"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

777 liter akvarie

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

Hej sf venner. Efter 4 måneder med et lille 90 liter Saltvandsakvarie, må jeg indrømme at en opgradering hurtig blev fristende 😁 (burde jeg have vidst når jeg har haft saltvand førhen haha). Så nu har jeg købt et akvarie jeg ikke burde skulle opgradere foreløbig 🙈😁

Det blev til et pænt brugt akvarie på 185x60x70 med Weiss glas, som kræver lidt ændringer før det er klar. Og krævede næsten 4 mænd bare at få ind i huset😅 Indtil videre er underbordet lavet og levende (døde sten) er jeg begyndt at forme med superlim.

I midten var der i forvejen lavet overløb dækket med en masse døde sten og med huller, som jeg så har fjernet, da jeg syntes at det ødelægger udsynet/pladsen i akvariet.

Så det næste er at få lavet nye huller i hjørnet og så en ny overløbskasse. Er dog lidt nervøs for at bore huller men håber det går 🤞🏼

Mere om udstyr kommer når sumpen er sat op. Håber i vil følge med 🙂
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af ttkthomsen »

Det ser da ud til at være meget fint snedkerarbejde !!

Der er altså ingen bøvl med at skære hulle i akvariet, bare godt med vand og så lade boret gøre arbejdet, ikke noget med at presse på, så går det så nemt (huske malettape på bagside, det kan godt være det er indbildning men jeg syntes snittet bliver pænere)
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af SanneP »

Wow...det var noget af en opgradering 😅 det bliver spændende at se resultatet 🤗
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af Seniorreefer »

Woaw, flot arbejde👌
Som Sanne skriver, noget af et skift, fra 90 til 777l. Det bliver spændende og følge. Flere billeder tak🥰
Hvilket type biotop forventer du at opbygge
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

ttkthomsen skrev: tors 22. feb 2024 23:12 Det ser da ud til at være meget fint snedkerarbejde !!

Der er altså ingen bøvl med at skære hulle i akvariet, bare godt med vand og så lade boret gøre arbejdet, ikke noget med at presse på, så går det så nemt (huske malettape på bagside, det kan godt være det er indbildning men jeg syntes snittet bliver pænere)
Tak! Det er godt understøttet men håber gulvet gør, jeg må holde øje når der kommer sten og vand i 😁

Det lyder godt, ved du hvilket bor skal man bruge? Er det det man kalder diamant bor? Har Google en masse men er lidt i tvivl ☺️
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

Seniorreefer skrev: fre 23. feb 2024 06:50 Woaw, flot arbejde👌
Som Sanne skriver, noget af et skift, fra 90 til 777l. Det bliver spændende og følge. Flere billeder tak🥰
Hvilket type biotop forventer du at opbygge
Biotop? Kan du uddybe?🙈😁 regner med at lave akvariet indbygget så det går i et med væggen hvis du mener det 😅
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

.
Senest rettet af MichelS ons 3. apr 2024 14:11, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af Seniorreefer »

MichelS skrev: fre 23. feb 2024 19:06
Seniorreefer skrev: fre 23. feb 2024 06:50 Woaw, flot arbejde👌
Som Sanne skriver, noget af et skift, fra 90 til 777l. Det bliver spændende og følge. Flere billeder tak🥰
Hvilket type biotop forventer du at opbygge
Biotop? Kan du uddybe?🙈😁 regner med at lave akvariet indbygget så det går i et med væggen hvis du mener det 😅
Var nu ikke det jeg mente, men det bliver flot med indbygget.

Bliver det et Mix reef, SPS reef, kun fiske akvariet
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af Anders månsson »

Der bliver dejligt med flere akvarie nørder på Fyn og dejligt du er aktiv på forummet her også!
Jeg har to diamant bor og har lidt erfarring med at bore i glas...
Hvilke diameter pvc skal du bare til, så skal jeg se om det er de diamant bor jeg har
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

Seniorreefer skrev: fre 23. feb 2024 19:22
MichelS skrev: fre 23. feb 2024 19:06
Seniorreefer skrev: fre 23. feb 2024 06:50 Woaw, flot arbejde👌
Som Sanne skriver, noget af et skift, fra 90 til 777l. Det bliver spændende og følge. Flere billeder tak🥰
Hvilket type biotop forventer du at opbygge
Biotop? Kan du uddybe?🙈😁 regner med at lave akvariet indbygget så det går i et med væggen hvis du mener det 😅
Var nu ikke det jeg mente, men det bliver flot med indbygget.

Bliver det et Mix reef, SPS reef, kun fiske akvariet

Jeg har mest erfaring med fisk og blød koraller. Sps og lps er jeg ved at læse mere om, har fået fat i doseringspumpe og har en jeg kan købe kalkreaktor osv af, så regner med at det bliver et mix reef, men det bliver en læring undervejs 🙂
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af ttkthomsen »

MichelS skrev: fre 23. feb 2024 19:04
ttkthomsen skrev: tors 22. feb 2024 23:12 Det ser da ud til at være meget fint snedkerarbejde !!

Der er altså ingen bøvl med at skære hulle i akvariet, bare godt med vand og så lade boret gøre arbejdet, ikke noget med at presse på, så går det så nemt (huske malettape på bagside, det kan godt være det er indbildning men jeg syntes snittet bliver pænere)
Tak! Det er godt understøttet men håber gulvet gør, jeg må holde øje når der kommer sten og vand i 😁

Det lyder godt, ved du hvilket bor skal man bruge? Er det det man kalder diamant bor? Har Google en masse men er lidt i tvivl ☺️
Købt mit på eBay for mange år siden, ligner fem på billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af Tykki »

Hvad sker der?
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

Så er der en lille Update, desværre går projektet langsomt lige nu, da jeg måtte undersøge om gulvet i stuen ville holde, som jeg ikke havde tænkt på. Desværre en dårlig nyhed kom. Da det er “flydende” gulv som de kalder det, med flamingo under, så kan det med tiden rykke sig og gå udover akvariet fortæller de. Så ny plan på vej, skal finde ud om det skal stå i køkkenet eller et andet værelse hvor der er bedre gulv😅 jeg har fået malet sort baggrund, lavet nye huller og overløb, i får snart en Update når jeg har bestemt mig for ny plads ☺️
MichelS
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 25. okt 2023 18:55
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2023

Re: 777 liter akvarie

Indlæg af MichelS »

UPDATE:

Så kom akvariet på plads. Det krævede fem mænd og få det igennem huset. Det blev i køkkenet, da vi bor til leje og ikke kunne få godkendt at det stod i stuen eller i væggen :crybaby: . Dog bliver der lavet hyggeområde i køkkenet så man kan sidde og kigge på det.

Jeg kunne ikke vente med at lave sten opsætning, så det har jeg brugt tid på og ja stenene er limet fast med rigtig akvarie lim og cement og de står stabilt nu. Jeg har bevidst sparret lidt på stenene, da jeg gerne vil have godt med svømmeplads. Evt kommer der flere sten ned i den store sump i stedet.

Samtidig har jeg fået købt 3 kessil lamper af en flink bruger her inde (BMWV). Senere kommer der måske et par ekstra led lys for at dække hele akvariet hvis det bliver nødvendigt.

Skummer og cirkulationspumper har jeg ikke fået renset og kigget på endnu men dem skal jeg nok komme til.

Nu er jeg så nået til rørføring og der kommer jeg til kort. Samtidig har jeg kun lavet 2 huller, hvilket gør at returpumpen må køre bagom akvariet og over kanten af bagsiden af akvariet. Har ikke lavet afløb til akvarie før, da det var lavet på forhånd. Så jeg er pt igang med at se videoer. Samtidig har jeg fået en bunke pvc rør med af tidligere ejer af akvariet, som jeg dog ikke kan se mig ud af da han havde afløb i midten af akvariet.

Jeg håber på pvc bliver lavet i denne uge, så udstyr, sand og vand kan blive tilsat :) I får også lige et billede af nogle af de dyr som skal over i det store når det en dag er blevet klar til det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"