Alger på sandbund, ??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Alger på sandbund, ??

Indlæg af apfolmer »

hmm.. dvs at mine 3-5 mm faktisk er til mere skade end gavn ?
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

vi er nok lidt enige og der er fordele ved at have en dyb sandbund, men som jeg har set det gennem årene, så er sådan en lidt ligesom olien på din bil den holder op med at være virke på et tidspunkt,(blandt andet fordi den ophober mere slam end den kan beabejde over tid).
og så kan den tage livet af hele molevitten.

så skal man absolut have sådan en fordi man ikke mener man kan drive akvarie uden sand så er det smarteste at have den i et refugie sump eller en spand der kan kobles fra hovedakvariet hvis den skal skiftes/dumpes ud.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

apfolmer skrev:hmm.. dvs at mine 3-5 mm faktisk er til mere skade end gavn ?
ikke nødvedigvis men det skal holdes rent manuelt hvis det skal forblive pænt og nok også udskiftes jævnligt det er min erfaring.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

seier skrev:vi er nok lidt enige og der er fordele ved at have en dyb sandbund, men som jeg har set det gennem årene, så er sådan en lidt ligesom olien på din bil den holder op med at være virke på et tidspunkt,(blandt andet fordi den ophober mere slam end den kan beabejde over tid).
og så kan den tage livet af hele molevitten.

så skal man absolut have sådan en fordi man ikke mener man kan drive akvarie uden sand så er det smarteste at have den i et refugie sump eller en spand der kan kobles fra hovedakvariet hvis den skal skiftes/dumpes ud.
så skal der vist ret meget til, jeg kører med mellem 3 og 5 cm i hovedakvariet, det bliver bare toppet op når det med tiden forsvinder lidt efter lidt, jeg støvsuger aldrig mit bundlag
akvariets alder kan du se i in signatur
mit lille 54 liters refugie med 7-8 cm bundlag kører osse fint, det bliver aldrig rørt

MEN! bundlagets type og især grovhed har så en stor betydning for trivslen af de organismer der skal leve i bundlaget
apfolmer skrev:hmm.. dvs at mine 3-5 mm faktisk er til mere skade end gavn ?
Nej det er det ikke, men det er kun hvad jeg kalder et pyntebundlag

men jeg kan fortælle, at når jeg en gang imellem oplever at tanken bliver angrebet af Cyano, så er det altid de steder hvor bundlaget er tyndest der kommer, jeg vil ikke fremkomme med nogen konklusion på årsagen, men det kunne være nærliggende at tro at det har noget at gøre med mængden af liv (renovationsarbejdere) i de forskellige områder af tanken, og nej det er ikke flowet
for det starter ikke på de samme lokaliteter hver gang, og jeg flytter ikke rundt på pumperne
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"