Acropora revet i Køge
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Reef no.10
Det er snart 5 måneder siden opstart.
Jeg lavede en mindre omrokering af stensætningen i morges- spulede det hele igennem, ved at køre begge mine Nero 5 på 100 % i et minut (12.000 liter x 2)
Filtervattet i sokkerne er udskiftet, hvilket sker hver uge- vattet i begge sokker er fyldt med mudder!
Alt kører som det skal- the simpel way: måler KH et par gange om ugen- Ca tjekkes kun en gang om ugen!
PH tjekkes sporarisk og ligger gerne på 8,3.
Næring måler jeg ikke for og har besluttet at det ikke skal være et issue i dette set up!
Jeg er overbevist om at det ikke er tilgangen der er afgørende for succes, men derimod stabiliteten og vedholdenhed! Hold fast i metoden du starter med og lad være med at skifte metode, som vinden blæser, hver eneste gang der opstår et lille problem!
Jeg lavede en mindre omrokering af stensætningen i morges- spulede det hele igennem, ved at køre begge mine Nero 5 på 100 % i et minut (12.000 liter x 2)
Filtervattet i sokkerne er udskiftet, hvilket sker hver uge- vattet i begge sokker er fyldt med mudder!
Alt kører som det skal- the simpel way: måler KH et par gange om ugen- Ca tjekkes kun en gang om ugen!
PH tjekkes sporarisk og ligger gerne på 8,3.
Næring måler jeg ikke for og har besluttet at det ikke skal være et issue i dette set up!
Jeg er overbevist om at det ikke er tilgangen der er afgørende for succes, men derimod stabiliteten og vedholdenhed! Hold fast i metoden du starter med og lad være med at skifte metode, som vinden blæser, hver eneste gang der opstår et lille problem!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Hentede et par nye acro’er i dag- Granulosa til venstre og Miyagi til højre

-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Hvornår henter du en større balje, så du kan få lidt større fisk og nogle større kolonier? Det der bliver jo ikke ved med at gå!
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Du mener hvornår bliver jeg træt at en lille bonsai koralhave, der skal nusses og jævnligt klippes for at holde kolonierne i rette størrelse?

Man skal jo aldrig sige aldrig, men foreløbig har jeg ingen planer om opgradering- nyder den overskuelige størrelse på systemet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Nå ja nu vel! Dvs oktober november!
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Min DSB er efterhånden sprællevende og i dag var denne spagetti orm lige en tur oppe på glasset

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Korallisten opdateret:
Acropora:
Bali slimer
Grøn millepora
Grøn hyasintus
Carduus "Mr Pacman"
Cali Tort (Totuosa)
Gormezi
Granulosa
Miyagi Tort
Secale
Tortuosa,olivengrøn med lyserøde spidser
Montipora:
Sunset
Superman
Setosa
Blueberry Cheesecake/Reverse pokerstar (Den ægte med grøn bund og blå polypper)
Chilipeber
Graftet rød og grøn
Purple montipora Capricornis
LPS og skiver:
Tubinaria Heronensis
Cyphastrea decadia
2 x Echinophyllia
Heliofungia
2 x Goniopora
Rød Bernardpora
Alveopora
Grøn Toch
Euphyllia ancora
Grøn Tubinaria
Favites Pentagona
Turbipora Musica
Bouncing Kittles musroom
2x Tricana muslinger
Diverse lilla, grønne og røde skiver.
Acropora:
Bali slimer
Grøn millepora
Grøn hyasintus
Carduus "Mr Pacman"
Cali Tort (Totuosa)
Gormezi
Granulosa
Miyagi Tort
Secale
Tortuosa,olivengrøn med lyserøde spidser
Montipora:
Sunset
Superman
Setosa
Blueberry Cheesecake/Reverse pokerstar (Den ægte med grøn bund og blå polypper)
Chilipeber
Graftet rød og grøn
Purple montipora Capricornis
LPS og skiver:
Tubinaria Heronensis
Cyphastrea decadia
2 x Echinophyllia
Heliofungia
2 x Goniopora
Rød Bernardpora
Alveopora
Grøn Toch
Euphyllia ancora
Grøn Tubinaria
Favites Pentagona
Turbipora Musica
Bouncing Kittles musroom
2x Tricana muslinger
Diverse lilla, grønne og røde skiver.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Fik en fin Acropora Secale i dag, fra Erik (Crazy Seahorse)
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Så ryger den første ICP test afsted
Da det snart er 5 mdr siden opstart, forventer jeg en del fintuning af sporeelementerne, på baggrund sf resultatet..
Da det snart er 5 mdr siden opstart, forventer jeg en del fintuning af sporeelementerne, på baggrund sf resultatet..
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Jeg var begyndt at tilsætte AF's Amino Mix, Vitality, Energy, Build, -NP Pro og Pro bio S.
Men begyndende mørke områder på bunden, gjorde at jeg hurtigt stoppede igen.
Bunden har rettet sig igen og alt ser fint ud
Generelt har jeg dårlige erfaringer med tilsætninger af diverse snask i små flasker, næringstilsætninger, bakterier og carbon- jeg har prøvet nogle gange efterhånden, men ender altid med at droppe det igen, hvorefter jeg kan konstatere at mine akvarie altid kører mest stabilt, uden jeg putter andet i end balling produkter og fiskefoder.
Så mon ikke jeg (igen igen) ender op med den enkle løsning, der fungere bedst for mig
En lille status video:
Men begyndende mørke områder på bunden, gjorde at jeg hurtigt stoppede igen.
Bunden har rettet sig igen og alt ser fint ud

Generelt har jeg dårlige erfaringer med tilsætninger af diverse snask i små flasker, næringstilsætninger, bakterier og carbon- jeg har prøvet nogle gange efterhånden, men ender altid med at droppe det igen, hvorefter jeg kan konstatere at mine akvarie altid kører mest stabilt, uden jeg putter andet i end balling produkter og fiskefoder.
Så mon ikke jeg (igen igen) ender op med den enkle løsning, der fungere bedst for mig

En lille status video:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 2
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: Viborg
- Kontakt:
Det er lidt sjovt du skriver det. Er også min erfaring gennem tiderne. Mit akvarie blev kun tilsat bakterie da jeg kæmpede med dino.Engelquist skrev: tirs 24. jan 2023 16:03 Generelt har jeg dårlige erfaringer med tilsætninger af diverse snask i små flasker, næringstilsætninger, bakterier og carbon-
Jeg har aldrig kunne se forskel på korallerne om du tilføjer “magic Water” flasker
Skal dog siges phytoplankton er virkelig godt, men også for alt andet, som glasroser
600L - 90% LPS/SPS. - Its all about stability
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
Min rejse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 94&t=93642
My Photo Web https://seniorreefer.dk/
Instagram https://www.instagram.com/senior_reefer/
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
En af mine gamle saltvandsguru'er, Eric H. Borneman, skrev disse guldkorn i hans bog Corals:
Some aquarists love the whole subject of water chemistry. while others find the topic mildly intimidating. in fact, the essentials are really not that complicated. Corals in captivity can be remarkably resilient and easy to attend. As with equipment, success in maintaining corals can be more easily attained by the "less is more" approach to water quality management.
To repeat, corals require an aquarium, seawater at the right temperature and salinity, water flow, light, food, bicarbonate/ buffer, and calcium. Period. No other equipment, apparatus, magic potions, pills, voodoo, prayer, or other sacrifices are necessary.
Some aquarists love the whole subject of water chemistry. while others find the topic mildly intimidating. in fact, the essentials are really not that complicated. Corals in captivity can be remarkably resilient and easy to attend. As with equipment, success in maintaining corals can be more easily attained by the "less is more" approach to water quality management.
To repeat, corals require an aquarium, seawater at the right temperature and salinity, water flow, light, food, bicarbonate/ buffer, and calcium. Period. No other equipment, apparatus, magic potions, pills, voodoo, prayer, or other sacrifices are necessary.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvad skete der egentlig med den gode hr. Bornedal?
Det bliver mega fedt at se dit akvaire på lørdag live og så glæder jeg mig til at følge det vokse til !
Det bliver mega fedt at se dit akvaire på lørdag live og så glæder jeg mig til at følge det vokse til !
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Han blev psykisk syg og indlagt midten af 00erne.
Hvad der er sket siden ved jeg ikke, men han har i hvert fald ikke givet lyd fra sig i saltvandsverdenen siden…
Synd! For han var virkelig dygtig og var med til at udvikle vores hobby!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg husker godt der var noget med at han opførte sig aparte... Det er virkeligt synd og skam, jeg håber han trives trods alt!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Varde
Hvad sagde din ICP test, var det så galt som du troede?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Så kom der svar fra ATI og som forventet, skal jeg nu have justeret lidt
Følgende skal justeres op: Jod, Kalium, Strontium, Lithium, Molybdän, Vanadium, Mangan og Flour.
Jeg skal også forholde mig lidt til No3, der viser et rent 0, imens Po4 ligger på 0,03 mg/l.
Kobber er ret høj og den aner jeg ikke hvor kommer fra...
Ca overrasker mig- jeg har målt den til 440 på mit salifert testsæt, imens ATI måler den til 470!
Jeg har selvfølgelig skruet ned for CA tilsætningen...
Nuvel jeg skal have købt de tilsætninger der ligger for lavt og justere op ift anbefalingerne
I kan se testen her:

Følgende skal justeres op: Jod, Kalium, Strontium, Lithium, Molybdän, Vanadium, Mangan og Flour.
Jeg skal også forholde mig lidt til No3, der viser et rent 0, imens Po4 ligger på 0,03 mg/l.
Kobber er ret høj og den aner jeg ikke hvor kommer fra...
Ca overrasker mig- jeg har målt den til 440 på mit salifert testsæt, imens ATI måler den til 470!
Jeg har selvfølgelig skruet ned for CA tilsætningen...
Nuvel jeg skal have købt de tilsætninger der ligger for lavt og justere op ift anbefalingerne

I kan se testen her:
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
De ting der mangler, er til at have med at gøre. De kan jo tilsættes. Hvad sagde recommendations/anbefalingerne? Kan du ikke lægge dem ind også.
Det er lidt mere tricky med det der er for meget, feks din copper som du selv nævner.
De kunne muligvis komme ind via din sporstof blanding i din Balling tilsætning. Kan man ikke skrue ned for den?
Der er for øvrigt copper i nogle (måske alle) sporstofblandinger. Jeg tjekkede lige mine og der er copper i bøtten med de positive ioner.
Det er en af mine bekymringer ved de all-round tilsætninger. De forudsætter en vis mængde koraller og et vist forbrug. Men de har jo ingen mulighed for at vide, hvad du har i dit akvarie. Derfor kan man jo få for meget af noget og for lidt af andet.
Som jeg fortalte i lørdags, er jeg selv begyndt at tilsætte noget all-round. Mest for at undgå, at der bliver for lidt - eller slet intet af enkelte elementer. Så justerer jeg efter icp test.
Jeg ser det, som når vi spiser vitamin piller. Ingen forventer vel, at vi kommer op på det ideelle tal. Men vi får lidt løbende og så må man justere, hvis der er noget der mangler. Tager man lidt ekstra piller for at gøre det ekstra godt, så kan man få for meget af nogle af tingene.
Af samme grund, tilsætter jeg kun cirka 25% af den anbefalede dosis sporstoffer i mit akvarie dagligt.
Det er lidt mere tricky med det der er for meget, feks din copper som du selv nævner.
De kunne muligvis komme ind via din sporstof blanding i din Balling tilsætning. Kan man ikke skrue ned for den?
Der er for øvrigt copper i nogle (måske alle) sporstofblandinger. Jeg tjekkede lige mine og der er copper i bøtten med de positive ioner.
Det er en af mine bekymringer ved de all-round tilsætninger. De forudsætter en vis mængde koraller og et vist forbrug. Men de har jo ingen mulighed for at vide, hvad du har i dit akvarie. Derfor kan man jo få for meget af noget og for lidt af andet.
Som jeg fortalte i lørdags, er jeg selv begyndt at tilsætte noget all-round. Mest for at undgå, at der bliver for lidt - eller slet intet af enkelte elementer. Så justerer jeg efter icp test.
Jeg ser det, som når vi spiser vitamin piller. Ingen forventer vel, at vi kommer op på det ideelle tal. Men vi får lidt løbende og så må man justere, hvis der er noget der mangler. Tager man lidt ekstra piller for at gøre det ekstra godt, så kan man få for meget af nogle af tingene.
Af samme grund, tilsætter jeg kun cirka 25% af den anbefalede dosis sporstoffer i mit akvarie dagligt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
crazy seahorse skrev: tirs 31. jan 2023 21:17 De ting der mangler, er til at have med at gøre. De kan jo tilsættes. Hvad sagde recommendations/anbefalingerne? Kan du ikke lægge dem ind også.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Jeg deler ikke helt den bekymring, men har jo også altid kørt med balling, tilsat sporestoffer, uden problemer... Sporestofferne bliver jo også tilsat, opblandet i CA, KH og Natriumfrit salt, udmålt ift mængden af ballingvæsker og tilsættes derved ift forbruget af CA og Kh.crazy seahorse skrev: tirs 31. jan 2023 21:17 Det er lidt mere tricky med det der er for meget, feks din copper som du selv nævner.
Det passer nu gerne rimeligt godt, med lidt små justeringer i ny og næ- og, som nævnt, er dette den første test udført i dette akvarie, 5 måneder fra opstart, så det var forventet der skulle justeres lidt

Har i øvrigt før oplevet at et metal stikker af i en ICP test og næste gang er på plads igen, så jeg tager det med ro indtil videre, da alt ser ud til at stortrives i baljen og afventer den næste test....
Jeg skifter det vand som de anbefaler og tilsætter så de lave værdier kommer op på plads.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Så er justeringen igang ift anvisningerne fra ICP testen ( der er stadig et par flasker på vej med posten)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Strøby egede
Har du huske at laver omregning f.eks. skal der tilsættes 10 x så mange ml Jod når du anvender AF i forhold til ATI?
ATI iodine:
1 ml of the supplement increases the iodine concentration of 100 liters by 100 μg/l
AF iodine:
10 ml of the product increases the iodine level by 100 μg/l in 100 litres (27 US gal) of water.
ATI iodine:
1 ml of the supplement increases the iodine concentration of 100 liters by 100 μg/l
AF iodine:
10 ml of the product increases the iodine level by 100 μg/l in 100 litres (27 US gal) of water.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Jeps, jeg har haft fat i kuglerammenttkthomsen skrev: fre 3. feb 2023 08:38 Har du huske at laver omregning f.eks. skal der tilsættes 10 x så mange ml Jod når du anvender AF i forhold til ATI?
ATI iodine:
AF iodine:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Strøby egede
Altså AF energy indeholde copper men de skrive selv:Engelquist skrev: tirs 31. jan 2023 21:47Jeg deler ikke helt den bekymring, men har jo også altid kørt med balling, tilsat sporestoffer, uden problemer... Sporestofferne bliver jo også tilsat, opblandet i CA, KH og Natriumfrit salt, udmålt ift mængden af ballingvæsker og tilsættes derved ift forbruget af CA og Kh.crazy seahorse skrev: tirs 31. jan 2023 21:17 Det er lidt mere tricky med det der er for meget, feks din copper som du selv nævner.
Det passer nu gerne rimeligt godt, med lidt små justeringer i ny og næ- og, som nævnt, er dette den første test udført i dette akvarie, 5 måneder fra opstart, så det var forventet der skulle justeres lidt![]()
Har i øvrigt før oplevet at et metal stikker af i en ICP test og næste gang er på plads igen, så jeg tager det med ro indtil videre, da alt ser ud til at stortrives i baljen og afventer den næste test....
Jeg skifter det vand som de anbefaler og tilsætter så de lave værdier kommer op på plads.
AF Energy has been enriched with a copper sulfate, which is needed for proper development and intense coloration of corals. The content of copper sulfate in this product is almost undetectable and completely safe for all marine organisms.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er lidt besværligt når man får en icp fra en leverandør (ATI) og bruger tilsætninger fra en anden, for som Tonning skriver, så er koncentrationerne forskellige.ttkthomsen skrev: fre 3. feb 2023 08:38 Har du huske at laver omregning f.eks. skal der tilsættes 10 x så mange ml Jod når du anvender AF i forhold til ATI?
ATI iodine:
AF iodine:
Jeg bruger Jod fra DSR og det virker til at der er mere knald på deres produkter generelt. Dog er DSR jod nok ikke så kraftig som ATI´s.
Det betød nogle icp test for at finde det rette niveau for daglig dosis, men det er jo en gang at lave. Strontium fra DSR er en del mere potent end ATI Sr. Ellers prøver jeg at holde mig til ATI tilsætningerne, det er dejligt nemt, specielt for de elementer der ikke må overdoseres. Her kunne copper være et af dem.
Når man har gjort det nogle gange (sendt en icp afsted) så finder man ud af, hvilke af elementerne man kan være lidt mere loose omkring. Nogle mangler hver gang, selvom man har tilsat det anbefalede.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Et fredag aften hygge billede
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
En gennemlæsning af min tråd, vil afsløre at jeg (måske lidt naivt), startede ud med planer om et simpelt system, med blødkoraller, LPS og søgræs.
5 måneder senere et jeg gået all in på sps, ICP tests og fin tuning af værdier (igen, igen)
Jeg fik de sidste flasker, med posten idag og er godt igang med at justere værdierne på plads
Mine koraller har reageret forbavsende hurtigt og ser ud til at nyde godt af anstrengelserne
5 måneder senere et jeg gået all in på sps, ICP tests og fin tuning af værdier (igen, igen)
Jeg fik de sidste flasker, med posten idag og er godt igang med at justere værdierne på plads
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 20
Nye beboere i baljen:
To ildhalekutlinger og en Purple Yellow spot dwarf parrot
To ildhalekutlinger og en Purple Yellow spot dwarf parrot
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Tillykke med de nye fisk. Jeg er også en stor fan af ildhalekutlinger og dem der kommer fra Kenya plejer at være i super form.
Pas på med din nye wrasse/gylte. Den vil gerne hoppe! Jeg kender ikke lige din nye model men de fleste er i fare for at findes tørre på gulvet hvis der ikke er overdækning.
Pas på med din nye wrasse/gylte. Den vil gerne hoppe! Jeg kender ikke lige din nye model men de fleste er i fare for at findes tørre på gulvet hvis der ikke er overdækning.
SPS : Stability provides succes