VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Vortech MP40W
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Re: Vortech MP40W
Jeg syntes stadig de larmer lidt rigeligt, men det er blevet en smule bedre...
Mht og lave en bølge. Så har jeg rodet lidt med det, en vigtig ting når man har to er at de sidder lige over for hinanden, ellers får man blot lavet en rotation og ikke en stående bølge Uanset om de kører i fase eller ej.. Men potentialet er der klart! Jeg vil prøve igen nu her efter jeg har fået flyttet dem.
Indtil videre kører jeg dem i det "violette" mode og med slaven i modsat fase.
En ting der varmt kan anbefales er at køre sekvensen der gør at pumpen kan detektere når man skiller den ad. Så kan man uden problemer flytte pumpen uden at slukke for den..
Alt i alt så er det en super fed pumpe, men efter min mening vil den først komme til sin ret hvis man har monteret den et sted hvor larmen ikke betyder noget.. Jeg kan på ingen måde holde til at have den kørende på fuld skrue.. Maks 70-80%
/Henrik
Mht og lave en bølge. Så har jeg rodet lidt med det, en vigtig ting når man har to er at de sidder lige over for hinanden, ellers får man blot lavet en rotation og ikke en stående bølge Uanset om de kører i fase eller ej.. Men potentialet er der klart! Jeg vil prøve igen nu her efter jeg har fået flyttet dem.
Indtil videre kører jeg dem i det "violette" mode og med slaven i modsat fase.
En ting der varmt kan anbefales er at køre sekvensen der gør at pumpen kan detektere når man skiller den ad. Så kan man uden problemer flytte pumpen uden at slukke for den..
Alt i alt så er det en super fed pumpe, men efter min mening vil den først komme til sin ret hvis man har monteret den et sted hvor larmen ikke betyder noget.. Jeg kan på ingen måde holde til at have den kørende på fuld skrue.. Maks 70-80%
/Henrik
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvordan kan du få den til at køre med så korte intervaller på den gule?? Når jeg stiller den på blå og trykker 1 gang på set-knappen, så kan jeg få den i intervaller.exzos skrev:Den kører reef crest mode (den gule) også nok 80% på det potmeter, så den kører hele tiden op og ned.
Den kan da høres, men hverken jeg eller damen klager over larm
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg læste lige tråden igennem. Det er 2 forskellige indstillinger du har haft den på. Den jeg snakkede om, var den i filmen og det er jo den blå/lyseblå 

- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det var der jeg tog fejl
Nu får den lov til at stå i den lilla i nat, og så skal jeg også lige prøve lidt forskelligt i morgen. Den blå er mest realistisk, hvis man ikke sætter den på 100% IMO. 
Hvor mange % har du den til at køre på?? For sandet ligger jo helt stille ved den. Hvis jeg sætter min på grøn, så hvivler den det op, selv om at pumpen sidder højere oppe end din.

Hvor mange % har du den til at køre på?? For sandet ligger jo helt stille ved den. Hvis jeg sætter min på grøn, så hvivler den det op, selv om at pumpen sidder højere oppe end din.
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Hvorfor også overhovedet bruge den grønne?
Det er jo bare som en alm pumpe så. Brug den lilla eller gule
Det er jo bare som en alm pumpe så. Brug den lilla eller gule
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Er der nogen som bruger det der "night mode"??
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Bliver havene ikke også mere stille om natten?? For jeg har også overvejet at sætte den på det. Jeg bruger den "lilla" indstilling normalt.exzos skrev:Ja jeg gør
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg købte lige en lille iPhone (SoundMeter) som kan måle støj (Ville have lånt et Brüel&Kjær på arbejde, men glemte.. Vil se om det er hjemme i morgen.. Så kan jeg også få kaliberet iphone applikationen)
Men de relative målinger siger også lidt om støjniveauet:
Begge mine Vortech's målte omkring det samme niveau i 30 cm's afstand:
Ved laveste hastighed:
Source: Headset Mic 44.4 dB (Lp, A, Fast), 85.9 max, 103.0 peak
Ved højeste:
Source: Headset Mic 54.7 dB (Lp, A, Fast), 66.9 max, 94.2 peak
Altså 10dB(A) i forskel mellem laveste og højeste hastighed.
Jeg vil lige se om ikke jeg kan lave lidt reference målinger. Så man kan få et bedre sammenligningsgrundlag...
/Henrik
Ved laveste hastighed:
Ved højeste:
Jeg vil lige se om ikke jeg kan lave lidt reference målinger. Så man kan få et bedre sammenligningsgrundlag...
/Henrik
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Det lyder da af lidt meget i forhold til hvor meget jeg syntes den larmede da jeg så den på saltvandsmessen2009? Har nogle tal på andre pumper eller ligende?Musiker skrev:Jeg købte lige en lille iPhone (SoundMeter) som kan måle støj (Ville have lånt et Brüel&Kjær på arbejde, men glemte.. Vil se om det er hjemme i morgen.. Så kan jeg også få kaliberet iphone applikationen)
Ved laveste hastighed:
Ved højeste:
/Henrik
/Magnus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nu er der dels målt i 30cm's afstand og dels med et apparat som ikke er kaliberet.. Så det eneste målingerne siger, er at pumpen larmer 10dB(A) mere ved når den kører fuld skrue..
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Jeg synes faktisk den der var udstillet på messen larmede en del, og umiddelbart mere end de tunze stream 6100'ere vi har i vores stue akvarium. Hvis man strak øret ned til Vortech pumpen kunne man høre den, man kunne ikke høre den hvis man stod og kiggede, men det var jo udelukkende pga. støjen fra de mange mennesker. Det var dog tydeligt at høre støjen når den skiftede hastighed for at lave bølgefunktionen. Der er vist ikke lavet nogen kraftig cirkulationspumpe som kan gå op og ned i hastighed uden at man lægger mærke til det på en irriterende måde - desværre. På dette punkt synes jeg heller ikke at Tunzes er 100 % tilfredsstillende. Et indbygget akvarium er langt bedre.
Den var for øvrigt også brand varm at røre ved, så det er da god at den ikke var nedsænket i vand. Men det er jo heller ikke dét den er bygget til.
Vil dog give jer et tip til dæmpning af støjen og det er at køre pumpen på max i et par uger. Det kan være det er belastende at høre på, men forhåbentlig gør den det samme som de Tunze pumper jeg har, nemlig bliver mere og mere lydløs.
Har lavet et DIY ophæng til 6100 med silicone uden brug af magneter og det dæmper vibrationerne væsentlig bedre end magnetet eller de øvrige ophæng - og pumperne kører med max hastighed. Det der larmer mest er bobler fra bubble king skummeren, men nu er der heller ikke noget underskab. DIY modifikationen kræver dog at man har silicone der kan lime under vand, eller intet vand i akvariet, der hvor pumperne skal sidde. Måske kunne man gøre noget af det samme med Vortech's. Just my 5 cents...
Den var for øvrigt også brand varm at røre ved, så det er da god at den ikke var nedsænket i vand. Men det er jo heller ikke dét den er bygget til.
Vil dog give jer et tip til dæmpning af støjen og det er at køre pumpen på max i et par uger. Det kan være det er belastende at høre på, men forhåbentlig gør den det samme som de Tunze pumper jeg har, nemlig bliver mere og mere lydløs.
Har lavet et DIY ophæng til 6100 med silicone uden brug af magneter og det dæmper vibrationerne væsentlig bedre end magnetet eller de øvrige ophæng - og pumperne kører med max hastighed. Det der larmer mest er bobler fra bubble king skummeren, men nu er der heller ikke noget underskab. DIY modifikationen kræver dog at man har silicone der kan lime under vand, eller intet vand i akvariet, der hvor pumperne skal sidde. Måske kunne man gøre noget af det samme med Vortech's. Just my 5 cents...
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tror ikke det hjælper at ændre på vortechs ophæng/magnet da larmen kommer fra motoren
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@Olsen - Vil ikke kalde dem brandvarme.. Nærmere håndlune.. Og tænk på hvor varm en Tunze kunne blive, hvis ikke de kørte i vand? De bruger jo mere effekt (ihvertifalde på papiret)..
Fuld skrue kan mine ikke kører på.. Så ender alt sandet på midten af akvariet.. Been there done that..
Silikone etc med vortechs tror jeg ikke på.. Det er ikke så meget resonanser som genere mig længere , men blot hastighedsændringerne og larmen når de giver gazz..
/Henrik
Fuld skrue kan mine ikke kører på.. Så ender alt sandet på midten af akvariet.. Been there done that..
Silikone etc med vortechs tror jeg ikke på.. Det er ikke så meget resonanser som genere mig længere , men blot hastighedsændringerne og larmen når de giver gazz..
/Henrik
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ok, så en mellemting mellem brandvarme og håndlune da
Men hvor varme de bliver er også ligemeget, så længe de gør arbejdet godt. Og de er jo også bygget til at være uden for glasset og ikke i vand.
Mht. hastigheden, så blæser tunzes også sandt væk fra forruden og ind på midten hos mig, men efter jeg fik justeret retningen ind mod stenopsætningen og væk fra sandet, har det hjulpet. Kan Vortech ikke retningsjusteres ved at ændre på det gitter der sidder efter propellender og som spreder vandet i en bred stråle?

Mht. hastigheden, så blæser tunzes også sandt væk fra forruden og ind på midten hos mig, men efter jeg fik justeret retningen ind mod stenopsætningen og væk fra sandet, har det hjulpet. Kan Vortech ikke retningsjusteres ved at ændre på det gitter der sidder efter propellender og som spreder vandet i en bred stråle?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hehe. Købt
- Det kunne være sjovt og vide lidt om hvor meget en tilsvarende tunze varmer..
Nu er det ikke kun langs forruden sandet bliver blæst ind mod midten .
Det er stort set alle steder hvor det ikke ligger i læ af stenene. Det er ikke sådan sandet flyver rundt, men henover en dag har det flyttet sig meget.. Kan dog godt skrue noget mere op efterhånden som sandet bliver bundet sammen af bakterier..
/Henrik

Nu er det ikke kun langs forruden sandet bliver blæst ind mod midten .
Det er stort set alle steder hvor det ikke ligger i læ af stenene. Det er ikke sådan sandet flyver rundt, men henover en dag har det flyttet sig meget.. Kan dog godt skrue noget mere op efterhånden som sandet bliver bundet sammen af bakterier..
/Henrik
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 5500 middelfart
kunne man ikke lave et lukket glas hus og så sænke det ned i overløbet så motor delen ikke fik vand og så isoler den med vat eller andet så man ikke kunne høre den larm
hilsen ulrik
hilsen ulrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg har set nogen lave noget lignede - Men man skal lige huske den skal af med varmen og det bruger jo også plads. Jeg tvivler på at jeg har plads til og gøre det..
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
jeg tror at hvis man tog et tyndt lag af filter måtte så tror jeg du at meget af lyden vil forsvinde og den vil godt kunne komme af med varmen det var da en ide at prøve
hilsen ulrik
hilsen ulrik
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tror ikke en filtermåtte hjælper så meget for der er både resonans på indersiden og på ydersiden. Ja så skulle det da lige være hvis man gør det på begge sider, men så er det ikke sikkert at den virker optimalt? Men dem der har en vortech kan da lige forsøge.
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Har set flere på reefcentral som har lavet et hus ud af plexiglas også kan motoren holde sig tør, hvis du skal have fæstet den et underligt sted 

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
nu har jeg lige monteret min vortech mp40 og vil sige at det er mums på halv styrke kan den få mit 530l til at bølge 3cm og der er ikke meget støj
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Jeg monterede min for en uge siden....ja!...det er mums. Jeg kører på reefcrest med fuld styrke i 250 liter og det har betydet at jeg har kunnet fjerne de tre andre cirkulationspumper så jeg kun har en i. Den giver rigeligt cirkulation i hele akvariet og flowet fordeler sig fint. Jeg kan også se at temperaturen er faldet en del efter jeg har fjernet de tre pumper.Ulrik l skrev:nu har jeg lige monteret min vortech mp40 og vil sige at det er mums på halv styrke kan den få mit 530l til at bølge 3cm og der er ikke meget støj
Det er dejligt kun at have én pumpe uden ledning i akvariet og så slipper man for at skulle bekymre sig om, hvordan man retter pumperne ind for at de giver cirkulation over det hele.
Ja!...den kan høres, men om aftenen sætter jeg den i night mode så kører den på halv styrke i 10 timer og høres ikke.
Jeg tror ikke det er muligt at lave en pumpe som giver 13.000 liter cirkulation uden at den kan høres.
Ulrik!...skal vi ikke lige have et billede af dit 530 liters????
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er godt og høre jeg ikke er den eneste som er glad for den selvom den siger lidt 
Jeg vil dog gerne have 2 på mit 240liters akvarie

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
jo jeg skal nok lægge et par billeder op men det er lige startet op idag så det skal lige køres ind
hilsen ulrik
hilsen ulrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hey.. Jeg er også glad for mineexzos skrev:Det er godt og høre jeg ikke er den eneste som er glad for den selvom den siger lidt

Og måske Tunze'n kan modificeres til at give et bedre flow, men jeg tvivler på at man uden videre kan genskabe den understrøm som vortechene laver!
Udover støjen. Så er vortech's drivere ikke 100% stablie.. Er lige vendt hjem fra en uges ferie og den ene af vortech'sene var gået i spunk (Slaven).. Stod blot og blinkede Rødt..

/Henrik
Ps. Har byttet om på master og slave i tiden mellem fejl 1 og 2.. Så i realiteten har jeg oplevet et styk software fejl på hver pumpe..
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Kan tilføje ang. støjen bl.a. hos 6105 har selv Tunze erkendt at der er et problem!!
er ved at have et "reperationskit" klar hvor man går fra 24v til 18v med en større propel (samme flow med lavere volt større bredde mindre længde) det påstår de skulle kunne løse støjen. Kittet vil kunne rekvireres gratis hos Tunze.
er ved at have et "reperationskit" klar hvor man går fra 24v til 18v med en større propel (samme flow med lavere volt større bredde mindre længde) det påstår de skulle kunne løse støjen. Kittet vil kunne rekvireres gratis hos Tunze.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det lyder interessant! Jeg vil da meget gerne have en update når de har det klar!peder skrev:Kan tilføje ang. støjen bl.a. hos 6105 har selv Tunze erkendt at der er et problem!!
/henrik