Hvad gør "Purple up" helt præcist?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Hvad gør "Purple up" helt præcist?
Jamen Hans, indgår Strontium ikke blot i korallers skeletter fordi strontium gerne indgår i de samme kemiske processor som Calcium, ikke fordi koraller går noget specielt for at optage stontium .. Og det primære argument for strontium jeg hører, handler om farverne hvilket har absolut ikke at gøre med kalkuficeringsprocessen ?!?
-
- Foxface
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Jo, strontium indgår i korallernes skelet på samme måde som calcium og ser ifølge nogle forfattere ud til ikke at blive preferentielt inkorporeret, men inkorporerers nogenlunde i det forhold til indgår i havvandet med, i forhold til calcium. Med Mg er det anderledes, idet der kan ses et specielt mønster i Mg inkorporeringen, som er adskiller sig fra en generel inkorporering. Det angives dog i den videnskabelige litteratur, at strontium, ligesom Mg, kan virke styrende i nukleationsprocessen og dermed medvirker til at skabe de calcium"kerner", hvor udfra dannelsen af calciumskelettet dannes og under denne proces bliver strontium så indlejret som strontiumcarbonat.. Dette er muligvis også medvirkende til at styrke aragonitstrukturen ved at danne anomalier i krystallerne. I hvert fald er der visse rapporter fra akvarielitteraturen, der taler om at vækstraten af koraller i akvarie kan øges, hvis strontium holdes på 10 - 15 mg/l og ikke kun 8 mg/l, som der findes i naturligt havvand. Strontium indgår desuden i visse enzymer, men jeg kan ikke umiddelbart (indenfor den tid jeg har brugt på dette) se om disse enzymer er af stor vigtighed for korallerne. I den litteratur, som jeg har været igennem, både akvarie - og videnskabelig litteratur ingen substantiering eller omtale af at strontium skulle have en gavnlig effekt på farverne hos korallerne. Hvis der er nogen, der sidder inde med artikler, hvor dette nævnes eller substantieres er jeg "all ears". Man kan dog måske se sagen på følgende måde: da strontium ser ud til at være nødvendig for skeletdannelsen og muligvis endda øger den, så er der vel som helhed taleom sundere koraller, hvis den rigtige mængde strontium er tilstede, hvilket man kunne forvente gav bedre farver. desuden kunne man måske også forvente at koraller med høj vækstrate ville have vækstzoner, der har et længere stykke uden zooxantheller, hvorfor, farverne i de lange vækstzoner så ikke dæmpes af zooxanthellernes noget kedeligere brune farve og på denne måde vil det se ud som om strontium direkte påvirker farverne. Der har for nyligt været en artikelserie i "The Coral" om fluorescerende farver hos koraller og intert sted i denne nævnes noget om strontium.
summasummarum, ser der altså ud til at det er skelettet der er det primære at koncentrere sig om, når vi taler strontium, men jeg vil da opfordre til at, hvis der er nogen, der har oplysninger om strontiujm og dettes betydning for farver hos koraller, at de så kommer på banen med en egentligt (videnskabelig) dokumentation.
/Hans
summasummarum, ser der altså ud til at det er skelettet der er det primære at koncentrere sig om, når vi taler strontium, men jeg vil da opfordre til at, hvis der er nogen, der har oplysninger om strontiujm og dettes betydning for farver hos koraller, at de så kommer på banen med en egentligt (videnskabelig) dokumentation.
/Hans
-
- Foxface
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Tak skal du have Olsen - jeg synes jo i udgangspunktet, at både emnet omkring tilsætningsstoffer og det at få substantieret hele sagen er rigtigt sjovt.
/Hans
/Hans
-
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
Brian C skrev:Tjah der er vi så ikke helt enige, for der skal faktisk, ifølge deres vejledning måles, og den tilførte mængde skal så justeres efter efter dettesnogen skrev:nu ,skal man jo heller ikke ,hamre produktet ned .
der er mange ,der har glæde ,af selv samme produkt.
og der er, også lige en ting i glemmer .
det er ikke alle ,der er måle freaks, eller har forståelsen af .
at man ,skal være lidt presis med målingerne ,og doseringen.
til dem der ikke har, tiden eller lysten, til at experimentere det vilde .
der er det da godt nok at vide, at man har et alternativ.
det er dyrt ,og til dem der i forvejen, har købt et komplet fertigt akvarie .
fordi at man ikke gider bøvlet ,med at skulle lave et akvarie selv.
der er det her et vidunder midel .
mvh snogen
og da jeg lige har set at der også er jod og strontium i produktet, så bør man da også måle for dette, da man ellers risikerer overdosering![]()
og det har ikke noget at gøre med om man er måle freak, men om at holde øje med sit akvarie, og ikke tilføre mere end det rent faktisk har brug for....
og stadig så er allround midler sjældent optimale i længden
så vidundermiddel... nej bare endnu en smart måde at lokke penge fra os, akvarister
ja gu, skal der måles, med ikke i det omfang som ved balling .
tag nu orene, for hvad de er Brinan .
vi hælder ting i vores baljer ,som vi ikke ved hvad indeholder.
A-B-C produkterne ,hvad indeholder de de.
blå flasker ,hvad indeholder de helt presist.
når vi køber salt , så prøv lige og se, hvor mange forskeldige ting der er i det .
balling metoden, som elders har været det der har virket, indtil for få måneder siden.
det er da bevist at det virker ,op til flere gange .
der er da også jod i .
Bornemann, sagde mange ting i det foredrag .
og noget af det han sagde, var blant andet .
at der ikke, var lavet nogle videnskabelige test ,på om stronium det virker .
men han, regnede med at det har samme virkning.
som dengang i skolen ,hvor man lavede flour skylninger .
man regnede med ,at det var med til ,at gøre tænderne hårere .
det var hvad manden sagde .
han sagde ikke at det ikke virkede .
tilgæs bemerkning
efter hvar Hans R skriver så er det jo heller ikke helt løgn
det er måske det der gør at kalk skelettet bliver stærkere
god læsning Hans
mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....