"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af charlie saltvand »

Så er der kommet svar på min icp test.

Det var nogenlunde som jeg regnede med i den kørende balje. Jeg har intet tilsat i den LÆNGE den er nede på bla jod, jern, kalium, bromium, strontium osv. Forhøjet P og Po4

Det jeg har været mest spændt på var testen af hanevand….. Det syntes jeg ser lidt nedslående ud. Der er for meget af nogle af de “dumme” ting tror jeg…. Især silikat, som jeg ventede er høj. Men også kobber, mv.

Nu vil jeg lige nærstudere bla moonshiners reef og de værdier André anbefaler der (de er noget forhøjet ift “normale” grænse værdier) og se om nogle af de “dumme” ting i mit hane vand rammer inden for hans tolerancer.

Se resultatet her.
Først den kørende balje og derefter RO = vandhane vand

Her er et link til resultatet.
https://aquaforestlab.com/results/2aIqAXzy60160
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af madsjeppe01 »

Med de koraller du gerne vil have i akvariet, har det ingen betydning overhovedet.. Kom i gang.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af charlie saltvand »

Ha ha. Tak Mads. Jeg ER sgu igang 👍🏼. Baljen en 2/3 fyldt op med nylavet vand (lavet på RO anlæg) Det står og damper af med et varmelegme i og selvfølelig noget cirkulation på + nogle skumsvampe og små sten fra det kørende system. Sådan får det lov at stå hen over weekenden.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af Suroma »

4,3µg kobber er da på ingen måde "dumme ting" (så godt det var i hanevand) kobber bør ligge i mellem 2-6 µg/liter, under forudsætning at det er i relation til bl.a. zink, vanadium, nikkel og chrom.
Man skal ikke betragte de enkelte værdier i en test, det er relationerne der er vigtige.... hellere rigtige relationer end skæve værdier.
optil 10µg er sikkert.
Jeg ved ikke helt hvad du vil med dit indlæg, men der er plads til forbedring mht. din vand kemi....
alt afhængig af hvad du vil holde, kunne nogle justeringer være på sin plads.
Med dine nuværende værdier, er det ikke usandsynligt at du får cyano hvis ikke du allerede har det..
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Suroma. Tak for dit indlæg 👍🏼

Jeg ville såmænd vise min icp test af mit hane vand og høre nogen der har forstand på det, ift om det er sikkert nok at bruge i en balje med fokus på FISK og blødkoraller, som jeg er ved at starte op 🤷🏼‍♂️
Tak for dit indspark 🤩, så tør jeg godt bruge hane vand til dén balje.

At værdierne sejler i det kørende system er jeg pinligt klar over. Der er ikke skiftet vand af betydning i den tid baljen har kørt (ca 14 måneder) og ikke tilsat andet en de 3 hellige.

Tak endnu engang 👍🏼👍🏼👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af Suroma »

charlie saltvand skrev: fre 22. mar 2024 18:28 Hej Suroma. Tak for dit indlæg 👍🏼

Jeg ville såmænd vise min icp test af mit hane vand og høre nogen der har forstand på det, ift om det er sikkert nok at bruge i en balje med fokus på FISK og blødkoraller, som jeg er ved at starte op 🤷🏼‍♂️
Tak for dit indspark 🤩, så tør jeg godt bruge hane vand til dén balje.

At værdierne sejler i det kørende system er jeg pinligt klar over. Der er ikke skiftet vand af betydning i den tid baljen har kørt (ca 14 måneder) og ikke tilsat andet en de 3 hellige.

Tak endnu engang 👍🏼👍🏼👍🏼
Umiddelbart kan silikat blive et problem, hvilket viser sig som kirselalger.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af nbd »

charlie saltvand skrev: fre 22. mar 2024 18:28Jeg ville såmænd vise min icp test af mit hane vand og høre nogen der har forstand på det, ift om det er sikkert nok at bruge i en balje med fokus på FISK og blødkoraller, som jeg er ved at starte op
Jeg har altid haft den holdning, at hvis hanevandet er godkendt som drikkevand, er det også godt nok til fisk og koraller. Jeg har aldrig brugt andet end vand direkte fra hanen til saltvand :y
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af Suroma »

nbd skrev: man 25. mar 2024 08:43
charlie saltvand skrev: fre 22. mar 2024 18:28Jeg ville såmænd vise min icp test af mit hane vand og høre nogen der har forstand på det, ift om det er sikkert nok at bruge i en balje med fokus på FISK og blødkoraller, som jeg er ved at starte op
Jeg har altid haft den holdning, at hvis hanevandet er godkendt som drikkevand, er det også godt nok til fisk og koraller. Jeg har aldrig brugt andet end vand direkte fra hanen til saltvand :y
Det er da fint du har den holdning, min er noget anderledes... Der må være 50mg/L nitrat og 0,15 mg/L fosfat for ikke at nævne 250 mg/L sulfat i hanevand godkendt som drikkevand i DK.
Disse værdier er ikke noget mange af mine koraller ville overleve på sigt som værdierne hober sig op.

Der er desuden mange andre værdier der er betænkelige i mit univers, heldigvis kan man jo selv vælge om man vil ha' den ene eller anden holdning til tingene... nogle holdninger er katastrofale for bl.a. koraller.
Kunstig salt, som vi bruger i vores akvarier er afstemt efter at skulle opløses i rent vand (Osmose og evt. silikat filter). Derfor er det også vigtigt at bruge en ordentlig kvalitet.

Læs gerne mere om vandkvalitet (drikkevand) her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1984/60270
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af nielsk »

Jeg har brugt hanevand i de 18 år jeg har haft saltvandsakvarie.
Århus har pt 0 i nitrat når jeg får det analyseret ved ATI-lab.atiaquaristik.com
Jeg kørte med osmosevand i 2 år for at vurdere om der visuelt var forskel på mine koraller. Det kunne jeg ikke se.
SPS : Stability provides succes
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af Suroma »

nielsk skrev: man 25. mar 2024 17:17 Jeg har brugt hanevand i de 18 år jeg har haft saltvandsakvarie.
Århus har pt 0 i nitrat når jeg får det analyseret ved ATI-lab.atiaquaristik.com
Jeg kørte med osmosevand i 2 år for at vurdere om der visuelt var forskel på mine koraller. Det kunne jeg ikke se.
Hanevand kan sagtens være ok, det er dog ikke altid at det er.
Det jeg reagerede på var: "holdningen til at godkendt drikkevand er ok"
For det behøver det ikke at være, der er mange derude der er nødt til at bruge osmosevand.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af charlie saltvand »

Suroma. Vil du dele hvilke tal i min icp test af den kørende balje det er der gør at du siger jeg er i risiko for at få cyano….?

Du skriver det med at kobber ikke er slemt, set ift forholdet mellem kobber, nikkel, vanadium, zink og crom.
Det eneste af de 4 elementer de måle i hanevandet ud over kobber er zink. Er det så godt eller skidt? Må jeg spørge om hvor du har din viden fra, du virker som om du har fuldstændigt styr på det 👍🏼. Hvilket er blæret, hvis det er sådan 🤩

Jeg ved godt silikat er mad for diatom alger, det skriver jeg også i første indlæg.

Fortæl fortæl. Jeg vil gerne lære mere 👍🏼🤩
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Icp test resultat af bla vandhane vand TØR DU? Byd ind

Indlæg af Suroma »

charlie saltvand skrev: tirs 26. mar 2024 15:14 Suroma. Vil du dele hvilke tal i min icp test af den kørende balje det er der gør at du siger jeg er i risiko for at få cyano….?

Det er lidt det samme som gør sig gældende for dinoflaggelat udbrud:
De faktorer er ansvarlige for dannelsen af ​​cyanobakterier:
Er når forholdet mellem nitrat og fosfat ikke er i omegnen af 100:1
Jod falder til under 0,05 mg/l
Fluor falder under 1 mg/l
Brom falder til under 70 mg/l


Du skriver det med at kobber ikke er slemt, set ift forholdet mellem kobber, nikkel, vanadium, zink og crom.
Det eneste af de 4 elementer de måle i hanevandet ud over kobber er zink. Er det så godt eller skidt? Må jeg spørge om hvor du har din viden fra, du virker som om du har fuldstændigt styr på det 👍🏼. Hvilket er blæret, hvis det er sådan 🤩

Zink og Vanadium er meget vigtige for at bl.a. den biologiske proces kan køre, nedbrydning af næringsstoffer forstyrres eller stopper helt når nogle af metallerne mangler eller ikke er i relation med hinanden. Men der er rigtig mange værdier og især relationer der "styrer" udviklingen i vores akvarier. Lidt småjusteringer på nogle sporestoffer, kan fremtrylle farver du ikke havde troet var i dine koraller.
Mange værdier kan aflæses på korallerne som aldrig lyver. Ta' f.eks. en "Milka" har den ikke svagt grønne vækstspidser, mangler der jod.
Min vinden er kommet over mange år med saltvand... men især fra Claude Schumacher som er ejer af firmaet Fauna Marin i Tyskland.

Jeg ved godt silikat er mad for diatom alger, det skriver jeg også i første indlæg.
Er der for lidt får du grimme grønne belægninger på ruderne. Glasruderne i dit akvarie er i øvrigt "bare" silikat. :y

Fortæl fortæl. Jeg vil gerne lære mere 👍🏼🤩
Sig til hvis der er noget konkret du gerne vil vide, jeg kan ikke komme rundt med forklaringer på det hele.... det er meget omfattende.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"