Rsm, led og ATS

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Rsm, led og ATS

Indlæg af Han$en »

Anders månsson skrev:Jamen så kan vi da prøve at ligge ned i sumpen :y
Utroligt med så mange meninger om varmelegemets placering i forhold til, at der ingen interesse er om ATS projektet. Jeg er dog som en gal excentrisk videnskabs mand overbevist om at ATS filtrering er vejen frem :Peace:
Tjoh.. For mit vedkommende drejer det sig om at skummer bruger mindre strøm og dermed er billigere i drift samt at jeg ved at det virker. :GO Til ekstra værdi-styring bruger jeg VSV - Det er også svært at udkonkurrere i driftspris :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Hr. Hansen tak for rådet om at slå blitzen af ved fotografering!

jeg er skam også fan af vsv, har selv kørt med det med gode resultater!

Jeg tror ikke man sparer alverden i strøm, mine lamper er på 2x23W og kører 18/24 timer på et døgn, pærene skal skiftes hver 3.-6.måned.
Hvis jeg skulle kører akvarie traditionelt skulle man have en skummer og evt nitrat/phosphat filter eller vsv. skummer har vel også en pumpe der koster strøm og filtrerne har pumpe+medie, der skal skiftes... det løber vel også op. vsv skal man jo så dosere hver dag eller ud købe en dossering pumpe... til sammenligning har ATS én ugentlig rensning, som er klaret på 5 minutter, lidt a la skummer koppen der skal renses!

Jeg ville bare håbe der var flere der gad hoppe på ATS idéen, da det jo altid er godt med flere erfarringer end dem man selv samler op undervejs!

dertil kommer der tilsætning... Der er jeg selv lidt skeptisk i hvor høj grad ATS tilsætter hvad, dog er jeg glad for de store mængder af pods!
Hvis jeg skulle have et sps domineret akvarie engang ude i fremtiden, ville jeg kører med en kalk reaktor med arm medie (det har jeg hørt godt om)!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev: Jeg ville bare håbe der var flere der gad hoppe på ATS idéen, da det jo altid er godt med flere erfarringer end dem man selv samler op undervejs!
Ro på ro på :GO

Jeg skal nok lave en på et RSM 250 når jeg falder over et :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af Peters1 »

jeg er helt sikkert også med på den vogn når nu jeg har fået lovning på kyndig hjælp til den tid :sneaky2:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg har lige været på en lille ferie og kom hjem til at et akvarie der ikke havde det så godt... jeg har måtte skille mig af med min nye solkoral og min H. crispa anemone! De var ikke til at redde var mit skøn :G
Jeg havde fodret kraftigt op til mine to dages fravær fra akvariet... Det kunne ATS filteret så ikke lige følge med på :BA Alt er godt igen dog med hensyn til at det hele hænger lidt mere end vi er vant til :embarassed:

Men så her til aften overraskede mine klovne mig og familien! så helt skidt er det trods alt ikke :beer: Jeg har godt nok inggen skummer der pisker evt unger ihjel, men jeg ved heller ikke meget om at holde ungerne i live, hvis æggene skulle klækkes :wink:
min retur pumpe river dem også rundt til ukendelighed??? Råd modtages :beer:
Vedhæftede filer
De har pudset som gale i flere uger på det lille stykkke, der nu er belagt med orange æg! Vi sad og spiste imens det skete!!!
De har pudset som gale i flere uger på det lille stykkke, der nu er belagt med orange æg! Vi sad og spiste imens det skete!!!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:Jeg har lige været på en lille ferie og kom hjem til at et akvarie der ikke havde det så godt... jeg har måtte skille mig af med min nye solkoral og min H. crispa anemone! De var ikke til at redde var mit skøn :G
Jeg havde fodret kraftigt op til mine to dages fravær fra akvariet... Det kunne ATS filteret så ikke lige følge med på :BA Alt er godt igen dog med hensyn til at det hele hænger lidt mere end vi er vant til :embarassed:

Men så her til aften overraskede mine klovne mig og familien! så helt skidt er det trods alt ikke :beer: Jeg har godt nok inggen skummer der pisker evt unger ihjel, men jeg ved heller ikke meget om at holde ungerne i live, hvis æggene skulle klækkes :wink:
min retur pumpe river dem også rundt til ukendelighed??? Råd modtages :beer:

FEDT med ungerne! Men du er nok nødt til at isolrere dem ellers går de til - skriv en pm til spdiving - han har jo haft stor succes med sine clarkii så han vil sikkert gerne give et godt råd med på vejen :GO
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

Surt med det mistede, men yderst interessant med de klovneæg der :y Håber da det lykkedes dig at opfostre et par stykker :clap:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jo tak, men jeg tror ikke lige det bliver til et projekt... Jeg sad og læste lidt om emnet igåår aftes og det bliver lidt for omstændigt med phytoplankton osv... Men helt sikkert sjovt at opleve!!!
Her til morgen prøvede min brune slange søstjerne at nærme sig æggene... De kære forældre var ekstremt aggressive, den gik bare forbi, men de skulle lige statuere et eksempel!!!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

æggene er nu blevet gårlige og man kan se to små øjne titte frem inde i hver af æggene... Det er nok liiiiiiiiige oppe over at de klækkes.
Det er lidt svært ikke at ville prøve at se om man kan få dem til at overleve...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Det kan jeg sgu godt forstå. Det ville også krible i mine fingre...

Frem med en lille balje og gå i gang! Hvis de ikke dør i forsøget, dør de jo alligevel i den store balje!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

en lille update!
JEg har nu haft vand på gulvet for tredje gang. Det er en faktor jeg godt kunne være foruden mildest talt. Jeg havde faktisk besluttet at sælge indholdet og starte et Tanganyika biotop op, men efter en et godt "fyngruppe" møde har jeg besluttet at fortsætte med salt!
Jeg sælger stadig indholdet, så jeg kan starte op påny efter at have boret to huller i bagvæggen til rørføringen. Så skal der laves en god gammeldavs durso og ikke mindst et godt sikkerheds rør...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Sådan Anders.
Så er jeg glad igen.
Vand på gulvet? Jeg er glad for min switch der stopper returpumpen, hvis vandstanden bliver for høj i akvariet.

Mvh. Stig
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Peters1 »

:W ja mere er der vel ikke at sige til det... Godt du fortsætter, så vi stadig kan følge dine gode diy projekter :clap:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Det lyder smart med den switch Stig, men jeg gider det ikke mere. Nu skal det bare være iorden, så jeg slipper for at høre på konen, bare fordi Akvariet kaster lidt vand af sig! akvariet prøver jo bare at gøre sit i husholdningen og holder gulvet rent omkring sig :y
Pjat pjat
Jeg glæder mig faktisk lidt til at rengøre akvariet i bund(what a nerd!) og starte op igen med ATS fra opstart af, nu har jeg jo haft mine rookie episoder og det har jeg lært af :beer:

Det nye RSM projekt bliver boring af to 32mm huller i bagvæggen, rørføring med durso og sikkerhedsrør... jeg vil starte akvariet op ligeså snart jeg har fået tømt og boret. Jeg køber lidt døde sten og starter op med tålmodighed over nogle måneder. Det bliver lidt fedt at kunne lave en stensætning igen med pvc rør for at lave nogle lidt "svævende" sten der hænger ud fra de andre :beer: Uden den panik agtige stemning, der er over mig, når man ved der er polypper og andet der hurtigt skal tilbage i baljen!

min ATS plade starter jeg også forfra, så jeg kan rive den lidt mere ru fra start med et nyt kopbor, istedet for det gamle lidt sløve jeg brugte til det nuværende :GO

:Peace: STAY TUNED :vio:
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Det lyder spændende og jeg glæder mig til at følge det. :y
Du siger jo bare til, hvis du skal bruge lidt hjælpende hænder, så er jeg sikker på, at både Peter og jeg gerne vil give en hånd med!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af Slingerskæv »

chrislolk skrev:Det lyder spændende og jeg glæder mig til at følge det. :y
Du siger jo bare til, hvis du skal bruge lidt hjælpende hænder, så er jeg sikker på, at både Peter og jeg gerne vil give en hånd med!
What he said..! Du siger bare til Anders.. Glæder mig til at følge det nye projekt :GO
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Idag hvor akvariet har 1 års dag og dets far har 34 års dag, fik jeg boret to huller på 43mm i bagvæggen. Jeg havde vand på gulvet et par gange i starten af i år... Det bliver man lidt træt af, så nu skal det være med durso på hovedrøret og så et sikkerhedsrør!

Derefter sad jeg og lavede min nye stensætning i tørrede LS! én af de mange gode ting ved et rsm er, at man selv kan bære rundt på det!!!

Jeg starter akvariet op påny, når jeg får anskaffet mig to tankgennemførringer i 32mm!

Når jeg starter op igen, bliver det en ny tråd om "RSM, ATS, LED og nu boret bagvæg"...

Admin: tråden kan lukkes:-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvordan kørte du dit lys Anders?

Det siges jo at det skal være tændt 16 timer og 8 timer slukket bagefter i en cyklus.

Jeg havde overvejet at køre 4 timer tændt - 1 time slukket i cyklus eksempelvis

Nogen tanker omkring dette?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Mit lys var tændt 18 timer ud af døgnets 24 timer...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Men har du nogen tanker om min tilgang?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

nej beklager:-)
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals.

Indlæg af mikkel »

hvor kan man egentlig finde de dioder henne evnt.? og hvad hedder de, sådan teknisk set??
mit badekar kommer snart herind :-)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg kan ikke huske hvor jeg har købt dem- Det eneste jeg kan oplyse er at det er cree 3w dioder... men ellers kan du finde en masse om dioder herinde og på ebay f. eks.

Dette akvarie er tilsalg, så har du din helt egen diode lampe (lokke lokke)!
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9370 Hals
Geografisk sted: Hals.

Indlæg af mikkel »

hehe takker men jeg har lige købt et rms 130 selv :P men så må jeg jo igang med at lede lidt :beer:
mit badekar kommer snart herind :-)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

SOLGT og akvariet befinder sig nu på sjælland