"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acropora suharsonoi

Beskrivelser af Acropora underarter.
Her kan oprettes en tråd til hver underart.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Acropora suharsonoi

Indlæg af crazy seahorse »

Acropora suharsonoi er en dybhavs acro. Den er lidt i stil med lokani og loripes i udseende. Typisk dybhavs type. Glat væv for det meste og en smule afdæmpet i farverne. Farven på coralites og polypper varierer ikke meget fra vævets farve synes jeg.
Selvom det er en dybhavs acro (lever fra 15 til 25 meters dybde), så er den faktisk glad for meget lys (som ny skal den lige vænnes gradvist til kraftigt lys) og for et kraftigt flow.
Acropora suharsonoi fragmenter. Her i et lidt mere blåt lys og zoomet en smule.
Acropora suharsonoi fragmenter. Her i et lidt mere blåt lys og zoomet en smule.
Det er ikke en begynderkoral. Den fordrer stabile værdier og et modnet akvarie. Den skulle være sart over for stn, men jeg har ikke haft problemer med den i den retning. Faktisk har den vokset rigtig godt her hos mig og er gået fra en lille pind, til at være en pænt stor koloni.
Den kan dog ikke lide at blive ramt af Majano anemoners nældegift og det havde jeg jo i rigeligt mål. Så den led virkelig i mit Majano helvede.
Til alt held fik jeg øje på det i tide og pillede den op og fragmenterede den. Fik en pæn flok frags ud af det, men jeg tog også rub og stub med. Selv mindre stykker som jeg normalt ikke ville bruge lim og tile på, blev limet. De har alle klaret flytningen, så de er heller ikke sarte ifht fragmentering.
Den hører til i Loripes gruppen, hvor man også finder Acropora chesterfieldensis. Den har jeg vist stadig frags af (også her gjorde Majanoerne et ordentligt indhug) og jeg synes overhovedet ikke de ligner hinanden. Jeg synes snarere at lokani hører til her, men det gør den måske også.
https://www.gbif.org/species/5184671

Suharsonoi er en af de koraller som jeg fik med, da jeg besøgte PederP tilbage i 2014/15 stykker (turen nævnt i gomezi beskrivelsen). Så jeg har haft den i ganske mange år.
Selvom den måske ikke er en begynder koral, så er den heller ikke i den ekstreme ende. Har man tjek på sine værdier og har ordentlig lys på akvariet og godt med flow, så er det ikke en koral man skal undgå. Får man den tilbudt, så er det en spændende udfordring.
Acropora suharsonoi i mere almindeligt lys, kun i pro på tlf, ingen filtre.
Acropora suharsonoi i mere almindeligt lys, kun i pro på tlf, ingen filtre.
https://reefbuilders.com/2012/08/31/acr ... uharsonoi/
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4017
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Acropora suharsonoi

Indlæg af Engelquist »

Mange tak for de fine beskrivelser og billeder👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Acropora beskrivelser"