Min nye anemone fra klovnfisken (Nu med nyt billede)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
andersla
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 6580 Vamdrup
Geografisk sted: vamdrup
Kontakt:

Indlæg af andersla »

man lære jo af sine fejl det bliver tit til dyre lære penge
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

er en helt alm. Crispa ikke hvid? Man ser dem da ALTID i hvid :-) både hos forhandlere og folk her på siden (se bare månedens akvarie..)
Open mind for a different view..
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Har skrevet sammen med Thomas og ifølge De Jong er den ikke farvet...
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Sjovt nok, for så er det jo formenligt en af de eneste i verden - jeg har ihvertfald ikke stødt på en før i den farve... Og det virker i sig selv usandsynligt - også prisen taget i betragtning.

men det vil vise sig om noget tid, hvis den holder farven så er den jo ikke farvet.

http://www.wetwebmedia.com/dyedcorals.htm se anemonen på billedet, ligner unægteligt din.

Bare lige for at få det på det rene, jeg dømmer dig ikke - langt fra. Jeg kunne selv have fundet på at købe den (hvis jeg ikke var klar over at den var farvet).
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

den er sku flot håber farven holder
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Håber vi får en update hen af vejen,
det er lidt tarveligt af klovnfisken ikke
at informerer hvis den er "dyed" ....

Tjek evt her

http://www.wetwebmedia.com/dyedanemfaqs.htm
http://www.wetwebmedia.com/coloredanemones.htm
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det er jo fair nok hvis de ikke ved det, jeg er mere interesseret i hvad de gør når nu der er ret kraftige antydninger af at de gule er farvede og de hvide er "bleached"
Brugeravatar
foxtrot
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af foxtrot »

har en fætter i australien som os holder saltvand ( Svinet henter sku selv )
han har en som din i gul og den er med 200% garanti ikk farvet på nogen måde medmindre at der er en som har taget den ind for at farve den og så sat lortet ud igen
men der er langt imellem dem siger han
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Jeg skal nok poste et billede af anemonen her en af dagene. Synes allerede en del af farven er forsvundet. Men det er måske fordi den har pustet sig mere op...
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Nu er det jo ikke unormalt at en anemone skifter farve. Jeg har en ganske alm. purple tip anemone og den kan være alt fra kedelig brun til en flot hvid farve (og nej jeg har ikke været i matas for at købe noget hår farve). Jeg tror de fleste der har haft anemoner vil sige at deres anemoner kan skifte farve.

Hvis farven på den anden side er helt væk om et stykke tid, så vil jeg også syntes at det er lidt mystisk.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

foxtrot skrev:har en fætter i australien som os holder saltvand ( Svinet henter sku selv )
han har en som din i gul og den er med 200% garanti ikk farvet på nogen måde medmindre at der er en som har taget den ind for at farve den og så sat lortet ud igen
men der er langt imellem dem siger han
Kan du skaffe et billede ?
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

[quote="Dragefisken"]Nu er det jo ikke unormalt at en anemone skifter farve. Jeg har en ganske alm. purple tip anemone og den kan være alt fra kedelig brun til en flot hvid farve (og nej jeg har ikke været i matas for at købe noget hår farve). Jeg tror de fleste der har haft anemoner vil sige at deres anemoner kan skifte farve.[/quote]

Det er jeg klar over. Har selv haft en rød bubbletip anemone i snart 2 år. Men den skifter ikke bare sådan lige farve. Det tager måneder og sker vel at mærke kun hvis vand kvaliteten forringes.
Senest rettet af Daniel1 tirs 26. feb 2008 13:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Der er min mere drastisk, hvis jeg f.eks flytter den, så går der ikke mange dage før min bliver mere kedelig brun. Men du har ret i at den bliver langsomt hvid igen.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Nu er mængden af brun jo lineær med behovet for fotosyntese. Så en brun anemone syntes den har en større behov for energi via en fotosyntese end en hvid.
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

hej mads så er jeg tilbage på forumet & er klar til at debatere - jeg synes at du er lidt farvet i dine meninger (ligesom nogle anemoner også kan værre det) det er klart at du forsvarre din arbejds plads ( det ville jeg også selv gørre ) men prøv nu at læse dine kunders seriøse & dennegang veldokumenteret påstande før du tager din-jeres impotør i forsvar - så vidt jeg husker var der en gang 1. foredrag som en af jeres impotøre holdt i foretningen & han stod gladligt & fortalte at de brugte gift til at fange deres fisk med. jeg ved ikke hvor mange som forstod hvad det betyder - så jeg tror at alle foretnings mænd (impotøre etc.) står deres egen penge pung nærmest. så næste gang i sælger 1.sådan sjældenhed til 550.kr burde man nok oplyse kunden at der var en chance for at den var indfarvet.venligst-jan.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Anemonen er ved at være helt hvid nu :wc: Kommer med et billede i morgen, hvis jeg kan nå det.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hougaard skrev:Nu er mængden af brun jo lineær med behovet for fotosyntese. Så en brun anemone syntes den har en større behov for energi via en fotosyntese end en hvid.
Mængden af brun afhænger af mængden af Zooxanthellater anemonen har, hvis den bliver stresset eller får for lidt lys mister den Zooxanthellaterne og mister dermed en væsentlig næringskilde. Om den så kan gendanne dem eller dør af sult afhænger nok af mange faktorer som forholdene der hvor den kommer hen og hvor længe den har gået sådan.

Det er i hvert fald hvad jeg har kunnet læse mig til om sagen. Jeg synes at det er en lidt trist tråd men det har da givet anledning til at lære en masse omkring anemoner og givet indblik i endnu en del af vores spændende hobby.

Personligt synes jeg at forhandlerne bør tage mere ansvar for det de sælger, jeg synes ofte det minder mere om medimport end et importør/forhandler/kunde forhold. Omvendt bør vi som akvarister også tage det ansvar vi har overfor de dyr vi vælger at holde alvorligt, og undersøge hvad det er for dyr, og om vi kan give dem gode forhold, inden vi køber.

Håber din anemone kommer sig Daniel og at du kan leve med at den ikke beholder farven.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Daniel1 skrev:Anemonen er ved at være helt hvid nu :wc: Kommer med et billede i morgen, hvis jeg kan nå det.
Med mindre du gerne vil beholde den, så synes jeg seriøst at du skulle tage den tilbage til klovnfisken og få dine penge tilbage. Thomas bør ikke have siddende på sig, at han henter indfarvede dyr.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Her er et billede af min anemone, som den ser ud nu. :wc:
Vedhæftede filer
IMG_0209.JPG
IMG_0209.JPG (73.8 KiB) Vist 5432 gange
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ja det taler vist sit tydelige sprog....
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af herzberg »

Ja det taler vist sit tydelige sprog....
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Syntes den er fed nu. Men alligevel for dårligt at ens koraller skifter farve når man kommer hjem med dem. :D Vil os returnere den og spørge hvad der lige sker?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Jeg købte engang en folt gul Sarcophyton af thomas, der gik heller ikke mange måneder så var den helt brun. (Den var også 100% farvet.)

Så jeg ringede til min gamle saltvands buddy JJ, og han grinede og fortalte den med 100% sikkerhed var farvet gul. Følte mig sku snydt og når man så finder ud af hvordan de har behandlet dyrene for at de en lille periode skal have en flot farve så bliver jeg sku SUR...

Vil klart opfordrer til at alle lader være med at købe disse farvede koraller, nu hvor der er kommet fokus på emnet. så vi ikke støtter sådan noget svineri :(
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Jeg vil da til enhver tid forvente, at Thomas tager dyret tilbage og giver dig dine penge igen, hvis anemonen bliver helt hvid. Det er hans sag med leverandøren og han kan ikke leve med, at folk ikke får det de betaler for. Han plejer at være meget meget rimelig med den slags ting.

/Hans
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

RonniA skrev:Jeg købte engang en folt gul Sarcophyton af thomas, der gik heller ikke mange måneder så var den helt brun. (Den var også 100% farvet.)

Ja det er ikke kun anemoner de går ud over.
Koraller bliver også "dyed" i stor stil...

http://www.wetwebmedia.com/dyedcorals.htm
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Så meget for De Jong som en seriøs grossist, med mindre han var udvidene om det :roll:

Trist og ja det må selvfølgelig være en sag mellem leverandør og forhandler, for det stiller jo også forhandleren i lidt dårligt lys, selv om de selvfølgelig ikke kan vide alt og der derfor kan komme enkelte ting igennem som aldrig skulle være hjemtaget :|

Jeg havde faktisk ikke selv luret at det var en farvet anemone før det blev nævnt her i tråden, men undskylder det med at jeg som hobby-akvarist ikke kan vide alt, dog havde jeg håbet at sådanne farvede anemoner/koraller ville blive sorteret fra hos de professionelle (leverandøren eller forhandleren)...

/Magnus
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Nu spørger jeg måske dumt, men jeg spørger 100% fordi jeg ikke kender svaret. ! - så undskyld på forhånd.

Hvad er der slemt ved at man farver dyret ? - er det fordi man ikke oplyser det til forbrugere eller fordi det skader / smerter dyret ?

Igen jeg kender ikke svaret, men er interesseret i jeres meninger - jeg har aldrig selv stødt på en farvet anemone eller koral og vil aldrig selv købe en da jeg finder det kunstigt og lidt "plastisk" agtigt hvis i forstår.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

mener de var håndplukket af thomas selv :wink:
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Celia skrev:Nu spørger jeg måske dumt, men jeg spørger 100% fordi jeg ikke kender svaret. ! - så undskyld på forhånd.

Hvad er der slemt ved at man farver dyret ? - er det fordi man ikke oplyser det til forbrugere eller fordi det skader / smerter dyret ?

Igen jeg kender ikke svaret, men er interesseret i jeres meninger - jeg har aldrig selv stødt på en farvet anemone eller koral og vil aldrig selv købe en da jeg finder det kunstigt og lidt "plastisk" agtigt hvis i forstår.
Dels er der det etiske i at udsætte et dyr for farvestoffer, dels er der det faktum at farven jo ikke holder. Så ender man med et dyr der ikke ligner det man købte og har været udsat for en masse stress. Man har måske endda oven i købet betalt ekstra fordi det var en "sjælden" farve.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Celia skrev:Nu spørger jeg måske dumt, men jeg spørger 100% fordi jeg ikke kender svaret. ! - så undskyld på forhånd.

Taget fra linket højere oppe:
The fundamental problem with dyed corals and anemones is that the saturation of their tissue with dye impedes the penetration of light into, and the refraction of light within, their cnidarian tissue for the proper stimulation of zooxanthellae in symbiosis. Even without definitive scientific proof to confirm this, our present understanding of the dynamics of zooxanthellae in symbiosis with a host cnidarian lends a very informed assumption of the deleterious possibilities of dying live coral tissue. Zooxanthellae have evolved to utilize very specific wavelengths and intensities of light. Any shading or corruption in the illumination of these symbiotic algae as with dye-stained tissue surely impedes their function and ability to feed and support their host. This assumption is underscored by the everyday reality seen by aquarists in such animals with increased stress of acclimation and subsequent mortality as depicted in the series of photos below. Such corals appear otherwise “normal” at first with full polyp expansion and cycles (below left). Soon, however, the natural and full extent of polyp cycles becomes diminished (below center) and the intensely dyed pigment begins to fade. The paling color soon reveals an animal that has also lost its natural pigmentation. What better proof, I say, against ignorant or unscrupulous dealers of dyed animals that this practice is harmful than the very absence of natural coloration (life supporting zooxanthellae) after the dye fades? Volumes have been written on the function of zooxanthellae and it is unmistakably clear what happens to a cnidarian that loses or expels its symbiotic algae: loss of vitality and increased rates of mortality. Without zooxanthellae, these animals suffer ever more each day and become more vulnerable to pests, predators and diseases, not to mention the consumption of their own tissue from starvation without their zooxanthellae. In severe cases, tissue necrosis begins to ravage the animal (below right) and death is imminent. Under the best circumstances (often with the otherwise durable Turbinaria peltata “Cup” coral), the animal will require months to recover resident zooxanthellae in a process of misleading blotchy color that lends one to think that the animal is recovering poorly. Even when such animals survive, their rates of growth will have been significantly reduced and they may even have lost mass to consumption.

Jeg kan kun være enig det forkerte i at farve koraller og anemoner og håber at Thomas vil ponke DeJong for det og sørge for at holde sin sti ren..
Jeg var heller ikke klar over at man kunne finde på at farve dem før jeg læste denne her tråd..

/Musiker
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"