Hermed en lille update på karet.
Nu er det 2 måneder siden at alt blev flyttet og er forsat meget meget tilfreds men rumdeleren. Jeg ved godt det ikke er det største kar i verden, men jeg bilder mig ind at jeg kan se beboerne trives med den ekstra svøm længde. Overordnet set er jeg tilfreds. Farverne er komme tilbage på næste alle
koraller, og jeg kan se vækstspidser samt PE, jeg har 2
koraller der driller. Den ene er en bridsnest jeg har den 4 steder, 2 i akvariet og 2 fragmenter i det lille fragtank under akvariet. De 2 i fragtanken trives og har fuld PE dem i akvariet trives overhoved ikke. Ingen PE. Tænker det må være en
lys ting. Jeg har tilføjet 2 lightbars fra Kinaland…. Måske er de forstærke. Det der undres er bare at det kun er den ene der er lige under, den anden tænker jeg slet ikke bliver ramt af det
lys. Hmmm…
Den anden er en
acropora table, den bøvlede jeg med også inden flytning, håber jeg har fået sat den et godt sted og den nu har ro til at komme sig ( den har været væltet et par gange

, så den har haft en lidt hård medfart).
Jeg køre forsat med min ATI powersun 6*54w og er begyndt at skiftet rør. Jeg skifter 2 rør om måneden så håber jeg ikke noget bliver brændt. Herudover har jeg købt 2 lightbars fra kina (108 w stykket), troede jeg bestilte dem med kun blå leds……. Det gjorde jeg så ikke, det er en blanding af hvide, blå og grønne.
Af
cirkulation har jeg en vortech mp 40 QD, jebao wp-25 (8.000) og en jebao cp-25 (gyre-kopi) samt
returpumpe.
Og så er der styring af kalkreaktoren, som jeg kom til at smide lidt saltvand ud over, det var den ikke helt tilfreds med, så lige nu sker styringen ved at jeg tæller bobler . Men der er en styring på vej fra Jylland.
Udfordringer efter flytning har været en omgang red slime alge. Jeg forsøgt at suge den op og tilsætte bakterier. Men det eneste algen gjorde var at suge alt po4 og no3 ud af vandet, hvilke medførte blege
koraller. Så det blev lidt skruen uden ende, hvis ikke alle
koraller skulle ende helt blege. Derfor fik den en gang kemiclean. Det virkede og det med at frakoble min reaktor med medie samt at skummeren kørte uden kop, gjorde at jeg rente faktisk kunne måle p04 og No3 igen (ja ja og nok også fordi at der ingen alge var til at æde det hele). Hvilke medførte farver på korallerne igen. Dejligt. Nu har jeg skiftet vand som man skal. Tilføje bakterier samt lifesource fra AF og så håber jeg det køre igen. Så har jeg fået lidt
alger på bunden, så jeg har købt en
søhare til at tygge sig igennem dem. Men holder øje med NO3 syntes den falder….
Lige nu tilsætter jeg AF hver anden dag, AF Amino mix, AF build, AF Energy og AF Vitality og engang imellem AF Phyto mix. Når nitraten skal op anvender jeg DSR 2xNo3.
Herudover tilsætter jeg baseelementer fra AF 12 og 3 omkring 8 ml hver dag. Dog vidste min sidste ICP
test høj mangel på flour og strontium. Lader der går en måned og så sender jeg en ny afsted for at se om det er et tilbagevendende problem. Det burde der jo være i baseelementerne jeg tilsætter.
Så foder jeg med skyllet frostfoder samt AF marine mix s, hver dag, så der kommer noget sidt i baljen.
De nubret plader jeg har lagt i bunden af akvariet, har gjort at tingene bliver stående, så det er slut men alting kurre rund på glaspladen. Jeg har lagt nogle
montipora fragmenter på bunden, så håber jeg de begynder at dække bunden på et tidspunkt. Og så overvejer jeg om jeg skulle forsøge mig med lidt zoa eller
lps til bunden.
Fiske bestanden er ved at være på plads. Det eneste jeg mangler er en
foxface men tænker at det er fint lige nu. Jeg fik køb en hvidbrystet kirug hos Carsten og den er så fin! Kardinalfisken er blevet forårskåde på forhånd så jeg tænker der er minikardinaler om en måned igen. Ellers virker det også til at det bare køre.
Det var alt for nu. Jeg uploader en masse billeder og så forsøger jeg lige med nogle vækst billeder efterfølgende.
Godt nytår.