"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

108 liter drop off - Til salg

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

C-Breum skrev:hej Jonas.

Lækkert anderledes akvarie!! :-D

Hvordan har du byggede UAS op, og hvordan køre det? :-)
Hej Breum :)
Mange tak!

Min UAS er bygget af en kødbakke, som den man køber 1kg hakkekød i, i supermarkedet. Den er der lavet huller i i top og bund. Sat noget plastikcanvas i, og så bliver den fødet af en sanderluftsten, str. 3.
BilledeDSC_3395 by jonas_sandager, on Flickr
Faktisk har jeg den slet ikke sat til, så jeg kan desværre ikke rigtigt sige dig hvordan den kører. Jeg måler under 1ppm i NO3, så jeg vil nødigt fjerne mere næring fra systemet. Men med en 15W LED gropære over, kunne den nu nok sagtens gro pæne alger. Jeg holder den indtil videre i baghånden, til hvis jeg en gang får næring der skal eksporteres :)
Brugeravatar
C-Breum
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs 10. jun 2008 18:14
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af C-Breum »

Ah et Santa filter. :-)
Det var da trist du ikke bruger det, det generere jo en del pods. :-)
Har ihvertfald set rigtig mange pods i både ATS og UAS i mit. :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, præcis. Det virker til at være en udmærket konstruktion.
Podsene kunne jeg sagtens bruge, men det nytter jo ikke, hvis jeg ender med at udsulte korallerne. Har overvejet om jeg skulle forsøge at fodre endnu mere, men da det virker til at finde sin balance nu, og jeg i forvejen ikke syntes jeg er karrig med foderet, tror jeg lige at jeg vil vente noget tid før jeg begynder at eksperimentere :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Så kom posten med min nye doseringsmaskine :) Ender nok med at skifte til Balling eller noget 2 part af en slags. Kalkwasser fungerer ellers rigtig fint, men det er lige knebent at det kan følge med, og da det nok ikke kommer til at gå ned ad bakke med koraller, er det jo nok smart at skifte før der kommer problemer.

Og med det sagt, er der da også kommet lidt lækre sager fra PederP
Snowflake undata
BilledeDSC_3497 by jonas_sandager, on Flickr
Acropora cerealis
BilledeDSC_3492 by jonas_sandager, on Flickr
Og "Mint" acropora desalwi
BilledeDSC_3493 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af palamo123 »

Hold da mawle de er flotte de koraller.

Enig - få hugget en doseringsmaskine på. Du fortryder ikke investeringen. Det giver måske også dine koraller et boost.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:Hold da mawle de er flotte de koraller.

Enig - få hugget en doseringsmaskine på. Du fortryder ikke investeringen. Det giver måske også dine koraller et boost.
Ja! Faktisk må jeg sige at mine foto skills lidt er kommet til kort, og acroerne faktisk ser bedre ud i virkeligheden. Så dem er jeg virkelig glad for. Efter at have set Peders akvarie, har jeg virkelig fået blod på tanden efter at få gang i SPS'erne. Shit, en farvepalet han har gang i, derude på Djursland :W

Værdierne har nu været holdt fint stabile med kalkwasser i osmosevandet, så jeg tvivler på at de ligefrem bliver mere stabile. Men må indrømme at det bliver fedt ikke at skulle bøvle med at vaske slam og sager ud af osmosebeholderen hver gang der skal fyldes nyt på.

Nu skal jeg bare lige blive enig med mig selv om hvad der helt præcist skal være i ballingbeholderene. Er der nogen der ved om Henrik har noget, nede i Horsens?
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af palamo123 »

Du skal købe det balling lite han har fra Decocean.
P1 - KH+
P2 - CA+
P3 - MG

Det kan jeg anbefale.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Tutter »

Sikke nogle smukke koraller. :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Nicklossi »

Henrik har Balling i 25 liters dunke til et sted mellem 2-300,- pr dunk mener jeg :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Nicklossi skrev:Henrik har Balling i 25 liters dunke til et sted mellem 2-300,- pr dunk mener jeg :)
Super :GO
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:Du skal købe det balling lite han har fra Decocean.
P1 - KH+
P2 - CA+
P3 - MG

Det kan jeg anbefale.
Der er sporstoffer i hans balling, ikke?
Jeg er ikke mega meget inde i balling, men umiddelbart virker det ikke rigtigt at tilføre ekstra sporstoffer, når man passer sit ugentlig vandskifte. Eller er jeg galt på den?

Jeg kan se at han sælger KH, Ca og Mg buffer i pulverform. Ville det ikke være tilstrækkeligt til mit behov?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af StarF »

Hvis du vil holde det billigt, så kan du også bare vælge at blande selv, og købe elementerne ved deepoceanshop.dk eller aquafair.de

http://www.deepoceanshop.dk/ballingmetoden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... tunge.html" onclick="window.open(this.href);return false; med den pakke har du til en del år...

Man tilføjer stadig lidt extra spor elementer i balling, selv om man skifter vand, da korallerne jo stadig forbruger det, så for at opretholde en konstant mængde, tilføjer man lidt extra spor elementer i balling.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af charlie saltvand »

Triton.......
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Hmm. Umiddelbart ser det jo ud til at Triton er billigst. 270 for 10 liter af alle tre væsker...

Charlie, kører du med vandskift ved siden af tilsætningen, og hvad (hvis noget) tilsætter du andet end elementz? :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jonas.

Nej kørte ikke med vandskifte i sidste setup ( jeg har jo holdt pause pga. Skilsmisse (( hun gad IKKE mit "vand-pjat" så hun røg UD), med dertil hørende flytning mm) .

Jeg er nu så småt igang igen. Men nej, ingen vandskifte hvis man køre "ren Triton" ( det spare også lidt mønt på den lange bane), " ren Triton kræver så at der er makro alger at høste af..... Ved ikke om du stadig køre med ATS? Jeg tilsatte en lille smule jod ved behov. Derud over nada.

Hvis du er nysgerrig på Triton kan jeg anbefale disse links, hvor der er stillet en masse spørgsmål og også givet en del gode svar.

http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... 725-Triton" onclick="window.open(this.href);return false;

Og disse links til Facebook.

Official Triton UK, Support and advice group

Official Triton Nordic, Support and advice group

Jeg fik ved min anden måling konstateret forhøjet tin og lavede derfor SELVFØLELIG et vandskifte.

I mit nye setup vil jeg også køre med en reaktor på og i denne veksle mellem gfo og al 99 for at holde po4 nede, såfremt det bliver nødvendigt.

På ultimate reef er der flere af de erfarne gutter der skriver at de ikke har skiftet vand i flere år, så det kan åbenbart lade sig gøre.... Ved sgu ikke om jeg bliver dygtigt nok til det, men vil da klart øve mig.

I min optik er Triton både billigst og nemmest at have med at gøre.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Hej Charlie.
Mange tak for svaret :)
Nåh ja. Det kan jeg da sagtens huske, nu du siger det. Glæder mig jo til at se dit nye, lovende setup ;)

Pt er jeg ikke specielt interesseret i at køre et fuldt tritonsystem. Eller nogen andre fulde systemer, for den sags skyld...

Men jeg skal jo have noget balling, og der virker triton umiddelbart som et godt bud. Man kan godt køre med det uden at det inkluderer deres tests og halløj, ikke? Altså bare med balling og vandskift? Hvis man skal lave tests en gang hver 2. eller 3. måned, er der vist ikke noget at spare for mig i forhold til vandskift. Det er jo ikke meget salt der går til mine små vandskift ;)

Jeg vil lige få kigget på dine links. Tak for hjælpen :GO
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

For øvrigt har jeg måtte begrænse fodringen midlertidigt, da jeg ikke kan komme af med mit cyano, og PO4 virker til at være låst fast ved 0.05-0.075, hvilket jo er i den høje ende. Derfor er jeg gået over til kun at fodre fiskene indtil der er styr på det. Når der kommer styr på det, vil jeg langsom skrue op for fodringen igen, og finde et niveau i balance.
Ønskesiuationen havde været at der også havde været for høj NO3, så jeg kunne koble ATS på, men så længe det kun er én af værdierne der måler for højt, vil det vist skabe mere ustabilitet end gavn.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Det går lige så stille fremad :)
BilledeDSC_3678 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Tutter »

Den et flot :GO hvad er det for en?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Tutter skrev:Den et flot :GO hvad er det for en?
Det er en hel almindelig montipora capricornis. En fin og forholdsvis nem SPS.
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Tutter »

jonas _sandager skrev:
Tutter skrev:Den et flot :GO hvad er det for en?
Det er en hel almindelig montipora capricornis. En fin og forholdsvis nem SPS.
Tak, de der Montipora kan godt nok antage mange former og farver. :dizzy:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

BilledeDSC_3869 by jonas_sandager, on Flickr
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af palamo123 »

jonas _sandager skrev:Det går lige så stille fremad :)
BilledeDSC_3678 by jonas_sandager, on Flickr
Min holdning er, at det er så fedt, når man oplever vækst. Så er det lige meget om det er en US koral eller en helt almindelig LPS/SPS/soft.
Tillykke med det og god sommer.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

palamo123 skrev:
jonas _sandager skrev:Det går lige så stille fremad :)
BilledeDSC_3678 by jonas_sandager, on Flickr
Min holdning er, at det er så fedt, når man oplever vækst. Så er det lige meget om det er en US koral eller en helt almindelig LPS/SPS/soft.
Tillykke med det og god sommer.
Helt enig!Jeg vil da også langt hellere have fine almindelige koraller, end fesne sjældenheder :)
Ikke overraskende er det da også sådan lige pt, at de mere specielle koraller jeg har i akvariet også er dem der står klart dårligst :wc:
Det ser dog heldigvis også ud til at gå den rigtige vej for dem, så der er da håb endnu :h

God sommer :beer:
Jesper ØH
Reactions:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Jesper ØH »

Hvad har du af US koraller Jonas ? Jeg er klar på en bytter hvis du har nogle ? Ang US koraller så er de meget meget mere sart og virkelig langsom groende i forhold til alm koraller, men farver er jo bare helt anderledes på disse koraller. så det er klart derfor de står dårligst, de skal bare have tid til at tilpasse sig. Jeg syntes det er spændende at have noget andre ikke har, eller ikke kan købes i forhandlere :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Jones »

Hvilken doseringsmaskine købte du Jonas? Og vil du både dossere KH, ca og mg ?
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Jesper ØH skrev:Hvad har du af US koraller Jonas ? Jeg er klar på en bytter hvis du har nogle ? Ang US koraller så er de meget meget mere sart og virkelig langsom groende i forhold til alm koraller, men farver er jo bare helt anderledes på disse koraller. så det er klart derfor de står dårligst, de skal bare have tid til at tilpasse sig. Jeg syntes det er spændende at have noget andre ikke har, eller ikke kan købes i forhandlere :)
Hej Jesper.
Jeg er ikke 100 på hvad du mener med US koraller. Er det bare koraller der er importerede fra staterne?
I hvert fald har jeg, så vidt jeg ved ikke nogen af dem.
De "sjældne" koraller jeg har, er "mint" acropora desalwii, og en montipora "true undata", der, så vidt jeg ved, ikke er en man ser hver dag herhjemme. De kunne, for så vidt, godt være "US", men jeg har nu købt dem hos en semi-lokal medakvarist ;)

Under alle omstændigheder er det nyt med SPS i min balje og de er ALT for små til at bytte med endnu. Men jeg håber da på at få lidt fedt hen ad vejen, så forhåbentligt kommer der noget bytbart som tiden går :)

I øvrigt må jeg jo give dig ret i at det er fedt med nogle koraller man ikke ser hos alle. Pointen for mig er mere, at det jo ser bedre ud med et par sunde digitater end en hel håndfuld fesne acropora [indsæt navn der ikke er til at udtale] ;)
Men det hele følges jo ad, og kan man få fine farver på det ene, så er det jo også værd at gå efter at få det på de andre :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Jones skrev:Hvilken doseringsmaskine købte du Jonas? Og vil du både dossere KH, ca og mg ?
Hey Jones.
Jeg har købt mig en jebao.
Jeg kan jo ikke udtale mig om langtidsfunktionaliteten, men indtil videre har jeg meget få ting at påtale.
Det eneste jeg kan notere mig er, at selve programmeringen kan være lidt trykkrævende. Det er som sådan ret nemt at gå til, men skal man indstille 24 daglige doseringer på hver kanal, kan det godt tage rigtig mange tryk at få på plads. Har man først sat det op, er det dog rimelig lige ud ad landevejen. Så jeg er glad for købet.
Og ja, jeg doserer det hele. Har købt triton "balling", da det var det billigste at komme i gang med, og de 10 liter af hver væske nok skal række til det første gode stykke tid. Det er jo bare balling med forskellige sporelementer, så selve denne del af Tritons metode er jeg meget rolig over at kaste mig ud i :)
Og det er jo så alle de tre hellige jeg tilsætter. Det tog lige en uges tid hvor de hoppede en lille smule op og ned, indtil de fandt deres ligevægt, og nu ligger de helt stabilt.
Jesper ØH
Reactions:

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af Jesper ØH »

jonas _sandager skrev:
Jesper ØH skrev:Hvad har du af US koraller Jonas ? Jeg er klar på en bytter hvis du har nogle ? Ang US koraller så er de meget meget mere sart og virkelig langsom groende i forhold til alm koraller, men farver er jo bare helt anderledes på disse koraller. så det er klart derfor de står dårligst, de skal bare have tid til at tilpasse sig. Jeg syntes det er spændende at have noget andre ikke har, eller ikke kan købes i forhandlere :)
Hej Jesper.
Jeg er ikke 100 på hvad du mener med US koraller. Er det bare koraller der er importerede fra staterne?
I hvert fald har jeg, så vidt jeg ved ikke nogen af dem.
De "sjældne" koraller jeg har, er "mint" acropora desalwii, og en montipora "true undata", der, så vidt jeg ved, ikke er en man ser hver dag herhjemme. De kunne, for så vidt, godt være "US", men jeg har nu købt dem hos en semi-lokal medakvarist ;)

Under alle omstændigheder er det nyt med SPS i min balje og de er ALT for små til at bytte med endnu. Men jeg håber da på at få lidt fedt hen ad vejen, så forhåbentligt kommer der noget bytbart som tiden går :)

I øvrigt må jeg jo give dig ret i at det er fedt med nogle koraller man ikke ser hos alle. Pointen for mig er mere, at det jo ser bedre ud med et par sunde digitater end en hel håndfuld fesne acropora [indsæt navn der ikke er til at udtale] ;)
Men det hele følges jo ad, og kan man få fine farver på det ene, så er det jo også værd at gå efter at få det på de andre :beer:
Nå ok :) Ja finder nok ingen der har nogle der kan byttes med :) Ang den blå acro og true undata så har jeg dem, og bestemt meget fine koraller :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 108 liter drop off - Halvårsupdate

Indlæg af jonas _sandager »

Jesper ØH skrev:
jonas _sandager skrev:
Jesper ØH skrev:Hvad har du af US koraller Jonas ? Jeg er klar på en bytter hvis du har nogle ? Ang US koraller så er de meget meget mere sart og virkelig langsom groende i forhold til alm koraller, men farver er jo bare helt anderledes på disse koraller. så det er klart derfor de står dårligst, de skal bare have tid til at tilpasse sig. Jeg syntes det er spændende at have noget andre ikke har, eller ikke kan købes i forhandlere :)
Hej Jesper.
Jeg er ikke 100 på hvad du mener med US koraller. Er det bare koraller der er importerede fra staterne?
I hvert fald har jeg, så vidt jeg ved ikke nogen af dem.
De "sjældne" koraller jeg har, er "mint" acropora desalwii, og en montipora "true undata", der, så vidt jeg ved, ikke er en man ser hver dag herhjemme. De kunne, for så vidt, godt være "US", men jeg har nu købt dem hos en semi-lokal medakvarist ;)

Under alle omstændigheder er det nyt med SPS i min balje og de er ALT for små til at bytte med endnu. Men jeg håber da på at få lidt fedt hen ad vejen, så forhåbentligt kommer der noget bytbart som tiden går :)

I øvrigt må jeg jo give dig ret i at det er fedt med nogle koraller man ikke ser hos alle. Pointen for mig er mere, at det jo ser bedre ud med et par sunde digitater end en hel håndfuld fesne acropora [indsæt navn der ikke er til at udtale] ;)
Men det hele følges jo ad, og kan man få fine farver på det ene, så er det jo også værd at gå efter at få det på de andre :beer:
Nå ok :) Ja finder nok ingen der har nogle der kan byttes med :) Ang den blå acro og true undata så har jeg dem, og bestemt meget fine koraller :)
Hehe. Nej, det er nok ulempen ved at være den der har det fedeste ;)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"