Det sidste lyder egentlig meget logisk. Ingen grund til panik.
Well... Jeg kan jo kun tale udfra egen erfaring her. Men jeg ser tydeligt forskel på væksten af kalkalger, når min magnesium ligger på omkring 1300, end hvis den er lavere.UrbanSage skrev:Pjat. Har intet med magnesium at goere. Lad vaere med at goere tingene saa komplicerede.Stefan skrev:Det kunne jo være temmelig interessant at vide, hvad jeres Ca og Mg ligger på alle jer med dette problem.
Og det er ikke et problem. Det er bare som tingene er naar kalkalger bliver udsat for luft i kort-laengere perioder.
Det er meget udramatisk desvaerre men ogsaa utroligt ligetil.
Vrøvl!! der er netop en stor sammenhæng mellem mellem de absolut vigtigste vandværdier nemlig ca,kh,og mg. Ved en mg under 1300mg er det betydeligt sværere at fastholde stabile værdier på ca og kh. Der kører pt en stor debat på RC hvor mange netop har erfaret dette!!. Forøvrigt er naturligt saltvand sjældent under 1285mg, oftest højere.UrbanSage skrev:Pjat. Har intet med magnesium at goere. Lad vaere med at goere tingene saa komplicerede.Stefan skrev:Det kunne jo være temmelig interessant at vide, hvad jeres Ca og Mg ligger på alle jer med dette problem.
Og det er ikke et problem. Det er bare som tingene er naar kalkalger bliver udsat for luft i kort-laengere perioder.
Det er meget udramatisk desvaerre men ogsaa utroligt ligetil.
En Mg paa 1240ppm er ikke lavere end din paa 1300 er for hoej.peder skrev:Din mg er for lav!! min. 1300.
Og da vi snakker om magnesium er det dybest set lettere irellevant da stoerre udsving ikke har den store effekt paa hverken det ene eller det andet.
Saa folkens, drop de komplicerede loesninger. Hold jeres vaerdier stabile indenfor et rimeligt plus minus omraade af naturligt saltvand og saa tag en slapper og nogle vandskifte. Tilsaet et aars taalmodighed og glaed jer over resultatet.
Ingen tvivl om det. Helt enig.peder skrev:Altså 'er mg en meget vigtig buffer for stabile værdier (beskrevet på side 173/174 "The Reef Aquarium vol.3 Delbeek/Sprung.
Igen, du har helt ret. Magnesium er vigtig for at holde alk og calcium hvor de skal vaere.peder skrev:Der kører pt en stor debat på RC hvor mange netop har erfaret dette