"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens Akvarie - April 2024

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Victor Nicolau (ViggoN)
fts med skab.jpg
Hejsa allesammen! Så er det minsandten blevet min tur til at være månedens akvarie og det havde jeg sgu ikke lige set komme! Men hey, det betragter jeg som en ære, så tak til jer alle for den plads.
ViggoN.jpg
Lidt om Victor:
Jeg hedder Victor Nicolau, 36 år og bosat i det charmerende Taastrup med min kone og vores to skønne unger – hvis jeg selv må sige det. Til daglig jonglerer jeg med fisk og familie som audiologopæd i hjertet af København.

Når jeg ikke dykker ned i saltvandsverdenen eller kigger på audiogrammer, finder I mig i min garage, hvor jeg drejer piber og dyrker min lille passion for at gro chilier og lave sovse, som efter sigende er "åndsvagt stærke". Ja, jeg kan lide det hot!

Historie:
Nu til min saltede historie... Det hele begyndte tilbage i 2015, da min datter insisterede på fisk, men synes ferskvand var lidt for tamt (undskyld til jer, der holder af ferskvand, jeg elsker jer også lidt). Så jeg kastede mig ud i den vanvittigt komplekse verden af saltvand. Efter en del læsning og som passiv tilskuer på saltvandsfora, sprang jeg ud i det. Jeg bestilte en 60L Dennerle-glasboks, som var marine edition (det betød i bund og grund, at der var sand og en overfladskummer med). Men hvad vidste jeg dengang? Jeg var helt grøn! Hurtigt gik det dog op for mig, hvor meget andet udstyr jeg havde brug for. Vigtigheden af det “rigtige” Lys, testsæt, ordet "skummer" dukkede op, levende sten, flow – jeg havde åbenbart ikke sat mig så meget ind i tingene, som jeg troede. Men hey, der var kun én mulighed, og det var at lære det! Så jeg tog på den lærerige rejse, som vi nok alle kender alt for godt.

To år senere hoppede jeg på et nyt akvarium, da vi var flyttet til en større lejlighed. Valget faldt på en Red Sea Nano Reefer (som jeg virkelig elskede)! Nu var der "plads" til alt det fine udstyr. Men som vi alle kender det, så tager man på ferie og får nogle til at passe det, og det ender bare altid dårligt. Efter tre ferier, hvor jeg kom hjem for at redde det hele på ny, gad jeg simpelthen ikke mere. Jeg havde jo alt det her fine udstyr, så hvorfor gik det galt? Var et spørgsmål som hjemsøgte mig!
gamle akvarie.jpg
Men som med alle gode afhængigheder endte jeg tilbage i Poseidons klør. Så købte vi et hus under corona, og nu var der tid, lyst og plads til at vende tilbage til akvarielivet. Men denne gang med en plan: min version af KISS – keep it stable, stupid!

Displaytanken:
Det er et Waterbox 50.3 AIO. Mål 90*50*45 samlet volumen ca.200L efter sten godt og vel 150L.
1.jpg

Sumpen:
Nope

Dekoration:
Ca. 18kg Aquaforest døde sten, sammen sat med AF stonefix. Sand mener det var Fiji pink sand.

Lys:
Radion XR30 pro, overvejer en AI blade som supplement lys for bredere dække.

Cirkulation:
2stk Maxspect gyre 330, en sicce på bagsiden.

Returpumpe:
Maxspect Jump 6000L som er lidt for kraftig overvejer de nye jebao retur med det nye design.

Skummer:
Tunze 9004 som trækker luft udefra.
skummer.jpg
Filtrering:
2stk Maxspect nano tech Blocks, lidt filtervat engang imellem.

Temperaturstyring:
100W varmelegme enheim
teknik 1.jpg
Kalkreaktor eller Balling?
Nope

Dossering:
Reefzlements khPlus. AF sporeelementer 1 gange om ugen. Tropic marin bio-magnesium 2 gange om ugen vil gerne have den omkring 1450

UV/Ozon:
Nope

Øvrig teknik:
Kunne godt tænke mig en PH probe

Vandværdier:
Kh 8.2
Ca 460
Mag 1420
No3 15-20
Po4 ca. 0.08
PH 8.2-8.6

Vedligeholdelse:
Renser ruder når det trænger.
Skifter 10/20% vand hver søndag.
Pumper en gang om måned (det jo gyre pumper)
Skummer grundrenses vel hver 6måned.


Foder:
Af marine mix
Af algepellets
Frost mysis og krill
Redsea AB+
Af growth boost
koral1.jpg
koral 8.jpg
koral 7.jpg
Koraller:
Acro.Millipora yellow shimmer og Yellowstones metal.
Acro.(ukendt) hedder vist FK pink dream
Acro.humilis
Acro(ukendt) vist en jason fox et eller andet smart.
Pocillopora grøn
Montipora cap grafted
Montipora chili
Montipora cap lilla og en grøn
Montipora digi. Metal blå og en forrest fire.
Stylo milka
Pavona descus.
Seriatopora ukendt.
Devil hand koral grøn
En tort af en art
Forskellige hammerkoraller
Alveopora
En lobo
Duncan
Acanthastrea echinata rainbow
Lidt GSP
koral 6.jpg
koral 5.jpg
koral 4.jpg
koral 2.jpg
koral 3.jpg
Fisk og invertebrater:
Zebrasoma velifer
Siganus vulpinus
Synchiropus splendidus
Cirrhilabrus lubbocki
en klovn
Maxima musling
En del snegle og sandsnegle
nemo.jpg
fisk 2.jpg
fisk 1.jpg
Problemstillinger:
I løbet af de sidste ca. 2 år har det største problem været at opretholde næringen i akvariet. Gentagne gange har jeg oplevet, at næringen blot er faldet til ikke-målbare niveauer, hvilket klart har haft en negativ effekt på mine koraller. Derfor kræver det en masse fodring for at opretholde de nuværende niveauer, som jeg og mine akvariebeboere er tilfredse med. Man skulle tro, at med et så lowtech-setup, som jeg har, ville det være nemt at opretholde høje næringsværdier, men åbenbart ikke. Det kan måske skyldes den lille mængde fisk eller det faktum, at der er rigeligt med levende sten i akvariet.

Den seneste tid har været dedikeret til det store PH-projekt. Målet har været at få PH-værdien så højt op som muligt det meste af tiden for at se, om det virkelig sætter gang i væksten. Indtil videre ser det ud til, at der er noget om snakken.
jeg dosere med reefzlements kh+ som er “lavet” af natriumhydroxid som har en højere pH end fx kalk, jeg har trukket min skimmer luftslange ud af vinduet, havde overvejet en co2 skrubber men ønsker ikke at holde øje med endnu et medie:) dog vil jeg sige at kalk holder den hævet stabilt da man drypper konstant hvorimod reefzlements skal doseres en gang i timen. Har tidligere brugt en hybrid imellem kalk og all for reef, så jeg forsat fik Mag og sporerelementer.

Afslutning:
Først og fremmest vil jeg gerne takke jer alle, der har læst med. Nu kan man godt spørge sig selv, hvorfor er dette akvarium valgt som månedens akvarium? Det er jo ikke overgroet med Acropora eller fyldt til randen med koraller, og ja, specielle fisk er en mangelvare! Men jeg ser det sådan, at jeg faktisk har formået at holde et stabilt saltvandsakvarium og endda holde Acropora i live uden at have specielt meget udstyr udover det “nødvendige”. Det kan bruges som motivation for alle, der overvejer at træde ind i denne skønne hobby, og måske også for dem, der bare ikke gider alt det tekniske. Men lad os ikke tage fejl af, det er mega fedt at have, men absolut ikke nødvendigt for at holde alle typer af koraller. Min tilgang er simpel: “Hold fingrene ude af vandet! Sørg for, at dine tal er, hvor de skal være, så klarer vandet resten.”
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Engelquist »

Så er månedens akvarie klar :-)
Som altid er spørgsmål, ris og ros velkommen.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Victor!

Dejlig balje og konge at du formår at holde det forholdsvis simpelt.

Hvad ligger din PH på med dine tiltag? Og hvor meget er den blevet løftet?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

charlie saltvand skrev: man 1. apr 2024 07:13 Fedt Victor!

Dejlig balje og konge at du formår at holde det forholdsvis simpelt.

Hvad ligger din PH på med dine tiltag? Og hvor meget er den blevet løftet?
Mange tak! Den ligger på sit højeste omkring 8.6 har målt den helt på 8.7 og laveste målt er 8.0/1. Kunne nok have en bedre natte PH hvis jeg kunne have et refugium:)
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Suroma »

Spændende.... men undskyld hvis jeg nu lyder som en sur gammel mand:
Du har 2 fisk som bestemt ikke hører hjemme i dit ocean, kan du selv gætte hvilke jeg mener?
..... svaret er: Zebrasoma veliferum og Siganus vulpinus, de kræver altså noget mere plads, især kirurgen som kan blive op mod 40 cm stor.
DIne vandværdier er lidt ude af lod...
Nitrat kan med fordel holdes mellem 5-10 i forhold til din ortophosphat på 0,08
Calcium mellem 400 - 440, sigtepunkt 420
Magnesium 1300-1350 (det er altid vigtigt at indstille magnesium inden Calcium og kH)
Din pH er for høj med 8,6. 8,4 er rigeligt og 8 om natten kan sagtens gå an.
Nu må du ikke opfatte ovenstående som negativ kritik, det er skrevet som en hjælp fremadrettet.
Det ser slet ikke så tosset ud... held og lykke fremadrettet og husk at nyde dit akvarie hver dag.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

Suroma skrev: man 1. apr 2024 12:15 Spændende.... men undskyld hvis jeg nu lyder som en sur gammel mand:
Du har 2 fisk som bestemt ikke hører hjemme i dit ocean, kan du selv gætte hvilke jeg mener?
..... svaret er: Zebrasoma veliferum og Siganus vulpinus, de kræver altså noget mere plads, især kirurgen som kan blive op mod 40 cm stor.
DIne vandværdier er lidt ude af lod...
Nitrat kan med fordel holdes mellem 5-10 i forhold til din ortophosphat på 0,08
Calcium mellem 400 - 440, sigtepunkt 420
Magnesium 1300-1350 (det er altid vigtigt at indstille magnesium inden Calcium og kH)
Din pH er for høj med 8,6. 8,4 er rigeligt og 8 om natten kan sagtens gå an.
Nu må du ikke opfatte ovenstående som negativ kritik, det er skrevet som en hjælp fremadrettet.
Det ser slet ikke så tosset ud... held og lykke fremadrettet og husk at nyde dit akvarie hver dag.
Hej dejligt at du kommer med dit input. Helt enig mht fiskene de er også blevet alt for store og har aftalte med salg så den er på plads. Desværre er jeg så ikke enig mere, meget info med nitrat og po4 er lidt den gamle skole viden. Flere store saltvandere i udlandet er kommet frem til at ratioer ikke at nødvendige og slet ikke redfield, samt pH ikke er noget problem når den kommer derop. Jeg opfatter det på ingen måde som negativ kritik og håber du heller ikke gør det samme:)
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ttkthomsen »

Hvor er det et fint rev Viggo.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 18:53 Hvor er det et fint rev Viggo.
Tak gør mit bedste!

Nå ja hvad tænker i er bedste måde at fange fiskene på hvis man ikke har fiskefælde?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ttkthomsen »

ViggoN skrev: man 1. apr 2024 20:37
ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 18:53 Hvor er det et fint rev Viggo.
Tak gør mit bedste!

Nå ja hvad tænker i er bedste måde at fange fiskene på hvis man ikke har fiskefælde?
Den bedste måde at fange en fisk uden at have en fiskefælde er at finde en saltvandsbuddy der har en fiskefælde……….og så låne den :beer:
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 21:16
ViggoN skrev: man 1. apr 2024 20:37
ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 18:53 Hvor er det et fint rev Viggo.
Tak gør mit bedste!

Nå ja hvad tænker i er bedste måde at fange fiskene på hvis man ikke har fiskefælde?
Den bedste måde at fange en fisk uden at have en fiskefælde er at finde en saltvandsbuddy der har en fiskefælde……….og så låne den :beer:
Så vil jeg da lige gribe muligheden nogle der har en jeg må låne?
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 993
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Spændende med det acropora. Kan vi lige få nogle gode billeder af dem, tæt på❤️

Synes det er et flot rev du har lavet👌
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

Seniorreefer skrev: man 1. apr 2024 22:15 Spændende med det acropora. Kan vi lige få nogle gode billeder af dem, tæt på❤️

Synes det er et flot rev du har lavet👌
Kan da lige blære mig med mit PH juice projekt her er væksten på min test acro første billede taget d.14/01 og det andet(højre) tager igår.
Vedhæftede filer
IMG_1610.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 993
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Hold da fast en god vækst
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

Seniorreefer skrev: tirs 2. apr 2024 07:07 Hold da fast en god vækst
Ja ik, der er nogle acro som man næsten dagligt kan se rykke sig, dog vil jeg sige at mine milliporaer ikke rigtig har fattet det, kors hvor de bare snegler afsted:(
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ttkthomsen »

ViggoN skrev: man 1. apr 2024 21:55
ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 21:16
ViggoN skrev: man 1. apr 2024 20:37
ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 18:53 Hvor er det et fint rev Viggo.
Tak gør mit bedste!

Nå ja hvad tænker i er bedste måde at fange fiskene på hvis man ikke har fiskefælde?
Den bedste måde at fange en fisk uden at have en fiskefælde er at finde en saltvandsbuddy der har en fiskefælde……….og så låne den :beer:
Så vil jeg da lige gribe muligheden nogle der har en jeg må låne?
Hvis jeg havde en måtte du godt låne den! Men jeg lånte en af MR Engelquist
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

Tak jeg har været så heldig at mortenbrun har tilbudt mig at låne en, så det fantastisk men nu må vi se og jeg har held med det ellers må jeg støve fiskestangen af og grave efter nogle orm:) nå ja og fornye mit fisketegn.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ttkthomsen »

ViggoN skrev: ons 3. apr 2024 21:20 Tak jeg har været så heldig at mortenbrun har tilbudt mig at låne en, så det fantastisk men nu må vi se og jeg har held med det ellers må jeg støve fiskestangen af og grave efter nogle orm:) nå ja og fornye mit fisketegn.
Det skal nok går hurtig med sådan en! Men så melder spørgsmålet sig hurtigt, skal der nye i af samme slags bare i str. small eller er du på udkig efter andre spændende fisk :f3:
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

ttkthomsen skrev: tors 4. apr 2024 08:29
ViggoN skrev: ons 3. apr 2024 21:20 Tak jeg har været så heldig at mortenbrun har tilbudt mig at låne en, så det fantastisk men nu må vi se og jeg har held med det ellers må jeg støve fiskestangen af og grave efter nogle orm:) nå ja og fornye mit fisketegn.
Det skal nok går hurtig med sådan en! Men så melder spørgsmålet sig hurtigt, skal der nye i af samme slags bare i str. small eller er du på udkig efter andre spændende fisk :f3:
Desværre er køber hoppet fra, så må sætte dem til salg herinde(laver et opslag) men hvis der er nogle derude der er interesseret kan de fås til en slik 600kr for dem begge:) men hvis jeg skulle få dem solgt tænker jeg at købe en tomini den blevet vist ikke så store ellers en XS zebrasoma men ikke foxface igen da jeg har hørt at de kan finde på at gå på LPS, men min opfører sig dog eksemplarisk:)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3576
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af Tykki »

Det er en fin farveladespand du holder dig Viks! Håber du snart opgradere, så du ikke skal sælge dine fisk pga størrelsen !
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Månedens Akvarie - April 2024

Indlæg af ViggoN »

Tykki skrev: fre 5. apr 2024 05:36 Det er en fin farveladespand du holder dig Viks! Håber du snart opgradere, så du ikke skal sælge dine fisk pga størrelsen !
Mange tak, Dan. Ja det kunne være lækkert med noget større, men du ved jeg har en kærlighed for de små akvarier! Var godt klar over at akvariet ville være for lille i længden men havde ikke regnet med de voksede så hurtigt!
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"