Den ugentlige rutine:
Fredag eftermiddag, kommer jeg filtervat i de to sokker ved nedløbet og blæser baljen godt igennem, med en håndholdt Tunze 6015.
Jeg kommer godt rundt om alle sten og blæser al skidt væk.
Det tager fem minutter og efterlader en masse svæv i vandet, der bliver hvirvlet rundt, indtil det ryger i overøbet.
Dagen efter ser filtervattet sådan ud:
Lørdag formiddag, sætter jeg vand over til 20 liters vandskifte (det er rigeligt til mine 300 liter

)
En tunze og et varmelegeme sørger for at salt og vand bliver mixet godt og har den rette temperatur:
For en uge siden fik jeg en BK Mini 160 koblet på systemet (efter 6 måneder uden
skummer).
Den har virkelig fjernet meget skidt fra vandet og alt i akvariet, ser da også lidt "friskere" ud, på en måde... tænker bl.a. at vandets øget iltmætning spiller ind..?
Men med en
skummer er der en ekstra, ildelugtende opgave koblet på min ugentlige opgaveliste:
Efter vandskifte og gennemgang af pumper, dossering, varmelegeme og ATO- tjekker jeg KH og CA- og justere dosseringspumpen, hvis det er nødvendigt (i øvrigt er det ved at være tid til en ny ICP
test)
Det er både hyggeligt og afstressende at "nusse" lidt om systemet- og godt at vide alt er fint og klar til endnu en uge