Røde alger i stor stil
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions: 349
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Røde alger i stor stil
[quote="keanu"]ok, så det eneste der er at gøre er at hælde antibiotika i? Jeg har læst om flere andre der har brugt det, og også hørt man ABSOLUT ikke skal bruge det? men hvis alternativet er det hele går til? har mistet næsten alle koraller jeg havde efterhånden, så jeg har ikke gidet købe flere sjovt nok.
Kiggede lige din tråd igennem med alle de gode råd. Tror dit akvarie og meget ude af balance og overbelastet mht. fisk. RSM skummeren er ikke ligefrem den mest roste.
Når alle de koraller dør og du har cyano i de massive mængder skyldes det nok ophobning af næringsstoffer og ineffektiv cirkulation som de andre har skrevet. Sats på fisk/anemoner i lang tid før du bruger flere penge på korallerne.
Kiggede lige din tråd igennem med alle de gode råd. Tror dit akvarie og meget ude af balance og overbelastet mht. fisk. RSM skummeren er ikke ligefrem den mest roste.
Når alle de koraller dør og du har cyano i de massive mængder skyldes det nok ophobning af næringsstoffer og ineffektiv cirkulation som de andre har skrevet. Sats på fisk/anemoner i lang tid før du bruger flere penge på korallerne.
SPS : Stability provides succes
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Tusind taknielsk skrev:keanu skrev:ok, så det eneste der er at gøre er at hælde antibiotika i? Jeg har læst om flere andre der har brugt det, og også hørt man ABSOLUT ikke skal bruge det? men hvis alternativet er det hele går til? har mistet næsten alle koraller jeg havde efterhånden, så jeg har ikke gidet købe flere sjovt nok.

Ind jeg tog afsted rensede jeg og tjekkede jeg det hele igennem en sidste gang, og konstaterede faktisk at skummeren ikke hørt specielt kraftigt, jeg skruet selvfølgelig op for den, så den kører for næsten fuld skrue

Men som du siger så er det med koraller ikke et emne pt. har læst mig til at fiskene faktisk kan klare en del "urent" vand, men jeg vil gå i krig med vandet nu, og planen er fakisk at vi får købt en ny skummer til det, den vi har larmen jo helt ekstremt, nogen der har erfaring med tunze nano skummere mht. til støj? jeg ved at udstyret aldrig bliver lydløst, men det vi har nu er så højt at man ikke kan høre tv'et :S

- amddurin
- Rev haj
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg har ikke selv købt et osmose anlæg endnu og derfor køber jeg RO vand til 1,- kr./liter hos min lokale MaxiZoo.
Hellere det end risikerer at bruge vandværks vand med de problemer det kan medføre...
Pas på med frostfoder, det sviner meget.
-Jeg har fået det gode råd, at komme det frostfoder man vil fodre med, i lidt koldt vand fra hanen og lade det tø lidt, ca 1 minut, og derefter hælde så meget af vandet fra igen (I håndvasken) og så foder med det. Nogle skriver at de kun fodre 2 gange om ugen med frostfoder.
Jeg bruger selv tørfoder pt. for at undgå problemer, men afhændigt af hvilke fisk man har, vil det kunne være nødvendigt at fodre med andet end tørfoder.

Hellere det end risikerer at bruge vandværks vand med de problemer det kan medføre...

Pas på med frostfoder, det sviner meget.

-Jeg har fået det gode råd, at komme det frostfoder man vil fodre med, i lidt koldt vand fra hanen og lade det tø lidt, ca 1 minut, og derefter hælde så meget af vandet fra igen (I håndvasken) og så foder med det. Nogle skriver at de kun fodre 2 gange om ugen med frostfoder.
Jeg bruger selv tørfoder pt. for at undgå problemer, men afhændigt af hvilke fisk man har, vil det kunne være nødvendigt at fodre med andet end tørfoder.

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Syntes der er flere ting du kan/skal gøre, men for mig at se er de to vigtigste ting cirkulation og reducering af fiskebestanden.
En muræne høre ikke rigtigt til i et saltvandsakvarium, af den størrelse du har.
I og med at du er nødt til at tilføje mere cirkulation, for at slippe af med dine alger, bør du nok overveje om en kofisk vil befinde sig godt i et akvarium med stærk cirkulation. Det vil også give dig muligheden for hurtigere at skabe balance, i og med der er færre fisk i.
Dernæst ville det være en god idé med mere cirkulation. Tunze 6025 eller 6045 er nævnt som muligheder, og er gode pumper. Er det småt med finanserne, kan du også overveje Hydor Koralia.
Ang. "mængden" af cirkulation kan jeg oplyse, at jeg personligt har lidt over 40 x cirkulation, og føler på ingen måde at det er for meget!
Jeg er sikker på, at du nok skal få skabt et godt akvarie, men det kræver en del tid/flid og lidt offervilje mht. dine fisk.
En muræne høre ikke rigtigt til i et saltvandsakvarium, af den størrelse du har.
I og med at du er nødt til at tilføje mere cirkulation, for at slippe af med dine alger, bør du nok overveje om en kofisk vil befinde sig godt i et akvarium med stærk cirkulation. Det vil også give dig muligheden for hurtigere at skabe balance, i og med der er færre fisk i.
Dernæst ville det være en god idé med mere cirkulation. Tunze 6025 eller 6045 er nævnt som muligheder, og er gode pumper. Er det småt med finanserne, kan du også overveje Hydor Koralia.
Ang. "mængden" af cirkulation kan jeg oplyse, at jeg personligt har lidt over 40 x cirkulation, og føler på ingen måde at det er for meget!
Jeg er sikker på, at du nok skal få skabt et godt akvarie, men det kræver en del tid/flid og lidt offervilje mht. dine fisk.
-
- Dværg kejser
- 17
Bare lige som en opfølgning!
Jeg har faktisk haft held med nogle af jeres forslag, for det første gik jeg i gang med kun at fodre hver 2. dag, og sætte skummerens hastighed op, det hjalp gevaldigt! Jeg fik solgt min ål i går, og installeret både en ekstra cirkulationspumpe ned bag stenen, og smidt noget nyt kul i
nu må tiden vise hvad der sker, men allerede her til morgen synes jeg livet ser hårdt ud for det røde slim 
Jeg har faktisk haft held med nogle af jeres forslag, for det første gik jeg i gang med kun at fodre hver 2. dag, og sætte skummerens hastighed op, det hjalp gevaldigt! Jeg fik solgt min ål i går, og installeret både en ekstra cirkulationspumpe ned bag stenen, og smidt noget nyt kul i

- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Det lyder godt, ja det er næsten altid en ophobning af et eller andet, og det er næsten altid pga. for meget fodre eller for mange fisk, hvad der af følger ( bagud af fisken
)
Jeg er ret sikker på at du ikke behøver at gøre mere end du allerede har gjort og så holde den plan

Jeg er ret sikker på at du ikke behøver at gøre mere end du allerede har gjort og så holde den plan

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Dværg kejser
- 17
Lars S skrev:Det lyder godt, ja det er næsten altid en ophobning af et eller andet, og det er næsten altid pga. for meget fodre eller for mange fisk, hvad der af følger ( bagud af fisken)
Det er jeg glad for at høre