"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

Til en start, er totalt grøn.
Har købt er kørende akvarium.
Jeg læser og læser, ser videoer så min kone er ved at gå helt i hundene, dette for at få så meget info om alting imens tid er. Altså bygger jeg lige nu vejen jeg køre på🤓
Har fået indrettet skab og teknik så det er spiseligt og lige til👍🏽

Er i gang med at skabe en stabil hverdag for alle beboere. - det går faktisk OK
Dog er der et par SPS udgaver jeg tænker ikke nødvendigvis nyder tilværelsen, desværre.

Den ene har jeg en ide om er en lille Stylophora
Sidder højt og har masser af flow omkring sig
Umiddelbart OK , som jeg læser det.
Den taber bare polypper sådan i en 1cm2 af gangen 😞

- Nogle gode inputs til hvad jeg gør galt?
- Er den døende ?
- Kan den redes?

Den anden en stump af en Atomic Cherry Chalice tror jeg.
Den sidder højt og med masser af flow
Umiddelbart helt skævt som jeg læser det
Den viser lidt skelet, skal den ikke flyttes ned i mindre lys og flow🤔

Nogle inputs til forbedringer for disse?

Vh
Martin
Vedhæftede filer
IMG_0178.jpeg
IMG_0176.jpeg
IMG_0175.jpeg
IMG_0174.jpeg
Senest rettet af m4stema man 5. feb 2024 19:46, rettet i alt 2 gange.
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af Seniorreefer »

Charlice skal du have flyttet mod bunden, gerne et sted hvor den ikke får direkte flow
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

Seniorreefer skrev: man 5. feb 2024 17:06 Charlice skal du have flyttet mod bunden, gerne et sted hvor den ikke får direkte flow
Tjek, den flytter jeg.
Tænker måske på bagvæggen lidt i skyggen af en af hylderne på bagvæggen.
Kan man egentlig få den af den keramikbrik den er limet på, eller vil det være selvmål?
Vedhæftede filer
Så er charlice flyttet midlertidig i bag på hylden nederst
Så er charlice flyttet midlertidig i bag på hylden nederst
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af christiantt »

Velkommen i en ny spændende verden :W

Tilsætter du noget til vandet?
Jeg tror ikke der er det store forbrug, men ved du hvad kh værdien for vandet er? :)
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

christiantt skrev: man 5. feb 2024 22:06 Velkommen i en ny spændende verden :W

Tilsætter du noget til vandet?
Jeg tror ikke der er det store forbrug, men ved du hvad kh værdien for vandet er? :)
Tak skal du have.
Har haft ferskvands planteakvarie (har stadig) i godt og vel 20 år.
Jeg må dog efter lidt over en måned med dette lille rev blot erkende, at der simpelt bare sker lidt her og der hver dag kan ikke gå forbunden liiiige at skal kigge om hvad der foregår, hvordan koraller har det idag mm.
Når det er sagt så er der ingen panik, altså ting tager tid og ændre gerne kun en ting ad gangen.

Jeg tilsætter lige i disse dage meget minimalt med No3po4x da jeg lige havde lidt døje med en no3 der steg pludseligt til ca25.
Efter et par uger med gode vandskifte og lidt dosering så ser jeg nu en positiv nedadgående effekt.
Kh ligger lige omkring 8, dog lige nu lidt under grundet den forhøjede No3

Jeg forsøger at holde det simpelt og derfor pt ingen dosering.
Jeg anvender aquaforest reef salt og skifter ugentligt som standard 8L vand (RO)
Tanken er, at de koraller jeg kan / skal have de skal kunne leve i og med dette.
Vedhæftede filer
Sidste måligntagen inden No3 er faldet ned på ca 10
Sidste måligntagen inden No3 er faldet ned på ca 10
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af ViggoN »

+1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af Anders månsson »

velkommen til en spændende hobby!
Start med at putte dine nye koraller på bunden og så flyt sps korallen op i lyset over nogle uger, den kan vænne sig til dit vand og lys. LPS korallen skal ikke have såmeget lys og flow, så den skal bare forblive tæt på bunden
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 735
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 03:15
18
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af kasper ibsø »

jeg tror jeg ville sætte dem i modsat side af din stream pumpe. Der er ikke så langt mellem den og forruden i dit akvarie. Så jeg tror de får for meget flow.
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

kasper ibsø skrev: tirs 6. feb 2024 12:39 jeg tror jeg ville sætte dem i modsat side af din stream pumpe. Der er ikke så langt mellem den og forruden i dit akvarie. Så jeg tror de får for meget flow.
Tanken har strejfet mig, dog er det i toppen hvor polypper er tættest på stream pumpe hvor polypper er længst og smukkest.
Jeg har bemærket at stylo faktisk skygger for sig selv der hvor den er “nøgen”.
Mon det er mangel på direkte lys 🤔
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

kasper ibsø skrev: tirs 6. feb 2024 12:39 jeg tror jeg ville sætte dem i modsat side af din stream pumpe. Der er ikke så langt mellem den og forruden i dit akvarie. Så jeg tror de får for meget flow.
Tanken har strejfet mig, dog er det i toppen hvor polypper er tættest på stream pumpe hvor polypper er længst og smukkest.
Jeg har bemærket at stylo faktisk skygger for sig selv der hvor den er “nøgen”.
Mon det er mangel på direkte lys 🤔
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 08:02 +1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉

Charlice placeringen, snakker vi f.eks i skyggen under en hylde på bagvæggen, eller i skyggen nederst til Venstre, altså under fremspringet hvor stream pumpen er gemt i🤓

P.S. Synes den virker helt glasagtig hård at røre ved er det standard🤔.
Vedhæftede filer
IMG_0181.jpeg
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af ViggoN »

m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58 [quote=ViggoN post_id=857198 time=<a href="tel:1707202960">1707202960</a> user_id=7089]
+1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
[/quote]
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58
ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 08:02 +1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
Haha kan sagtens se logikken i det, men man kunne jo overveje at de ikke helt passede eller at baljen måske har en skævt forbrug af de 3 hellige:)
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 19:04
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58 [quote=ViggoN post_id=857198 time=<a href="tel:1707202960">1707202960</a> user_id=7089]
+1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58
ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 08:02 +1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
Haha kan sagtens se logikken i det, men man kunne jo overveje at de ikke helt passede eller at baljen måske har en skævt forbrug af de 3 hellige:)
[/quote]

Måske baljen har et skævt forbrug, men indholdet i saltet det passer, eller på hver spand fra Aquaforest er der en kode. Indtastes den kode på deres hjemmeside da får man de eksakte værdier fra den blanding der er i spanden, sådan som jeg har forstået systemet 😉
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af ViggoN »

m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 19:58
ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 19:04
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58 [quote=ViggoN post_id=857198 time=<a href="tel:1707202960">1707202960</a> user_id=7089]
+1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:58
ViggoN skrev: tirs 6. feb 2024 08:02 +1 til chalice skal ned i et hjørne hvor den får mindre lys og mindre flow. Din stylo kan reddes, samme skete med min, jeg stillede min ned på bunden i mod lys og flow og håbede på det bedste,og tilsidst skete fandt den sig selv efter meget lang tid. Du skriver hvad din KH er, men hvad er cal og mag. Personlig ville jeg stoppe med at dosere noget for at nedsætte NO3, i mine øjne er 25 ikke så slemt så længe der ikke vokser håralger, lad hellere tallet falde roligt og
langsom. Hurtigere ændringer vil bare stresse korallerne har selv været der, man vil have det farlige tal hurtigt ned men i min erfaring slår det bare koraller ihjel og ikke den “høje” No3:)
Jeg har ikke målt Cal og mag.
Jeg tror dog naivt på at mine værdier ligger tæt på de værdier der er opgivet på det salt jeg tilsætter, dette grundet vandskiftet på de 8L ugentligt. Og 16L i sidste uge og nu her fredag

Doserer efter 1026 SG😉
Haha kan sagtens se logikken i det, men man kunne jo overveje at de ikke helt passede eller at baljen måske har en skævt forbrug af de 3 hellige:)
Måske baljen har et skævt forbrug, men indholdet i saltet det passer, eller på hver spand fra Aquaforest er der en kode. Indtastes den kode på deres hjemmeside da får man de eksakte værdier fra den blanding der er i spanden, sådan som jeg har forstået systemet 😉
[/quote]

Nå nej ikke sådan ment, det rigtigt man kan se sit batch nr og se icp’en fra det specifikke batch. Det var mere ment som mit batch icp siger at den var 8.1 i kh, ved den anbefalede mængde. Men hvis jeg blander de gram de anbefalede Per 10L så er min salinitet 1031, så har været nød til at nedsætte mængden af salt for at ramme 1.025 som jeg går efter og som er saltindholdet i mit akvarie. Så kan man mistænke at tallene ikke helt passer, eller er jeg bare paranoid?:)

Man kan selvfølglig mistænke at der er kommet fugt i mit salt selvom det virker “tørt” og derfor passer mine salinitet tal ikke. (Fordi det er tungere med fugt).
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

Charlice placeringen, snakker vi f.eks i skyggen under en hylde på bagvæggen, eller i skyggen nederst til Venstre, altså under fremspringet hvor stream pumpen er gemt i🤓

P.S. Synes den virker helt glasagtig hård at røre ved er det standard🤔.


Nogen gode råd her?
Og skal den være SÅ hård? 🤔
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af christiantt »

m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 21:22 Charlice placeringen, snakker vi f.eks i skyggen under en hylde på bagvæggen, eller i skyggen nederst til Venstre, altså under fremspringet hvor stream pumpen er gemt i🤓

P.S. Synes den virker helt glasagtig hård at røre ved er det standard🤔.


Nogen gode råd her?
Og skal den være SÅ hård? 🤔
Skelettet er helt hårdt. Det er det bløde væv, som sidder på skelettet, der gør den til en LPS :)
Jeg tror du skal have tålmodighed. Det er træls i starten at LPS'er og SPS'er ikke altid overlever, men der skal en del stabilitet til i vandet og akvariet, før man ofte får succes med SPS'er.

Nu nævner du selv at korallerne skal kunne tåle svingninger i værdierne på du får dem på plads når du laver vandskifte.
Dette resulterer nok også i at du kan få problemer med SPS'er - alt efter hvor ofte du laver vandskift :)

En helt anden ting, så er det en rigtig god ide at investere i en saltmåler.
Ikke en flyder, men sådan en her: https://decocean.dk/product/dd-refracto ... libration/
Det behøver ikke nødvendigvis være en D&D, men med den er du sikker på at saltindholdet i både akvariet samt i det blandede vand ligger hvor du gerne vil have at det ligger.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af crazy seahorse »

m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:50
kasper ibsø skrev: tirs 6. feb 2024 12:39 jeg tror jeg ville sætte dem i modsat side af din stream pumpe. Der er ikke så langt mellem den og forruden i dit akvarie. Så jeg tror de får for meget flow.
Tanken har strejfet mig, dog er det i toppen hvor polypper er tættest på stream pumpe hvor polypper er længst og smukkest.
Jeg har bemærket at stylo faktisk skygger for sig selv der hvor den er “nøgen”.
Mon det er mangel på direkte lys 🤔
Stylopora og pocillopora hører til blandt de rev byggende typer og de har tendens til at være flottest i toppen og mere bare/nøgne nedad.
Både fordi de skygger for sig selv, men også fordi de danner et meget massivt kraftigt skelet. De er meget hårde at klippe i og en det en gammel koral, skal man bruge en båndsav for at skære den. Jeg har prøvet.
For at spare energi afstødes det der ikke er brug for, herunder zooxantheller og polypper.

En chalice af Echinopora typen vil føles hård at røre ved. Vævet sidder ret stramt over skelettet, men en koral af Echinophyllia typen er mere flechy at røre ved. Vævet er meget mere kødfyldt på de typer. Din ser ud til at være af den anden slags.
Du kan hurtigt se om den får for lidt lys. Vævet vil begynde at sygne hen, der hvor den får mindst lys. Så skal den trækkes frem i mere lys og så retter den sig gerne.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

christiantt skrev: tirs 6. feb 2024 22:25
En helt anden ting, så er det en rigtig god ide at investere i en saltmåler.
Ikke en flyder, men sådan en her: https://decocean.dk/product/dd-refracto ... libration/
Det behøver ikke nødvendigvis være en D&D, men med den er du sikker på at saltindholdet i både akvariet samt i det blandede vand ligger hvor du gerne vil have at det ligger.

Tak for input er helt enig i dine betragtninger og mener de er opfyldt.
har sandelig et refraktometer, eller kan jeg jo ikke overvåde salt i akvariet inden skifte, i den blanding jeg laver, samt akvariet efter vandskiftet :-)
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: SPS taber polypper og viser skelet 🤯

Indlæg af m4stema »

crazy seahorse skrev: tirs 6. feb 2024 23:26
m4stema skrev: tirs 6. feb 2024 18:50
kasper ibsø skrev: tirs 6. feb 2024 12:39 jeg tror jeg ville sætte dem i modsat side af din stream pumpe. Der er ikke så langt mellem den og forruden i dit akvarie. Så jeg tror de får for meget flow.
Tanken har strejfet mig, dog er det i toppen hvor polypper er tættest på stream pumpe hvor polypper er længst og smukkest.
Jeg har bemærket at stylo faktisk skygger for sig selv der hvor den er “nøgen”.
Mon det er mangel på direkte lys 🤔
Stylopora og pocillopora hører til blandt de rev byggende typer og de har tendens til at være flottest i toppen og mere bare/nøgne nedad.
Både fordi de skygger for sig selv, men også fordi de danner et meget massivt kraftigt skelet. De er meget hårde at klippe i og en det en gammel koral, skal man bruge en båndsav for at skære den. Jeg har prøvet.
For at spare energi afstødes det der ikke er brug for, herunder zooxantheller og polypper.

En chalice af Echinopora typen vil føles hård at røre ved. Vævet sidder ret stramt over skelettet, men en koral af Echinophyllia typen er mere flechy at røre ved. Vævet er meget mere kødfyldt på de typer. Din ser ud til at være af den anden slags.
Du kan hurtigt se om den får for lidt lys. Vævet vil begynde at sygne hen, der hvor den får mindst lys. Så skal den trækkes frem i mere lys og så retter den sig gerne.
Fantastisk input.
Stylopora:
jeg står altså potentiel med en Stylo som er "helt normal" :-)
Synes godt jeg havde læst, at sålænge skelettet er lyst og farverigt, da er det stadig levende, og først når det bliver gråligt og få grønne belægninger skal det afskrives. - måske jeg er galt på den her.
Så kan jeg jo overveje om jeg på sigt vil reducere den og dermed klippe det meste af de til skyggede og derfor hvide dele af og lade den gro videre derfra.

Charlice:
Arrhh en detalje der var glippet. OK, tak.
jeg flytter den i skygge og vil så observere den og evt. så flytte den tættere på lyset hvis den sygner hen i vævet
og så piller jeg det keramik skrald af den så jeg ikke skal se på det :-)
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"