Lys hqi/t5
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Ja jeg springer på ryggen af kimjessen og gir et stort 5 tal... 2*250 w lyder fornuftigt. Jeg vil også sige hellere bruge en måned mere på at spare sammen og bygge og så få det lavet ordentligt fra starten.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Hmm, denne diskussion er da vist ved at blive mere forvirrende end gavnligt er.
Folk kaster rundt med udsagn, og desværre er det lidt for ofte nybegyndere der er mest aktive med påstande der bliver præsenteret skråsikkert, som var det gennemtestede fakta.
Niller - for det første:
T5-lys kan bruges til ALLE typer koraller, såfremt at akvariet ikke er for højt, og såfremt man tilpasser mængden af rør til de koraller man vil holde. (Og er der alligevel nogle der vil bestride det faktum, så skal jeg straks smide en røvfuld links til nogle af Tysklands flotteste stenkoralakvarier holdt udelukkende under T5
)
For det andet:
Der snakkes frem og tilbage om byg-selv-systemer, men jeg synes ikke det lyder som om at der er noget særligt sparet ved at købe dem. Til gengæld har du en masse bøvl med at skulle samle det, få styr på et hav af ledninger (hvis det f.eks er til 6-8 T5 rør), og få ballasterne gemt af vejen i forhold til vandet (og ikke mindst din søn). Og desuden er saml selv systemer bare sjældent ret pæne at se på.....
Jeg vil foreslå at du tager udgangspunkt i den lyskasse du selv kan bygge. Eftersom du har styr på materialet, så kan du sikkert lave en rigtig flot én af slagsen.
Mht selve lyset vil jeg forslå at du kigger på den lampe der hedder "Lumimaster 4x80W" fra Aquaconnect. Det er en komplet lampe som både er egnet til indbygning i lyskasse, og til at hænge frit. Der er 2 ledninger til den. 1 ledning tænder rør 1+3, og den anden tænder rør 2+4. Så det er lige til at gå til. Den er 153,5 cm lang, så det passer perfekt til dit akv.
Lampen kan i øjeblikket købes inkl 4 reflektorer til 209 euro ved Hobbyriff, altså ca 1560 kr + evt. fragt. Og inkl rør løber det i ca 2000 kr. + evt. fragt.
Jeg tror simpelthen ikke på at man kan bygge det billigere selv. Og så er denne lampe også bare væsentlig pænere end noget man selv flikker sammen.
Du kan starte ud med én lampe, og senere kan du så spæde op med én mere, hvis behovet er der. De fylder kun 20,5 cm i dybden, så der kan godt være 2 i en lyskasse.
Og sidst, en adresse til en test af lampen. Hvor man også kan se hvor meget lys én af disse lamper giver på et 1000 liters akv. Så kan du selv vurdere om det er nok!
http://www.miniriff.org/lumimaster.html
Puha, det var en længere beretning. Håber du kan bruge det til noget.
Folk kaster rundt med udsagn, og desværre er det lidt for ofte nybegyndere der er mest aktive med påstande der bliver præsenteret skråsikkert, som var det gennemtestede fakta.
Niller - for det første:
T5-lys kan bruges til ALLE typer koraller, såfremt at akvariet ikke er for højt, og såfremt man tilpasser mængden af rør til de koraller man vil holde. (Og er der alligevel nogle der vil bestride det faktum, så skal jeg straks smide en røvfuld links til nogle af Tysklands flotteste stenkoralakvarier holdt udelukkende under T5

For det andet:
Der snakkes frem og tilbage om byg-selv-systemer, men jeg synes ikke det lyder som om at der er noget særligt sparet ved at købe dem. Til gengæld har du en masse bøvl med at skulle samle det, få styr på et hav af ledninger (hvis det f.eks er til 6-8 T5 rør), og få ballasterne gemt af vejen i forhold til vandet (og ikke mindst din søn). Og desuden er saml selv systemer bare sjældent ret pæne at se på.....
Jeg vil foreslå at du tager udgangspunkt i den lyskasse du selv kan bygge. Eftersom du har styr på materialet, så kan du sikkert lave en rigtig flot én af slagsen.
Mht selve lyset vil jeg forslå at du kigger på den lampe der hedder "Lumimaster 4x80W" fra Aquaconnect. Det er en komplet lampe som både er egnet til indbygning i lyskasse, og til at hænge frit. Der er 2 ledninger til den. 1 ledning tænder rør 1+3, og den anden tænder rør 2+4. Så det er lige til at gå til. Den er 153,5 cm lang, så det passer perfekt til dit akv.
Lampen kan i øjeblikket købes inkl 4 reflektorer til 209 euro ved Hobbyriff, altså ca 1560 kr + evt. fragt. Og inkl rør løber det i ca 2000 kr. + evt. fragt.
Jeg tror simpelthen ikke på at man kan bygge det billigere selv. Og så er denne lampe også bare væsentlig pænere end noget man selv flikker sammen.

Du kan starte ud med én lampe, og senere kan du så spæde op med én mere, hvis behovet er der. De fylder kun 20,5 cm i dybden, så der kan godt være 2 i en lyskasse.
Og sidst, en adresse til en test af lampen. Hvor man også kan se hvor meget lys én af disse lamper giver på et 1000 liters akv. Så kan du selv vurdere om det er nok!

http://www.miniriff.org/lumimaster.html
Puha, det var en længere beretning. Håber du kan bruge det til noget.
ja det var da en smører, holdning til den holder jeg for mig selv men du glemmer lige en ting, hvad giver det flotteste lys hqi/T5 jeg vil med stor over bevisning mene at det er HQI og troe at temlig mange der har haft T5 er enig. og for det andet så kan man byge et 4 rørs system for 700.- hvis man er fiks på fingerne. jeg er på ingen måde enig med dig mht, hvor pænt man kan gører tingene selv, er manden blikenslager så tror jeg på at det kan gøres væsentligt pænerer en de omtalt armatuere som jeg pt har måte skifte starter på 4 styk af, det lugter af ......
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
jeg startede med t5 og det fortrød jeg mere og mere da jeg kom rundt til folk og butikker med hqi for der er et helt specielt spil i lyset som ik t5 har så jeg kan´ud fra min egen lille "karrier" i saltvand kun anbefale hqi
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
BOYU L200 KØLER
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Claus<< Hvis du måler med et luxmeter, vil du kunne se at HQI giver over dobbelt så mange lux per watt som T5.
Jeg selv startede netop mit 250 l. akvarium op med 6 stk. 39 W. T5 rør i den tro at jeg sagtens ville kunne holde alle koralarter under dette lys, men efter de meget lyskrævende korallerne havde stået under rørne et par uger, forsvandt deres farver helt og ellers døde de. Nu har jeg fjernet to af rørne og istedet smidt 2 stk. 150 W. hqi over. Farverne kommer mere og mere frem dag for dag på de koraller, der havde mistet deres farve. Jeg kan også have et par arter, som før døde helt.
For mig var det simpelthen fysisk umuligt at få nok rør over vandet til at kunne holde de lyskrævende arter.
Jeg selv startede netop mit 250 l. akvarium op med 6 stk. 39 W. T5 rør i den tro at jeg sagtens ville kunne holde alle koralarter under dette lys, men efter de meget lyskrævende korallerne havde stået under rørne et par uger, forsvandt deres farver helt og ellers døde de. Nu har jeg fjernet to af rørne og istedet smidt 2 stk. 150 W. hqi over. Farverne kommer mere og mere frem dag for dag på de koraller, der havde mistet deres farve. Jeg kan også have et par arter, som før døde helt.
For mig var det simpelthen fysisk umuligt at få nok rør over vandet til at kunne holde de lyskrævende arter.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
Så må vi jo have de links som Claus omtaler.
Ja HQI belysning giver et anderledes levende spil i vandet, og det er der nogen der ikke kan leve uden. Det er simpelthen en smagssag, men der er ikke begrænsninger for hvad man kan holde under t5 rør. Hvis de tyske akvarister kan, og det kan de, så kan vi selvfølgelig også. Man skal passe på ikke at drage forhastede beslutninger mht hvad det er der gør om korallerne trives eller mistrives. Der er mange andre variabler end lige lyset.
Ja HQI belysning giver et anderledes levende spil i vandet, og det er der nogen der ikke kan leve uden. Det er simpelthen en smagssag, men der er ikke begrænsninger for hvad man kan holde under t5 rør. Hvis de tyske akvarister kan, og det kan de, så kan vi selvfølgelig også. Man skal passe på ikke at drage forhastede beslutninger mht hvad det er der gør om korallerne trives eller mistrives. Der er mange andre variabler end lige lyset.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Henrik: Ser her: http://www.hausriff.ch/4477/index.html (et rigtig flot akvarium, som kun køres med T5.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ja det er fantastisk smukt. Lige knap 700 watt i t5 lysstofrør til en balje på 720 liter. Det er jo ikke uhæmmet meget lys, men det ser alligevel super godt ud.
Jamen så lad os da høre lidt mere om det Kim. 4 reflektorer til 80 watt koster vel mindst 400,- Så er der 300 til resten. Så fortæl endeligkimjessen skrev: ja det var da en smører, holdning til den holder jeg for mig selv men du glemmer lige en ting, hvad giver det flotteste lys hqi/T5 jeg vil med stor over bevisning mene at det er HQI og troe at temlig mange der har haft T5 er enig. og for det andet så kan man byge et 4 rørs system for 700.- hvis man er fiks på fingerne. jeg er på ingen måde enig med dig mht, hvor pænt man kan gører tingene selv, er manden blikenslager så tror jeg på at det kan gøres væsentligt pænerer en de omtalt armatuere som jeg pt har måte skifte starter på 4 styk af, det lugter af ........

Mht hvad du har og ikke har skiftet, det ved du kun selv. Men bliver faktisk lidt nysgerrig når du nu selv bringer det på bane. Forhandler du Lumimaster, Kim? For lampen blev først introduceret på Interzoo i Nürnberg i 2004, så alle dem der er på markedet er der stadig garanti på, og med mindre du forhandler dem, hvorfor har du så skiftet noget deri? Eller kan det måske være et andet mærke du forveksler den med?

Nåja, men da det er Osram-ballaster der sidder i Lumimaster, så tror jeg på at kvaliteten er ok.
Jeg har ikke nævnt noget om, hvad der giver det flotteste lys Kim, fordi at det er en smagssag. Jeg KAN ikke definitivt sige hvad der er flottest, ligesom du ikke kan. Derfor siger jeg også kun at det ikke er umuligt at holde noget under T5.
-
- Foxface
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: kbh
Men når der sker ændringer i korallerne lige efter der er kommet HQI lampe op, kan det da kun være lysets skyld. Ville være lidt pudsigt hvis vandets parametre skiftede lige efter man fik mere lys over? 

Mvh Casper
54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15
350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15
350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Er det en undersøgelse du selv har lavet mads, eller har du et link?mads-fisk skrev:Claus<< Hvis du måler med et luxmeter, vil du kunne se at HQI giver over dobbelt så mange lux per watt som T5.
Og som sagt - jeg siger ikke at T5 giver hverken mere eller mindre lys end HQI, blot at jeg ved at man kan holde de samme koraller som under HQI.
Jeg synes blot at 4 T5-rør på kun 20,5 cms dybde, det giver da mulighed for at pakke nogle rør over baljen.

claus>> he he du er godt nok hurtig på aftrækeren.
Jeg står i forbindelse med aqua connect i tyskland og ja alle armaturer er lavet på garanti ikke noget problem der, og ja jeg kunde sælge det hvis jeg ville.
jeg ser bare ikke nogen grund til at sænde hobien til tyskland når jeg prøver at lave et udelukende dansk marked, med for den sags skyld danske produgter, det er en hård kamp når alle tror at det er billigst at få alting i tyskland, men det kommer forhåbentligt på et tids pungt, joflerer varer jeg sælger jo billigerer kan jeg få dem, så det varer nog lidt endnu før det bliver billigerer, desværer.
MHT. prisen så koster lumimasteren 1553.-
et byge set koster 700 der til 4 reflektor af 100 så ender vi på 1100.- det vil sige at der er 450.- at spare. en pris forskeld som jeg som handi mand ville gå efter selv om der så var noget arbejde at lave. det er ikke noget jeg siger for foratningens skyld men det er min mening, det må anderer og så kunde nike genkændende til at det er min holdning, hvor der kan spares, skal der spares.
mht. koraler og lys der er jeg dog enig med dig
Jeg står i forbindelse med aqua connect i tyskland og ja alle armaturer er lavet på garanti ikke noget problem der, og ja jeg kunde sælge det hvis jeg ville.
jeg ser bare ikke nogen grund til at sænde hobien til tyskland når jeg prøver at lave et udelukende dansk marked, med for den sags skyld danske produgter, det er en hård kamp når alle tror at det er billigst at få alting i tyskland, men det kommer forhåbentligt på et tids pungt, joflerer varer jeg sælger jo billigerer kan jeg få dem, så det varer nog lidt endnu før det bliver billigerer, desværer.
MHT. prisen så koster lumimasteren 1553.-
et byge set koster 700 der til 4 reflektor af 100 så ender vi på 1100.- det vil sige at der er 450.- at spare. en pris forskeld som jeg som handi mand ville gå efter selv om der så var noget arbejde at lave. det er ikke noget jeg siger for foratningens skyld men det er min mening, det må anderer og så kunde nike genkændende til at det er min holdning, hvor der kan spares, skal der spares.
mht. koraler og lys der er jeg dog enig med dig
Lige et par links.
Test af T5-rør op imod Hqi:
http://www.lars-sebralla.de/merfa_ati.html
Efter min mening én af de flotteste baljer udelukkende med T5:
http://www.korallenriff.de/Mohr/ Se under "Fotos (Dez. 04)"
Og en anden flot balje:
http://www.korallentraum.de.vu/
Test af T5-rør op imod Hqi:
http://www.lars-sebralla.de/merfa_ati.html
Efter min mening én af de flotteste baljer udelukkende med T5:
http://www.korallenriff.de/Mohr/ Se under "Fotos (Dez. 04)"
Og en anden flot balje:
http://www.korallentraum.de.vu/
interasant test.
ser bare et lillet problem, for med mine tyskkunskaber så er han ikke 100% til freds.
http://www.lars-sebralla.de/merfa_ati10 ... ch%20einem nederst tæsten er dog ikke færdig men der er en smule tvivl mellem linierne, han siger ikke at HQI er det rigtige men han er dog hælder ikke helt sikker på T5
ser bare et lillet problem, for med mine tyskkunskaber så er han ikke 100% til freds.
http://www.lars-sebralla.de/merfa_ati10 ... ch%20einem nederst tæsten er dog ikke færdig men der er en smule tvivl mellem linierne, han siger ikke at HQI er det rigtige men han er dog hælder ikke helt sikker på T5
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu skal jeg selvfølgelig ikke komme og sige at jeg ved alt om mads´akvarie men så vidt jeg ved er det rimeligt nyt. Derimod er der intet nyt i at korallerne bliver flottere og flottere som tiden går. Det kunne sagtens være at det er det der er sket. Så vidt jeg ved har Mads for nyligt også skiftet skummer. Fra at have en - undskyld mig - meget høj fiskebestand og en meget lille luftskummer fra Aquamedic til nu at have en rigtigbuller1 skrev:Men når der sker ændringer i korallerne lige efter der er kommet HQI lampe op, kan det da kun være lysets skyld. Ville være lidt pudsigt hvis vandets parametre skiftede lige efter man fik mere lys over?

Mvh Henrik
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har eksperimenteret en del med T5 mod HQI. jeg må sige at jeg fant en lille forskæld jeg pointerer en lille forskæld mellem HQI og T5 jeg havde da og så 8 rør over som hang meget tæt på overfladen. jeg syntes personligt at lyset fra HQI er 1000 ganger bædrer og merer natur tro, så jeg vil til del give Henrik_skb rat, men vil klart anbefale HQI men T5 kan fagtisk godt bruges hvis man bruger rør nok. på den anden side i 2 hvem vuderer i som erfarende folk eller ikke erfarende. dem som læser i en bog eller den som prøver det i praksis.
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
De "eksperimenter" kunne jeg da godt tænke mig at høre om.
Der er jo visse forudsætninger der skal være mødt for, at man kan drage gyldige konklusioner ud fra eksperimenter. Hvis det er baseret på subjektive vurderinger af hvordan korallerne ser ud er det jo ikke en døjt værd. En sammenligning af Hqi og t5 kræver som minimum to helt identiske akvarier der kører under de helt samme forudsætninger. Derefter kræver det at man UNDERSØGER korallen, ikke bare betragter den og drager en konklusion ud fra hvad man ser.
Men kom bare med en beskrivelse af eksperimenterne, jeg er meget interesseret i at høre om det.
Der er jo visse forudsætninger der skal være mødt for, at man kan drage gyldige konklusioner ud fra eksperimenter. Hvis det er baseret på subjektive vurderinger af hvordan korallerne ser ud er det jo ikke en døjt værd. En sammenligning af Hqi og t5 kræver som minimum to helt identiske akvarier der kører under de helt samme forudsætninger. Derefter kræver det at man UNDERSØGER korallen, ikke bare betragter den og drager en konklusion ud fra hvad man ser.
Men kom bare med en beskrivelse af eksperimenterne, jeg er meget interesseret i at høre om det.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Henrik<< Der er nemlig som du selv siger en masse fejlkilder til denne konklussion, men der kom altså en mærkbar forskel lige da hqi'erne kom på. Nu er jeg helt vild med A.tenius som jo er en ret så lyskrævende koral og de to gange jeg købte den inden hqi'erne kom på, døde de efter få dage, men da jeg så prøvede igen efter hqi, så overlever de fint. Og fra den, der døde til den, som lever fint gik der en uge i mellem og eneste forskel jeg selv havde forårsaget var at der kom hqi over.
Men angående min skummer, så er den ikke blevet skiftet endnu, så der køres endnu med en lille midifloator på et 250 l. akvarium med 24 fisk. (skal snarest have en AP600 fra deltec)
Hvor meget erfaring har I (Henrik og Claus) egentligt med at køre med forskellige lystyper siden i kalder andre for uerfarene. Hvad siger jeres egne erfaringer, som gør jer erfarene?
Men angående min skummer, så er den ikke blevet skiftet endnu, så der køres endnu med en lille midifloator på et 250 l. akvarium med 24 fisk. (skal snarest have en AP600 fra deltec)
Hvor meget erfaring har I (Henrik og Claus) egentligt med at køre med forskellige lystyper siden i kalder andre for uerfarene. Hvad siger jeres egne erfaringer, som gør jer erfarene?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Mads. jeg kalder bestemt ikke dig uerfaren. Det må du ikke tro. Det var ikke dig jeg hentydede til. Jeg har heller ikke den store erfaring selv, men jeg råber så til gengæld heller ikke op om alle mulige ting til stakkels Niller Der må være snotforvirret på nuværende tidspunkt. Jeg tilslutter mig bare Claus´ i mine øjne helt rigtige observation: at der er nogen - ikke dig - uden den store erfaring der råber lidt højt om noget de ikke ved så meget om. Mht dit akvarie så må jeg sige at jeg troede at du havde skiftet skummer. det er heller ikke det afgørende her. Jeg tror man skal passe på med at sige at det helt sikkert er lysets skyld når det lige så godt kan være mange andre ting. Mht Claus erfaring mener jeg at han har haft saltvand i 8-9 år så han er da hvad jeg ville kalde rimelig erfaren - men igen det er ikke det der er pointen - at vi skal sidde og sige jeg har haft akvarium længst. Vi skal komme dertil hvor man lader vælre med at råbe for højt om noget man ikke er sikker på.
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
kimjessen skrev:hø hø er du videnskabs mand eller er du bare ordkløver, jeg er ikke videnskabs mand men efter at jeg havde haft 2*HQI over balien i 6MD og mine koraler voksede fortrefeligt skiftede jeg til 8 gange T5 og vægsten gik lidt i stå de første 14 dage men det er jo normalt når man gør den slaks, registrede dog at væksten ikke udfolde sig på samme nevou som hved HQI havde dog T5 armaturet i 6 MD og skiftede så til bage vægsten kom fagtisk til bage fra den ene uge til den anden, jeg tro ikke på at det er et tilfælde, og det eneste jeg lavede om på var lyset tilsætning og foder fordensags vandskift og salt var det samme.
men det jeg pointerer er at jeg syntes at det ser bæderer ud og det vil jeg da have lov til, uden at skulle drages i tvivl MHT. min egen erfaring....
øøøhh jeg tænkte egentligt på øømmm NILLER er du stadig med, eller er du glevet smidt af for længe siden.
er det noget du kan bruge eller giver du med alle de forskellige meninger.
Så lad være med at skrive at du har lavet eksperimenter. Dine vurderinger af hvad du synes der ser bedst er der sgu ikke så meget eksperiment over. Det er netop den slags der er med til at gøre niller forvirret.
Henrik_skb>> der kan du have rat, mht erfaring eller ikke så må i alle give mig rat i at HQI giver et vist spil i vandet, som T5 ikke gør.
T5 er fint hvis man ikke har den storer pænge resurce PT så kan man da altid udbyge til HQI.
Jeg holder dog stadig på at det ville dumt ikke at tænke på HQI som kan byges til 2700-3000 kr inc reflektor folie og brænder som kan erstate 2 * 4 rørs armatur som skal købes i tyskland for 3106kr og så er han i hværttilfælde sikret det rigtige lys til biligerer pænge eller det samme beløb. han skal u anset til at byge en lyskasse for sønikes lejetøj har intet at gører i akvariet aligeveld. og ladnuvær med at komme med den der strofe at det er vanskligt at byge en HQI lampe, for er der noget jeg ved noget om så er det da det, der er jeg nemlig ikke uerfaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
T5 er fint hvis man ikke har den storer pænge resurce PT så kan man da altid udbyge til HQI.
Jeg holder dog stadig på at det ville dumt ikke at tænke på HQI som kan byges til 2700-3000 kr inc reflektor folie og brænder som kan erstate 2 * 4 rørs armatur som skal købes i tyskland for 3106kr og så er han i hværttilfælde sikret det rigtige lys til biligerer pænge eller det samme beløb. han skal u anset til at byge en lyskasse for sønikes lejetøj har intet at gører i akvariet aligeveld. og ladnuvær med at komme med den der strofe at det er vanskligt at byge en HQI lampe, for er der noget jeg ved noget om så er det da det, der er jeg nemlig ikke uerfaren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Vil lige komme med et indspark!
Jeg kender en mand i Tyskland, som var blandt de allerførste til at prøve T5 rør fra ATI. Han har/havde et akvarie på knapt 900 liter, det var noget højere end vi normalt ser, vel nok ca 75 cm. Dette akvarie, blev kun belyst med T5 rør. Han havde tidligere haft HQI over, men synes der kom for mange mørke punkter i akvariet. Han fortalte os at farverne på korallerne have ændret sig en hel del fra HQI lys til T5, nogle var blevet meget flottere, andre mere kedelige. Men selv de "kedelige" var kanonflotte at se på.
Han har lavet mange hundreder af fragmenter gennem årene, en del er havnet her i landet! Og ALLE fragmenter er lavet under T5.
Jeg vil på ingen måde tage parti for hverken T5 eller HQI, men lade det komme an på den enkeltes ønsker og ideer.
Jeg kender en mand i Tyskland, som var blandt de allerførste til at prøve T5 rør fra ATI. Han har/havde et akvarie på knapt 900 liter, det var noget højere end vi normalt ser, vel nok ca 75 cm. Dette akvarie, blev kun belyst med T5 rør. Han havde tidligere haft HQI over, men synes der kom for mange mørke punkter i akvariet. Han fortalte os at farverne på korallerne have ændret sig en hel del fra HQI lys til T5, nogle var blevet meget flottere, andre mere kedelige. Men selv de "kedelige" var kanonflotte at se på.
Han har lavet mange hundreder af fragmenter gennem årene, en del er havnet her i landet! Og ALLE fragmenter er lavet under T5.
Jeg vil på ingen måde tage parti for hverken T5 eller HQI, men lade det komme an på den enkeltes ønsker og ideer.