nyt akvarie....hvad mangler jeg?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
nyt akvarie....hvad mangler jeg?
jeg har lige nu et 250 liters akvarie kørende...men har lige lavet aftale om køb af et woha 400 liter.
Det som har hodlt mig fra generelt at købe et større var at jeg ikke ville op og skulle køre med 250 watts hqi...og da dette 400 liters akvarie kun er 50 cm i højden passer det jo fint med mine 2 * 150 watts som jeg har nu. Jeg har dig først tænkt mig at starte op når jeg skal flytte engang.
Jeg har lige nu ca 35-400 kg sten i mit akvarie, samt ca 10 kg i et mindre akvaire.....hvor meget vil jeg få brug for alt i alt i et 400 liters akvarie? Hvad er min, og hvad er sådan det normale?
Jeg har lige nu en Deltec mce 600 skummer i mit 250 liters...men ville den kunne klare et 400 liters akvarie? eller er der en anden skummer i vil kunne anbefale?
Hvor stor en retur pumpe vil i anbefale til akvariet?
Det som har hodlt mig fra generelt at købe et større var at jeg ikke ville op og skulle køre med 250 watts hqi...og da dette 400 liters akvarie kun er 50 cm i højden passer det jo fint med mine 2 * 150 watts som jeg har nu. Jeg har dig først tænkt mig at starte op når jeg skal flytte engang.
Jeg har lige nu ca 35-400 kg sten i mit akvarie, samt ca 10 kg i et mindre akvaire.....hvor meget vil jeg få brug for alt i alt i et 400 liters akvarie? Hvad er min, og hvad er sådan det normale?
Jeg har lige nu en Deltec mce 600 skummer i mit 250 liters...men ville den kunne klare et 400 liters akvarie? eller er der en anden skummer i vil kunne anbefale?
Hvor stor en retur pumpe vil i anbefale til akvariet?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ja jeg ville jo nok alligevel vælge 250 W. men det afhænger selvfølgeligt af, hvilke koraller du vil have.
Hvis stenene er en ordenlig kvalitet, skal du minimum bruge 40-50 kg. Dog får du muligvis brug for 60-70 kg. for at få en stenopsætning, du synes om. Jeg havde selv 50 kg. i mit 400 l.
Hvis du ikke regner med at få særlig mange fisk, skal din nuværende skummer da nok kunne klare det, men en større vil klart være at foretrække. Det kunne f.eks. være en APF600 fra Deltec.
Størrelsen på din returpumpe afhænger primært af din skummer. Men en OceanRunner 3500 vil nok ikke være helt ved siden af.
Hvis stenene er en ordenlig kvalitet, skal du minimum bruge 40-50 kg. Dog får du muligvis brug for 60-70 kg. for at få en stenopsætning, du synes om. Jeg havde selv 50 kg. i mit 400 l.
Hvis du ikke regner med at få særlig mange fisk, skal din nuværende skummer da nok kunne klare det, men en større vil klart være at foretrække. Det kunne f.eks. være en APF600 fra Deltec.
Størrelsen på din returpumpe afhænger primært af din skummer. Men en OceanRunner 3500 vil nok ikke være helt ved siden af.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
jeg har set denne skummer som ikke koster alverden fra ny.....er den noget værd og ville den kunne bruges og være bedre end den jeg har?
http://www.korallen.dk/product.asp?prod ... b=2&page=1
Mads: hvorfor ville du vælge 250 watts? synes de fleste sådan siger at 150 watts er gode nok når højden er 50 cm.... jeg regner da med at ville kunne have næsten alle slags koraller....og vil så sætte de mest lyskrævende foroven...
Mads: hvorfor ville du vælge 250 watts? synes de fleste sådan siger at 150 watts er gode nok når højden er 50 cm.... jeg regner da med at ville kunne have næsten alle slags koraller....og vil så sætte de mest lyskrævende foroven...
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg kan ikke rigtig se skummerens opbygning, men umiddelbart har den det minus at den pumpe, der mixer vand og luft, er samme pumpe som den, der føder skummeren. Det betyder bl.a. at hvis den mixer vand og luft kraftigt, vil den også skyde vandet hurtigt igennem, og dermed forårsage en kortere kontakttid mellem luft og vand i reaktorrøret. Om den er bedre end din nuværende, ved jeg ikke, men den er i hverfald ikke lige så god som en Deltec APF600.hermes2005 skrev:jeg har set denne skummer som ikke koster alverden fra ny.....er den noget værd og ville den kunne bruges og være bedre end den jeg har?
Fordi mere lys oftest sørger for flottere farver på korallerne. Du vil da også kunne have de fleste koraller, men personligt synes jeg, det er nogle af de flotteste man går glip af med 150 W.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
-