Har igen fundet noget underligt noget .....

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Øhhmmm...i ER klar over at det slet ikke er en reje når det kommer til stykket, ikk'? (kaster lige mere brænde på bålet :lol:)
Det korrekte navn for slægten er Stomatopoda, men jeg vil stædigt fortsætte med at kalde dem for mantis - det ligger bedre på tungen :wink:
Er der forresten nogen af de sprogkyndige der kan forklare det navn? Med mit begrænsede kendskab oversætter jeg stomatopod til mund(stoma)fod(pod)..."mundfod"?!? Måske det henviser til dens slagvåben som sidder oppe foran?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mikkel skrev:Øhhmmm...i ER klar over at det slet ikke er en reje når det kommer til stykket, ikk'? (kaster lige mere brænde på bålet :lol:)
Det korrekte navn for slægten er Stomatopoda, men jeg vil stædigt fortsætte med at kalde dem for mantis - det ligger bedre på tungen :wink:
Er der forresten nogen af de sprogkyndige der kan forklare det navn? Med mit begrænsede kendskab oversætter jeg stomatopod til mund(stoma)fod(pod)..."mundfod"?!? Måske det henviser til dens slagvåben som sidder oppe foran?
Men selvom det ikke er en reje, kan navnet vel godt henvise til dens kropsform, som dog minder om en reje?

En kirurgfisk er jo sådan set heller ikke uddannet kirurg :wink:
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Arj, men det er dog en fisk og "kirurg" henviser til dens "skalpeller", så det er et populærnavn, der for en gangs skyld ikke er helt ude i hampen.

I kan såmænd kalde Stomatopoden for "Ib" for min skyld - mine sko er store nok :wink:
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

mikkel skrev:Øhhmmm...i ER klar over at det slet ikke er en reje når det kommer til stykket, ikk'? (kaster lige mere brænde på bålet :lol:)
Der er jo heller ingen, der forbyder at kalde en spade for en skovl ;) Det er jo bare et spørgsmål om, om man vil gøre sig fortåelig, så alle ved, hvad man taler om. Eller om man mener, at det danske sprog som sådan har nogen værdi, eller om det er ok at opfinde sine egne ord? Nå, det er heller ikke for at lyde som en sur skolelærer ;) Jeg er sikkert nok skadet af at arbejde i en IT-virsksomhed, hvor flere og flere gyldige, danske ord skal skiftes ud med et eller andet plat engelsk, fordi det lyder mere smart i en fart. I øvrigt, hvis jeg nævnte en matis over for min mor, ville hun tro, at jeg mente en lille havefræser.

Mht. ordet reje, er det, så vidt jeg ved, kun de englesktalende lande, der anvender dette ord om søknælere. Men de anvender på den anden side også ordet fisk om søstjerner og skaldyr.

Jeg vil næsten tro, at "mundfod" må referere til, at dens forben/klosakse kan minde om en fremskudt mund. Det er egentlig et dyr, der giver rummonsteret fra Alien baghjul, når dte gælder konkurrencen om at være mest bizar :)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Det var litt meget snakk om dette dyret, uten å ha en doktorgrad i vitenskapelige navn ei heller i noget annet så kalles jo en land levende kneler for en Praying Mantis, og i dagligtale i feks Norge for en kneler, i de fleste engelsktalende land hvor det er snakk om en kneler så er navnet praying mantis allmen akseptert, der hvor det er snakk om marine dyr så er også navnet Mantis eller som på land navnet praying mantis også akseptert, dyret er som nevnt over en stomatopod, men kjært barn har mange navn, i dette tilfellet er mantis et såpass innarbeidet navn at uansett om halve scandinavia ønsket å forandre det til noe mere korrekt så vil dette dyret for all fremtid omtales som en mantis shrimp/ praying mantis eller enkelt og greit folke navn/shortname for mantis shrimp/ praying mantis som er en Mantis.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"