Nitrat gået fra ca. 5 til 100 ppm på få måneder

Forum for generel snak omkring saltvand.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Nitrat gået fra ca. 5 til 100 ppm på få måneder

Indlæg af Musiker »

@Mcnats - Ekstra kalk, Magnesium og KH buffer er nødvendige når du MÅLER at de er ved og være for lave.. Man kan ikke opstille en formel for hvornår der skal tilsættes.. Efterhånden får man en fornemmelse af hvor meget og hvor ofte, men i starten må man holde sig til målingerne..

@Dekoin - Det er heller ikke muligt at opstille en regel for hvor meget cirkulation du skal have i lige præcist DIT akvarie.. I et helt nyt akvarie hvor korallerne fylder ganske lidt, eller ikke er særligt strømkrævende (LPS og blødkoraller typisk) er 10x måske nok, i et mere tilgroet akvarie (eller SPS rev) skal der måske 40x eller mere til.... Igen Undgå som et minimum "døde" zoner og at der lægger sig snavs rundt omkring, på koraller og sten.. Hvis der samler sig snavs er det et tegn på at din cirkulation enten bevæger sig forkert eller simpelthen er for svag..
Kig på akvariet og brug din fornuft
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev:@Leif der blev vist også skrevet N2 ikke NO2
UUps!...:OO det er ikke sådan når man skal spille smart og ikke læser indlæggene ordentligt ...sorry!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Det er en EHEIM 1000 l jeg har sat i, den larmer meget syntes jeg. Kan man ikke få noget med samme eller mere power som fylder mindre og larmer mindre?
Ellers har jeg tænkt mig at købe en af de sten man kan få til at skjule pumper, håber bare jeg kan få en der er stor nok. Men så kunne det jo faktisk også blive meget pænt.
Sorry, det er lidt offtopic, men bruger lige denne tråd alligevel
VH dekoin alias Claus
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Indlæg af theomi »

mcnats skrev: Men hvis man får et pludslig stigning i nitrat p.g.a. af døde zoner, må det jo betyde at zonen ikke længere er død, ellers ville nitraten vel ikke komme ud i resten af akvariet så den kan måles.
Tror du misforstår "døde zoner".
En død zone er et sted på bunden hvor cirkulationen ikke når hen og hvis der ophober sig skidt der i løbet af tiden så ligger skidtet og lækker nitrat ud i vandet...
Grov grus er specielt slemt til dette (måtte jeg selv finde ud af på den svære måde)..
Og det kan ikke samlignes med stenene...
Måske skulle du rense bunden med en hævert mens du laver vandskift...
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"