han$en skrev: En ting der bla er læst før på forumet gennem de år jeg har været bruger er "Brug af kul konstant smadre vandet"
De fleste ved jo hvad kul gør. det binder medicin rester, dvs. som nilsk også er inde på vitaminer.
men kul binder og fjerner altså også Mg. så at sige at man ikke kan overdosere kul. er nok ikke helt rigtigt.
En del Som kører balling og zeo bruger jo netop kullen til at fjerne "Resterne og div. ophobninger"
Så kul er godt nogen steder og i nogen sammen hæng. men jeg kender også lige så mange som aldrig nogensinde har haft aktivkul i deres saltvand
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Ronny er inde på noget af det helt rigtige 

Senest rettet af Engelquist tirs 5. jul 2011 11:24, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
og fuldkorn er hele kerner....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
kan man ikke få HR Hansen til at lave målinger før og efter brug af aktivt kul og det der kunne være rigtig spændende, var vis hr. Hansen ville prøve at "overdosere", så kunne dét måske aflive myterne!
Der skal vidst konkrete beviser a la målinger og facts på bordet, for så kan det være ligegyldigt om det er på jydsk eller "svensk"!
Jeg har kun brigt kul i de tilfølde jeg har overdoseret foder eller vsv men ligeså mange gange har jeg bare lavet et heftigt vandskift, for at få neutraliseret affaldsstofferne i akvariet!
Der skal vidst konkrete beviser a la målinger og facts på bordet, for så kan det være ligegyldigt om det er på jydsk eller "svensk"!
Jeg har kun brigt kul i de tilfølde jeg har overdoseret foder eller vsv men ligeså mange gange har jeg bare lavet et heftigt vandskift, for at få neutraliseret affaldsstofferne i akvariet!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Starf;: hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
Kunne ikke være mere enig - man går på dette forum mere efter manden end efter synspunkterne, så vil man undgå personligt nedgørende angreb, bør man vare sin tunge eller holde kæft.
Overvejer da også alvorligt at melde mig ud - der er jo ikke meget andet end køb/salg og så altid personfnidder/fnadder i modsætning til for nogle få år siden, hvor der virkelig var gans i vidensdeling
sorry at jeg ødelægger tråden
Kunne ikke være mere enig - man går på dette forum mere efter manden end efter synspunkterne, så vil man undgå personligt nedgørende angreb, bør man vare sin tunge eller holde kæft.
Overvejer da også alvorligt at melde mig ud - der er jo ikke meget andet end køb/salg og så altid personfnidder/fnadder i modsætning til for nogle få år siden, hvor der virkelig var gans i vidensdeling
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
StarF skrev:Starf;: hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
du glemte salg fra skrammel kassenJerslev skrev: Kunne ikke være mere enig - man går på dette forum mere efter manden end efter synspunkterne, så vil man undgå personligt nedgørende angreb, bør man vare sin tunge eller holde kæft.

- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Den ene mands skrammel, er en anden mands guld
men jeg syntes at det er et akvarie forum, så har man andet at sælge, burde det sælges et andet sted, efter min mening.
Til de 2 sure gamle mænd
så burde i jo tage skeen i de anden hånd og gøre noget ved det, i er jo også en del af børnehaven (personligt syntes jeg ikke det er så slemt, som i fremstiller det), men syntes også der er lidt person fnider i hjørnerne, som jeg godt kunne undvære.

Til de 2 sure gamle mænd

Hilsen
Benny
Benny
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Der er nu også blevet en tendens til at et uenigt indlæg hurtigt opfattes meget personligt og straks udløser et næbbet/flabet svar...Jerslev skrev:Starf;: hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
Men kan kun give jer ret i at forumet har bevæget sig i en negativ retning, bl.a netop fordi der hurtigt bliver skudt med skarpt i det øjeblik der udtrykkes uenghed- men også fordi der slynges omkring med "ekspertudsagn" ,som er taget ud af det blå, men som nybegyndere herinde desværre tager for gode varer...
Kort sagt- tonen herinde er blevet næbbet og barnlig, og indlæggende er desværre ofte uden seriøsitet ...
Dette var en generel kommentar til forumet som sådan, på baggrund af jerslev's indlæg- og burde jo nok ligge i en tråd for sig- så hermed en undskyldning for dette

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Kan kun give dig ret. Men en stigende tildens er nu også at det er de samme personer som Kommer med disse "Børnehave agtige udtagelser" og så er det de selv samme som disser udvalgte personer uanset hvilken tone der bliver skrevet i på forummet.engelquist skrev:Der er nu også blevet en tendens til at et uenigt indlæg hurtigt opfattes meget personligt og straks udløser et næbbet/flabet svar...Jerslev skrev:Starf;: hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
Men kan kun give jer ret i at forumet har bevæget sig i en negativ retning, bl.a netop fordi der hurtigt bliver skudt med skarpt i det øjeblik der udtrykkes uenghed- men også fordi der slynges omkring med "ekspertudsagn" ,som er taget ud af det blå, men som nybegyndere herinde desværre tager for gode varer...
Kort sagt- tonen herinde er blevet næbbet og barnlig, og indlæggende er desværre ofte uden seriøsitet ...
Dette var en generel kommentar til forumet som sådan, på baggrund af jerslev's indlæg- og burde jo nok ligge i en tråd for sig- så hermed en undskyldning for dette
Men ja over de sidste par år er der godt nok kommet meget "expertise" til forummet
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
ronny.w skrev:Kan kun give dig ret. Men en stigende tildens er nu også at det er de samme personer som Kommer med disse "Børnehave agtige udtagelser" og så er det de selv samme som disser udvalgte personer uanset hvilken tone der bliver skrevet i på forummet.engelquist skrev:Der er nu også blevet en tendens til at et uenigt indlæg hurtigt opfattes meget personligt og straks udløser et næbbet/flabet svar...Jerslev skrev:Starf;: hold da kæft en børnehave.. vist på tide man melder sig ud af dette forum.
Men ja over de sidste par år er der godt nok kommet meget "expertise" til forummet
kan kun give jer ret
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
man skal da bare tage det personlige fnidder fra trådene i form for selvsensur og så holde tonen på emnet i tråden!
JEg sytes da emnet er vigtigt og jeg mente skam mit indslag i tråden her... Lige frem at melde sig ud fra forummet ermåske for langt at gå, men kan jo altid holde en pause!
JEg sytes da emnet er vigtigt og jeg mente skam mit indslag i tråden her... Lige frem at melde sig ud fra forummet ermåske for langt at gå, men kan jo altid holde en pause!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg får ingen credits som så eller mister noget men idet mindste kan jeg kræve min del af tiden.ting ændrer sig hele tiden når folk lærer mer,det som nogen så bare misser er den process af viden og hvordan man læser videnskabeligt
normalt mener jeg da at have respekt for mennesker der har levet længere end mig selv og deres experise som nævnt og jo ældre en referense en læser des mindre chance er det for at forfatteren ikke har modifiseret konklusionen og tit så er den gode gamle solide stykke efterforskning ikke så meget up too date mer.men det betyder jo ikke at den er værdiløs snarere tværtimod meget værdifuld da man kan opsnappe i tråden hvordan ideer har ændret sig fra det orginale problem.
normalt mener jeg da at have respekt for mennesker der har levet længere end mig selv og deres experise som nævnt og jo ældre en referense en læser des mindre chance er det for at forfatteren ikke har modifiseret konklusionen og tit så er den gode gamle solide stykke efterforskning ikke så meget up too date mer.men det betyder jo ikke at den er værdiløs snarere tværtimod meget værdifuld da man kan opsnappe i tråden hvordan ideer har ændret sig fra det orginale problem.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Hvor blev debatten om aktivt kul af...?
Den blog, der linkes til, nævner at kul binder sporstoffer (og Mg, som nævnt i et indlæg ovenfor). Dette er absolut ikke en myte. Så ja - kul kan godt overdoseres, hvis man ikke tilsætter sporstoffer
Den blog, der linkes til, nævner at kul binder sporstoffer (og Mg, som nævnt i et indlæg ovenfor). Dette er absolut ikke en myte. Så ja - kul kan godt overdoseres, hvis man ikke tilsætter sporstoffer

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jo det er rigtig det binder også calcium hvis det er bundet til andet som kullet optar også bakterier.men ikke for at spille smart eller noget det betyder jo ikke at hånden så ikke virker merer bare fordi man har klippet negle