Døde tørre koralsten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

[quote="kaan

Jamen så må jeg jo bare i gang, det bliver nu i selve akvariet da jeg ikke ser nogen grund til at gøre det andre steder.
Er der nogen her i århus der vil sælge lidt indkørt levende sten til mig?

-klaus[/quote]

Det kan godt være at du ikke ser en grund til at gøre det andre steder end i akvariet, men det gør vi andre!
Akvariet skal gøres fuldstændigt rent, efter modningen af stenene, der sætter sig bakterie hinder over alt. Og alt muligt slam fra stenene(selvom de er "rengjorte" ligger på bunden, og det er ikke alt sammen der er lige smart at få i akvariet.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

nåja, godt ord igen. jamen så må jeg vel hellere anskaffe en balje til det formål.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

nåja, godt ord igen. jamen så må jeg vel hellere anskaffe en balje til det formål.
En regnvandstønde klarer det nemt og er ikke så dyr, og senere kan du bruge den til at blande vand i til vandskifte.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Ronny skrev:
En regnvandstønde klarer det nemt og er ikke så dyr, og senere kan du bruge den til at blande vand i til vandskifte.
:D så luksuriøse forhold har jeg ikke her i lejligheden men nu har jeg købt en 90L murerbalje, den burde kunne klare jobbet.

-klaus
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

du skal ikke bruge en murer balije, eller det kommer and på hvilken kvalitet dem du får i jem & fix er på olie basis og frigiver giftstoffer til vandet og derved også til stenene, og så kan du smide det hele ud. det er en erfaring jeg personligt har gjordt og efter nærmerer undersøgelser fik jeg denne forklaring.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

man kunne finde en tønne som der fx bliver fragtet fisk i?
da det er til madvarer kan den vel sagtens gå an? tror der er 100 eller 150 liter i sådan en..
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

kimjessen skrev:du skal ikke bruge en murer balije, eller det kommer and på hvilken kvalitet dem du får i jem & fix er på olie basis og frigiver giftstoffer til vandet og derved også til stenene, og så kan du smide det hele ud. det er en erfaring jeg personligt har gjordt og efter nærmerer undersøgelser fik jeg denne forklaring.
ok, så må jeg hellere lige tømme baljen med det samme. Tak for advarselen :)
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

hmmm, nu nåede de jo at ligge i den balje med vand i lige knap 4 timer, tror du at de stadig dur til noget?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kaan: Der er ingen skade sket! 4 timer er ikke ret meget! Der er iøvrigt ingen der siger at den balje du har brugt udskiller noget, men de kan gøre det.

AllanH: Selvfølgelig kan du bruge sådan en tønde, ting godkendt til fødevarer, udskiller ikke noget som kan være heldbredsskadelig.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Carsten skrev:Kaan: Der er ingen skade sket! 4 timer er ikke ret meget! Der er iøvrigt ingen der siger at den balje du har brugt udskiller noget, men de kan gøre det.

AllanH: Selvfølgelig kan du bruge sådan en tønde, ting godkendt til fødevarer, udskiller ikke noget som kan være heldbredsskadelig.
Den passer på beskrivelsen, den er købt i jem og fix, den lugtede lidt af olie da jeg skruppede den efter jeg havde tømt den.
Men du har nok ret, fire timer er ikke så meget.

-klaus
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

for ikke at bruge flere pænge
så tager du lige et stykke basing folie hvis du har eller plastfolie (dampspære )

og ligger i din mure spand og så er det bare i med vand og sten igen
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

til carsten..

nu siger du faxekalk skal i en en tønne/spand eller lignende.. med vand og cirkulation..

skal der ikke være nogen form for rensning af vandet? enten en skummer spændt på systemet, eller vandskifte?

er det nok bare at lade det stå at passe sig selv?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De gange jeg har haft sten til at modne har jeg inden de kom i vand, lige ladet dem ligge i ferksvand nogle timer for at evt. skidt og møg kan løsne sig. Der efter er de blevet spulet med rent vand, og så lagt i en tønde/kar med saltvand. Jeg har kun haft et varmelegme og en cirkulations pumpe i vandet, men ved at nogle også har en skummer koblet på.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

okay.. så snart der er kommet liv i stenene, er de så ikke lige så gode som almindelige sten som man giver 50 kr kiloet for ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

AllanH skrev:okay.. så snart der er kommet liv i stenene, er de så ikke lige så gode som almindelige sten som man giver 50 kr kiloet for ?
nej, for de har ikke samme porøsitet, så der kan ikke sidde lige så mange rensende bakterier som i rigtige levende sten.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Kaan fandt du ud af om det var koral eller faxe sten??

Jeg er P.t. ved at genoplive steen de har stået i 8 uger og der er kommet små muslinger på, så liv er der.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Det var nok noget der ligner faxe sten, men jeg tror nu at de kommer fra udlandet et sted.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"