Hej nu er jeg jo helt ny og jeg bliver lidt skræmt i snakker om id på krabber, fik 40 kg sten og en krabbe samt snegl men nu kan jeg sku ikke finde krabben håber det går sneglen ligner den der er afbillledet her.
mvh claus :ele:
Den øverste på de sidste billeder, er en lille solitær koral. Lever normalt noget skjult.
Det ukendte på nederste billed ligner meget en glasrose, og de andre er manjano anemoner
Jeg har lige et spørgsmål.. nu er jeg jo midt i opstart af mit akvarie og brunalgerne blomster lystigt frem, men hver morgen, når lyset har været slukket hele natten, er vandet helt tåget, og HELT lugtfrit.. men når så der kommer lys på bliver vandet klart igen, og der kommer lidt mere lugt.. men egentlig... kan man så bare ha lys på 24 timer i døgnet her under opstart for at få alger til at blomstre hurtigere frem? Eller har alger også brug for hvileperioder om natten?
Det skal du ikke regne med, men noget vil det nok forkorte indkøringen.
Du kan lige så godt vende dig til en høj elregning fra start af.
Men der skal lys på i mere end 8 timer, både nu og i den daglige drift
Jeg har ikke mere forbrug på end da jeg havde brakvand i.. dog noget andet udstyr, men stort set samme strømforbrug.. men hvor mange soltimer skal man ha på? Har blålys jeg gerne vil kombinere med, i hvert fald som aften belysning...
Hæ okay... jamen tror da jeg vil gi et par timer extra.. det er jo trods alt ikke engang en kwh extra om dagen så det går jo nok
men har jo siddet og kigget MEGET i akvariet efter liv.. og har fundet nogle mærkelige ting jeg håber nogen herinde ved hvad er, og det er du Carsten, jo vist nærmest mester i..
Skal lige siges at ingen af dem er over 4-5mm i diameter..
Vedhæftede filer
Om dagen.. kun en lille lilla knub... ligner næsten en blomsterknub lige før den springer ud..
IMG_1556.JPG (15.1 KiB) Vist 3852 gange
Senere på dagen.. fik så den ud som om den havde lagt æg... men vidste sig senere.. at det var nogle små bitte tentakler.. som her på billedet..
IMG_1562.JPG (55.85 KiB) Vist 3852 gange
En lille klat.. der vist ikke er helt død.. for alt andet som jeg har troet det var liv, men som ikke var det, er blevet brunt nu.. men den her holder sig stadig fri af brunalgerne...
-Bagger- hvis du kigger på nogle billeder i mit galleri så er det den sammen som den vi også fik med, men det er en solitær koral, var der en der skrev til mig lidt tidligere i tråden.
Mvh. Kia og Thomas 130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Hej mikkel... TAK!! selvom #2 og #3 er samme ting, bare åben og lukket tilstand.. men billederne popper frem i modsat rækkefølge.. Ang. blæserne, lover ta fat i en gut der lovede mig nogle inden påske i morgen!! Kan du evt. lige sinde mig din adresse i PB!! men jeg er desværre langt fra klar til fragmenter.. 2 måneder endnu ca... desværre laaang trist historie
Ok så ved jeg det ikke, har ikke set sådan en før, men kunne måske godt minde lidt om de små anemoner der sidder på skalden af nogle erimitkrebs.
Har du ikke puttet stenene i akvariet endnu, eller?
Mikkel... ALT liv i mit brakvandakvarie døde på 5 timer én nat?! Har endnu ikke fundet ud af hvorfor? har ikke kunne finde nogle mærkelige vandværdier.. men har mistænkt et powerhead for at ha leak, så der kan være forbindelse mellem 230V og vand.. for ellers ANER jeg ikke hvad der kan dræbe alt på SÅ kort tid, uden det kan måles på vandværdier? Så har haft akvariet HELT tømt, og tørlagt en uges tid, og var så nede i Esbjerg hos Aquastyle og hente sten, og her derfra startet helt op på ny.. så mit "nye akvarie" er derfor kun godt en uge inde i indkøringsfasen.. Men til gengæld med mere liv i stenene nu end før.. da de sten jeg havde i før ikke var levende sten..
Hvis du kører med skummer og lys på, så skulle der ikke være noget i vejen for at komme lidt i efter en måned, altså om tre uger. Måske endda tidligere, hvis du bare skal have lidt xenia og sådan lidt, ellers kan du jo bare komme herned igen og få en omgang mere
Ja jeg har både lyd og skummer på Kommer du forbi de mere vestlige egne om et par uger da?! For så vil jeg da helt vildt gerne prøve ha lidt i, og klarer det ikke det vilde vand.. så vil jeg hellere end gerne gi lidt for det, og så kommer forbi engang (når de 2-3 måneder er gået hvor der I HVERT fald burde være muligt) for skal alligevel ud på dine kanter når jeg skal ud og ha købt fisk engang..
Er faktisk i Holstebro nogle gange, men jeg skal desværre først dertil igen i sommerferien, så det bliver tidligst den 2/6.
Men mon ikke det falder på plads på et tidspunkt, på en eller anden måde
d. 2 juni er jo helt perfekt!! Så burde mit akvarie jo være godt indkørt og være kommet på toppen igen, men jeg tager lige en snak med ham min blæsermand i morgen, så du snart kan få dine blæsere.. og så må vi jo se om ikke Xeniaerne kan passes ind engang?! men juni er i hvert fald fint med mig, hvis du ikke overgror i dem inden den tid
Arhmn så skal det da næsten prøves Men du siger du kommer ikke på Holstebro/Struer kanterne inden juni? For så må jeg jo se om jeg kan komme mod Odder inden så længe