Hej Anders.AndersNT skrev:Syntes idéen med Surge device er genial! Super måde at lave et vilkårlig flow på!
Man kunne jo eventuelt lave det så kammeret er delt op i to!
To forskellige størrelser, to "skylle" mekanismer.
- Så vil der oven i købet komme forskellig størrelse skyl, på forskellige tidspunkter frem for ét stort hver 2 min.
Har du overvejet pumper fra Danfoss eller lign. ?
Tænkte at du måske vil få mere flow ud af en professionel pumpe som er frekvens reguleret.!
- Har dog ikke kigget på producenternes hjemmeside endnu.
Vil du have regnet på noget flow, så sig endelig til
Ang. lys; hvis det var mig som var i gang med et ligende projekt, ville jeg overveje kraftig belysning i en periode på 4-6 timer, og så ellers et acceptabelt lysniveau fra T5 rør. Ved nielsk har gjort det samme da han havde HQI belysning, efter min mening fungerede det ufattelig godt!
Så får man mulighed for at holde lyskrævende koraller, men samtidig et mindre forbrug end hvis HQI'erne lyser 9 timer.
- Tak for dit indspark.

Jeg har set en sådan Danfoss ude på Kattegat Centret og har ikke overvejet den med tanke at det måtte være meget dyrt...
Efter din post vil jeg dog kigge på det!

______
Jeg har haft lidt samme tanke som du mht. Surge, men istedet anvende 3 pumper på tid for at fylde beholderen. Eks: En alene, samme + en. En + str. 3. Altså på skift, i kombination og herved tilnærmelsesvis uregelmæssige tømme tider af beholderen...
Har desuden kigget lidt på denne: http://www.fluidmaster.com/html/flush_products_502.html
______
- Jeg er desuden enig med din tanke på lys

/Flemming.