"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

I går aftes kl 23:50 lød der en mærkelig lyd nede fra akvarierummet. Som om noget faldt ned fra bordet. Jeg sad og så noget fjernsyn, men måtte lige ned for at se hvad det var der var væltet.
Da jeg kommer ned lyder der en plasken og der var anseelige mængder vand på gulvet. Vandet pissede ud af min Dasatco kalkreaktor. Den havde gennem en længere tid dryppet fra toppen, når den lavede venting. Min gode ven Thomas og jeg havde kigget på det, haft låget pillet af og renset o-ringen. Det hjalp lidt, men den dryppede stadig. Det vikede som om den ikke kunne holde tæt når den luftede ud og vandet kom retur i kamrene. Vi blev enige om, at o-ringene nok skulle skiftes. De bliver med tiden trykket flade og så kan de blive utætte. Nye o-ringe er bestilt, men forsyningerne på reservedele til Dastaco er meget uregelmæssig. Så de nye er ikke kommet endnu.
Men nu dryppede det ikke bare, vandet væltede ud af den. Jeg kiggede selvfølgelig nærmere på den. Så er flangen i toppen på reaktorkammeret er flækket midt over. Så nu virker den ikke, som i overhovedet ikke. Det er skidt, mega skidt.
Her er den flange der er knækket. Den er knækket på begge sider af reaktorrøret. Det er billedet jeg sendte til Thomas fra Ølstykke.
Her er den flange der er knækket. Den er knækket på begge sider af reaktorrøret. Det er billedet jeg sendte til Thomas fra Ølstykke.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg lige der i situationen ikke anede hvad jeg skulle gøre. Jeg tog et billede og sendte det til Thomas - HJÆLP hvad fanden gør vi nu? Klokken var tæt på midnat, så jeg regnede ikke med at høre fra ham før her til morgen.
Men Thomas ringede med det samme. Vi drøftede hvad vi kunne gøre, for noget skulle gøres. Det var skrækscenariet der udrullede sig for mine/vores øjne. Jeg har reserver til næsten alt, men ikke en reserve kalkreaktor der er stor nok.
Vi blev enige om, at jeg stoppede alt på reaktoren. Så løb der i det mindste ikke vand ud mere. Så sendte jeg en besked til en af mine gode venner, der har en Dastaco han ikke bruger, da han lige har lukket hans akvarie ned. Jeg har lige fået over halvdelen af hans koraller og to fisk ud, så jeg vidste den ikke var i brug.
Her til morgen ringede mine gode ven Per så og jeg henter hans reaktor i morgen formiddag. Den er godt nok kun halv størrelse af min, men det er bedre end ingen ting. Så må manuel tilsætning spæde til, hvis det bliver nødvendigt.

Nu tør jeg ikke løbe an på Dastaco mere. Det er gradvist blevet ringere og ringere med supporten og i dag er den stort set ikke eksisterende.
Samtidig er det tiltagende sværere at få selv de gængse reservedele, sliddele som slanger til den peristatiske pumpe og rotor til samme, er næsten altid i restordre.
Nu har jeg bedt om en pris på en Deltec CR Twin Tec 3000 via mine sædvanlige kanaler. Den er en kopi, eller er bygget på samme måde, som Dastaco er. Dvs den er automatisk og er uden probe. Den fungerer ved hjælp af en flyder i stedet for.
Pga situationen, som jeg har sat dem ind i, har jeg bedt om hu hej levering.
Det er den her jeg går efter i stedet for min: https://reefbuilders.com/2018/05/14/cr- ... m-reactor/
Jeg kender ikke til andre til store systemer. Jo, Shuran laver nogle og dem kunne jeg selvfølgelig også kigge på. Men jeg kender ikke til Shurans reaktorer. Det gør jeg med Dasatco og da princippet er det samme, så burde skiftet blive lettere - tror/håber jeg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Seniorreefer »

Ja, det er ikke rart når vores teknik går ned, eller for den sag utæt. Min største frygt er faktisk det du oplever lige nu.

Jeg har som dig det svært ved produkter, som kommer på markedet og i den glory periode, hvor salget går godt har de service, reservedele og lager.

Når slutbrugeren så endelig nyder den store investering, og et godt produkt, som netop har muligheder for at kunne udskifte reservedele.
Når vi kun har brug for reservedele og media, kan firmaet ikke tjene penge og det virker netop, som der er ved at ske med dastaco.
Håber virkelig ikke focustronic går den vej også, især efter alt den kritik de får af deres produkter, og amerikanerne har haft problemer med at få reservedele

Ang. Deltec reaktoren, så søg lige på den med review. Den har også problemer, med den går ned og skal ofte have skiftet flow måleren som styre doseringen og elektronik styringen laver fejl primært på svømmeren og computer fejl og skal evt skiftet.

Så få bestilt reservedele også

Glæder mig til at høre om dine erfaringer. Kan blive min næste også 😊

Edit:
Har lige talt med en anden. Det den flækker på din modeltype er et kendt problem😱
De kan ikke tåle det tryk som sker under ventilationen
Tx modellerne har ikke samme problem
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af charlie saltvand »

Pis Erik. Øv. Håber det hele overlever uden mén. Også dig!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

Så er nedtagningen af Dastaco´en startet. Da jeg fik skruet toppen af, kunne jeg se skaderne. Den er virkelig "gået i stykker". Da jeg rørte ved flangen, faldt den nærmest af. Acrylen hvor den var limet på er helt tandet. Måske den har været sådan hele tiden, ellers har det også kvæstet selve acrylen. De fleste slanger er fjernet.
Jeg har tappet alt vandet af og gemt det. Det bruger jeg til at hælde løbende på systemet, så jeg får glæde af den Kh og Ca der er i det. Kh er faldet fra 9,3 i formiddags til 8,3 kl 21:00. Så jeg håber at jeg kan holde det stangen til i morgen ved middagstid, hvor jeg forhåbentlig får den lånte, lidt mindre Dastaco på.
Lidt flere billeder:
21.09.23 1.jpg
21.09.23 2.jpg
21.09.23 3.jpg
21.09.23 4.jpg
21.09.23 5.jpg
21.09.23 6.jpg
21.09.23.jpg
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Holst »

Vil det hjælpe at slukke/skrue ned for lys og evt. skummeren i en periode?
Sænker pH og vækst i en kort periode.. måske behovet for CA og kH ikk er så stort så.. bare en tanke..

Krydser fingre for det går og alt overlever
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Engelquist »

Er der ikke nogen i nærheden der har lidt Balling du kan få og supplere op med?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

Holst skrev: lør 23. sep 2023 07:26 Vil det hjælpe at slukke/skrue ned for lys og evt. skummeren i en periode?
Sænker pH og vækst i en kort periode.. måske behovet for CA og kH ikk er så stort så.. bare en tanke..

Krydser fingre for det går og alt overlever
God tanke. Forbruget var ikke så højt om natten. Men henover døgnet røg der 1Kh. Jeg supplerede med cirka 30 L som jeg havde tappet af fra reaktoren. Det hældte jeg i henover dagen og aftenen. Det holdt Kh på 8,3.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: man 22. nov 2010 14:43
13
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af palsmark »

Jeg har en Grotech HCR 200 stående, den tager op til 15000 L, den kan du låne ASAP.

Fang mig på 30792937

Mvh Jonas
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

En opdatering på kalkreaktor situationen her i Ganløse.
Jeg havde jo skrevet til min gode ven, Per. Han havde en Dastaco stående i hans krybekælder, som han havde pillet fra. Han ringede til mig fredag og vi aftalte, at han tog reaktoren med på arbejde om lørdagen.
Jeg hentede den ved 10 tiden og skyndte mig hjem. Så lørdag kl 12.00 gik min saltvands buddy Thomas og jeg i gang.
Min første tanke da jeg så Pers Dastaco var "nurh hvor er den sød" Den er så lille og fin. Det er nu ikke en af de små reaktorer, men i forhold til min syner den ikke af så meget.
Vi startede kl 12.00 med at tømme og rense den lille reaktor. Samtidig fik Thomas den ide, at vi også kobler det store degassing chamber på. Det var stadig intakt. Alt medie blev renset grundigt, så det var klar til at blive hældt i.
O-ringen fra det store degassing chamber var lidt stift i det, så den blev lagt i varmt vand for at blødgøre den. Så blev mediet fyldt i, der er rigtig meget medie, men dog ikke så meget som der var i den gamle. Men det får række.
Vi har fyldt reaktorkammeret så meget som det kan, helt op studserne for slangetilkoblingerne. Det er noget mere end det anbefalede, der kun anbefaler 1/3 fyldt.
Jeg har diskuteret det emne med Dastaco ejeren. Han erkendte at det helt klart vil øge effekten, da man øger overfladen af medie som der kan opløses fra, men han mente at man ville gøre det på bekostning af noget buffer kapacitet. Men man kan jo ikke benytte en buffer til så meget, hvis det sker på bekostning af ydelsen.
Derfor fyldte vi alt det den kan rumme i. Samtidig leder vi via de to Versa 1 doseringspumper en del mere vand igennem, end man ville gøre med den originale doseringspumpe. Vi udleder det samme, som vi gjorde på den store. 4,2 L ctr 12L, så det er en betragtelig forøgelse.
Så den er tunet så meget som vi kan og som vi mener er forsvarligt.

Vi løb ind i et problem da vi tilsluttede den. Vi kunne ikke få den til at tænde for Co2 tilførslen. Thomas testede alle mulige kombinationer. Vi prøvede begge strømskinner. Den ville ganske enkelt ikke og vi kunne ikke greje hvorfor. Thomas havde udtænkt en nødløsning, hvis det blev nødvendigt. Tanken var at bruge stikket til doseringspumpen på strømskinnen til at tænde og slukke for magnetventilen. Det ville kræve lidt justeringer og tuning, men det burde virke. Men pludselig begyndte den at virke og har gjort det siden - og vi aner ikke hvorfor.
Mit teori er, at der har siddet lidt indtørret salt i bunden af Co2 kammeret som har forstyrret kontakten i bunden. Flyderen bevægede sig godt nok, men derfor kan der jo have siddet lidt salt i bunden. Thomas mener ikke mit forslag har nogen gang på jord.
Når man tømmer sådan en reaktor, gør man det via hanerne i bunden af hvert kammer. Det tømmer de aktuelle kamrer, men Co2 kammeret er stadig fyldt. Da den har stået ubrugt i omkring 6 mdr, så er vandet fordampet ud igennem slangerne. Salten ligger der stadig.
Det var min tanke, men det er jo lige meget. Nu kører den og det er hovedsagen.
Jeg testede udgangsvandet og det er på Kh 31,8, så den sparker godt fra sig. Der er krummer i den lille - ind til videre. Min Kh ligger på 8,3 og det er fint.

Lidt billeder i adspredt uorden:
Lågene skulle spændes helt rigtigt til, ikke for meget og ikke for lidt. Thomas er god til den balance
Lågene skulle spændes helt rigtigt til, ikke for meget og ikke for lidt. Thomas er god til den balance
Færdigmonteret og kørende.
Færdigmonteret og kørende.
Reaktoren fra den anden side.
Reaktoren fra den anden side.
Styringen og de to Versa 1 doseringspumper. De kører helt stabilt og er bare så nemme og lydløse.
Styringen og de to Versa 1 doseringspumper. De kører helt stabilt og er bare så nemme og lydløse.
Co2 kammeret med flyderen i bunden.
Co2 kammeret med flyderen i bunden.
Tappehanerne som man tømmer det enkelt rør gennem. Vi brugte dog hanen på det store degassing chamber til at fylde det store rør igennem. Det tager en krig for de to Versaer at fylde det, så der røg en slange og en Aqua bee 2000/1 på og så er det fyldt i en ruf.
Tappehanerne som man tømmer det enkelt rør gennem. Vi brugte dog hanen på det store degassing chamber til at fylde det store rør igennem. Det tager en krig for de to Versaer at fylde det, så der røg en slange og en Aqua bee 2000/1 på og så er det fyldt i en ruf.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

Opdatering af Dastaco problematikken.
Pu ha, hård dag på fabrikken.

Jeg havde jo lånt min gode ven Pers mindre kalkreaktor, også en Dastaco. Men den har virkelig måtte kæmpe hårdt for at holde trit med forbruget.
De sidste dage i den forgangne uge opstod der så problemer. Den lille reaktor skal efterfyldes med medie ofte, ellers kan den ikke følge med.
Det er ikke ret meget der skal i, højst et kg, men det er nok. Og så sker faldet i Kh virkelig hurtigt. Det sker næsten fra dag til dag.
Jeg havde fyldt den op og Kh var langsomt på vej op. Jeg havde øget gennemstrømningen på mine Versa 1 pumper fra 50ml/min til 70ml/min og det gik planmæssigt. Kh var kommet op på 8,4. Der lå den og var på vej op ad. Så testede jeg den anden aften igen for at se, om det var tid til at reducere fra 70 til 60ml/min - men nu var Kh faldet til 6,7. To dage før var den på de nævnte 8,4.

Jeg tjekkede alt. Medie var ok. Udstrømning ok. Co2 ok. Så så jeg ind i kontaktrøret - der var helt stille, det stod vandfyldt og flyderen stod på det laveste punkt. Den havde ikke fyldt Co2 på. Genstart af reaktoren og så kørte alt igen. Så var det forfra. Arbejde den op fra Kh 6,7
Testede hele aftenen om flyderen bevægede sig og det gjorde den. Alt var godt. Sidste tjek var kl 01.15, ok. Kl 10.00 næste dag, stod den igen stille. Ingen Co2 tilført. Genstart og alt virkede. Men nu turde jeg ikke mere. Den reparerede del (den der flækkede) af den store reaktor måtte på.

Til alt held kunne min gode ven Thomas komme i dag søndag. Så vi gik i gang og fik pillet den lille reaktor ned og den store gjort klar. Bunker af medie blev renset og Co2 røret blev samlet. Det havde de pillet af ude hos Brønnum plast, da de skulle reparere det forulykkede rør. Jeg havde renset det adskilte Co2 rør lørdag aften, så det skulle bare samles.
Så kom der en besked fra min gode ven Jan. Jeg har fået Apex på og pt overvåger den bare. Jan, som jeg skal købe den af, overvåger det hele og jeg får også alarm, hvis noget er galt. Men jeg gik jo og arbejdede, så jeg hæftede mig ikke ved alarmen. Jeg var jo ved siden af det hele.
Jans besked var "laver du noget ved akvariet, du har et kraftigt Ph fald?". Men det var der en forklaring på.
Der fyldes vand på. Alt overvåges imens. Det hele var tæt. Ingen dryp nogen steder.
Der fyldes vand på. Alt overvåges imens. Det hele var tæt. Ingen dryp nogen steder.
Jeg fik Brønnum til at montere et skørt ned af på røret for at støtte toppen.
Jeg fik Brønnum til at montere et skørt ned af på røret for at støtte toppen.
Vi måtte teste begge strømskinner. Så der blev flyttet en del rundt.
Vi måtte teste begge strømskinner. Så der blev flyttet en del rundt.
For nu begyndte udfordringerne virkelig.
Alt var samlet, vand blev fyldt på og reaktoren blev startet op. Så ville den ikke fylde Co2 på. Der skete ikke en skid.
Thomas er så skrap til den slags og det var godt han var der. Nu gik jagten ind på fejlsøgning og muligheder. Alt blev tjekket.
Vi måtte tømme hele reaktoren for at skille det nysamlede Co2 rør ad igen. Alt vandet fra reaktoren var ledt ned i sumpen. Der er vel omkring 10-15 liter vand i hvert rør. Der er en Ph på under 7 i det vand. Når der kommer sådan en mængde vand med lav Ph ned i den sump hvor Ph proben er, så falder Ph selvfølgelig. Det var forklaringen på det Ph drop, som Jan havde reageret på.

Både strømskinnen fra den lille reaktor og fra den store blev testet. Begge bunde af reaktorerne blev undersøgt og alle flydere virkede, de bevægede sig frit. Det skal lige siges, at mens der i den lille kun er en flyder, er der to i den store. Den ene tænder for Co2 og den anden slukker igen. Gættet går på, at det skyldes at det giver en forsinkelse når der fyldes Co2 på. Så skal magnetventilen ikke tænde og slukke hele tiden.
Konklusionen blev, at den ledning der skal slukke for Co2 i den store, er defekt. Samtidig er hunstikket i strømskinnen, til den der slukker for Co2 også er defekt. Så det er dobbelt op på fejl. Så vi var virkelig på den.
Løsningen blev, efter mange forsøg frem og tilbage, at vi bruger strømskinnen fra den lille reaktor og sætter den ledning der virker, ind i det forkerte hunstik. Så virker det. Den tænder og slukker som den skal, men hvor længe? Jeg må håbe på at den virker ,indtil jeg får købt en ny reaktor. Jeg er i kontakt med producenten og de har den hjemme. Nu skal vi bare blive enige om prisen.
Jeg fik også Brønnum til at lave en tykkere flange. Man kan se tykkelse på den originale på degassing røret bagved. Og så er det lavet i PVC i stedet for akryl. PVC er noget stærkere. Brønnum plast har virkelig lavet et godt, gedigent stykke arbejde. De kan deres kram.
Jeg fik også Brønnum til at lave en tykkere flange. Man kan se tykkelse på den originale på degassing røret bagved. Og så er det lavet i PVC i stedet for akryl. PVC er noget stærkere. Brønnum plast har virkelig lavet et godt, gedigent stykke arbejde. De kan deres kram.
Der gik lidt kuk i billederne, så de sidste er lagt ind i adspredt uorden. I må lige bære over med mig her.
Vedhæftede filer
18.02.24 Dastaco 3.jpg
18.02.24 Dastaco 2.jpg
18.02.24 Dastaco tilbage1.jpg
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Engelquist »

Puha, man bliver helt stresset af bare at læse det😯
Godt at I fik løst det👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af ttkthomsen »

Erik, jeg håber dig og Thomas fik en kold øl oven på den søndag for det fortjener i da. Er det en ny Dastaco du er i forhandling om at købe eller hopper du over på noget Deltec? Men ja du har da 2 mega store afgasningskamre i de 2 kolossale rør :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev: man 19. feb 2024 10:56 Erik, jeg håber dig og Thomas fik en kold øl oven på den søndag for det fortjener i da. Er det en ny Dastaco du er i forhandling om at købe eller hopper du over på noget Deltec? Men ja du har da 2 mega store afgasningskamre i de 2 kolossale rør :-)
@ttkthomsen Ingen øl, men der røg en del kaffe (mest til mig) Thomas kørte videre da vi var færdige. Han roder med en gammel Opel Kadet, som han renoverer fra yderst til inderst. Jeg ryddede op og holdt øje med reaktoren hele aftenen. Målte et par gange for at sikre, at den tilførte det den skulle.
Det er kun det ene rør der er degassing chamber. Det andet er selve reaktorrøret. Det er den store mængde medie i reaktorrøret der giver den meget potente ydelse. Der er vel omkring 30Kg medie i det rør.
Jeg kigger på Deltec. Det er en Deltec Calcium Reactor Twin Tech 10000 jeg har kig på. Efter de oplysninger jeg har fra Deltec, så vil den nummeret mindre nok/muligvis kunne klare det. De havde en kunde der havde købt Twin Tec 3000. Efter et år var han træt af at skulle fylde medie på ret ofte, så han skiftede til den store.
Det var præcis det jeg oplevede med den lånte Dastaco. Den kørte fint og kunne lige følge med, men når det sank i mediet, så faldt Kh dramatisk. Først faldt Kh langsomt over et par dage og så pludselig droppede den for alvor. Jeg skulle fylde medie på hver 2-3 uge. Det magter jeg ikke i længden. Da den store kørte, før crashet, skulle jeg også fylde på. Men det var sjældnere, måske hver 2-3 måned. Alt afhænger af forbrug og jeg forbruger en del. Slukker jeg den dropper Kh ml 1 og 2Kh på 24 timer.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Lene Lestat »

Puha …. Ja, det er nok den største. Den med at noget vitalt ligepludselig går i stykker på en søndag.
Og det især hvis man bor langt væk fra alting.
Jeg har selv prøvet at min skummer stod af en søndag. Med her var Carsten fra Decocean flink med hjælp den efterfølgende onsdag, hvor jeg heldigvis havde fri, så jeg kunne køre til Store Merløse
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af crazy seahorse »

Opdatering på dag 2, efter den store reaktor blev sat i gang.

Da Thomas kørte aftalte vi, at jeg skulle være ved reaktoren den følgende dag kl 14.45. Der ville den lave venting og så ville der muligvis komme en alarm.
Dastaco laver automatisk venting 1 gang i døgnet, kan indstilles til oftere venting, men 1 x døgnet er obligatorisk.
Grunden til at man skal være obs her er, at ved venting tømmes reaktoren helt for Co2 og luft. Så fylder den automatisk Co2 på igen. Der er et limit, et antal sekunder, hvor den skal have fyldt Co2 kontakt røret og slukket for tilførslen igen. Overskrider man den time limit, så går den på alarm. Smart nok, for det er den samme funktion der fortæller hvis Co2 flasken er løbet tom.
Man kan ikke simulere sig ud af det ved at lave en genstart. Det er en helt anden procedure reaktoren følger ved venting. Så den må man pænt vente på.

Den gik på alarm kl 14.45 for den stod længe og fyldte Co2 på. Jeg lavede en kontrol opringning til Thomas, så vi var enige om proceduren.
Jeg har prøvet det før, flere gange faktisk. Når det sker, skruer man bare op for nåleventilen på regulatoren så den giver mere Co2. Det var Dastaco der havde foreskrevet det, så det gjorde jeg igen.
Så fik jeg voksen skæld ud for alvor. Ord som "sig mig, er du helt grøn. Eller er du bare en skide amatør? Du kan sgu da regne ud at du skal øge arbejdstrykket og ikke bare sende mere Co2 ind" Jeg prøvede spagfærdigt at nævne, at Datstaco havde ... "Glem de spasser ingeniører, de aner ikke en skid om hvordan en regulator virker. Nu skruer du den bare op til sådan her, ved at dreje på den midterste hane" Og vupti, nu kører den.
Det skal siges, at det er det Thomas bla arbejder med til hverdag, så han er på hjemmebane her.

Kom til at tænke på, at jeg har oplært en del vinduespudsere i gennem årene. Også i afrensning af nye vinduer i store nybyggerier. Her har jeg haft drevne pudsere med. Når jeg spurgte om de kunne afrense, var svaret altid ja da. Det havde de gjort mange gange. Når jeg så så hvordan de gjorde, blev jeg også vanvittig af at se deres fremgangsmåde. Afrensning er en disciplin for sig selv, hvis ikke man skal risikere at ridse vinduerne. Sker det har man en erstatningssag på halsen. Det skal gøres rigtigt og er ikke det samme som at fjerne en fugleklat.
Det er forøvrigt samme procedure man bør bruge, når man renser sine ruder på akvariet med den blå skraber. Gør man ikke det, kan man få ridser i sine ruder.

Nå, men det kører planmæssigt og jeg måler mindst 2 gange dagligt. Det gør jeg for at forhindre den løber fra mig. Den sparker virkelig fra sig.
Kh er pt på 9.6 og jeg har reguleret gennemløbet fra 70ml/min pr Versa 1 til 40ml/min, altså næsten en halvering og er klar til at sætte den yderligere ned. Det er godt for min Ph i akvariet. Den kommer ikke under Ph 8 om natten og 8,5 midt på dagen.
Jeg måler stadig flittigt hvilket skyldes, at når man har fyldt nyt medie i, så vil der være der være noget snuller, støv og lettere opløselige emner uanset hvor godt man har renset mediet inden. Det betyder at den booster ret meget i starten indtil det er opløst. Herefter vil den falde på plads og mere være til at regne med.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af ttkthomsen »

Det skal nok blive godt, selv om det kan være lidt irriterende at gå og være nervøs for om KH'en hopper i den ene eller anden retning.
Jeg kan ikke læse målene på den Deltec men ud fra billede ser deltec ud til at være halv størrelse af Dastacoen (selv om jeg godt kan læse at den indeholder 40 kg. medie :W )
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Sgu og for fanden. Nu er gode dyr rådne.

Indlæg af Anders månsson »

Koral industriparken hos Erik :ymparty:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"