SUK! Hvilke alger er det her?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
SUK! Hvilke alger er det her?
Hej forum.
Så er der dukket nye alger op i akvariet! De er brune og danner en hård overflade på bunden. De er også begyndt at vokse på nogle af stenene.
De kan ikke støvsuges op, så det er vel ikke cyano?
Mit spørgsmål er så: Hvilke alger er det og vigtigst, hvad kommer de af?
Jeg kan igen ikke måle noget næring i vandet!
Så er der dukket nye alger op i akvariet! De er brune og danner en hård overflade på bunden. De er også begyndt at vokse på nogle af stenene.
De kan ikke støvsuges op, så det er vel ikke cyano?
Mit spørgsmål er så: Hvilke alger er det og vigtigst, hvad kommer de af?
Jeg kan igen ikke måle noget næring i vandet!
- Vedhæftede filer
-
- Alger på bund.jpg (72.77 KiB) Vist 2089 gange
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
nu synes jeg godt nok det er svær at se, men kan det være kalkalger direkte på sandet ??????
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Du kender vel sikkert at NH4(Ammonium) bliver omdannet til NO2(Nitrit) og så til NO3(Nitrat) Hvis og kun hvis dit biologiske filer virker optimalt.
men kan godt se at hvis du har smidt 17Kg. "nye" sten i så vil det røre noget på dine værdier.
men kan godt se at hvis du har smidt 17Kg. "nye" sten i så vil det røre noget på dine værdier.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Er det ikke omvendt rækkefølge altså det ender som ammonium hvilket er noget l.... det troede jeg i hvert faldThomas skrev:Du kender vel sikkert at NH4(Ammonium) bliver omdannet til NO2(Nitrit) og så til NO3(Nitrat) Hvis og kun hvis dit biologiske filer virker optimalt.

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
nej det er ikke omvendt, det er som der står, har både læst og hørt fra andre akvarister, så hvis man har et optimalt biologisk filter så skulle man kun kunne måle nitrat (NO3)
da ammonium/amuniak hurtigt vil blive omdannet til nitrit og så igen dog lidt langsommer til nitrat, og hvis man så har et super optimalt filter så vil det blive til nitrogen gas, men de fleste gør det med et nitratfilter som består at svovl kugler, hvor de bakterier lever i.
da de fleste "overbelaster" deres akvarie i form af fodring og mange dyr så kan det biologiskefilter ikke følge med.
håber det er svaret på det.
Mvh.
Thomas
da ammonium/amuniak hurtigt vil blive omdannet til nitrit og så igen dog lidt langsommer til nitrat, og hvis man så har et super optimalt filter så vil det blive til nitrogen gas, men de fleste gør det med et nitratfilter som består at svovl kugler, hvor de bakterier lever i.
da de fleste "overbelaster" deres akvarie i form af fodring og mange dyr så kan det biologiskefilter ikke følge med.
håber det er svaret på det.
Mvh.
Thomas
Mvh. Kia og Thomas
- Janne
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Frederiksberg
Er stenene indkørte? Ellers vil de lige i starten have den modsatte effekt af den ønskede.... Der vil være en del liv på dem, der dør, dette bliver nedbrudt via ammonium til nitrit til nitrat. Hvis akvariet ikke kører supergodt i forvejen, virker nedbrydningsprocesserne ikke rigtigt, så at sige, og du vil kunne måle ammonium og nitrit.
MVH Janne
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tror sku egentlig også vi er enige.... Opklarende spørgsmål..
Hvad er det værste lort at have i balje af følgende?
Nitrat, Nitrit eller ammonium?
Hvad er det værste lort at have i balje af følgende?
Nitrat, Nitrit eller ammonium?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
At jeg har kunnet måle ammonium er vel et tegn på at jeg i første omgang har været for nærig med mængden af levende sten?
Jeg har nu 46kg i de ca. 300L vand. Er det ikke en mængde der burde fungere?
Jeg er helt klar over at jeg ved at tilføre stenene skal have en omgang alger igen. Men det har jeg jo i forvejen så det er den mindste bekymring.
Jeg har nu 46kg i de ca. 300L vand. Er det ikke en mængde der burde fungere?
Jeg er helt klar over at jeg ved at tilføre stenene skal have en omgang alger igen. Men det har jeg jo i forvejen så det er den mindste bekymring.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Så er vi 2 i hvert fald enigeNolan skrev:Ammonium er møg-giftigt og et tegn på, at nitrificeringen ikke virker.
Nitrit iltes til nitrat meget hurtigt og ses derfor sjældent i ret store mængder.
Nitrit i drikkevand fjernes / neutraliseres ved at ilte vandet.
/Kim