Regler og Retningslinjer Læs her

Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 468
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

En lille log på den første forårsdag, mest til mig selv. Så kan jeg huske hvornår jeg lavede hovedrengøring i den højre fragtank. Det var tydeligvis meeeget længe siden det var sket sidst, for det var dælme en hård omgang at komme igennem. Lavede samtidig vandskift så jeg havde noget vand at bruge af til arbejdet. 140 L vand brugte jeg til rengøringen af en 300L fragtank. Jeg fik ryddet op, smidt døde frags ud og udskiftet gulvet. Rykkede også de fleste af mine Gorgoniaer over i denne tank, så de både kan udvikle sig i ro og fred og jeg samtidig kan holde øje med dem og også nyde dem.
Lidt billeder:
Fragtanken efter rengøringen. Inden var der encrustende montier der var vokser flere cm op ad forruden. Den kan være svære at få af, men får man først løsnet en smule, nemmest på bunden med en skraber, så kan man pille det meste op i et hug. De encruster ikke så fast på glas.
Fragtanken efter rengøringen. Inden var der encrustende montier der var vokser flere cm op ad forruden. Den kan være svære at få af, men får man først løsnet en smule, nemmest på bunden med en skraber, så kan man pille det meste op i et hug. De encruster ikke så fast på glas.
Og så tog jeg også lidt billeder af gorgoniaerne. De er jo nogle af min hjertebørn.
Muriceopsis flavida. Blå stamme og brune polypper. En af mine ældste gorgoniaer.
Muriceopsis flavida. Blå stamme og brune polypper. En af mine ældste gorgoniaer.
Muriceopsis flavida. Samme type som forrige billede. Her bare med polypperne trukket ind. Man kan godt synes at de ligner hinanden de her gorgoniaer. Men ser man på stammerne er de vidt forskellige. Denne har noget tykkere grene end elisabetae har, men de er stadig helt stive. Antillogorgia bipinnata har meget tynde grene, der er bøjelige og klarer sig rigtigt fint i kraftigt flow.
Muriceopsis flavida. Samme type som forrige billede. Her bare med polypperne trukket ind. Man kan godt synes at de ligner hinanden de her gorgoniaer. Men ser man på stammerne er de vidt forskellige. Denne har noget tykkere grene end elisabetae har, men de er stadig helt stive. Antillogorgia bipinnata har meget tynde grene, der er bøjelige og klarer sig rigtigt fint i kraftigt flow.
Antillogorgia (Pseudoterogorgia) elisabetae. En af de almindeligste af dem med blå stamme.
Antillogorgia (Pseudoterogorgia) elisabetae. En af de almindeligste af dem med blå stamme.
Antillogorgia bipinnata. En ikke så tit set gorgonia. Jeg har herken set den før eller siden. Tror den kom ind ved en fejl. Den er muligvis forveklset med elisabetae. Grossisten var usikker og foreslog elisabetae.
Antillogorgia bipinnata. En ikke så tit set gorgonia. Jeg har herken set den før eller siden. Tror den kom ind ved en fejl. Den er muligvis forveklset med elisabetae. Grossisten var usikker og foreslog elisabetae.
Eunicea succinea frag. Bottlebrush gorgonia der som navnet antyder ligner en flaskerenser. Store brune polypper. Meget skulpturel koral, der gør sig godt i et rev fordi den er så anderledes. Skader ingen andre koraller. Tåler masser af blæst, hvor den svajer i flowet. Jeg har sat 5 frags op ad benene på gulvet i fragtanken. De står som søjler. Frags skal også sælges.
Eunicea succinea frag. Bottlebrush gorgonia der som navnet antyder ligner en flaskerenser. Store brune polypper. Meget skulpturel koral, der gør sig godt i et rev fordi den er så anderledes. Skader ingen andre koraller. Tåler masser af blæst, hvor den svajer i flowet. Jeg har sat 5 frags op ad benene på gulvet i fragtanken. De står som søjler. Frags skal også sælges.
Eunicea succinea som stor, hvor man kan se hvor fluffy den bliver.
Eunicea succinea som stor, hvor man kan se hvor fluffy den bliver.

Og så dukkede der også nogle Ricordea op. Jeg vidste godt at de var der, men at der var så mange var jeg ikke klar over. De sad overalt på døde dele af de encrustende montier. Jeg kunne ikke se dem pga at montierne var encrustet op ad ruden, de sad så helt nede hvor forruden og bunden mødes. De skal også sælges videre.
Under oprydningen var der også en stak Ricordea yuma orange/rød. Dem skal jeg ikke have i fragtanken, så de skal sælges. Alle sidder på en stykke koralskelet så de ikke blæser rundt i det akvarie de nu kommer til.
Under oprydningen var der også en stak Ricordea yuma orange/rød. Dem skal jeg ikke have i fragtanken, så de skal sælges. Alle sidder på en stykke koralskelet så de ikke blæser rundt i det akvarie de nu kommer til.
3 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"