Rsm, led og ATS
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Re: Rsm igen igen, led, vsv og ATS
Svampen er jo nyttig med at filtrere vandet, så jeg nænner ikke at trimme den for meget...
Xeniaen vokser derud af, Jeg syntes det er en sjov og nem "koral". Jeg har høstet den flere gange det sidste ½ år. Jeg ville gerne have nogle Ricordeaer, knappolypper, lidt LPS med knald på farverne, måse også en solkoral eller to (orange og sort).
farverne skal nok komme... jeg kunne godt finde på at smide nogle ledbånd med lidt blåt over akvariet stadigvæk! DEt giver jo også lidt ekstra farver, men det ved du jo Han$en(nudge nudge).
De næste investeringer bliver lidt liv med kulør!
Xeniaen vokser derud af, Jeg syntes det er en sjov og nem "koral". Jeg har høstet den flere gange det sidste ½ år. Jeg ville gerne have nogle Ricordeaer, knappolypper, lidt LPS med knald på farverne, måse også en solkoral eller to (orange og sort).
farverne skal nok komme... jeg kunne godt finde på at smide nogle ledbånd med lidt blåt over akvariet stadigvæk! DEt giver jo også lidt ekstra farver, men det ved du jo Han$en(nudge nudge).
De næste investeringer bliver lidt liv med kulør!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hva så? Har vi nogen gode billeder af algevæksten på scrubberen? Kan du se nogen ændringer i dine værdier?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nu har scrubberen jo kørt siden d. 17. dec. Og jeg drosler pt ned i vsv... Imorgen tilsætter jeg ikke mere vsv og så sker der nok lidt mere på scrubberen!
Jeg har lidt kig på forskellige lamper, jeg kunne sætte over sumpen istedet for den nuværende arbejdslampe. Der som det er nævnt ser lidt kold ud i lyset.
Der står desværre ikke en kelvin grad på lampen, så jeg har kun skæret fra lyset gå ud fra...
Jeg har lidt kig på forskellige lamper, jeg kunne sætte over sumpen istedet for den nuværende arbejdslampe. Der som det er nævnt ser lidt kold ud i lyset.
Der står desværre ikke en kelvin grad på lampen, så jeg har kun skæret fra lyset gå ud fra...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Som jeg forstår det skal ATS "pladen" man dyrker på stå med den nederste del (bare et par cm) nede i det vand man har i "sumpen"? Det er ivhertfald sådan jeg har tænkt mig at gøre det.
Samtidigt vil jeg have en par cm grus eller sand i bunden der (Som ats pladen ikke er begravet i - men bare rør) for derfor have have et sted de pods der ville blive dyrket har noget at gemme sig i - så det ikke udelukkende er vand i "sumpen"
Er det korrekt eller hvordan?
Samtidigt vil jeg have en par cm grus eller sand i bunden der (Som ats pladen ikke er begravet i - men bare rør) for derfor have have et sted de pods der ville blive dyrket har noget at gemme sig i - så det ikke udelukkende er vand i "sumpen"
Er det korrekt eller hvordan?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
ATS pladen skal være under vandspejlet i sumpen, det er korrekt. På den måde kan man ikke høre vandet, der løber over pladen! Min er lydløs...
JEg har også tænkt på at ligge de filter stykker a la symbiont fra spandpumpen under pladen. Jeg har ikke gjort det endnu. Jeg vil gerne have det skal være så simpelt som muligt... Så jeg tror jeg venter til algerne begynder at vokse, så jeg bedre kan holde tingene fra hinanden... Hvis jeg gør det overhovedet!
Jeg var inde og læse om scrubbere igår. Der forstod jeg det som om at man skal drosle sin gamle filtrering (i mit tilfælde VSV) over 3 uger eller 3 plade rensninger
så jeg stopper ikke lige fra idag af med vsv men skærer gradvist ned...
JEg har også tænkt på at ligge de filter stykker a la symbiont fra spandpumpen under pladen. Jeg har ikke gjort det endnu. Jeg vil gerne have det skal være så simpelt som muligt... Så jeg tror jeg venter til algerne begynder at vokse, så jeg bedre kan holde tingene fra hinanden... Hvis jeg gør det overhovedet!
Jeg var inde og læse om scrubbere igår. Der forstod jeg det som om at man skal drosle sin gamle filtrering (i mit tilfælde VSV) over 3 uger eller 3 plade rensninger

så jeg stopper ikke lige fra idag af med vsv men skærer gradvist ned...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ok med VSVen - det andet ville også virke lidt voldsomt!
Har du noget net over indløbet fra sumpen til returpumpen? Jeg læste om nogen der var bekymrede for at hvis der faldt noget alge af når man tog pladen op til rensning ville det jo blive sendt tilbage i tanken?
Har du noget net over indløbet fra sumpen til returpumpen? Jeg læste om nogen der var bekymrede for at hvis der faldt noget alge af når man tog pladen op til rensning ville det jo blive sendt tilbage i tanken?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nej jeg tror ikke det bliver nødvendigt med noget net... Men ligesom med filtermatrialet har jeg overvejet at sætte noget blå filtersvamp op imellem scrubber og retur pumpe netop for at stoppe alge klumper, men nu ser ser jeg det lige an...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja men sørg nu for at det ikke er for finmasket så alle dine tusind millioner pods kan komme tilbage i tankenAnders månsson skrev:nej jeg tror ikke det bliver nødvendigt med noget net... Men ligesom med filtermatrialet har jeg overvejet at sætte noget blå filtersvamp op imellem scrubber og retur pumpe netop for at stoppe alge klumper, men nu ser ser jeg det lige an...

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg har syntes der begynder at komme et tydt lag farve/alge belægning på scrubberen
Jeg har besluttet at tage billeder ved hver plade rens (7syv dag imellem) så kan I se hvordan det udvikler sig

Jeg har besluttet at tage billeder ved hver plade rens (7syv dag imellem) så kan I se hvordan det udvikler sig

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Yes pleaseAnders månsson skrev:jeg har syntes der begynder at komme et tydt lag farve/alge belægning på scrubberen![]()

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Har du forresten skåret en linie eller boret en masse små huller på linie i det pvc rør vandet løber ud af? Jeg satser på at bore huller - det tror jeg virker bedst?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg sad og læste om det igår og jeg syntes at forstå at det er bedst at skære en linje... Det skulle give det bedste jævne flowover pladen! Det bliver ujævnt med huller.
Jeg har selv boret huller og en meget tynd linje som pladerne sidder i, flowet er ikke jævnt over pladen herhjemme....Jeg vil skære linjen bredere og holder pladen fast med strips!
JEg har faktisk to plader... så er planen at kun den ene renses af gangen, så skulle man slippe for for kraftige negative vandværdier
Jeg har selv boret huller og en meget tynd linje som pladerne sidder i, flowet er ikke jævnt over pladen herhjemme....Jeg vil skære linjen bredere og holder pladen fast med strips!
JEg har faktisk to plader... så er planen at kun den ene renses af gangen, så skulle man slippe for for kraftige negative vandværdier
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg er alligevel stoppet med vsv...
nu har ATS kørt en uge og der er kommet lidt alger på! Nu er det jo jul og jeg ved ikke lige, hvornår jeg får pladen renset... Men det ser fornuftigt ud algemæssigt i forhold til andre scrubbere jeg har set billeder af...
GOD JUL!
nu har ATS kørt en uge og der er kommet lidt alger på! Nu er det jo jul og jeg ved ikke lige, hvornår jeg får pladen renset... Men det ser fornuftigt ud algemæssigt i forhold til andre scrubbere jeg har set billeder af...
GOD JUL!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg tog lige et billede af den endelige opstilling... lampen er mere vertical og tættere på pladerne, sådan har den nu kørt siden d. 17 dec.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Re: Rsm, led og ATS
her er der et billede af den brunlige algebelægning, der på syvende dag har fået hæftet sig på pladerne... nu skal den renses en af juledagene! jeg prøver om jeg kan nå det indedet går løs idag 
Alge belægningen er kraftigere end på billedet blitz og lyset fra lampen tricker lidt billedet

Alge belægningen er kraftigere end på billedet blitz og lyset fra lampen tricker lidt billedet

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ser godt ud! Husk at notere dine værdier og smide dem op - samt tage billeder af tanken for og efter!
God jul
God jul
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
Ser sku godt ud Anders 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
nu er jeg jo ikke den hurtigste med målingerne!
Men jeg har skam taget et billede af akvariet... på s. 10
Der skal nok komme flere af baljen som ugerne går!
Tak Peter, Hvordan går det med dine projekter? Du skal jo være velkommen forbi en dag, så kan du se dette Alternative akvarie, som det er blevet!
Der skal nok komme flere af baljen som ugerne går!
Tak Peter, Hvordan går det med dine projekter? Du skal jo være velkommen forbi en dag, så kan du se dette Alternative akvarie, som det er blevet!
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
Det går skam fint med min lille kop vand her også
Vil meget gerne besøge dig og se denne alternative balje på et tidspunkt i starten af det nye år måske

Vil meget gerne besøge dig og se denne alternative balje på et tidspunkt i starten af det nye år måske

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nej det er jeg sgu heller ikke som vi har snakket omAnders månsson skrev:nu er jeg jo ikke den hurtigste med målingerne!

Men lige i denne sammenhæng kunne det være interessant at se hvordan de ændre sig

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
du skriver bare til mig Peter, så finder vi en dag!
JEg kan ligeså godt lade være med, at sige jeg vil prøve at måle værdier... Jeg observerer akvariet som fortsat...
Det sværreste ved dette ATS projekt indtil videre, er at jeg skal fodre meget mere end jeg er vant til
før fodrede jeg én til to gange ugentlig og nu fodrer jeg hverdag 
JEg kan ligeså godt lade være med, at sige jeg vil prøve at måle værdier... Jeg observerer akvariet som fortsat...
Det sværreste ved dette ATS projekt indtil videre, er at jeg skal fodre meget mere end jeg er vant til

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Why?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
det er med at huske det! Man er måske mere vanedyr end forventet... Jeg havde jo ikke noget problem med at huske tilsætningen af vsv og man ville jo nok syntes det er sjovere at give fiskene mad 

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
OK 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
en lille ATS update
Nu har den kørt i ca 14 dage og renset for en uge tilbage. Nu er der et kraftigere brunt lag alger samt små områder med grønne trådalger, som gerne skulle vinde indpas over hele pladen(pladerne) over de næste par uger
Nu måler jeg ikke for N og P eller i det hele taget
, men der er IKKE kommet flere alger i akvariet, siden jeg stoppede med vsv. Tværtimod er de alger jeg havde på bunden blevet reduceret, hvilket jeg tager som et rigtig godt tegn...
Jeg fodrer stadig hver dag, hvor jeg før fodrede 1-2 gange ugentligt
Det giver glade
Med hensyn til rillen hvor pladen er sat op i, vil jeg på et tidspunkt have min vinkelstryger i brug og lave rillen lidt bredere, da den støjer lidt... Sjovt nok var den mere stille den første uge...

Nu har den kørt i ca 14 dage og renset for en uge tilbage. Nu er der et kraftigere brunt lag alger samt små områder med grønne trådalger, som gerne skulle vinde indpas over hele pladen(pladerne) over de næste par uger

Nu måler jeg ikke for N og P eller i det hele taget

Jeg fodrer stadig hver dag, hvor jeg før fodrede 1-2 gange ugentligt
Det giver glade

Med hensyn til rillen hvor pladen er sat op i, vil jeg på et tidspunkt have min vinkelstryger i brug og lave rillen lidt bredere, da den støjer lidt... Sjovt nok var den mere stille den første uge...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
så er tiden inde til tredje rensning...
Stadig mere og mere alger vækst og mere af det grønne i små koncentrationer...
I akvariet er der også kommet lidt flere alger... men jeg er også stoppet med VSV, så det var forventeligt.
Pods syntes jeg ikke der er kommet mange af, men algerne er heller ikke blevet grønne endnu. Jeg er stadig optimistisk
Stadig mere og mere alger vækst og mere af det grønne i små koncentrationer...

I akvariet er der også kommet lidt flere alger... men jeg er også stoppet med VSV, så det var forventeligt.
Pods syntes jeg ikke der er kommet mange af, men algerne er heller ikke blevet grønne endnu. Jeg er stadig optimistisk

Senest rettet af Anders månsson lør 8. jan 2011 12:39, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
fremover vil jeg tage billedet over vasken ved rensing af ATS og både før og efter, så man bedre kan se alge væksten 
nu er der gået tre uger med ATS, JEg håber jeg i løbet af weekenden får skifet røret på 32mm, hvor ATS pladen er installeret ud med et rør på 16mm for at mindske det gurglen, der ikke er til at slippe af med
Jeg har nu skamferet akvariet i den grad med LED belysning, rørførring/overløb samt sump i skabet. Der er ingenting af det orginale udstyr i akvariet nu, selv varmelegmet er blevet udskiftet glasset havde fået en revne

nu er der gået tre uger med ATS, JEg håber jeg i løbet af weekenden får skifet røret på 32mm, hvor ATS pladen er installeret ud med et rør på 16mm for at mindske det gurglen, der ikke er til at slippe af med

Jeg har nu skamferet akvariet i den grad med LED belysning, rørførring/overløb samt sump i skabet. Der er ingenting af det orginale udstyr i akvariet nu, selv varmelegmet er blevet udskiftet glasset havde fået en revne

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
det er ærgeligt du stopper Mark!
Men algerne i tanken kommer nok fordi ATS ikke er kørt optimalt til endnu og at jeg så ikke kan tage nitraten og phosphaten, jeg får tilført, da jeg nu fodrer hverdag. Hvilket jeg ALDRIG har gort, da jeg i mine andre akvarier altid har kørt traditionelt med skummer, aktiv kul og rowphos... men har altid været nødt til at holde tilbage på fodringen, da mine setups tidligere ikke har kunne klare fodring hver dag!
Selvom ATS ikke er fuldt indkørt ser tingene ud til at trives meget bedre, end de gjorde under min VSV filtrering.
Men algerne i tanken kommer nok fordi ATS ikke er kørt optimalt til endnu og at jeg så ikke kan tage nitraten og phosphaten, jeg får tilført, da jeg nu fodrer hverdag. Hvilket jeg ALDRIG har gort, da jeg i mine andre akvarier altid har kørt traditionelt med skummer, aktiv kul og rowphos... men har altid været nødt til at holde tilbage på fodringen, da mine setups tidligere ikke har kunne klare fodring hver dag!
Selvom ATS ikke er fuldt indkørt ser tingene ud til at trives meget bedre, end de gjorde under min VSV filtrering.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ja det er sgu lidt ærgeligt! Men det er jo med henblik på et RSM 250 udelukkende med ATSAnders månsson skrev:det er ærgeligt du stopper Mark!

Lyder godt med de erfaringer der - ville jo være super hvis man kunne fodre hverdag uden at skulle tænke på værdier og tilsætning og alt det andet gøgl man alligevel ikke gider