fosfat fjerner

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: fosfat fjerner

Indlæg af Brian C »

ronny.w skrev:Advarsler
Som følge af kullet kan dit vand blive mgeet klart og brænde koraller som står tæt på lyset
Kan lække fosfat til akvarievandet
Kan optage ønskede sporstoffer fra akvarievandet
så skal man jo heller ikke køre med skummer, den fjerner osse mange gode ting fra vandet

og den med fosfaten, tjah det har nu aldrig været et problem her, magnesium, har ligesom nbd ikke kunne holde den nede
min holdning er at man holde sig fra at spekulere over alt for mange af de teorietiske muligheder...

at kul skulle gøre vandet så klart at korallerne bliver brændt, tjah så vil jeg vove den påstand at man har et problem med sin vandkvalitet
men bortset fra det, så kan den eneste grund til at de bliver brændt af lyset, pga. aktivt kul / klart vand, da kun være fordi ændringen er sket for hurtigt...
og det er jo stort set ligemeget hvad man laver af ændringer i akvariet så må de ikke ske for hurtigt

når det så er sagt, så kørte jeg med kul 24/7, da jeg kørte med mixed reef som de fleste, og nogle koraller skulle afgive giftstoffer til vandet som andre koraller ikke kunne tåle
og jeg har ALDRIG oplevet koraller blive brændt pga at vandet blev for klart, jeg har ikke oplevet mangel af Mg, eller sporestoffer, og jeg havde god vækst
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af J. Andersen »

Hvor lang tid ca. virker Rowaphos hvis man smider det i sokken og så i sumpen?
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

J. Andersen skrev:Hvor lang tid ca. virker Rowaphos hvis man smider det i sokken og så i sumpen?
Det må komme an på så meget forskelligt:
vandmængde, granulatmængde, flow og ikke mindst hvor meget fosfaten skal sænkes.
Personligt har jeg ikke de store erfaringer endnu, men foreløbig har 100 ml granulat til et Boyu128L virket i 2 uger.
Måler mig lidt frem, og kunne faktisk igår aftes se at det nok var tid til fornyelse af Rowaphos'en.
Er dog skiftet til Deltec Aquacrown Phosphat-absorber, der er billigere og skulle være det samme - vi får se :GO
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Brian C skrev:
ronny.w skrev:Advarsler
Som følge af kullet kan dit vand blive mgeet klart og brænde koraller som står tæt på lyset
Kan lække fosfat til akvarievandet
Kan optage ønskede sporstoffer fra akvarievandet
så skal man jo heller ikke køre med skummer, den fjerner osse mange gode ting fra vandet

og den med fosfaten, tjah det har nu aldrig været et problem her, magnesium, har ligesom nbd ikke kunne holde den nede
min holdning er at man holde sig fra at spekulere over alt for mange af de teorietiske muligheder...

at kul skulle gøre vandet så klart at korallerne bliver brændt, tjah så vil jeg vove den påstand at man har et problem med sin vandkvalitet
men bortset fra det, så kan den eneste grund til at de bliver brændt af lyset, pga. aktivt kul / klart vand, da kun være fordi ændringen er sket for hurtigt...
og det er jo stort set ligemeget hvad man laver af ændringer i akvariet så må de ikke ske for hurtigt

når det så er sagt, så kørte jeg med kul 24/7, da jeg kørte med mixed reef som de fleste, og nogle koraller skulle afgive giftstoffer til vandet som andre koraller ikke kunne tåle
og jeg har ALDRIG oplevet koraller blive brændt pga at vandet blev for klart, jeg har ikke oplevet mangel af Mg, eller sporestoffer, og jeg havde god vækst
har altid kørt med kul, og har aldrig oplevet nogle af de ting ronny.w snakker om, køre også med rowa, så længe man ikke overdosere det. Er der ikke de store problemer.

jeg har hørt om folk der ikke har haft brugt aktivt kul, og så er begyndt at bruge det, der har oplevet koraller der blev bleached af lyset, pga vandet pludselig blev meget klare. Men det må man jo huske at tage højde for, bruger man det fast så er det jo ikke noget der pludselig bare sker.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

J. Andersen skrev:Hvor lang tid ca. virker Rowaphos hvis man smider det i sokken og så i sumpen?
det er der ingen der kan svare på, kommer an på hvor meget fosfat der er i akvariet og hvor meget der skabes. mediet bruges bedst i en reactor, så udnytter man det bedre.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

StarF skrev:
det er der ingen der kan svare på, kommer an på hvor meget fosfat der er i akvariet og hvor meget der skabes. mediet bruges bedst i en reactor, så udnytter man det bedre.
Reaktoren er da klart den mest effektive løsning
- men min lille sok i sumpen synes nu at virke efter hensigten hos mig :y
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ja det virker, der er da ingen der har sagt det ikke gør? brugte det også selv i en sok, helt tilbage da jeg startede :) siger bare du får mere ud af mediet med en reactor. :)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

StarF skrev:ja det virker, der er da ingen der har sagt det ikke gør? brugte det også selv i en sok, helt tilbage da jeg startede :) siger bare du får mere ud af mediet med en reactor. :)
Jeg regner med at et spandfilter eller indvendigt filter så ligger, i effektivitet, mellem reactor og sump sok :y

@ StarF: Har du nogle fotos herinde af din Cube... :GO

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

jo men det er ikke værd at vise frem endnu, har et par billeder fra før jeg solgte mit cam..
J. Andersen
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster

Indlæg af J. Andersen »

Men hvilken reactor skal man så bruge og hvor meget flow skal der igennm den?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

J. Andersen skrev:Men hvilken reactor skal man så bruge og hvor meget flow skal der igennm den?
Deltec har lavet nogle, Vertex har også. Flowet skal ikke være større end mediet, står og danser inde i reaktoren :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

mediet behøver ikke danse, især ikke når vi snakker rowa..
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"