"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Coraroc erfaringer

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Coraroc erfaringer

Indlæg af Bjernvig »

Jeg overvejer at bruge Coraroc sten i mit akvarie, når jeg på et tidspunkt skal skifte nogle af mine sten.

Konceptet virker ret smart og fleksibelt, så man nemt kan flytte rundt på korallerne, hvis behovet opstår. Ligeledes skulle det være super nemt at sætte korallerne fast - synes altid det driller når korallerne skal limes fast.

I kan læse om stenene her:
https://coraroc.com/produkter/coraroc/

Nogle der har hørt om dem eller set dem i virkeligheden?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4673
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Anders månsson »

det ser smart ud...

men ville det ikke være det samme og bore en sten igennem med et mur bor og så sætte pvc igennem... Hvis stenene alligevel er tørre så kan man nemt bore dem igennem med et bor... Det gjorde jeg selv i et af mine første akvarier. Det fungerede rigtigt fint...

Det kunne være spændende at høre om nogen havde prvet det system her... Jeg mner at thomas fra Stokholm nævnte det på et tidspunkt herinde
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 252
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af madsjeppe01 »

VikingReefer på instagram og youtube bruger det, og hvis ikke det er dem så er det noget tilsvarende. Tror også Thomas fra Sverige bruger dem :)
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Bjernvig »

Anders månsson skrev: ons 3. apr 2024 12:25 det ser smart ud...

men ville det ikke være det samme og bore en sten igennem med et mur bor og så sætte pvc igennem... Hvis stenene alligevel er tørre så kan man nemt bore dem igennem med et bor... Det gjorde jeg selv i et af mine første akvarier. Det fungerede rigtigt fint...

Det kunne være spændende at høre om nogen havde prvet det system her... Jeg mner at thomas fra Stokholm nævnte det på et tidspunkt herinde
Man slipper jo for selv at bore og finde sten der passer sammen. Ligeledes ser det ud til at man uden de store problemer kan skille stenene ad i fremtiden, hvis man får brug for f.eks. at fjerne en lille del.

Man kunne nok komme langt, hvis man gjorde det samme selv.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

På opfordring af Anders kommer her min erfaring.

Det er helt korrekt at https://www.instagram.com/viking_reefing/ bruger CoraroC i hans lille NYOS mener det er 240 liter.
Jonas Ramon som en del ved hvem er bruger dem også i hans nye akvarium.

Ja og siden sidste weekend bruger jeg dem også.

Kender til mindst 5 andre akvarier så lidt brugbar info håber jeg at jeg her kommer med.

Det negative først.
1) Trods at Mattias (ham der laver dem) modner dem 14 dage i vand, så har Jonas erfaret at KH stiger en del når de kommer i akvariet. Så han anbefaler at modne dem yderligere 14 dage i saltvand.
2) Den måde Mattias har pakket de færdige Corabox 100 - 200 - 300 og 400 er under alt kritik, der er alt for mange plastdele og i helt forkert antal.
3) "Foden" er meget svær at lime da den er alt for glat, man er næsten tvunget til at lime den uden grenene monteret, og trods jeg bruger undervands silikone er det i dag mit 2 forsøg. Går det ikke denne gang (tror jeg ikke) så må jeg have på vinkelsliberen.
4) Det bliver hurtigt rigtig dyrt, jeg har for ca. SEK 5 000,- i mit akvarium. (se film).

Det positive.
1) Det er så fedt at lege med :)
2) Det er enkelt at lime, selv den lille prop som man liber på sideglasset var enkelt.
a) https://www.aquariatech.eu/product/cora ... ral-holder er genial til mindre koraller.
b) https://www.aquariatech.eu/product/cora ... ral-holder er genial selv til store kolonier da man jo limer uden for akvariet, og den lille plast plug falder ikke af. Så lime og tilbage i akvariet på en sten, dagen efter når limen er hærdet så tar det bare sekunder at montere den.
3) Hørte jeg nogen sige floating-reef <3
4) Coraline kommer hurtigere end forventet og efter et par måneder ser "stenen" helt naturlig ud.
5) Jeg er en STOR fan!

Mit bedste tips er at købe en start boks, er det til 100 liter så er Corabox 100 en OK start, men du kommer med garanti at ville have flere moduler.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

En lille film blev det også til.

Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4673
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Anders månsson »

Det ser faktisk mega fint ud! tak for dit hurtige svar :beer:
Jeg ville dog ikke gå den vej da jeg syntes de huller er forsynlige!
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:) Det er jo meningen at hullerne skal fyldes ud...

Her under ses 2 forskellige måder at lime fragger, 3 hvor jeg har brugt skruerne. Det tager vitterligt bare 10 sekunder og så kan de monteres op og ned om du vil.
De 2 andre millepora er af størrelsen svære-at-lime-fast-med-mindre-man-har-5-forsøg fragger. Disse skal desuden hænge vandret 80 cam inde i akvariet. Dem som ved, de ved at dette er et helvede at lime.
Så jeg limer dem enkelt på foden og lader dem ligge til i morgen, hvor de monteres på 5 sekunder :)

Tog også et skud af de 2 "floating reef" jeg monterede i lørdags, her har jeg fyldt alle synlige huller.
Vedhæftede filer
20240405_193636.jpg
20240405_194802.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1773
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Coraroc erfaringer

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

20240416_213539.jpg
En lille opdatering hvad angår CoraroC.

Jeg har opgivet at lime fødderne fast på bunden af glasset, og 2 af dem jeg har limet på glasset er faldet ned...

Vel ikke noget at klandre CoraroC at undervandsilikonen ikke er helt enkel at arbejde med om det skal holde. 3 forsøg hvor jeg sidste gang tog så ,eget i at jeg bøjede et af de nedre ribben :) AV!
20240416_213534.jpg
Løsningen jeg fandt på er at lime CoraroC direkte på en "Baserock" som er større i flade og vægt. Samt ikke have merree end 1-2 grene på hver. Se billed 1, jeg limede med lidt 2-komponent lim i midten og så Reef-Cement rundt for at få dem at sidde helt fast.

Jeg er ekstremt tilfreds! og kan ikke vente med at komme videre i projektet, men det er jo lidt dyrt og der er andre investeringer som jeg også skal have råd med.
Besvar

Tilbage til "Dekoration"