Kalk alger?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kalk alger?

Indlæg af Bokelund »

Mange tusind tak for svarende :)

Det sidste lyder egentlig meget logisk. Ingen grund til panik.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

UrbanSage skrev:
Stefan skrev:Det kunne jo være temmelig interessant at vide, hvad jeres Ca og Mg ligger på alle jer med dette problem.
Pjat. Har intet med magnesium at goere. Lad vaere med at goere tingene saa komplicerede.
Og det er ikke et problem. Det er bare som tingene er naar kalkalger bliver udsat for luft i kort-laengere perioder.
Det er meget udramatisk desvaerre men ogsaa utroligt ligetil.
Well... Jeg kan jo kun tale udfra egen erfaring her. Men jeg ser tydeligt forskel på væksten af kalkalger, når min magnesium ligger på omkring 1300, end hvis den er lavere.

Det med luften var jeg ikke klar over. Har ikke lige selv forsøgt at "fodre" mine med det. :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

UrbanSage skrev:
Stefan skrev:Det kunne jo være temmelig interessant at vide, hvad jeres Ca og Mg ligger på alle jer med dette problem.
Pjat. Har intet med magnesium at goere. Lad vaere med at goere tingene saa komplicerede.
Og det er ikke et problem. Det er bare som tingene er naar kalkalger bliver udsat for luft i kort-laengere perioder.
Det er meget udramatisk desvaerre men ogsaa utroligt ligetil.
peder skrev:Din mg er for lav!! min. 1300.
En Mg paa 1240ppm er ikke lavere end din paa 1300 er for hoej.
Og da vi snakker om magnesium er det dybest set lettere irellevant da stoerre udsving ikke har den store effekt paa hverken det ene eller det andet.

Saa folkens, drop de komplicerede loesninger. Hold jeres vaerdier stabile indenfor et rimeligt plus minus omraade af naturligt saltvand og saa tag en slapper og nogle vandskifte. Tilsaet et aars taalmodighed og glaed jer over resultatet.
Vrøvl!! der er netop en stor sammenhæng mellem mellem de absolut vigtigste vandværdier nemlig ca,kh,og mg. Ved en mg under 1300mg er det betydeligt sværere at fastholde stabile værdier på ca og kh. Der kører pt en stor debat på RC hvor mange netop har erfaret dette!!. Forøvrigt er naturligt saltvand sjældent under 1285mg, oftest højere.
Altså 'er mg en meget vigtig buffer for stabile værdier (beskrevet på side 173/174 "The Reef Aquarium vol.3 Delbeek/Sprung.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

peder skrev:Altså 'er mg en meget vigtig buffer for stabile værdier (beskrevet på side 173/174 "The Reef Aquarium vol.3 Delbeek/Sprung.
Ingen tvivl om det. Helt enig.
Men med den logic burde du jo spoerge paa lige fod om vand temperatur, saltindhold osv. osv.

Desuden har din korrekte saetning intet at goere med at kalkalger bliver hvide i toppen af akvarier hvor vandstand aendres under vandskifte eller paa sten der er i et nyt akvarie og undergik en periode ude af vand.

Kort af det lange er at naar jeg siger at det handler om at holde det stabilt saa er det bedoevende ligegyldigt om mg er 1240ppm eller 1400ppm saa laenge det er stabilt.

Jeg tester selv magnesium maaske en gang hver anden maaned men ellers dKH hver uge. Magnesium bliver justeret maaske 10 gange paa et godt aar.
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

peder skrev:Der kører pt en stor debat på RC hvor mange netop har erfaret dette
Igen, du har helt ret. Magnesium er vigtig for at holde alk og calcium hvor de skal vaere.
Har du et link?
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"