Pest? Smid sten ud?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2016
Pest? Smid sten ud?
Min indkøringssten fra andet akvarie har gjort sin ting i ca 2 mnd. Algefasen done.
Nu kan jeg se de her to små venner på stenen. Pestanemone?
Hvad er det hurtige fix her? Smide den lille indkøringssten ud og leve uden en mere moden sten herfra?
Nu kan jeg se de her to små venner på stenen. Pestanemone?
Hvad er det hurtige fix her? Smide den lille indkøringssten ud og leve uden en mere moden sten herfra?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Re: Pest? Smid sten ud?
En mm sprøjte med saltsyre gør underværker
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Ah jaz det er selvfølgelig muligt.
Er det ikke lidt overkill at begynde at sprøjte på en lille indkøringssten? Eller er det overkill at smide den ud istedet for bare at sprøjte 2-3 gange.
Jeg er blot bange for det spreder sig og jeg skal bruge tid på det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Skyd den! Eller, ( det er en fed chance for at få verdens flotteste fidk ) , køb en lille pincet fisk, og kør den ind som eneste fisk under indkøringen af akvariet ! Dem vil holde dit akvarie pestfri . Den er underholdende , smuk, og du kan få mave på den relativt nemt da der ikke er konkurrence om maden! Skriv evt hvis du har lyst ang fodring osv! Håber du er frisk
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Saltvand siden?: 2017
- Geografisk sted: Birkerød, Denmark
- Kontakt:
De sten jeg kan tage op får en "tør" dråbe kalk i tuden. Er lettere for mig at styre end tyndere væsker.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Ingen grund til at smide en sten ud pga et par glasroser. Forstår godt du vil forsøge, at holde revet pest frit.
I praksis er det næsten umuligt. De kommer altid ind. Specielt glasroser, der formerer sig via sporer. Så snart en glasrose (og/eller en majano anemone) føler sig truet, frigiver den sporer.
Hvis du angriber den nu, har den sikkert allerede sendt sporer ud i vandet.
Så er det i mine øjne bedre, at finde naturlige fjender til den pest man nu slås med.
En filfisk, en Wurdemanii reje, eller som Tykki foreslår, en pincet fisk. (Smuk og spændende fisk, men kan være vanskelig at få i gang)
I praksis er det næsten umuligt. De kommer altid ind. Specielt glasroser, der formerer sig via sporer. Så snart en glasrose (og/eller en majano anemone) føler sig truet, frigiver den sporer.
Så er det i mine øjne bedre, at finde naturlige fjender til den pest man nu slås med.
En filfisk, en Wurdemanii reje, eller som Tykki foreslår, en pincet fisk. (Smuk og spændende fisk, men kan være vanskelig at få i gang)
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Lyder som en plan. Har aldrig haft en pincetfisk eller behov for fisk der æder det pest. Men smuk fisk, måske en anelse svær og jeg skal finde en miniminiudgave hvis den skal leve et halvt års tid i et lille akvarie.Tykki skrev: søn 27. okt 2024 10:56 Skyd den! Eller, ( det er en fed chance for at få verdens flotteste fidk ) , køb en lille pincet fisk, og kør den ind som eneste fisk under indkøringen af akvariet ! Dem vil holde dit akvarie pestfri . Den er underholdende , smuk, og du kan få mave på den relativt nemt da der ikke er konkurrence om maden! Skriv evt hvis du har lyst ang fodring osv! Håber du er frisk
Tak for råd og rådgivning på foder hvis jeg finder en!
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Godt input, med meget ny info for mig. Tak!crazy seahorse skrev: søn 27. okt 2024 12:13 Ingen grund til at smide en sten ud pga et par glasroser. Forstår godt du vil forsøge, at holde revet pest frit.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ellers læs tråden som køre pt ang pincet og fodring! Hvor stor er baljen?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 8
Jeg må lede lidt rundt. Kan da se de garvede får det til at spille.Tykki skrev: man 28. okt 2024 11:17 Ellers læs tråden som køre pt ang pincet og fodring! Hvor stor er baljen?
Jamen det er et lille pisakvarie på en 50+ liter der kører som opstartsakvarie. Det større, men ikke store, bliver et 200l (shallow, så 115x50x34 mener jeg) hvor der da er lidt svømmeplads, men sgu ikke noget til de større fisk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
200 l til en indkørt pincet er fint! Så længe den æder
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15