Behold endelig dottyback'en! Den er hårdfør og meget mere fremme end en Gramma loreto, som er en relativ sky fisk. Et mere fredeligt alternativ kunne være en P. friedmani, som også er en flot fiskjonas _sandager skrev:Jo det er det.Kewin skrev:Er det en Pictichromis paccagnellae?
Den er ikke aggressiv i så småt et akvarium?
Og jo, det er den højst sandsynligtIndtil videre har den dog været mest bange for klovnfisken, og har taget halen mellem benene hver gang klovnen er kommet hen for at se hvad det er for én.
Det var egentlig min mening at det skulle have været en gramma loreto, men som jeg skrev tidligere i tråden, var det et fejlkøb, hvor jeg ikke fik tænkt mig ordentlig om. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve at fange den, og forsøge at lade den indgå i et bytte med forhandleren, når han får grammaen hjem igen, eller om jeg skal tage chancen. Den bliver nok ikke nem at fange, og der er jo, trods alt, folk der har haft held med den...
108 liter drop off - Til salg
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Re: 108 liter drop off
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Det er jo nok det, det ender med. Det skulle lidt undre mig, hvis jeg kunne fange fisken lige når det passede med at jeg skulle til Horsens og at de havde Loreto hjemme alligevel. Det er som om at fisk sjældent er samarbejdsvillige på den mådenbd skrev:Behold endelig dottyback'en! Den er hårdfør og meget mere fremme end en Gramma loreto, som er en relativ sky fisk. Et mere fredeligt alternativ kunne være en P. friedmani, som også er en flot fiskjonas _sandager skrev:Jo det er det.Kewin skrev:Er det en Pictichromis paccagnellae?
Den er ikke aggressiv i så småt et akvarium?
Og jo, det er den højst sandsynligtIndtil videre har den dog været mest bange for klovnfisken, og har taget halen mellem benene hver gang klovnen er kommet hen for at se hvad det er for én.
Det var egentlig min mening at det skulle have været en gramma loreto, men som jeg skrev tidligere i tråden, var det et fejlkøb, hvor jeg ikke fik tænkt mig ordentlig om. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal prøve at fange den, og forsøge at lade den indgå i et bytte med forhandleren, når han får grammaen hjem igen, eller om jeg skal tage chancen. Den bliver nok ikke nem at fange, og der er jo, trods alt, folk der har haft held med den...

- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
kan du tage et billede ind i gavlen så man ser lige ind på drop off.
altså billede ind fra højre hvis du forstår.
altså billede ind fra højre hvis du forstår.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12

Vær'sn'artig

...og nu vi er ved billederne, så har jeg startet en lille chilliproduktion ved siden af sumpen. Jeg havde ikke lige mulighed for at lave fragmentbalje og automatisk dosering lige foreløbig, så pladsen kunne jo lige så godt blive brugt fornuftigt

- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
Ganske fint, roser her fra
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:
Ja, sgu. Det er pisseflot. Det glæder jeg mig til at se live engang i næste uge måske?
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Uhhh hvad slags chili
Jeg er også avler af chilli af div arter
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Og kan også kun sige det ser fedt ud
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Mange tak, sguFEM64 skrev:Ja, sgu. Det er pisseflot. Det glæder jeg mig til at se live engang i næste uge måske?

Du er meget velkommen. Ud over mandag, mener jeg at jeg er hjemme alle aftener.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Egentlig bunder det bare i at jeg fik nogle frø i bryllupsgave, og da det virkede fjollet at starte op bare med én slags, måtte jeg jo hellere spæde lidt opdyne skrev:Uhhh hvad slags chili

Jeg har
Choko harbanero, jalapeno, cayenne, aji, escabeche, aji rocoto og aji panca.
De HELT stærke typer er jeg gået uden om, da jeg mere ser dem som sjove, end som egentlig anvendelige i madlavningen. Skal man have det meget stærkt, vil jeg hellere have den ekstra smag ved at smide en håndhuld habaneroer i, end en halv reaper

Hvad gror du?
...og takdyne skrev:Og kan også kun sige det ser fedt ud

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Ghoste lady,jalapeno,Capsicum annuum(lemon drop)Bhut Orange Copenhagen
Og i år får jeg også Hungarian Hot Wax og Habanero Dulce
Og i år får jeg også Hungarian Hot Wax og Habanero Dulce
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Ja vil også heller have de knap så stærk men skulle jo have en stærk at byde vennerne
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hehe. Ja, den faktor bliver man jo nødt til at tage højde for.
Starter du dem fra frø, eller køber du planterne?
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:
Skal i have et par af de RIGTIG slemme så kan jeg sikkert skaffe dem. Trinidad Moruga "et eller andet" (TMB eller sådan noget) og en chokolate ..... Jeg kan ikke rigtig huske navnene men smagen glemmer jeg ikke lige i hast. Og ja. Selvfølgelig skulle jeg smage. Ha ha.....
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Haha. Ja, det er sgu en oplevelse man ikke lige glemmer.
Men som sagt, så syntes jeg mere de helt stærke er et gimmick, end egentlig brugbare i madlavningen. Der er jo ikke noget ved at sidde og tude mens man spiser
Men som sagt, så syntes jeg mere de helt stærke er et gimmick, end egentlig brugbare i madlavningen. Der er jo ikke noget ved at sidde og tude mens man spiser

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
For lige at vende tilbage til akvariet, så har jeg i de sidste par uger fodret ret hårdt, og er også begyndt at tilsætte lidt phytoplankton. Jeg har ikke kunne se det på NO3-målingerne endnu, men syntes helt bestemt at jeg kan spore at korallerne begynder at få bedre farver og flottere polypper. Jeg har stadig alger, men de er faktisk begyndt at ændre sig fra de sære lillae sataner, jeg har haft problemer med, til at blive mere brunlige og grønne, hvilket jo er noget man noget nemmere kan forholde sig til.
Desværre dør mine snegle stadig, og søpindsvinet holdt også kun 3-4 dage, hvor det åd konstant. Min antagelse er at der (stadigvæk) må være fejl i mine saltmålinger. Jeg har haft bestilt kalibreringsvæske, der viste sig at være udgået fra producenten
, men der skulle dog være en løsning på trapperne 
Desværre dør mine snegle stadig, og søpindsvinet holdt også kun 3-4 dage, hvor det åd konstant. Min antagelse er at der (stadigvæk) må være fejl i mine saltmålinger. Jeg har haft bestilt kalibreringsvæske, der viste sig at være udgået fra producenten

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Hvordan afklimatiserer du dyrene?
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Søpindsvinet blev dryp-afklimatiseret over 2-3 timer. Jeg kan ikke lige huske hvordan jeg gjorde med sneglene. Men de har også været i akvariet noget længere tid, så der tvivler jeg lidt på at det er årsagen.
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Hej Jonas
Har du læst mit svar i algetråden?
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &start=510" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ville dog stadig overveje at skifte harpiks i filterhuset.
Harpiks fåes billigt her:
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=671" onclick="window.open(this.href);return false;
Ps. jeg havde nu nok dyrket andre former for grønne planter, men nok om det...

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &start=510" onclick="window.open(this.href);return false;
Meget nemmere at forholde sig til og helt klar en forbedring af problemet. De brune og grønne alger forsvinder nok i løbet af nogle uger.jonas _sandager skrev:Jeg har stadig alger, men de er faktisk begyndt at ændre sig fra de sære lillae sataner, jeg har haft problemer med, til at blive mere brunlige og grønne, hvilket jo er noget man noget nemmere kan forholde sig til.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=671" onclick="window.open(this.href);return false;
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
jonas _sandager skrev:Hehe. Ja, den faktor bliver man jo nødt til at tage højde for.
Jeg startede dem da som frø

180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Næh, beklager. Det havde jeg da helt overset. Tak for svaretMikkel E skrev:Hej Jonas
Meget nemmere at forholde sig til og helt klar en forbedring af problemet. De brune og grønne alger forsvinder nok i løbet af nogle uger.jonas _sandager skrev:Jeg har stadig alger, men de er faktisk begyndt at ændre sig fra de sære lillae sataner, jeg har haft problemer med, til at blive mere brunlige og grønne, hvilket jo er noget man noget nemmere kan forholde sig til.

Ja, noget nyt harpiks er vist godt over sin tid.
Jeg er rimelig sikker på at der er noget at leve af for sneglene, da de lystigt guffer på ruderne, så, om ikke andet, så har de i hvert fald kunnet spise derfra. Men ja, det er jo lidt svært at konkludere noget om hvorfor det helt præcist er. Saltkoncentrationen er dog hovedmistænkte her

Jeg vil mega gerne komme forbi og hente et par nye snegle. Jeg kan se at de er spiselige. Det er jo en fordel, hvis de yngler for voldsomt

Er der et tidspunkt hvor det passer dig bedre end andre?
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, selvfølgeligdyne skrev:jonas _sandager skrev:Hehe. Ja, den faktor bliver man jo nødt til at tage højde for.
Jeg startede dem da som frø

Har man tålmodighed til saltvand, har man jo nok også tålmodighed til at vente på et par plantestiklinger

Senest rettet af jonas _sandager man 19. jan 2015 22:34, rettet i alt 1 gang.
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2014
Jeg er vild med dit setup i dit 108 liters drop off
Jeg har ikke været igang så længe men det er tanken(nok nærmere drømmen) om sådan et projekt som rumdeler, der bla. fik mig igang med saltvand.
Jeg har lige investeret i en "cube" på 180 liter - hvilken bliver mit første akvarie med sump
jeg overvejer at lave en tråd, herinde så men kan få lidt råd med på vejen
Igen super fed ide med drop off

Jeg har ikke været igang så længe men det er tanken(nok nærmere drømmen) om sådan et projekt som rumdeler, der bla. fik mig igang med saltvand.
Jeg har lige investeret i en "cube" på 180 liter - hvilken bliver mit første akvarie med sump

jeg overvejer at lave en tråd, herinde så men kan få lidt råd med på vejen

mvh
Kristian
Kristian
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hej Symbiose.Symbiose skrev:Jeg er vild med dit setup i dit 108 liters drop off![]()
Jeg har lige investeret i en "cube" på 180 liter - hvilken bliver mit første akvarie med sump![]()
jeg overvejer at lave en tråd, herinde så men kan få lidt råd med på vejen![]()
Velkommen til og mange tak

Ja, sådan en rumdeler er også lidt en drøm for mig. Indtil videre er jeg dog rigtig glad for mit lille drop. Der er rigeligt at tage sig af i sådan et lille akvarie, skal jeg hilse og sige

Jeg er sikker på at du bliver glad for dit 180 liters. Det er nok en rigtig god størrelse at starte med, så der er lidt vandmængde som buffer, hvis man kommer til at gøre noget dumt - og det gør vi vist alle sammen fra tid til anden.
Jeg syntes da at du skal oprette en tråd. Det er super at folk kan følge lidt med og komme med gode råd, og så giver det jo også inspiration til alle os andre

God fornøjelse med det

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Når nu vi er ved planter og tålmodighed så kan jeg da lige fortælle at mine kaktus børn (lophophora) på lige under et år nu er blivet hele 3-5 mm store og den første er ved at sætte rod så nu kan jeg pakke dem ud af plastik og se om de overlever overgangen til alm fugtighed, ud af 103 er der 38 tilbage så hvis jeg er heldig har jeg 20 små kaktusser på ca 1cm i Potter om et halvt år.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
thni skrev:Flere billeder !

Dét skal man ikke sige to gange til mig

I aften må I dog nøjes med et enkelt. Min Echinopora Lamellosa har altid lignet lort, og har aldrig rigtig vist sin blå farve. Efter den er kommet over i det nye akvarie, er det dog som om den har vist bedre takter, og efter at jeg er begyndt at hælde rigtig meget foder i akvariet, har den endelig fået sin fulde farve

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Haha. Der tror jeg nok min tålmodighed var stået af.Anden skrev:Når nu vi er ved planter og tålmodighed så kan jeg da lige fortælle at mine kaktus børn (lophophora) på lige under et år nu er blivet hele 3-5 mm store og den første er ved at sætte rod så nu kan jeg pakke dem ud af plastik og se om de overlever overgangen til alm fugtighed, ud af 103 er der 38 tilbage så hvis jeg er heldig har jeg 20 små kaktusser på ca 1cm i Potter om et halvt år.

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12