Cyano... hvilke årsager?

Forum for generel snak omkring saltvand.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Re: Cyano... hvilke årsager?

Indlæg af keanu »

Jeg har også erfaring med at cirkulation kan være en stor del af løsningen, jeg har et RSM og det er utroligt følsomt bag stenopsætningen, og de to powerheads der sidder i kan overhovedet ikke række hele vejen ned og rundt, så jeg er på udkig efter en tunzw 6025 til mit, jeg har en aquabee 500 siddende inde i akvariet pt. men de stråle er for koncentreret synes jeg :)

Jeg havde ikke tænkt på at temp. kunne være en del af skylden men jeg har da oplevet en større opblomstring her i de varme måneder må jeg indrømme, så det kan selvfølgelig også være en del af skylden :)
Billede
Brugeravatar
T.B.P.
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af T.B.P. »

Nu er jeg ikke så flittig til at måle mine værdier og jeg syntes at lav saltholdighed ka' fremme cyano, i mine tilfælde er cyanoen forsvundet når jeg har fået salten op på normal igen.
Tony Petersen.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Tror man skal passe på med at tilægge én årsag til cyano. Der er som oftes flere ting der skyldes det at man får cyanobakterier i sit akvarium. Har netop læst en artikel hvor det nævnes at cyanobakterier oftest gror på steder med højt flow. I forhold til de steder hvor jeg har set det forekomme, så passer det meget godt.

Derudover så anbefales det at man tilfører sand fra et akvarium der ikke har cyano til et akvarium der er inficeret med cyanobakterier. Og derudover så fastslås det at man bør sørge for at komme af med næringsstofferne, da disse i høj grad påvirker opblomstringen af cyanobakterier, sammenholdt med øvrige faktorer.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"