uden skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Re: uden skummer

Indlæg af T-Svendborg »

KimJ skrev:Intet af det literatur jeg har adgang til, giver helt klare svar på, hvad/hvor meget afskummeren får taget med af de forskellige sporstoffer (det er dem der bekymrer de fleste), men der er bred enighed om, at der ryger noget med, som Vi egentlig gerne ville have beholdt.

Personligt har jeg (og vil igen) benyttet skummer, LS og DSB i skøn samdrægtighed. At DSB`en ikke får så meget liv, som den ellers ville kunne få, bekymrer mig ikke.
Iflg. min fiskepusher, overgåes både LS og DSB iøvrigt af et decideret NO3 filter, når vi taler om nedbrydning af nitrat.
det sandt. kender ikke så meget til nitrat filtre, men har fået fortalt at de nemt tilstopper med salt pga. den lave gennem strømning. men også det er der ulemper, skal jo være en del obs på ph..
men når det køre så er effekten god.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

T-Svendborg skrev:og så en helt anden side af skagen. er der nogen af jer der har noget dokumentation for hvad det er skummeren fjerner både gode som dårlige ting. vi er enige om den fjerner en masse skidt men den fjerner også en masse godt.
kan jeg bede pænt om jeres hjælp om en mere proffesionel beskrivelse.
Der er en masse information i den retning: Link 2 er rimeligt godt og forklarer fint hvad vi ikke ved saa meget om.
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php
http://reefkeeping.com/issues/2006-08/rhf/index.php
KimJ skrev:Iflg. min fiskepusher, overgåes både LS og DSB iøvrigt af et decideret NO3 filter, når vi taler om nedbrydning af nitrat.
Det kommer vist an paa for mange ting :) Hvis jeg havde DSB i mit 1000 liter akvarie sammen med mit 280 liter refugium saa er der vist ikke saa meget at bekymre sig om.
Men det er klart at et dedikeret nitrat filter er godt til at omdanne nitrat!
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Her er lidt info om nitrat fabrikker :)

Fra: http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... 3/chem.htm

"Remove existing filters designed to facilitate the nitrogen cycle. Such filters do a fine job of processing ammonia to nitrite to nitrate, but do nothing with the nitrate. It is often non-intuitive to many aquarists, but removing such a filter altogether may actually help reduce nitrate. So slowly removing them and allowing more of the nitrogen processing to take place on and in the live rock and sand can be beneficial.

It is not that any less nitrate is produced when such a filter is removed, it is a question of what happens to the nitrate after it is produced.

When it is produced on the surface of media such as bioballs, it mixes into the entire water column, and then has to find its way, by diffusion, to the places where it may be reduced (inside of live rock and sand, for instance).

If it is produced on the surface of live rock or sand, then the local concentration of nitrate is higher there than in the first case above, and it is more likely to diffuse into the rock and sand to be reduced to N2."
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

der findes mange former for filtrerings muligheder hvis vi bare skal have amonia og nitrit omsat.. skumfiltre bioballs osv. som nævnt, det der i lænden jo så er det største problem er nitrat, det er vi jo nok alle enige om.
tror sku man kan tjene mange penge på på og finde en rigtig god løsning på nitrat problemet. hvis det ikke skulle være et svovlfilter dsb eller ls.

men som situationen er nu er den bedste løsning "berlin metoden" med ls og skimming
jeg vil nok mene at dsb og og en let skimming er lige så god.

det vil jeg mene er nok de bedste mugligheder vi har i dag.

der er også en anden mulighed med undergravel filters og skimming. dog lidt mere besværlig og sætte op.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Undergravel (det vi på godt dansk, kalder et bundfilter) er ikke nogen god løsning. Det gør nøjagtigt det samme som ethvert andet aerobt filter, og er dermed en førsteklasses nitratproducent!

Jeg er enig i, at en kombination af afskumning, LS og DSB, giver det mest idiotsikre setup. Inklusion af et dedikeret nitratfilter, ville jeg ikke bekymre mig om, m.m. det drejede sig om et stærkt belastet akvarium.

Har man et sådant stærkt belastet akvarium, er det til gengæld en mulig løsning, at anvende det nævnte trickle-filter i kombination med nitratfilteret, blot det sidste har kapacitet, til at opsuge restproduktet fra det første! spørgsmålet er så, om man ikke løber ind i andre problemer end de rent filtertekniske, når man kommer så langt ud.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

ole. skrev:her er også lidt om klassisk DSB
http://translate.google.com/translate?h ... l=en&tl=da
go artikkel, jeg vil da bestille den bog og få den læst.
sjovt han nævner det med DSB vil sørge for føde til sps koraller, nu da der blev nævnt det med dsb og sps tidligere.
der er mange ting der ikke hænger sammen af det vi siger og læser, der er så mange meninger, men er de ikke alle lige gode, dog nogen mere effektive end andre.

og som kim skriver med med undergravel, så er problemet nitrat. det vil det i sidste ende altid være.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

T-Svendborg skrev:sjovt han nævner det med DSB vil sørge for føde til sps koraller, nu da der blev nævnt det med dsb og sps tidligere.
der er mange ting der ikke hænger sammen af det vi siger og læser, der er så mange meninger, men er de ikke alle lige gode, dog nogen mere effektive end andre.

og som kim skriver med med undergravel, så er problemet nitrat. det vil det i sidste ende altid være.
Ved ikke om du taenker paa at jeg sagde jeg ikke havde set et paent sps akvarie uden skummer.
DSB kan fint supplere et sps akvarie :)

Der er nu ikke de store problemer med nitrat mere. Det var kampen for 5+ aar siden.
Idag er kampen fosfat lader det til.

Jeg doejer personligt ikke med nitrat overhovedet.
Billede
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

det var lidt det jeg tænkte på, ikke for at give dig kritik, men for at vise hvor forskellige oplysningerne er.
men du har også dsb ls der er godt oppe og køre til og nedbryde nitrat.
har en makker der har dsb i et refugie, og det er han enormt tilfreds med, der er ingen problemer.

fosfat synes jeg ikke selv er noget problem, mener og have læst dsb også skulle kunne klare det..
men der er jo allerede meget effektive og hurtige metoder til og fjerne fosfat. bla rowaphos der fjernede alt fra mit akv. i løbet af få dage.
Mvh.
Thomas Larsen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

problemet er at bakterier er i stand til at ændre deres stofskifte,så hvis der er overskud af kulstofkilder(organiske forbindelser)vil de reducere forbruget af po4 og bruge carbon kilden istedet for at tære på fosfaten,som vi vil ha..... :naughty:
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

ole. skrev:problemet er at bakterier er i stand til at ændre deres stofskifte,så hvis der er overskud af kulstofkilder(organiske forbindelser)vil de reducere forbruget af po4 og bruge carbon kilden istedet for at tære på fosfaten,som vi vil ha..... :naughty:
det vil jo så sige at akvarierne alligevel er belastet for hårdt hvis der er problemer med po4, så er der ikke overskud nok til begge dele. som jeg forstår det..
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

T-Svendborg skrev:det var lidt det jeg tænkte på, ikke for at give dig kritik, men for at vise hvor forskellige oplysningerne er.
Jeg er ikke helt med...?
Billede
smukfyre85
Copepod
Copepod
Reactions:
16

Indlæg af smukfyre85 »

Jeg kunne ikke forestille mig at køre uden skummer, og vil bestemt ikke anbefale en nybegynder i saltvand til at rode med dette. Men hvis du vælger at køre uden og skal bare have nogen til at stå i en nødsituation.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"