Caulerpa i display :-(
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Caulerpa i display :-(
krabber er no go,de er ikke kræsne og generelt æder mere eller mindre ALT!
som sagt jjeg tvivler stærkt på nogle som helst fisk vil æde den,hvis den gør er den med til at sprede taxifolian,jeg er dog mindre i tvivl med en sten æder(søpindssvin) der kunne komme i bunds med plagen,men igen intet er sikkert...
yderligere kan det være en snegle der virker på den måde at den suger næringen ud af planten hvorved den kolapser...den hedder et eller andet med chloris,kan ikke liiiiiige finde den igen...
tre link til...
http://www.seaslugforum.net/display.cfm ... rr&id=5659
http://www.seaslugforum.net/oxynoliv.htm#m8117
http://www.seaslugforum.net/elyssubo.htm#m10219
og tilsidst....
http://www.sbg.ac.at/ipk/avstudio/pierofun/ct/ct-1.htm
"""As species-poor meadows of C.taxifolia cover the infralittoral zone, it replaced the rich natural algal populations along with the disappearance of many of the normally occurring species associated with it, resulting in a drastic reduction in the richness and diversity of the Mediterranean littoral ecosystem. Due to the synthesis of toxic secondary metabolites (mono- and sesqui-terpenes) C.taxifolia has another advantage over the native seaweeds and sea-grasses. Eventually, the effect of the aquarium strain C.taxifolia in the Mediterranean is a major ecological event not only by protecting itself from predation (4.14Boudouresque et al., 1995), but also by significantly decreasing species diversity and fish biomass when compared with the P.oceanica beds. All this suggests that coastal ecosystems are clearly under threat, which will result in total uniformisation of underwater landscapes and their associated populations."""
som sagt jjeg tvivler stærkt på nogle som helst fisk vil æde den,hvis den gør er den med til at sprede taxifolian,jeg er dog mindre i tvivl med en sten æder(søpindssvin) der kunne komme i bunds med plagen,men igen intet er sikkert...
yderligere kan det være en snegle der virker på den måde at den suger næringen ud af planten hvorved den kolapser...den hedder et eller andet med chloris,kan ikke liiiiiige finde den igen...
tre link til...
http://www.seaslugforum.net/display.cfm ... rr&id=5659
http://www.seaslugforum.net/oxynoliv.htm#m8117
http://www.seaslugforum.net/elyssubo.htm#m10219
og tilsidst....
http://www.sbg.ac.at/ipk/avstudio/pierofun/ct/ct-1.htm
"""As species-poor meadows of C.taxifolia cover the infralittoral zone, it replaced the rich natural algal populations along with the disappearance of many of the normally occurring species associated with it, resulting in a drastic reduction in the richness and diversity of the Mediterranean littoral ecosystem. Due to the synthesis of toxic secondary metabolites (mono- and sesqui-terpenes) C.taxifolia has another advantage over the native seaweeds and sea-grasses. Eventually, the effect of the aquarium strain C.taxifolia in the Mediterranean is a major ecological event not only by protecting itself from predation (4.14Boudouresque et al., 1995), but also by significantly decreasing species diversity and fish biomass when compared with the P.oceanica beds. All this suggests that coastal ecosystems are clearly under threat, which will result in total uniformisation of underwater landscapes and their associated populations."""
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Jeg har to af disse damsler af en eller anden art og de æder alt hvad der hedder makroalger.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Hvis jeg smider en håndfuld hvadenten det er C.taxifolia eller Bryopsis ned til dem, så er det ædt op i løbet af 24 timer.
Og hvis det er C.taxifolia som har fået rodfæste, så bliver de ved med at bide det ned, indtil de rester der er tilbage som de ikke kan få fat i dør.
PS. Hvis der er nogen der er interesseret i dem, så er de meget billig til salg pga. pladsmangel og de er meget tæt på at blive aflivet.
Og hvis det er C.taxifolia som har fået rodfæste, så bliver de ved med at bide det ned, indtil de rester der er tilbage som de ikke kan få fat i dør.
PS. Hvis der er nogen der er interesseret i dem, så er de meget billig til salg pga. pladsmangel og de er meget tæt på at blive aflivet.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jaaa,det lyder noget for godt til at være rigtig...?har du også nogle bud på hvorlænge sporer kan overleve i ferskvand??,
det er jo næsten lige før man heller skulle ønske sig nogle aiptasia
det er jo næsten lige før man heller skulle ønske sig nogle aiptasia

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har en gul kirurg på 5 år som har tygget sig igennem en hel del taxafolia. Den ser sgu ikke ud til at have hverken nyre eller leverskade...
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvordan kan du se det?
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Horsens, Denmark
Puha, nu tog jeg en tre timers plukning af alger igår... Så nu må vi se hvordan de klarer sådan en omgang...
Er på jagt efter en gul kirug, og ærger mig gevaldigt over at det ikke er imorgen at Moby tager endnu en tur
Er på jagt efter en gul kirug, og ærger mig gevaldigt over at det ikke er imorgen at Moby tager endnu en tur

- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Er mespilla et søpindsvin og tager denne Caulerpa? jf. oles indlæg?
Eller ødelægger en sådan mere end den gavner?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Tror måske Martin har nogle hjemme i galten!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg har lige postet det her 2 gange det virket ikke første gang så jeg prøver igen.klisby skrev:Er mespilla et søpindsvin og tager denne Caulerpa? jf. oles indlæg?
søpindssvin er en stor gruppe som fisk, alle er ikke lige så heldigt et valg.men nogen gange er søpindssvin virkelig det eneste som kan holde en alge plage nede.nogle er sten spiser og stimulerer algevækst
mespilla globulus(bliver 3 cm i skelet diameter)og kræver levende kalkalger i kosten men tar også mindre alger som bliver ved at dukke op,den tar ikke de lange alger som en diadema sp.det er flere grunde til at jeg ikke ville vælge en diadema hvis det var mig og en af dem er at de er store og æder nærmest alt...
Senest rettet af ole kekkonen fre 23. apr 2010 11:11, rettet i alt 1 gang.
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Men du vill vælge en mespilla?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja,jeg har haft en og vil ha en igen,men først når jeg har rent vand
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2770 Kastrup
- Saltvand siden?: 2005
Jeg har en diadema sp. , man må sige at den er flittig til at gøre rent, men den fjerner også stort set alt helt ned til stenene, den spiser dog ikke alle mine kalkalger dem som er kraftig røde rører den ikke. Den er vel med piggene en 12cm i diameter, den har ikke væltet sten eller koraler selv om den lystigt kravler rundt imellem dem, indtil videre generer det mig ikke at den spiser kalk alger så længe den ikke rydder det hele.
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Så var jeg dælme en tur i GALTEN!!! 
Det blev til en mespilla som tøffer roligt rundt i akvariet nu. S må vi se om det kan hjælpe lidt på det.
Fruen var også med, og hun insisterede på også at få fisk. Så det blev til et par klovne.... men så havde man jo berrettet lidt for meget om klovn fisken, så de skulle jo også have noget at bo i...og vupti, så kom der ogs en hammerkoral med hjem.
Alt ser ud til at trivedes, men hvor længe går der som regel inden en hammerkoral folder sig helt ud efter den kommer i et nyt akvarie?

Det blev til en mespilla som tøffer roligt rundt i akvariet nu. S må vi se om det kan hjælpe lidt på det.
Fruen var også med, og hun insisterede på også at få fisk. Så det blev til et par klovne.... men så havde man jo berrettet lidt for meget om klovn fisken, så de skulle jo også have noget at bo i...og vupti, så kom der ogs en hammerkoral med hjem.
Alt ser ud til at trivedes, men hvor længe går der som regel inden en hammerkoral folder sig helt ud efter den kommer i et nyt akvarie?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Tillykke med nyanskaffelserne. Håber søpindsvinet virker efter hensigten. Må vi forresten se billeder? 

Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- klisby
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Billeder kommer i min byggetråd så snart jeg lige for tid til at tage ordenlige billeder..
Men alt går godt!
Men alt går godt!