min skummer laver betydeligt mere snask når der er sådan en dosis i.. der ud over er det som sagt tydeligt at se ens blod koraller, virker mere "glade" efter sådan en tur.Boris skrev:I princippet burde skummeren jo blive mere effektiv, da FFM binder flere partikler som derved vil blive bundet til luftboblerne.
En lille historie hvor jeg fik øjnene op for FFM:
Vi skulle på mit arbejde, have et saltvandsakvarium klar til en messe (Red Sea Max)
Vi havde på det tidspunkt kun friske importede sten - altså hverken afgassede eller indkørte.
Der kom 18kg levende sten i akvariet, en 3-dobbelt dosis FFM på første dagen, og derefter en sjat hver dag, de næste 5 dage.
Derefter kom der 5 Klovnfisk, 5 Chromis, 4 søstjerner og 10 koraller.
Det stod hele weekenden til søndag aften, hvor vi flyttede akvariet hjem i butikken. Samme besætning kom i akvariet og der blev doseret lidt FFM hver dag.
Ikke én eneste ting døde! Vandet blev løbende målt - uden de store udsving.
Jeg vil aldrig anbefale nogen at gøre sådan at "tricks" - men akvariet kører her over et halvt år stadigt kanont godt, dog er der skiftet lidt ud i besætningen for fornyelsens skyld.
En anden lille ting, i samme akvarie gik der en stor Crispa anemone i en pumpe og blev blændet.. Alt dødt væv som kunne fiskes op, kom ud af akvariet, en god sjat FFM i akvariet og en pose Aktiv Kul - Ingen dødsfald.
Flydende filter medium ?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Re: Flydende filter medium ?
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Respekt for dem der mener at det virker - det vil jeg på ingen måde anfægte her med mit indlæg.
Men når det er sagt så synes jeg det er lidt ærgeligt at producenter ikke gør mere ud af at forsøge på videnskabelig vis at verificere virkningen af deres produkter. Det er ikke umuligt at opsætte behandlede/ubehandlede baljer, så man kan få statistsk evidens for virkningen af produkterne. Er det noget der rent faktisk gøres?
Mvh. Morten
Men når det er sagt så synes jeg det er lidt ærgeligt at producenter ikke gør mere ud af at forsøge på videnskabelig vis at verificere virkningen af deres produkter. Det er ikke umuligt at opsætte behandlede/ubehandlede baljer, så man kan få statistsk evidens for virkningen af produkterne. Er det noget der rent faktisk gøres?
Mvh. Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
præcis Boris ,zeo life og coralsnow er meget indentisk med Easy life...Boris skrev:Sjovt nok laver KZ faktisk et tilsvarende produkt
Jeg sælger FFM, men ville ikke sælge det hvis det ikke virkede - længere er den ikke.
placeboeffekt virker!!! men er ingen problem løser på længere sigt....
jeg oplevet mælkehvidt vand derefter ca 2 timer krystalklartvand,men de senere doseringer virket ikke så godt da vandet forblev mælkehvidt dagevis,måske der er tale om en vis form for immunitet?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
coralsnow,er det ikke koral fodder, og ikke et filter???ole. skrev:præcis Boris ,zeo life og coralsnow er meget indentisk med Easy life...Boris skrev:Sjovt nok laver KZ faktisk et tilsvarende produkt
Jeg sælger FFM, men ville ikke sælge det hvis det ikke virkede - længere er den ikke.
jeg oplevet mælkehvidt vand derefter ca 2 timer krystalklartvand,men de senere doseringer virket ikke så godt da vandet forblev mælkehvidt dagevis,måske der er tale om en vis form for immunitet?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Jo- da det nok er MarineSnow der henvises til...StarF skrev:coralsnow,er det ikke koral fodder, og ikke et filter???ole. skrev:præcis Boris ,zeo life og coralsnow er meget indentisk med Easy life...Boris skrev:Sjovt nok laver KZ faktisk et tilsvarende produkt
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
kz coralsnow er flokkulant mineraler der klarer op vandet og hjælper med transport af elementer
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
En anden lille ting, i samme akvarie gik der en stor Crispa anemone i en pumpe og blev blændet.. Alt dødt væv som kunne fiskes op, kom ud af akvariet, en god sjat FFM i akvariet og en pose Aktiv Kul - Ingen dødsfald.
Ja så er det jo på sin plads, så kan jeg se en mening med det, hører nok til dem der ikke er så vilde med alverdens tilsætningsstoffer, bare fordi de findes.
Ja så er det jo på sin plads, så kan jeg se en mening med det, hører nok til dem der ikke er så vilde med alverdens tilsætningsstoffer, bare fordi de findes.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Placeboeffekt, virker ja det er det gælder så kun hvis man tror på det, og det kan man så ikke sige er gældende når vi snakker Easylife FFMole. skrev:Boris skrev:Sjovt nok laver KZ faktisk et tilsvarende produkt
da virkningen ikke har noget med tro at gøre, men rent faktisk er tydelig at se, og sandsynligvis også til at måle
men for en god ordens skyld så er definitionen på placebo flg:
Et præperat, der ikke i sig selv har nogen virkning, men som ved suggestionsvirkning (placebo-effekt) kan formindske patientens symptomer
(Psykologisk pædagoisk ordbog 2006)
sagt på en anden måde, er det placebo-effekt så skulle det kun virke hvis man tror på det... hmm

jeg prøvede som nævnt selv oplevelsen med en selvmorder anemone, jeg brugt kun Easylife FFM, ingen kul eller andre ting, og et par timer efter var vandet klaret væsentlig op og lugten var væk
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg er sikker på du har fløjet tidligere...
når du du sætter dig ind i et fly spekulerer du ikke over hvordan flyet virker,HVORFOR---fordi det virker bare....
når industrien finder et kur for hvad som helst ,er de ikke intresseret i at fortælle hvad det indeholder pga kopier...fra alt hvad vi ved kan det indeholde kalktabeletter!!!
kort sagt det er HUMBUG der virker!!!
placeboeffekt kan både være positiv og negativt samt der er tale om sekundære virkninger....hvad ville ffm være uden en kraftig skummer og et biologisk filter........KALKtabletter???
når du du sætter dig ind i et fly spekulerer du ikke over hvordan flyet virker,HVORFOR---fordi det virker bare....
når industrien finder et kur for hvad som helst ,er de ikke intresseret i at fortælle hvad det indeholder pga kopier...fra alt hvad vi ved kan det indeholde kalktabeletter!!!
placeboeffekt kan både være positiv og negativt samt der er tale om sekundære virkninger....hvad ville ffm være uden en kraftig skummer og et biologisk filter........KALKtabletter???
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Fordi de fleste af os har fået at vide på et tidspunkt at grunden til at flyet kan holde sig oppe skyldes vingens konstruktion, at der bliver etole. skrev:jeg er sikker på du har fløjet tidligere...
undertryk på oversiden af vingen, og at det er den der holder flyet oppe.
Du har ikke nogen form for belæg for at udtale dig om at Easy life er humbug, på nogen måde. Dertil er der lidt for mange menesker i
verden der har haft gode eerfaringer med det. Uanset om du mener det er palcebo effekten der gør sig gældende.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvad vil du så kalde det når det ikke virker alene?
flydenede filter medium er humbug der virker men ikke easy life,det holder alt hvad det lover sådan cirka 80 procent af det der står der på pakken!!!
flydenede filter medium er humbug der virker men ikke easy life,det holder alt hvad det lover sådan cirka 80 procent af det der står der på pakken!!!

Senest rettet af ole kekkonen fre 11. jul 2008 06:33, rettet i alt 1 gang.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
- Saltvand siden?: 2009
Har du belæg for at udtale dig om det ikke virker alene ?ole. skrev:hvad vil du så kalde det når det ikke virker alene?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hold da kæft!!
har du ikke lige skrevet der SKAL skumnmer TIL...
har du ikke lige skrevet der SKAL skumnmer TIL...
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hmm nej ?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
nogen vil bare blive ved med at nægte at det virker det er jo så deres problem.
jeg kan se en tydelig forskel de gange jeg har brugt det
jeg kan se en tydelig forskel de gange jeg har brugt det
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det er jo ikke spg om det virker eller ej
det er hvordan!!
Boris du kom ream til det her---
af Boris skrevet 10/7/2008, 17:11
I princippet burde skummeren jo blive mere effektiv, da FFM binder flere partikler som derved vil blive bundet til luftboblerne...
det er hvordan!!
Boris du kom ream til det her---
af Boris skrevet 10/7/2008, 17:11
I princippet burde skummeren jo blive mere effektiv, da FFM binder flere partikler som derved vil blive bundet til luftboblerne...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Godt - så er der styr på det! 
Jeg kender til flere skrivebordsnanoer der kører med LS, cirkulation og FFM doseret en gang om ugen.
De kører fint.

Jeg kender til flere skrivebordsnanoer der kører med LS, cirkulation og FFM doseret en gang om ugen.
De kører fint.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
vil du ikke komme noget ffm i en kop tissevand og drikke det 

- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nu påstår EasyLife jo at FFM kan drikkes - men hvis der ikke er flere saglige argumenter, kan vi da også gå over i tisse/bæ sprog..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nej,fred med det! 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
1: der askelige bruger her inde der har gode erfaringer med det, hvor de faktisk kan se en effekt
2: der er historier fra mæsser osv hvor det har redet akvarier
3: der har før været snak om nogle tyske anmeldelser, der var meget posetive
og så vi en bruger der hårdnakket snakker om placebo og snyd og bedrag.. Det virker bare forkert at hvis det ikke virkede, at folk også folk der normalt er lidt mere kritisk, også har den mening, at det virker... men jeg ku godt tænke mig at se noget argumentation, for det ikke virker Ole.. andet end dine ord om snyd og placebo..
når jeg bruger det, er det tydligt at skummeren laver lidt mere end normalt. Jeg har altid et par flasker stående af det.
2: der er historier fra mæsser osv hvor det har redet akvarier
3: der har før været snak om nogle tyske anmeldelser, der var meget posetive
og så vi en bruger der hårdnakket snakker om placebo og snyd og bedrag.. Det virker bare forkert at hvis det ikke virkede, at folk også folk der normalt er lidt mere kritisk, også har den mening, at det virker... men jeg ku godt tænke mig at se noget argumentation, for det ikke virker Ole.. andet end dine ord om snyd og placebo..
når jeg bruger det, er det tydligt at skummeren laver lidt mere end normalt. Jeg har altid et par flasker stående af det.
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Som jeg kan se det, er det ikke bevist at det virker, men heller ikke, at det ikke virker. Jeg kan ikke finde nogle undersøgelser der omhandler effekten af FFM, kun erfaringer fra folk der har brugt det. Den effekt folk har set kan skyldes mange andre ting end lige FFM, der er f.eks. ingen der ved hvad der var sket hvis man ikke havde fyldt FFM i akvarierne... Jeg har selv brugt det flere gange, men jeg er lidt i tvivl om effekten. Selvom jeg ikke er helt overbevist, vil jeg stadig bruge det i nød situationer. Jeg vil hellere smide FFM for 100 kr. i akvariet, selvom det kun har en lille eller ingen effekt, end at stå med en katastrofe bagefter og sige: "hvis man da bare havde fyldt noget FFM i".
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Ja og det er nok også konklusionen man må gøre. Det er meget svært at kontrollere virkningen af de forskellige produkter, så længe det ikke er gjort mere systematisk.bio skrev:Som jeg kan se det, er det ikke bevist at det virker, men heller ikke, at det ikke virker. Jeg kan ikke finde nogle undersøgelser der omhandler effekten af FFM, kun erfaringer fra folk der har brugt det. Den effekt folk har set kan skyldes mange andre ting end lige FFM, der er f.eks. ingen der ved hvad der var sket hvis man ikke havde fyldt FFM i akvarierne... Jeg har selv brugt det flere gange, men jeg er lidt i tvivl om effekten. Selvom jeg ikke er helt overbevist, vil jeg stadig bruge det i nød situationer. Jeg vil hellere smide FFM for 100 kr. i akvariet, selvom det kun har en lille eller ingen effekt, end at stå med en katastrofe bagefter og sige: "hvis man da bare havde fyldt noget FFM i".
/Morten.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Silkeborg
At kalde det et flydende filtermedium er en overdrivelse - det filtrerer ikke noget i sig selv (hverken mekanisk eller biologisk).
Som nævnt flere gange i tråden er dets primære funktion at binde urenheder og stoffer i vandet, hvorved de enten bundfældes eller fanges af skummeren eller andre filtrerings-metoder. Derved det synligt klarer vand. At det skulle kunne reducere nitrat vil jeg stille mig meget tvivlende overfor. Har man målt sådanne effekter tror jeg mere det skyldes midlets indvirkning på måle-sættene. Noget tyder dog på, at det indeholder foder til bakterie-kulturerne (alkohol, sukker e.l.) hvorved disse midlertidigt fremmes. En bedre løsning ville nok være at investere i mere filtreringskapacitet eller afvente modning af eksisterende filtreringskapacitet.
Endelig synes det også at indeholde forskellige sporestoffer/gødning, som planter, fisk og koraller reagerer positivt på - disse vil jeg dog personligt foretrække selv at tilsætte, så jeg ved hvad og i hvilke mængder tingene kommer i akvariet.
Min personlige holdning er, at det bestemt har en virkning (baseret på personlige erfaringer), men at der omvendt ikke er tale om et vidundermiddel, som kan give resultater man ikke kan opnå af anden vej. Da jeg foretrækker at vide hvad jeg kommer i baljen, og ønsker at vide hvad der virker hvornår (og hvordan), bruger jeg det derfor ikke.
"Placebo" mener jeg ikke er et korrekt udtryk at bruge, da det antyder, at midlet er virkningsløst - det mener jeg som sagt ikke det er. Det er et handy "all-round" middel der har en effekt, MEN effekten mener jeg som sagt kan opnås af mere traditionelle og kendte måder (sporestoffer, filtrering osv. osv.) hvorved man har styr på vand-værdierne og deres dynamik. Omvendt tyder intet på, at det har en skadelig virking eller at overdosis skulle være kritisk.
Som nævnt flere gange i tråden er dets primære funktion at binde urenheder og stoffer i vandet, hvorved de enten bundfældes eller fanges af skummeren eller andre filtrerings-metoder. Derved det synligt klarer vand. At det skulle kunne reducere nitrat vil jeg stille mig meget tvivlende overfor. Har man målt sådanne effekter tror jeg mere det skyldes midlets indvirkning på måle-sættene. Noget tyder dog på, at det indeholder foder til bakterie-kulturerne (alkohol, sukker e.l.) hvorved disse midlertidigt fremmes. En bedre løsning ville nok være at investere i mere filtreringskapacitet eller afvente modning af eksisterende filtreringskapacitet.
Endelig synes det også at indeholde forskellige sporestoffer/gødning, som planter, fisk og koraller reagerer positivt på - disse vil jeg dog personligt foretrække selv at tilsætte, så jeg ved hvad og i hvilke mængder tingene kommer i akvariet.
Min personlige holdning er, at det bestemt har en virkning (baseret på personlige erfaringer), men at der omvendt ikke er tale om et vidundermiddel, som kan give resultater man ikke kan opnå af anden vej. Da jeg foretrækker at vide hvad jeg kommer i baljen, og ønsker at vide hvad der virker hvornår (og hvordan), bruger jeg det derfor ikke.
"Placebo" mener jeg ikke er et korrekt udtryk at bruge, da det antyder, at midlet er virkningsløst - det mener jeg som sagt ikke det er. Det er et handy "all-round" middel der har en effekt, MEN effekten mener jeg som sagt kan opnås af mere traditionelle og kendte måder (sporestoffer, filtrering osv. osv.) hvorved man har styr på vand-værdierne og deres dynamik. Omvendt tyder intet på, at det har en skadelig virking eller at overdosis skulle være kritisk.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
jer der har prøvet FFM fra easylife, kan I måle forskel på vandværdierne før og efter brug?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 8960 Uggelhuse
har lavet en test efter jeg kom hjem fra ferie hvor nitrat var kommet op på 40 hældte ffm i dagen efter var nitraten nede på 20 så det hjalp da
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvor ofte skal man bruge det, er man fx tvunget til at bruge det og kan man komme til at overdosere?
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Silkeborg
Synes du selv det lyder sandsynligt ?? Mit bud er som sagt at der er tale om, at midlet påvirker dine test-sæt.henrikp skrev:har lavet en test efter jeg kom hjem fra ferie hvor nitrat var kommet op på 40 hældte ffm i dagen efter var nitraten nede på 20 så det hjalp da