Hvorfor ser min bund sådan ud - billeder med

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Hvorfor ser min bund sådan ud - billeder med

Indlæg af seier »

en kombination af gamle pærer og høje næringsstoffer så kan det gå stærkt med algevækst.

Desuden er sand noget af det bedste til at indeholde store mængder næringsstoffer pga af det kæmpestore overfladeareal en sandbund udgør selv i små lagtykkelser derfor tror jeg ofte man ser problemet først på bunden
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Sand kan lagre detritus, men ikke pga. overflade areal men derimod fordi der er "plads" imellem alle de smaa sten til at affald kan samle sig.
Overflade areal er et sted hvor bakterier kan hygge sig og det er ikke skidt.

Og sandbunde er ikke skyld i noget som helst. Hobbyister er skyld i en masse.
Jeg er lige nu igang med at suge omkring 100kg sukkerfint sand ud af mit akvarie. Det skal erstattes med en grovere type da det nuvaerende ikke er til at holde paa plads naar der er en masse flow i vandet.

Det nuvaerende sand har vaeret i akvariet i ca. halvandet aar nu. Jeg suger det ud samtidig med et vandskifte og jeg samler det i en stor balje for at bruge det igen i et andet akvarie.
Det jeg vil frem til er at det sand der bliver suget ud er saa rent og paent som den dag jeg fyldte det i akvariet. En sund sandbund vil ikke ophobe detritus da der vil vaere organismer til at tage sig af alt.

Men jeg holder mig saa ogsaa fra alle de ting der vil spise livet i sandbunden.
Hvis jeg havde en sandsoestjerne saa er jeg sikker paa at det ville vaere noget forfaerdeligt ulaekkert sand at suge ud. Fyldt med stinkende affald.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

UrbanSage skrev:Sand kan lagre detritus, men ikke pga. overflade areal men derimod fordi der er "plads" imellem alle de smaa sten til at affald kan samle sig.
Overflade areal er et sted hvor bakterier kan hygge sig og det er ikke skidt.

Og sandbunde er ikke skyld i noget som helst. Hobbyister er skyld i en masse.
Jeg er lige nu igang med at suge omkring 100kg sukkerfint sand ud af mit akvarie. Det skal erstattes med en grovere type da det nuvaerende ikke er til at holde paa plads naar der er en masse flow i vandet.

Det nuvaerende sand har vaeret i akvariet i ca. halvandet aar nu. Jeg suger det ud samtidig med et vandskifte og jeg samler det i en stor balje for at bruge det igen i et andet akvarie.
Det jeg vil frem til er at det sand der bliver suget ud er saa rent og paent som den dag jeg fyldte det i akvariet. En sund sandbund vil ikke ophobe detritus da der vil vaere organismer til at tage sig af alt.

Men jeg holder mig saa ogsaa fra alle de ting der vil spise livet i sandbunden.
Hvis jeg havde en sandsoestjerne saa er jeg sikker paa at det ville vaere noget forfaerdeligt ulaekkert sand at suge ud. Fyldt med stinkende affald.
og grunden til at der er plads til detrius mellem alle de små sten er at der er et stort overfladeareal i sand :wink:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

seier vil du begrunde den påstand?

- Du har ret at sandet har en stor overflade, men denne er ikke egnet til at opsamle detritus... Men derimod bakterier!

Grovere sand derimod opsamler detritus... Jeg tror at du blander nogle begreber sammen! :happy:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:og grunden til at der er plads til detrius mellem alle de små sten er at der er et stort overfladeareal i sand :wink:
Nej. Du tager fejl.
Hvis du bygger en solid m3 kube af smaa lego klodser vil der ikke vaere ret meget plads til affald selvom der er enormt overfladeareal.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

det kan du ha ret i, men nu ligner sandkorn og legoklodser ikke hindanden på ret mange punkter.

hvis du har prøvet at gennemskylle en sandbund der har været i et akvarie over lang tid vil du kunne se hvad den kan indeholde og det er ikke småting.

jeg siger dog ikke at det altid er sådan, den perfekte sandbund med det helt rigtige liv i er sikkert ikke sådan jeg har dog bare aldrig kunne opnå dette så derfor har jeg ikke længere sand i selve akvariet mere.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:det kan du ha ret i, men nu ligner sandkorn og legoklodser ikke hindanden på ret mange punkter.
Nej, kun paa det punkt at de begge har stort overflade areal.
Men da de "runde" sten i sand skaber plads mellem dem saa er der plads til affald.
Lidt ligesom at fylde den samme m3 kube med golfbolde istedet for lego klodser. I denne sammenhaeng er overflade areal ikke vigtigt.
seier skrev:hvis du har prøvet at gennemskylle en sandbund der har været i et akvarie over lang tid vil du kunne se hvad den kan indeholde og det er ikke småting.
Jeg tror du boer laese hvad jeg skrev tidligere igennem igen. Det sand jeg er igang med at suge ud indeholder meget lidt affald. For eksempel har jeg suget ca. 20kg ud den foerste weekend sammen med 200 liter vand.
Den balje der nu indeholder sand og vand satte jeg en pumpe i og vandet var klart (gennemsigtigt) efter en time.
Det lige efter sand og vand er voldsomt dumpet i baljen.
Denne sandbund har vaeret i mit akvarie i ca. halvandet aar nu.
seier skrev:jeg siger dog ikke at det altid er sådan, den perfekte sandbund med det helt rigtige liv i er sikkert ikke sådan jeg har dog bare aldrig kunne opnå dette så derfor har jeg ikke længere sand i selve akvariet mere.
Der er ingen der siger man skal sigte efter "perfekt".
Men det er altsaa ikke saa svaert at faa en god sandbund. Men den lykkedes ikke med soestjerner, nogle soepoelser nogle fisk osv.

Jeg bliver lettere frustreret over at se alle disse nybegyndere blive bombarderet med "gode raad" om vodka, sukker, sandsoestjerner, magic elixirs og andet voodoo.

Jeg ser det lidt ligesom at bygge et kort hus. Man stabler alle disse "loesninger" op for at holde liv i akvariet. Men hvis man fjerner et kort saa ramler det hele sammen fordi der er blevet holdt kunstigt liv i ens system.

Success handler om at holde akvariet simpelt.
Men det tager tid, saa nybegyndere blaeser paa gode raad og ender med en masse doede fisk, frustrationer og spildte resourcer.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

"Jeg tror du boer laese hvad jeg skrev tidligere igennem igen. Det sand jeg er igang med at suge ud indeholder meget lidt affald"

og du bør læse at jeg tidligere skrev at jeg utalige gange har oplevet at sand kan indeholde store mængder slam ved tømning.

og det er så min erfaring gennem mange års akvariehold og du har en anden.
det er denne alsidighed der gør hobbyen spændene og jeg synes at nybegynderne skal have mulighed for at få råd fra alle sider, også vsv folkene og alt det andet voodoo som du kalder det.

og til william jr jeg blander ikke nogen begreber sammen, selv meget fint sand kan over tid holde på store mængder slam jeg ved ikke hvad du mener med at begrunde min påstand, det er ganske enkelt noget jeg har erfaret ved at ha sandet mellem hænderne ved akvarietømninger, og rensning af sand til genbrug.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:og du bør læse at jeg tidligere skrev at jeg utalige gange har oplevet at sand kan indeholde store mængder slam ved tømning.
Saa dit argument er at det er muligt for at bygge et daarligt system? Ja du har da helt ret. Det er meget nemmere end at goere et grundigt arbejde.
seier skrev:og det er så min erfaring gennem mange års akvariehold og du har en anden.
det er denne alsidighed der gør hobbyen spændene og jeg synes at nybegynderne skal have mulighed for at få råd fra alle sider, også vsv folkene og alt det andet voodoo som du kalder det.
Venligts modbevis denne paastand: Et akvarie kan koere med success i utallige aar uden anden vedligeholdelse end vandskift, calcium, alk, magnesium og muligvis en skummer.

Hvis du ikke kan det, saa fatter jeg ikke overhovedet hvorfor du betaler akstra for alle de stoettehjul.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

Venligts modbevis denne paastand: Et akvarie kan koere med success i utallige aar uden anden vedligeholdelse end vandskift, calcium, alk, magnesium og muligvis en skummer.
hvorfor skulle jeg modbevise det? jeg er da helt enig i dette. Jeg skriver blot at alle dem som kører med vsv og alle mulige andre metoder fordi det fungerer bedst for dem også bør give deres råd til nybegynderne.
Saa dit argument er at det er muligt for at bygge et daarligt system? Ja du har da helt ret. Det er meget nemmere end at goere et grundigt arbejde.
hvorfor skulle det være et dårligt system fordi man kører uden sandbund? det er der da masser der gør?
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:hvorfor skulle jeg modbevise det? jeg er da helt enig i dette. Jeg skriver blot at alle dem som kører med vsv og alle mulige andre metoder fordi det fungerer bedst for dem også bør give deres råd til nybegynderne.
Se her er jeg ikke enig.
Alle de supplementer der bliver brugt er lappe loesninger. Saa hvis folk der er noedt til at bruge lappe loesninger deler raad ud til hoejre og venstre daler kvalitet.

Kan du forklare hvorfor du mener at folk der ikke kan koere et sundt system uden en masse kunstig hjaelp boer dele ud af deres viden?
Lidt ligesom at hyre blinde til at vaere koere skole instruktoerere.
seier skrev:hvorfor skulle det være et dårligt system fordi man kører uden sandbund? det er der da masser der gør?
Uden sandbund?
Jeg sagde det er et daarligt system naar ens sandbund er fuld af lort i de maengder du beskriver du har erfaring med.
Og du maa jo vaere enig da du endte med at fjerne alt sand.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

Uden sandbund?
Jeg sagde det er et daarligt system naar ens sandbund er fuld af lort i de maengder du beskriver du har erfaring med.
Og du maa jo vaere enig da du endte med at fjerne alt sand.
JA ! og det hovedsageligt fordi jeg ikke mener det er praktisk muligt at have en korrekt cirkulations rate i baljen med en sandbund i.

derimod mener jeg at at have en dsb in a bucket hvor den kan udskiftes uden at stresse akvariet unødigt er en fremragende ide.

så er der selvfølgeligt afsavnet fra en kridhvid sandbund men i praksis har jeg aldrig opnået at biholde det over lang tid og jeg ved at jeg ikke er den eneste der har haft det problem.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:så er der selvfølgeligt afsavnet fra en kridhvid sandbund men i praksis har jeg aldrig opnået at biholde det over lang tid og jeg ved at jeg ikke er den eneste der har haft det problem.
Jeg ved du har helt ret. Der er mange der ikke kan finde ud af at holde en sandbund ren.

Men mit spoergsmaal er (og jeg ved godt det virker provokerende). Hvis du ikke kan finde ud af at lave en sund sandbund. Hvorfor giver du saa raad til nybegyndere?
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

fordi at nybegynderne skal vide at der er andre måder at holde akvarie på end den du mener er den rigtige urban sage, selvom du nok mener at dit system er det eneste rigtige og alle andre end dig er blot ukyndige vodookunstnere.

Det kunne jo være at nogen opnåede et balanceret system med en bar bund eller med vsv eller noget andet selvom det måske ikke er noget du kan gå ind for.

og så må vi iøvrigt hellere give denne tråd tilbage til ejermanden igen :GO
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

seier skrev:fordi at nybegynderne skal vide at der er andre måder at holde akvarie på end den du mener er den rigtige urban sage, selvom du nok mener at dit system er det eneste rigtige og alle andre end dig er blot ukyndige vodookunstnere.
De maader de bliver undervist i er dyre, gennemsyret med misinformation og mange af dem ender efter seks maaneder med at ligne en katastrofe.

Og du behoever skam ikke pege fingre af mig. Jeg har ikke paa noget tidspunkt haevdet mig selv. Jeg har lang vej foran mig naar det kommer til indlaering. Men det er et godt forsoeg paa at tage en debat og koere den i saenk.
seier skrev:Det kunne jo være at nogen opnåede et balanceret system med en bar bund eller med vsv eller noget andet selvom det måske ikke er noget du kan gå ind for.
Folk kan helt selv bestemme hvad de goer med deres systemer. Jeg har aldrig sagt andet.
Der er folk der vaelger af visuelle aarsager at koere bar bundet. Men at ende uden sand fordi man ikke kan faa det til at fungere er nu en skam syntes jeg. For det er ikke svaert at bygge en sund sandbund.
seier skrev:og så må vi iøvrigt hellere give denne tråd tilbage til ejermanden igen :GO
Jeg maa vel faa lov til at svare igen foerst efter alle de angreb paa mine intentioner.
Billede
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

jeg vil da lige tilføje at jeg ikke synes det er en skam at jeg er endt uden sandbund da jeg er blevet enormt glad for dette og jeg synes også det ser bedre ud.

hvis jeg skulle have sand skulle det være kridhvidt hele tiden så man næsten skulle ha solbriller på for at kigge på det og det ser man oftest kun i helt nylavede setups inden algerne kommer synes jeg.

men hvorfor giver du ikke den detaljerede opskrift på hvordan man laver og vedvarene bevarer den pæne sunde sandbund til gavn for os alle, og det skriver jeg i bedste mening og ikke for at på nogen måde at provokere. :y
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Der er utroligt mange der skriver meget bedre end jeg goer:
http://forum.marinedepot.com/Topic59558-13-1.aspx

Og her er min resterende sandbund. Den skulle gerne vaere 100% udskiftet om 14dage.
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9600 Aars
Geografisk sted: Simested

Indlæg af Fredberg »

Som rette ejermand af den her tråd, kunne jeg godt tænke mig, at få bare et lille simpelt råd om, hvordan det lykkes for mig at få en sund/flot sandbund..

Til Seier og UrbanSage, så syntes at jeg i kan lave en ret fed diskusion ud af næsten ingenting, jeg syntes personligt ikke, at der er noget negativt i det, i skriver, nærmere lærerigt. Jeg syntes det er fedt, at denne tråd er blevet som den er.

Men jeg har stadig ikke fået et simpelt svar endnu????????

Det jeg tænker på, som kunne være grunden er:

1. For meget nitrat som ophober sig på bunden?
2. Skal det bare have sin tid
3. Måske forkert indstilling af mine pumper ?

Når min bund bliver helt rød, er det så forkert at jeg bruger mine fingre til at røre lidt rundt i bunden så det kommer væk ?

Håber at der er en som kan give mig et rigtig godt svar.
MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

mule12 skrev:Som rette ejermand af den her tråd, kunne jeg godt tænke mig, at få bare et lille simpelt råd om, hvordan det lykkes for mig at få en sund/flot sandbund..
Det kan jeg godt forstaa :) Og selvom jeg personligt kan have en holdning om hvad "simpelt" betyder saa maa jeg ogsaa realistisk sige at det maaske ikke er nemt.
mule12 skrev:Til Seier og UrbanSage, så syntes at jeg i kan lave en ret fed diskusion ud af næsten ingenting, jeg syntes personligt ikke, at der er noget negativt i det, i skriver, nærmere lærerigt. Jeg syntes det er fedt, at denne tråd er blevet som den er.
Tak, jeg er af den samme holdning og jeg er glad for at det ikke bliver laest som bare en gang negativ hanekamp.
mule12 skrev:Men jeg har stadig ikke fået et simpelt svar endnu????????

Det jeg tænker på, som kunne være grunden er:

1. For meget nitrat som ophober sig på bunden?
2. Skal det bare have sin tid
3. Måske forkert indstilling af mine pumper ?
Saa maa vi se om ikke vi kan skyde noget konkret information ind i samtalen.
1: Nej, nitrat er et helt naturligt resultat af at have et akvarie. Tricket er at have et system der kan omdanne diverse naerings stoffer. Et rev i naturen har helt utrolige maengder naering. Men fordi der ogsaa er en helt utrolig maengde organismer til at spise alt hvad der er at spise saa bliver mad/affald aldrig til et "nitrat/fosfat" problem.
Jeg ved det er oversimplificeret.
Saa problemet er ikke nitrat, problemet er at du ikke har en loesning der kan omdanne nitrat.
2: Maaske. Du kan bygge en sandbund der vil omdanne stort set alt det affald du kan dumpe i den.
En dyb sandbund der er rig i liv, og holdt fri af arter der udrydder liv saa som sandsoestjerner vil tage sig af madrester og andre affalds stoffer. Nede i saadan en sandbund vil der vaere en masse processer der ikke er ugiftige. Men saa laenge man ikke forstyrrer sandbunden saa er der ikke noget at vaere nervoes for.
Du vil hoere folk snakke om at en dyb sand bund ikke kan holde evigt eller at den ender som affaldsplads og efter nogen tid vaelter. Jeg kan ikke snakke af egen erfaring, men experter vil fortaelle dig at der ikke er noget realistisk baggrund for de argumenter.

Min egen sandbund som er ren, paen og hvid tog et aars tid om at naa hertil. Og nu da jeg skifter den ud forventer jeg et aar med alger igen. Jeg tager mig ikke af det medmindre det bliver et enormt problem. Saa laenge akvariet er sundt skal det nok rette sig selv.
3: Muligvis, jeg ville sigte efter 40x flow eller mere hvis du kan uden det ender med at vaere en sandstorm. Men derudover vil det tage tid. Mens du venter kan du fint suge de alger ud der er ligetil naar du laver vandskifte.
mule12 skrev:Når min bund bliver helt rød, er det så forkert at jeg bruger mine fingre til at røre lidt rundt i bunden så det kommer væk ?

Håber at der er en som kan give mig et rigtig godt svar.
Ja, man skal ikke roere ved ens sand. Det liv der er i sandet skal nok tage sig af madrester osv, men det vil tage tid :)

..............................
Og naar alt det er sagt, saa er der nok nogle basics for at jeg kan sige hvad jeg goer.
Jeg bruger RO/DI vand. Der er ikke en draabe hanevand der rammer mit akvarie.
Enten har man en tynd sandbund man kan rense manuelt, et akvarie uden sandbund eller en dyb sandbund med tanke paa at sandbunden bliver et vigtigt filter.
En sandbund som filter virker kun hvis der er liv i sandbunden. Med andre ord saa vil nyt toert sand ikke blive til en sund sandbund hvis der ikke bliver sat liv i den. Dette kan goeres via friske levende sten fra havet eller med sand fra havet. Hvis dette ikke er opnaaeligt saa kan man faa noget sand fra andre akvaristers akvarier.

En god skummer er vigtig indtil system selv kan tage sig af affald.
Vandskift er vigtigt det foerste aar, gerne 20% om maaneden.

Jeg har selv et refugie som jeg mener er vigtigt.
Jeg ved ikke om Borneman snakkede om forhold mellem akvarier mens han var i Dk, men jeg laeser lidt om at han mener vores stoerrelses forhold burde vaere i retning af 10 liter display akvarie, 1000 liter refugie.
Dette er naturligvis uopnaaeligt for langt de fleste, men et refugie er jeg alligevel af den holdning at er utroligt vigtigt.
Billede
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Okay, det er sku lærerigt det her.

1. nitrat
Med min høje nitrat, skal jeg have det ned. den eneste måde at gøre dette på, er det ikke vandskift ? eller et nitratfilter ?????

2. tiden med bunden, det lyder rigtig godt det du skriver, men det kan jeg vel ikke bruge til så meget nu, når den er forholdsvis ny og den er ca 2 cm. dyb. men når der er gået et stykke td kommer der vel også flere bakterier.

3. med vandflowet vil jeg helst ikke have mere, syntes selv at det er nok med den fra tunze, 6025'eren.

Når jeg laver vandskift , skal jeg så også suge sandet ud, for ellers kommer bakterierne ikke med, så kan jeg droppe sandet i bagefter, korrekt ?????

Kan jeg godt bare tage ud til havet og tage noget sand til mit akvarie, kommer der så de nødvendige bakterier i ?
Så er det bare at jeg tænker, er der ikke alt muligt andet i hav sand som jeg ikke vil have i ?

Det her er super læsestof og lærerigt, og håber da ikke at jeg forstyrrer alt alt for meget, og bliver ved med at spilde din tid på en nybegynder som mig ?
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

mule12 skrev:1. nitrat
Med min høje nitrat, skal jeg have det ned. den eneste måde at gøre dette på, er det ikke vandskift ? eller et nitratfilter ?????
Vandskift virker, men der er nok en grund til hoej nitrat.
Er det overfodring? Mad skal vaere spist paa max fem minuter efter du kommer det i. Ellers er det for meget mad. Og kun en enkelt gang om dagen. Dette kan aendre sig i fremtiden.
Ikke flow nok der hvirvler affald op saa filtre kan tage det? Hanevand?
mule12 skrev:2. tiden med bunden, det lyder rigtig godt det du skriver, men det kan jeg vel ikke bruge til så meget nu, når den er forholdsvis ny og den er ca 2 cm. dyb. men når der er gået et stykke td kommer der vel også flere bakterier.
Kan vel bruge det til at laere taalmodighed :) Naar du faar dine vaerdier kontrolleret saa vil du fjerne stoerstedelen af den naering algerne gror af. Hvis algerne/cyano ikke skader noget, saa proev ikke at tage det for tungt det naeste stykke tid...... Ogsaa selvom det er svaert naar man bare gerne vil have et paent akvarie.
mule12 skrev:3. med vandflowet vil jeg helst ikke have mere, syntes selv at det er nok med den fra tunze, 6025'eren.
Det er helt op til dig. Bare taenk en ekstra gang over hvad der er bedst for akvariet. Jeg kender ikke pumpen og ved ikke hvor stort dit akvarie er saa jeg ved ikke om det er nok.
mule12 skrev:Når jeg laver vandskift , skal jeg så også suge sandet ud, for ellers kommer bakterierne ikke med, så kan jeg droppe sandet i bagefter, korrekt ?????
Nej, sandet skal bare have lov til at passe sig selv. Hvis der er chance for at suge sand ud saa lad vaere med at suge alger i det omraade.
Og hvis det ikke er vaerre end hvad der er vist paa dine billeder saa ville jeg slet ikke vaere bekymret.
Men det er muligt at knaekke deres livsrytme ved at suge dele af dem ud.
Tricket er ikke at tage det som fiasko at der er lidt alger.
mule12 skrev:Kan jeg godt bare tage ud til havet og tage noget sand til mit akvarie, kommer der så de nødvendige bakterier i ?
Så er det bare at jeg tænker, er der ikke alt muligt andet i hav sand som jeg ikke vil have i ?
Vi snakker ikke kun om bakterier her.
Vi snakker om mikro soestjerner, orme osv. Dette er vigtigt. Uden denne type liv vil sandbunden aldrig goere andet end at omdanne nitrat til nitrogen.
Men jeg ved ikke om man kan bruge sand/sten fra danske farvande. Det er jo ikke ligefrem tropisk :)
Kan vaere der er andre med erfaring paa det omraade der kan hjaelpe?
Men med hensyn til hvad der er i havet man ikke vil have i akvariet saa tror jeg ikke det er noget at vaere stort bekymret for. Mine levende sten kom fra havet, og tror jeg vil have 50kg friske sten her til sommer mere.
Mit maal med friske sten er at oege variation af liv i akvariet.
mule12 skrev:Det her er super læsestof og lærerigt, og håber da ikke at jeg forstyrrer alt alt for meget, og bliver ved med at spilde din tid på en nybegynder som mig ?
Stille uge paa arbejde :) sidder og keder mig stort her! :D
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

jeg er enig med UrbanSage. Min 2 cm dybe sandbund er helt hvid nu og fri for alger og den er kommet i 31. December - Den var også igennem en periode med alger...
Jeg gør heller intet for at holde den ren.. Det klarer mine invertibreter (snegle, eremit krabber, pods og hvad der ellers findes i sten og sand)..
I mit gamle akvarie var bunden også helt ren og hvid, når altså først akvariet var i balance (næringsomdannelsen fungerede)..

Som skrevet før i tråden - Ved ikke hvorfor du slet ikke reagere på det?
Dit akvarie og sand er vel stadig så nyt, at du slet ikke har grund til at bekymre dig synderligt om nitrat endnu.. Lav eventuelt vandskift for at den ikke bliver alt for høj, men lad være med og tage drastiske midler i brug for at fjerne alger og næring før tidligst når akvariet har kørt 5-6 måneder.. Eller mere! Sålænge du ikke kommer med eksterne næringskilder (frostfoder, nori, tilsætningsstoffer, vandskift med for høje næringsværdier) skal nitraten nok falde..

/Henrik
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Her er mit akvarie som det saa ud i december.
Det er et sundt system. Og det kan blive langt sundere saa det er ikke for at sige mit system er noget at sigte efter.
Hvad jeg gerne vil sige med det er at det eneste jeg tilsaetter er salt, vand, calcium, alkalinity, magnesium og mad. Det er alt.
Billede
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Glem mit indlæg. Jeg så lige i en anden tråd at du allerede har en anemone i akvariet.... Har du andet? Er det hele startet i januar?
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Vandskift virker, men der er nok en grund til hoej nitrat.
Er det overfodring? Mad skal vaere spist paa max fem minuter efter du kommer det i. Ellers er det for meget mad. Og kun en enkelt gang om dagen. Dette kan aendre sig i fremtiden.
Ikke flow nok der hvirvler affald op saa filtre kan tage det? Hanevand?
Jeg vil selv mene at jeg ikke er den som overfodrer, det er jeg meget påpasselig med, og ja, jeg fodrer kun 1 gang om dagen, med varieret piller, flager og frostfoder. Jeg bruger hanevand, men det får først en tur i et osmose anlæg.
Kan vel bruge det til at laere taalmodighed :) Naar du faar dine vaerdier kontrolleret saa vil du fjerne stoerstedelen af den naering algerne gror af. Hvis algerne/cyano ikke skader noget, saa proev ikke at tage det for tungt det naeste stykke tid...... Ogsaa selvom det er svaert naar man bare gerne vil have et paent akvarie.
Det hele handler om tålmodighed, og ja, det må jeg vidst bare vænne mig til, men selvom bunden bliver rødere og rødere, skal jeg så ikke gøre noget, andet end måske suge lidt op ?
Det er helt op til dig. Bare taenk en ekstra gang over hvad der er bedst for akvariet. Jeg kender ikke pumpen og ved ikke hvor stort dit akvarie er saa jeg ved ikke om det er nok.
Mit akvarie er et RSM 130 liters og jeg har de 2 standart pumper på hver 450 l/t (MENER JEG) og en tunze nano stream 6025 på 2500l/t
Vi snakker ikke kun om bakterier her.
Vi snakker om mikro soestjerner, orme osv. Dette er vigtigt. Uden denne type liv vil sandbunden aldrig goere andet end at omdanne nitrat til nitrogen.
Men jeg ved ikke om man kan bruge sand/sten fra danske farvande. Det er jo ikke ligefrem tropisk :)
Kan vaere der er andre med erfaring paa det omraade der kan hjaelpe?
Men med hensyn til hvad der er i havet man ikke vil have i akvariet saa tror jeg ikke det er noget at vaere stort bekymret for.
Super super, jeg tror lige at jeg søger her på forummet eller et andet, om jeg kan finde noget om det danske hav sand, det kan jeg garanteret. :wink:
Stille uge paa arbejde :) sidder og keder mig stort her! :D
Det lyder super godt, set fra min side da. :biggrin: :biggrin:
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Musiker, ja jeg fik det vel i starten af februar, jeg købte det brugt. LS vand og det hele fulgte med, så det var rimelig indkørt vil jeg mene.

Af hvad jeg har i mit akvarie vil være nemmest at se min sagnatur, der er et link til akvariet. :-)
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Det hele handler om tålmodighed, og ja, det må jeg vidst bare vænne mig til, men selvom bunden bliver rødere og rødere, skal jeg så ikke gøre noget, andet end måske suge lidt op ?
Personligt ville jeg se tiden an. Men det er nok fordi jeg egentligt ikke kigger saa meget paa akvariet for at se at det er paent. For mig er det lidt ligesom at gaa op i en have. Jeg nyder at se koraller gro. Alle mine sten koraller har jeg groet fra smaa 3cm fragmenter. Hvis jeg syntes alting virker sundt, saa betyder det mindre hvordan det ser ud.

Derudover syntes jeg det er svaert at raadgi naar det handler om cyano bakterier. Du kan helt sikkert haelde en boette kemikalier i akvariet der vile tage sig af det. Men hvad saa derefter?
Cyano breder sig fordi der er overskud af noget. Hvis du fjerner cyano saa er der en anden organisme der skal tage sig af det noget. Paa sigt vil din sandbund tage sig af det.
Hvis du har lyst/midler til det ville det ikke vaere en daarlig ide at lave en dyb sandbund. Her snakker vi ca. 15cm dyb. Men da saadan en fylder godt saa kan du lave den i en sump eller lignende saa den er af vejen.
Mit akvarie er et RSM 130 liters og jeg har de 2 standart pumper på hver 450 l/t (MENER JEG) og en tunze nano stream 6025 på 2500l/t
Saa ligger du paa godt 20x hvilket er fint i den stoerrelse akvarie. Se tiden an, og anskaf en ekstra pumpe hvis du mener der er brug for det.
Super super, jeg tror lige at jeg søger her på forummet eller et andet, om jeg kan finde noget om det danske hav sand, det kan jeg garanteret. :wink:
Del med os andre :) jeg er nysgerrig. Jeg bor nogle tusinde kilometer fra en kyst straekning og aegrer mig stort over det. Taenk sig at kunne hoeste soegraes og have det i akvariet 10 minuter efter.
Billede
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Personligt ville jeg se tiden an. Men det er nok fordi jeg egentligt ikke kigger saa meget paa akvariet for at se at det er paent. For mig er det lidt ligesom at gaa op i en have. Jeg nyder at se koraller gro. Alle mine sten koraller har jeg groet fra smaa 3cm fragmenter. Hvis jeg syntes alting virker sundt, saa betyder det mindre hvordan det ser ud.

Så må du da også have haft dit akvariet nogle år, men ja det er rigtigt at det skal have en masse tid :biggrin:
Derudover syntes jeg det er svaert at raadgi naar det handler om cyano bakterier. Du kan helt sikkert haelde en boette kemikalier i akvariet der vile tage sig af det. Men hvad saa derefter?
Cyano breder sig fordi der er overskud af noget. Hvis du fjerner cyano saa er der en anden organisme der skal tage sig af det noget. Paa sigt vil din sandbund tage sig af det.
Hvis du har lyst/midler til det ville det ikke vaere en daarlig ide at lave en dyb sandbund. Her snakker vi ca. 15cm dyb. Men da saadan en fylder godt saa kan du lave den i en sump eller lignende saa den er af vejen.
Jeg har dog ikke plads til en sump på nuværende tidspunkt, men mit næste akvarie skal der helt sikkert sump i, det glæder jeg mig til.
Men det med at lave en dybere sandbund, jeg syntes selv at det vil være en skam at lave den for høj, men kan 5 cm. nemt gå.???? for så vil jeg prøve at hente sand fra havet, herefter at hente noget ca. hver måned, så det får lov til lige at bygge sig op lidt af gangen.
Del med os andre :) jeg er nysgerrig. Jeg bor nogle tusinde kilometer fra en kyst straekning og aegrer mig stort over det. Taenk sig at kunne hoeste soegraes og have det i akvariet 10 minuter efter.
Jeg bor så lige lidt over en halv time fra havet, nu er Danmark jo heller ikke så stor. :scream:
Men jeg vil da skrive herinde hvis jeg gør et stort fund...

Jeg kom lige på, det sand som hedder levende sand, lever der alle de bakterier i, som kan gøre ens sandbund ren, altså udligne cyano bakterier på en måde ? Godt ske jeg spørger dumt, men nu kom det sku ? :biggrin:
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

jeg ville ikke bruge sand fra en dansk strand af flere årsager. dels er der farven som som er anderledes dels kan det muligvis indeholde og evt afgive silikat over en periode.

Desuden har man den fordel ved brug af sand fra tropiske have at da det er hovedsageligt knust koral vil det virke som en ekstra kh buffer.

men dermed ikke sagt at man slet ikke kan bruge dansk sand jeg tror bare ikke der er ret mange der gør det.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

mule12 skrev:Så må du da også have haft dit akvariet nogle år, men ja det er rigtigt at det skal have en masse tid :biggrin:
Jeg koerte et 280 liters akvarie fra maj 2005 til august 2007. Derefter flyttede jeg det hele over i et nyt 1000 liters akvarie som du ser i billedet. De fleste af mine koraller kom fra det tidligere akvarie som nu er blevet til refugie.
Du kan laese mere her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=10812
Jeg har dog ikke plads til en sump på nuværende tidspunkt, men mit næste akvarie skal der helt sikkert sump i, det glæder jeg mig til.
Men det med at lave en dybere sandbund, jeg syntes selv at det vil være en skam at lave den for høj, men kan 5 cm. nemt gå.???? for så vil jeg prøve at hente sand fra havet, herefter at hente noget ca. hver måned, så det får lov til lige at bygge sig op lidt af gangen.
Jeg tror det bliver en udfordring uden en sump. Men det kan helt sikkert fint lade sig goere :)
En dybere sandbund vil omdanne nitrat bare ved at vaere til stede saa der er plusser ved det.
En mindre dyb sandbund vil aldrig blive ligesaa effektiv, men saa bruger man skummere istedet.
Et raad er at holde sig fra dybder mellem 5 og 15cm da de vil sample affald uden at vaere dybe nok til at goere noget ved det.
Ren spekulation fra min side ville tro at du boer vente til hoej sommer foer du henter sand..... Men jeg ved ikke om dansk liv kan tilpasses et rev :)
Jeg bor så lige lidt over en halv time fra havet, nu er Danmark jo heller ikke så stor. :scream:
Men jeg vil da skrive herinde hvis jeg gør et stort fund..

Jeg kom lige på, det sand som hedder levende sand, lever der alle de bakterier i, som kan gøre ens sandbund ren, altså udligne cyano bakterier på en måde ? Godt ske jeg spørger dumt, men nu kom det sku ? :biggrin:
Levende sand af god kvalitet kommer fra et tropisk hav. Saa udover bakterier (der dukker op helt af sig selv) vil der vaere smaa dyr i sandet der vil spise affald. Dette er noeglen til en sund sandbund. Ikke bakterierne da de vil dukke op uanset :) levende sand kan dog skabe variation in bakterie maengden som er positiv.
Jeg syntes du skal laese igennem denne korte sag der vil have mange af de svar du leder efter:
Engelsk --> http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html
Google oversaettelse --> http://translate.google.com/translate?p ... l=en&tl=da
seier skrev:men dermed ikke sagt at man slet ikke kan bruge dansk sand jeg tror bare ikke der er ret mange der gør det.
Hvis jeg stod overfor at skulle starte en ny sand bund saa ville jeg koebe nyt aragonit substrat. Og hvis der er en pointe til det saa ville jeg hente et par kopfulde dansk sand til pode det nye sand.
Men hent det saa langt fra land som muligt da det vil vaere renere.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"