"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Viggos Nye vandland

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Engelquist skrev: tors 21. dec 2023 11:02
ViggoN skrev: tors 21. dec 2023 10:51
Engelquist skrev: tors 21. dec 2023 10:06 Jeg er total old school og kører med testsæt, så kan jo kun ca tal- men om morgen inden lyset tænder er den 8.3 og op ad dagen lidt over- så lidt svingning er der over dagen.

Hey elsker også testsætene, har dog en hanna phos og deres dig, stor fan af men deres phos. Men den til dkh bruger jeg ikke synes ikke den er så meget hurtigere, nu har vi snakker om det måske skulle jeg prøve at sælge den?

Nå tilbage til emnet, hvor står dit akvarie stue, kælder el. Køkken
Køkken alrum
Perfekt, mit står nemlig i køkkenet, har altid været helt fanatisk med at tænde emhætte og slukke skummer når vi laver mad, tror du mad røg kan være skadeligt for akvariet? Ville gerne have et i stuen men der er en plan for det, men ligger nok mange år frem:)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Hej alle, der læser med. Nu er det vist på tide med en lille opdatering fra min lille vandpyt. Jeg tænker, at jeg vil dele det lidt op og indsætte nogle fantastiske blå billeder.

For det første går alt stabilt. Jeg skiftede i starten af januar til Reefzlements KH+, fordi jeg er begyndt at fokusere på pH, hvilket er det helt store emne i øjeblikket hos forskellige reef-youtubere. Reefzlements skulle hæve pH ligesom kalkwasser og CO2-scrubber via 2-deling dosering. Dog er det ikke calciumhydroxid, men natriumhydroxid, som har en højere pH end kalkwasser. Det skal optimalt doseres en gang i timen. Så virker skidtet? Kort svar: Ja. Men ikke nok med at skifte har jeg valgt at have en tilgang, hvor jeg faktisk doserer efter pH og ikke KH, Ca og resten. Jeg måler mit vand med en pH-måler, inden jeg tager på arbejde ved 7-tiden, og igen når jeg kommer hjem en time før lyset slukker. Målet er pH 8.4 om morgenen og pH 8.6 om aftenen. Hvis tallene ikke er inden for 0.2 pH fra målet, øger/sænker jeg doseringen. Næste dag samme procedure. Så man kunne forestille sig, at mine 3 hellige er helt ude af den, men nej, de ligger ca. på 8.2 KH, Ca. 460 og Mag 1320. Ikke at jeg anbefaler at gøre det på denne måde, men det virker for mig. Og så kommer vi videre til væksten. Jeg lægger et billede op, som er taget den 13/01 og i dag. Der er røde cirkler om områder, hvor der er tydelig vækst i mine øjne. Det er min målekoral.

Opdatering 2 er, at min Maxspect Razor lampe valgte at stå af for en måned siden, lørdag formiddag. Men heldigvis var @JEGL bare en helt og fik købt en Radion G4 lampe kl. sent en lørdag aften, så tak for at være en stjerne. Reklamation af Maxspect er en hel anden sag, men den tager vi en anden gang. Men kors, Radion er sgu min nye yndlingslampe. Nem at sætte op, og så spiller den bare. Og kors, den skubber PAR ud. Så skyldes væksten pH, lys eller bare stabilitet? Det er sikkert en kombination af det hele. Så ligger jeg lidt dagen billeder op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Anders månsson »

Hvordan trives dit lille vandland og kører du stadig med reef z efter ph måling?
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

Anders månsson skrev: ons 24. apr 2024 19:52 Hvordan trives dit lille vandland og kører du stadig med reef z efter ph måling?
Hej Anders, yes hver morgen og ved lampe “nedgang” og hvis PH ikke er hvor jeg synes den skal være får den lidt mere, og gevinsten er virkelig til at mærke især på mine sps’er skyder i vejret. Tallene er stabile bortset fra min no3 bliver ved med at falde, og det kan vi ikke have for så ser min lps triste ud, så det må doseres. Kan lige smide et billede med en måneds vækst op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af Anders månsson »

Det ser hammer godt ud og det er godt nok en imponerende vækst på en måned :GO
Jeg håber også mine sps og lps får samme vækst på et tidspunkt!

Lad os da lige se et fullshot også og måske også et sammenlignings billede af hele akvariet, hvis du har!
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ttkthomsen »

ViggoN skrev: ons 14. feb 2024 22:09 Hej alle, der læser med. Nu er det vist på tide med en lille opdatering fra min lille vandpyt. Jeg tænker, at jeg vil dele det lidt op og indsætte nogle fantastiske blå billeder.

For det første går alt stabilt. Jeg skiftede i starten af januar til Reefzlements KH+, fordi jeg er begyndt at fokusere på pH, hvilket er det helt store emne i øjeblikket hos forskellige reef-youtubere. Reefzlements skulle hæve pH ligesom kalkwasser og CO2-scrubber via 2-deling dosering. Dog er det ikke calciumhydroxid, men natriumhydroxid, som har en højere pH end kalkwasser. Det skal optimalt doseres en gang i timen. Så virker skidtet? Kort svar: Ja. Men ikke nok med at skifte har jeg valgt at have en tilgang, hvor jeg faktisk doserer efter pH og ikke KH, Ca og resten. Jeg måler mit vand med en pH-måler, inden jeg tager på arbejde ved 7-tiden, og igen når jeg kommer hjem en time før lyset slukker. Målet er pH 8.4 om morgenen og pH 8.6 om aftenen. Hvis tallene ikke er inden for 0.2 pH fra målet, øger/sænker jeg doseringen. Næste dag samme procedure. Så man kunne forestille sig, at mine 3 hellige er helt ude af den, men nej, de ligger ca. på 8.2 KH, Ca. 460 og Mag 1320. Ikke at jeg anbefaler at gøre det på denne måde, men det virker for mig. Og så kommer vi videre til væksten. Jeg lægger et billede op, som er taget den 13/01 og i dag. Der er røde cirkler om områder, hvor der er tydelig vækst i mine øjne. Det er min målekoral.

Opdatering 2 er, at min Maxspect Razor lampe valgte at stå af for en måned siden, lørdag formiddag. Men heldigvis var @JEGL bare en helt og fik købt en Radion G4 lampe kl. sent en lørdag aften, så tak for at være en stjerne. Reklamation af Maxspect er en hel anden sag, men den tager vi en anden gang. Men kors, Radion er sgu min nye yndlingslampe. Nem at sætte op, og så spiller den bare. Og kors, den skubber PAR ud. Så skyldes væksten pH, lys eller bare stabilitet? Det er sikkert en kombination af det hele. Så ligger jeg lidt dagen billeder op.
Viggo, jeg havde ikke været opmærksom på din opdatering, mega spændende med en anden tilgang til dosering :beer:
Når din måling (PH) så afviger med mere end 0,2 tilsætter du så lige meget af hver væske? For så er det jo lidt som en kalk reaktor(hvor man har vendt princippet på hoved) så ved at styre et parameter, så styre du også 3 andre på samme tid.

Og den vækst er da mere end godkendt!
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Viggos Nye vandland

Indlæg af ViggoN »

ttkthomsen skrev: tors 25. apr 2024 08:33
ViggoN skrev: ons 14. feb 2024 22:09 Hej alle, der læser med. Nu er det vist på tide med en lille opdatering fra min lille vandpyt. Jeg tænker, at jeg vil dele det lidt op og indsætte nogle fantastiske blå billeder.

For det første går alt stabilt. Jeg skiftede i starten af januar til Reefzlements KH+, fordi jeg er begyndt at fokusere på pH, hvilket er det helt store emne i øjeblikket hos forskellige reef-youtubere. Reefzlements skulle hæve pH ligesom kalkwasser og CO2-scrubber via 2-deling dosering. Dog er det ikke calciumhydroxid, men natriumhydroxid, som har en højere pH end kalkwasser. Det skal optimalt doseres en gang i timen. Så virker skidtet? Kort svar: Ja. Men ikke nok med at skifte har jeg valgt at have en tilgang, hvor jeg faktisk doserer efter pH og ikke KH, Ca og resten. Jeg måler mit vand med en pH-måler, inden jeg tager på arbejde ved 7-tiden, og igen når jeg kommer hjem en time før lyset slukker. Målet er pH 8.4 om morgenen og pH 8.6 om aftenen. Hvis tallene ikke er inden for 0.2 pH fra målet, øger/sænker jeg doseringen. Næste dag samme procedure. Så man kunne forestille sig, at mine 3 hellige er helt ude af den, men nej, de ligger ca. på 8.2 KH, Ca. 460 og Mag 1320. Ikke at jeg anbefaler at gøre det på denne måde, men det virker for mig. Og så kommer vi videre til væksten. Jeg lægger et billede op, som er taget den 13/01 og i dag. Der er røde cirkler om områder, hvor der er tydelig vækst i mine øjne. Det er min målekoral.

Opdatering 2 er, at min Maxspect Razor lampe valgte at stå af for en måned siden, lørdag formiddag. Men heldigvis var @JEGL bare en helt og fik købt en Radion G4 lampe kl. sent en lørdag aften, så tak for at være en stjerne. Reklamation af Maxspect er en hel anden sag, men den tager vi en anden gang. Men kors, Radion er sgu min nye yndlingslampe. Nem at sætte op, og så spiller den bare. Og kors, den skubber PAR ud. Så skyldes væksten pH, lys eller bare stabilitet? Det er sikkert en kombination af det hele. Så ligger jeg lidt dagen billeder op.
Viggo, jeg havde ikke været opmærksom på din opdatering, mega spændende med en anden tilgang til dosering :beer:
Når din måling (PH) så afviger med mere end 0,2 tilsætter du så lige meget af hver væske? For så er det jo lidt som en kalk reaktor(hvor man har vendt princippet på hoved) så ved at styre et parameter, så styre du også 3 andre på samme tid.

Og den vækst er da mere end godkendt!
Ja alt sættes op, logikken bag dette er, hvis væksten stiger pga. PH er højt forbruger den mere af alle elementer. Giver det mening, jeg ved ikke så meget og kalkreaktore men muligvis? Nu måler jeg kun PH og Kh regelmæssigt og KH ligger stabilt på 8.2 pt. Men lavede lige måling af det hele sidste uge da jeg modtog ny forsendelse af Reef Zlements og ville lige være sikker og der var KH8.2 Ca.450 og Mag 1370. Ville være dejligt at have en computer der styrede de time for time, men det er vist en meget dyr løsning:)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"