Ny LED lampe i stedet for 250W HQI
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
falcon: prøv at se på linket, der vil jeg mene at man kan læse sig frem til at en lampe bruger 130W (men er ikke sikker)
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Re: Ny LED lampe i stedet for 250W HQI
Længe siden man ar hørt noget på LED fronten - er der nogen som bruger LED lys over deres akvarium?
Jeg ville selv gerne skifte og spare nogle kroner på EL-regningen, men LED lamper er stadig for dyre i anskaffelse og jeg er ikke fingernem nok til og forsøge med DIY.
Jeg faldt ellers over dette link til en DIY LED lampe.

/Magnus
Jeg ville selv gerne skifte og spare nogle kroner på EL-regningen, men LED lamper er stadig for dyre i anskaffelse og jeg er ikke fingernem nok til og forsøge med DIY.
Jeg faldt ellers over dette link til en DIY LED lampe.

/Magnus
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Hej Magnus
De er også begyndt at lave LED akvarielamper i England, prøv at kigge på Midlandreefs.uk
Sender artikel imorgen
MH
Hans
De er også begyndt at lave LED akvarielamper i England, prøv at kigge på Midlandreefs.uk
Sender artikel imorgen
MH
Hans
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
I forbindelse med en del LED belysnings søgning og køb til mit eget hus, er jeg desuden flere steder faldet over LED med grolys egenskaber. Så der begynder at komme meget spændende med hensyn til farve spektre mm.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg regner med at købe en solaris til næste år.. skal lige ha sparet sammen. grunden til jeg vil ha en solaris, er pga den måde du kan styre farverne og lyset på..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Kik også på Aquaillumination, den kan det samme og opbygges i moduler så du til en hver tid kan op eller nedgradere uden at skifte lampe. www.reefgeek.comStarF skrev:jeg regner med at købe en solaris til næste år.. skal lige ha sparet sammen. grunden til jeg vil ha en solaris, er pga den måde du kan styre farverne og lyset på..
Solaris har jeg selv haft kik på men har læst en del indlæg på RC om dårlig kvalitet og det koster 1500-2000 at returnere en lampe hvis du skal have den byttet eller repareret.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
deres nye lamper er samlet i USA for at gøre kvaliteten bedre.. kan Aquaillumination også skifte mellem farve? og lave sol opgang og nedgang, osv osv, er jo lidt det muligheder der gør den endnu mere spænderne.. altså solaris...leifkrarup skrev:Kik også på Aquaillumination, den kan det samme og opbygges i moduler så du til en hver tid kan op eller nedgradere uden at skifte lampe. http://www.reefgeek.comStarF skrev:jeg regner med at købe en solaris til næste år.. skal lige ha sparet sammen. grunden til jeg vil ha en solaris, er pga den måde du kan styre farverne og lyset på..
Solaris har jeg selv haft kik på men har læst en del indlæg på RC om dårlig kvalitet og det koster 1500-2000 at returnere en lampe hvis du skal have den byttet eller repareret.
Primary Design Changes between the Chinese made G, H4, early I-4 models:
1. Made in USA with LEDs produced from Phillips Lumileds that are manufactured in Malaysia.
2. LEDS were changed from 25 K2 driven at 1000ma to 30 Rebels driven at 800 ma.
3. Drive circuit has been changed to monitor and control both current and voltage. (Patent Pending).
4. Power Supply Manufacturer has been changed and installed in a larger enclosure and drives at 24V DC.
5. All Chinese hand soldered control board, distribution boards, and LED boards have been changed to surface mount machine wave soldered in USA.
6. All mounting hardware has been changed to black oxide covered Stainless Steel.
7. Fan Guards are now cut into end plates for a better look and eliminate rust potential.
8. LCD display has been updated and has a blue background.
9. All wiring is contained in internal wire holder.
10. Acrylic Lens is designed for easy removal for cleaning.
11. USA designed packaging for UPS approved shipping.
12. All units are UPC labeled.
13. All circuit boards have latching quick disconnects for easy assembly and secure connections when shipping.
14. 100% testing and burn in for 48 hours.
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det lader til den kan det samme som solaris, men prisen er desværre også næsten den samme, hvis du får den købt bliver du nok nød til at holde åbent hus så jeg kan se den "live"StarF skrev:kan Aquaillumination også skifte mellem farve? og lave sol opgang og nedgang, osv osv, er jo lidt det muligheder der gør den endnu mere spænderne.. altså solaris...

/Magnus# Manufacturer: C2D
# Dimensions: 48.0" x 12.4" x 2.4" (L x W x H)
# Availability: Built to Order - Usually ships in 1-2 weeks
# Item #: C2D0007
#
LED light system complete with external controller, mounting legs, external power supply and active cooling system. Each 12” section consists of 24 LED lamps grouped into a bank of 8 lenses or pods each containing two 6500K Daylight LED lamps and one Blue LED lamp. Blue LED lamps peak at 460nm. Recommended Tank Width: up to 24". Recommended Tank Depth: up to 36" with carefully planned placement of corals. Power Consumption: up to 100W per 12”. Warranty: 2 Year. (1 Year on Power Supply.)
Features:
1. Intensity is adjustable from 0 to 100%.
2. Color is adjustable from warm white (approximately 6500K) to deep blue (greater than 20000K).
3. Two control settings: Automatic and Manual. In Automatic Mode the sun rises and falls at pre-determined times and the fixture automatically transitions into the corresponding moon cycle for the duration of the 24-hour period. In Manual Mode the light may be set to the desired intensity and color and turned on-off manually.
4. Moon intensity automatically adjusts to follow the actual lunar cycle of ~29 day.
5. Fixture is cooled by blowing air across heat sinks located above each bank of LED lamps preventing salt, moisture, dust and dirt from entering the fixture and harming the LED lamps and other internal components.
6. 100V - 240V Universal Power Supply allows fixture to be used on a wide variety of power sources.
7. Seamless integration with GHL ProFiLux Controllers.
Benefits:
1. Superior Performance – Capable of producing as much light as a 400W metal halide system.
2. Save Energy – Up to 50% versus comparable metal halide system.
3. Low Heat – Generates a fraction of the heat of a comparable metal halide system.
4. Long Lamp Life – Up to 10 years.
5. Multi-Functional - Sunrise, daylight, sunset and lunar light cycles all included.
6. Upgradeable - Modular design allows end user to increase the length of the fixture or to install the latest in LED lamp technology.
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Glæder mig til at læse artiklen HansHansR skrev:Hej Magnus
Sender artikel imorgen
MH
Hans
og sørme om ikke du har ret ang. LED lamper selvom lamperne først kommer sidst i Januar:
http://www.midlandreefs.co.uk/xcart/pro ... 290&page=1
Og så lige et billede af banditten:The GS-Elite 11 is the mid-sized LED lighting system from Green Skies, suitable aquaria in the 120cm (4 foot) to 150cm (5 foot) range. This luminaire gives a similar light output to a twin 250 watt or quad 150 watt HQI unit yet consumes little more than 160 watts, offering you savings on your electricity bill in the region of 75%. If you're running a chiller or other form of aquarium cooling with your present metal halide set up then you can expect to see further savings. For more information please go to http://www.green-skies.com
The GS-Elite 11light is scheduled to be available from late January.
Price: £2000.00
Men de er altså stadig lidt vel rigeligt dyre

/Magnus
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvis så bare den anden der blev solgt i eu..
men bliver først til foråret der er cash til det project... men utroligt de altid er så dyre, en af fordelene ved leds sku jo ha været, at de var billige at producere også.
men bliver først til foråret der er cash til det project... men utroligt de altid er så dyre, en af fordelene ved leds sku jo ha været, at de var billige at producere også.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Midlandslampen er dyrere end de amerikanske selv incl. told, moms og forsendelse. Og den giver kun den 1/2 lysmængde.
Vær også opmærksom på at man har brug for ekstra lysstyrke hvis man vil ændre Kelvin efter egen smag....det sker nemlig ved at slukke eller tænde et antal led lamper.
Feks. ønsker man en mindre blå farve må man slukke nogle blå leds og vil man have mere blåt lys må man tilsvarende slukke hvide leds og på den måde vil den samlede effekt af lampen være mindre.
Vær også opmærksom på at man har brug for ekstra lysstyrke hvis man vil ændre Kelvin efter egen smag....det sker nemlig ved at slukke eller tænde et antal led lamper.
Feks. ønsker man en mindre blå farve må man slukke nogle blå leds og vil man have mere blåt lys må man tilsvarende slukke hvide leds og på den måde vil den samlede effekt af lampen være mindre.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
@StarF - Solaris ville jeg holde fingrene fra indtil de rent faktisk beviser at de kan designe elektronik. De kan sagtens have fucket designet op endnu engang...
LEDs er hver for sig ikke så dyre - Men der skal mange til en fornuftig akvarie belysning + Køling er en meget vigtig del af designet når man klasker 20-40 LED's tæt sammen.
Strømforsyningen er heller ikke helt billig at flikke sammen hvis den skal styre dem præcist og i små grupper.
Det er som al anden ny teknologi også de første kunder som betaler udviklingsomkostningerne.
Mht til merprisen, så skal man da lige gøre sig den tjeneste og regne lidt på hvor meget man kan spare på elregningen ved at vælge en mere energieffektiv lampe. Jeg tror man ret sikkert kan regne med at elprisen ikke falder i den nærmeste fremtid....................
/Henrik
LEDs er hver for sig ikke så dyre - Men der skal mange til en fornuftig akvarie belysning + Køling er en meget vigtig del af designet når man klasker 20-40 LED's tæt sammen.
Strømforsyningen er heller ikke helt billig at flikke sammen hvis den skal styre dem præcist og i små grupper.
Det er som al anden ny teknologi også de første kunder som betaler udviklingsomkostningerne.
Mht til merprisen, så skal man da lige gøre sig den tjeneste og regne lidt på hvor meget man kan spare på elregningen ved at vælge en mere energieffektiv lampe. Jeg tror man ret sikkert kan regne med at elprisen ikke falder i den nærmeste fremtid....................
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Læs evt. ed reefer´s tråd på Zeovitforum (han bor i Kina). Han har en monstertank og købte Solaris´store model. I tråden følger man hans mange og forskellige problemer med Solarisen. Det ender med at han ophæver handlen da det ikke var muligt at få den til at funger som den skulle. Lampen kom fra USA hvor den var produceret.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Geografisk sted: Århus
Det lyder spændene, tror måske jeg skal have noget andet lys end planlagt.
Men vil også gerne være sikker på det virker så jeg ikke skal sende lampen frem og tilbage.
Er der nogen fremgang DIY projekterne?
Men vil også gerne være sikker på det virker så jeg ikke skal sende lampen frem og tilbage.
Er der nogen fremgang DIY projekterne?
Mvh Michael
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja ok tak for infoén..har dog også hørt posetive anmeldeser omkring solaris.. så ved ik hvor stort problemet er med dem? men måske er det nok den anden der man skal ha kigget på..
og ja der er ingen tvivl om selv om den koster 20k så er den tjent hjem i løbet af nogle år... DYI, ved jeg ikke om det kan betale sig? selve problemet var vel at bygge en strøm forsyning til det.
hvis bare nogle af dem gad lave en eu store, så man ku købe den uden told.
og ja der er ingen tvivl om selv om den koster 20k så er den tjent hjem i løbet af nogle år... DYI, ved jeg ikke om det kan betale sig? selve problemet var vel at bygge en strøm forsyning til det.
hvis bare nogle af dem gad lave en eu store, så man ku købe den uden told.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis de gjorde ville de lægge moms og told på og lamperne ville være lige så dyre som nu.... told er ikke så meget 0-2 %...det store problem er momsen.StarF skrev: hvis bare nogle af dem gad lave en eu store, så man ku købe den uden told.
Måske kunne der spares lidt på transporten som fra USA er ca. 1500kr. Det kedelige er at der også lægges moms på transporten..så det ville måske nok blive lidt billigere.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det er nemlig korrekt og derfor alle DIY projekterne afgået ved en stille død, men der er ved at komme færdige strømforsyningsmoduler som kan anvendes. Jeg tror at 2009 bliver LED året - jeg kan ikke se at der skulle være hindringer for "kina-LED-lamper" mere.StarF skrev:Selve problemet var vel at bygge en strøm forsyning til det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Her kan du finde en seriøs test og anmeldelse af Aquaillumination Led:
http://www.advancedaquarist.com/2007/10/review/view
http://www.advancedaquarist.com/2007/10/review/view
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har kigget lidt på DIY og de ting som holder mig tilbage er:
1. Indkøbsprisen på elektronik og LEDS til et 250L løb op i 3000,- med en lysmængde der svarer til en Solaris. Jeg vil sikkert kunne handle en bedre deal hjem på dioderne.. Så der kan nok hugges noget af prisen
2. Lyssammensætningen skal være rigtig, ellers vokser korallerne ikke. Det kræver at man mixer forskellige farver af LEDs - Dvs man der skal forskellige farver i spil.
3. Tidsmangel. Har en del andre opgaver i min fritid og det ser ikke ud til at stilne af før til vinter.
4. Skal bruge et pænt armatur og har ikke noget værksted at bygge det i..
Da jeg også går og roder med et andet projekt som ikke kræver at man laver en pæn indpakning, så er det ikke umiddelbart LED projektet som står først for når tiden tillader endnu et fritidsprojekt..
Mvh
Henrik
1. Indkøbsprisen på elektronik og LEDS til et 250L løb op i 3000,- med en lysmængde der svarer til en Solaris. Jeg vil sikkert kunne handle en bedre deal hjem på dioderne.. Så der kan nok hugges noget af prisen
2. Lyssammensætningen skal være rigtig, ellers vokser korallerne ikke. Det kræver at man mixer forskellige farver af LEDs - Dvs man der skal forskellige farver i spil.
3. Tidsmangel. Har en del andre opgaver i min fritid og det ser ikke ud til at stilne af før til vinter.
Da jeg også går og roder med et andet projekt som ikke kræver at man laver en pæn indpakning, så er det ikke umiddelbart LED projektet som står først for når tiden tillader endnu et fritidsprojekt..
Mvh
Henrik
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Nu har jeg været inde og kikke på aquaillumination lamper, og 4stk 24" koster 4x1390=5560$. Fragt er gratis men måske heller ikke det dyreste.
Import er ikke min stærke side, så hvad tror i det løber op i med told og moms?
Er det double up i pris?
Import er ikke min stærke side, så hvad tror i det løber op i med told og moms?
Er det double up i pris?
Mvh Michael
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Med moms og transport, som ikke er gratis med mindre du bor på fastlandet i USA, vil prisen nærme sig de 40.000 kr alt incl. for 4 lamper.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I løbet af de næste par år sker der meget inden for det felt.
På Interzoo i maj, var der flere firmaer ude med de første færdige lamper med LED. De er vel endnu så dyre at markedet for dem er begænset, men efter hånden som prisen flader på LED's bliver priserne vel lavere.
På Interzoo i maj, var der flere firmaer ude med de første færdige lamper med LED. De er vel endnu så dyre at markedet for dem er begænset, men efter hånden som prisen flader på LED's bliver priserne vel lavere.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
De 40.000,- er de inkl moms og told? For hvis mit budget er til det vil det da være maks lir, også kan jeg spare på strømmen. Men hvis det er det meste jeg kan regne med at komme af med så har jeg da noget at holde mig til:-)
Mvh Michael
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
skal klart ha en til foråret.. når den i teorien holder 11 år, så tjener den sig selv ind før eller siden. og alle de muligheder for farve styring, sol opgang og nedgang osv.. er jo fede
største problem er sku at mit akv er ret bredt, så hvis jeg sakl ha fjernet både hqi og t5, skal jeg sikkert ha 2 af dem 

- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg kan godt forstå dig:-) jeg er også rigtig varm på dem.
Mvh Michael
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du kunne jo nøjes med at lave et til et fragment akvarium (for en start)Musiker skrev:Jeg har kigget lidt på DIY og de ting som holder mig tilbage er:
Mvh
Henrik

/Magnus
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Spørgsmålet er også hvad en LED lampe vil sige til at komme ind i en lyskasse - eller har du frithængende lampe over akvariet? LED lamperne skal jo køles med blæsere...StarF skrev:skal klart ha en til foråret.. når den i teorien holder 11 år, så tjener den sig selv ind før eller siden. og alle de muligheder for farve styring, sol opgang og nedgang osv.. er jo fedestørste problem er sku at mit akv er ret bredt, så hvis jeg sakl ha fjernet både hqi og t5, skal jeg sikkert ha 2 af dem
/Magnus
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Jeg kan sige at jeg får min nye solaris led lampe i denne mrd. længden på den er 60 tommer! Glæder mig til at se hvordan den virker!
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
er spændt på billeder og en lille anmeldelse..moby skrev:Jeg kan sige at jeg får min nye solaris led lampe i denne mrd. længden på den er 60 tommer! Glæder mig til at se hvordan den virker!
hvad måtte du slippe?
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Moby
Hvis du får en Solaris LED lampe vil du så ikke godt holde os andre orienteret om dine erfaringer. Jeg er også meget interesseret i LED lys, men har veget tilbage pga. af prisen på Solaris og besværligheder og pris ved at bygge en selv.
/Hans
Hvis du får en Solaris LED lampe vil du så ikke godt holde os andre orienteret om dine erfaringer. Jeg er også meget interesseret i LED lys, men har veget tilbage pga. af prisen på Solaris og besværligheder og pris ved at bygge en selv.
/Hans