Hvilket lys ???

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hvilket lys ???

Indlæg af Musiker »

Bøjer mig i støvet for Sten og Lord'en ;)
- Må være en fejl på aquapro's side:
http://www.aquapro2000.de/Lightning/T5- ... :7521.html

Her står målene opgivet:
http://www.fishfurfeather.com/articles. ... d_wattages
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

amddurin skrev:Så 3x39W = 117W og 250L (Brutto)*0.5W = 125W. - Det er godt nok tæt på vil jeg mene... :GO
-Sumpens vandindhold udenfor hovedakvariet skal vel heller ikke regnes med, når det er korallerne i hovedakvariet der skal lyses rigeligt op??? :?
- Jo større højde = flere Watt + jo mere dybden = flere Watt. :y
Takker amddurin så havde jeg regnet rigtig :)

Martinknorr: Jamen du skal jo som minumen have 163w over dit akvarie, så er du kørende :biggrin: Så du skal bare have fundet en lamper, som du godt vil have over :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Det lyder jo også fint nok hvis de bliver i den længde, så dækker de det meste af akvariet. Som Marco R skriver så skal jeg bare have taget en beslutning :-) Det kan så men også være svært nok
MVH
Martin
8370 Hadsten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Ja det gør de nemlig :GO Mit akvarie er 100cm langt, og mine rør er præcis så langt, som der står i ovenstående link, så der er "kun" små 7,5cm. i hver side, som ikke er direkte under lyset, men det ses nu ikke vildt meget i mit heldigvis :)

Hehe ja det kan det skam godt være *G* Men hvis du selvfølgelig bare vælger at skjule det, så behøver det jo ikke være en lampe med et lækkert design :biggrin:
Marco R[/center]
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

nej det er rigtigt. Chefen (læs kæresten) vil gerne have det gemt væk, så det kommer til at ligne et møbel i stedet for et akvarie.
Så såen bliver det jo :-)
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Husk nu venner, at det med 50% lys i forhold til vandet kun er en ide jeg har, det virker her hos mig, men korallerne viser ikke ''sit fulde jeg'' og jeg vil da gerne have lidt mere lys på, men IKKE hqi da jeg ikke vil ha' et åbent akvarie, og ikke ha' en stor ''klods'' oppe over akvariet, jeg er rigtigt godt tilfreeds med den akvastabil lampe jeg har på begge mine akvarier.

Husk jo mere lys jo bedre viser dine koraller sig og ikke mindst trives de.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

martinknorr skrev:nej det er rigtigt. Chefen (læs kæresten) vil gerne have det gemt væk, så det kommer til at ligne et møbel i stedet for et akvarie.
Så såen bliver det jo :-)
Haha den synes jeg, at man høre tit *GG*

Lars S: Jo men jeg tror bestemt også, at ens værdier, ls m.m., som mindst spiller en ligeså stor rolle i, hvordan ens koraller ser ud, og ikke at det kun er lyset, som er alfa og omega.. Bare min teori (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl) :)
Marco R[/center]
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Synes dog at jeg har hørt det før med det forhold mellem vand og lys, det kan selvfølgelig være i en anden tråd du har skrevet i Lars S ;-)
Men man kan sige at det kan altid laves om hvis jeg en dag får trang til lidt mere krævende koraller. Tror jeg lægger ud med 4x54w og så må jeg jo tage den derfra. Synes nu også der er et godt lys i mit boyu og det er ikke det vilde der i sådan et jo
MVH
Martin
8370 Hadsten
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Martin, hvis du laver en lyskasse selv - Så vil jeg også mene det er fint og starte med 4x54W også sørge for at der er plads til 2 mere hvis du bliver helt vild..
Husk at hvis du køler rørerene, holder de længere og giver mere lys!
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

martinknorr skrev:Synes dog at jeg har hørt det før med det forhold mellem vand og lys, det kan selvfølgelig være i en anden tråd du har skrevet i Lars S ;-)
Men man kan sige at det kan altid laves om hvis jeg en dag får trang til lidt mere krævende koraller. Tror jeg lægger ud med 4x54w og så må jeg jo tage den derfra. Synes nu også der er et godt lys i mit boyu og det er ikke det vilde der i sådan et jo
:wink: Ja det er da muligt at jeg har prædket dette før :beer:

Men 4 x 54 watt vil være meget bedre :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af martinknorr »

Min idé med lyskassen var egentlig at der i hver ende skulle sidde 1-2 blæsere og blæse luft ind i lyskassen. samtidig med at der skal laves rundehuller i toppen så varmen kan komme ud og der kommer gennemtræk i kassen.
Hvad siger i til den idé?
Muligvis noget i den her retning til indbygning http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=609 der skal bare reflectore på som disse http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=4826
MVH
Martin
8370 Hadsten
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Som så meget andet i saltvandsverdenen, er det en tommelfinger regel, nogle siger 0,5 watt per liter, andre siger 1 watt per liter. Men watt er jo ikke alt, amaturets afstand til overfladen, antal belysningstimer, korallernes placering, vandets klarhed (partikler i vandet mindsker lysgennemstrømningen), lysets farvespektrum og ikke mindst rørenes alder har i høj grad noget at sige.

Det er vel bare for at give et praj om hvor meget lys man ca. bør have. Om det er 0,4 watt per liter eller 0,6 watt per liter er vel ikke så voldsomt vigtigt hvis der ikke tages højde for de før nævnte parametre der spiller ind.

Når først man har fået den mængde lys over man har vurderet nødvendig, kan man vel se om det er for voldsomt eller i underkanten.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Lasse - Du har da ret i dine betragtninger (udover jeg mener at akvariets højde er noget af det vigtigste at tage hensyn til når man skal vælge om man vil satse på 0,6W pr liter eller 1.0W pr liter). Når det er sagt så ville jeg nødigt have valgt forkert.. Så billigt er et 6x80W ATI Powermodule heller ikke...
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Musiker skrev:@Lasse - Du har da ret i dine betragtninger (udover jeg mener at akvariets højde er noget af det vigtigste at tage hensyn til når man skal vælge om man vil satse på 0,6W pr liter eller 1.0W pr liter). Når det er sagt så ville jeg nødigt have valgt forkert.. Så billigt er et 6x80W ATI Powermodule heller ikke...
Helt enig mht. dybden , desuden kan jeg sagtens forstå du ikke vil risikere at lave et fejlkøb. Jeg står selv og skal vælge lys til den kommende balje, men det bliver nu HQI 250Watt (forøvrigt et 350L, så dermed >0,5watt per liter :hehe: ). Jeg skrev dog mest mit indlæg fordi der lidt tidligere i tråden blev fluekneppet lidt for voldsomt med beregningerne af watt ift. antal liter vand, og da det som nævnt i mit tidligere indlæg er mange parametre der spiller ind,er 0,5 watt per liter ikke er nogen garanti.

Som eksempel er mit (og andres) rsm130 med display akvarie på 110 liter oplyst med 2 x 55 watt compact. Det giver 1 watt per liter. Dog er det (i mine øjne) i underkanten til nogle stenkoraller, og lyset er placeret for lagt bag ud. Dvs at høje sten der ligger fra midten i akvariet og ud mod forruden danner skygge, og fisk der svømmer øverst i akvarie tæt på forruden bliver slet ikke belyst.

Så her er 1 watt per liter efter min mening ikke nok/forkert placeret, og dermed ikke en garanti for at være i orden
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"