"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie, Januar 2024

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Mikkel Laursen (Mikkel314)
uden filter.JPEG
 Lidt om Mikkel
Mit navn er Mikkel jeg har nu rundet et halvt år hundred. Bor i Brønshøj med min familie,
er far til 3 skønne unger. uddannet tømrer, men har de sidste 26 år, arbejdet som
redder/paramediciner og de sidste mange år leder i det præhospitale miljø. 
 
Mikkel Laursen.jpeg
Historie og tidligere akvarier
Jeg fik mit første ferskvandsakvarie i 1979, et lille 100 liters akvarie tror jeg det var. Det var
også her jeg førstegang så et saltvandsakvarie, to klovne og en dannebrogsreje, og en
død hvid koral, som jeg husker det.
IMG_6077.JPG
IMG_7284.JPG
IMG_7687.JPG
Jeg har siden haft akvarie on/off hele livet, de fleste uden de store tanker eller
planlægning.
For en 8-9 år siden købte jeg mit første lidt større akvarier, et brugt 530 liter
med et 2xT8 armatur.
Det blev hurtigt kedeligt, det stod ikke pænt på nogen måde.
Det var her jeg begyndte at se nogle flotte akvarier på nettet og valgte at opgradere mit lys til T5
4x80w, fik co2 på og gødning. Her fandt jeg på at jeg ville have en sump, jeg byggede et
nyt skab med en indbygget sump og lavede jeg min første rigtige fejl, men en fejl der
gjorde jeg en dag endte i saltvandsuniverset.
Jeg ville gøre det ekstra godt så jeg valgte at lydisolere det ved at pakke sumpen ind i flamingo.
Det betød at alle vrid der kom i skabet,blev overført til akvariet, og selvfølgelig en dag
15 min før jeg skulle møde på vagt sagde min dreng, far jeg har lige fået våde føder.
Typisk. Bunden på sumpen var flækket!
Så fik jeg travlt, heldigvis havde jeg konstrueret skabet som et kar og beklædt med
vådrumssikring, så det var minimalt med vand der lækkede ud.
Det altafgørende for mig var faktisk lige præcis at sumpen flækkede, konen sagde de magiske ord:
er det ikke tid til at købe noget ordentligt?
Det var nok lige de ord jeg havde gået og ventet på!
Her startede et års planlægning. Sommerferien blev brugt på at tegne det mest vanvittige set up.
Det var ca. samtidigt som BRS TV kørte deres 52 weekend og reefing.
Men det der nok hjalp mig mest, var Carstens ord. (fra Decocean), jeg kan godt sælge dig
alt muligt mærkeligt, men det er der ingen grund til. Opstår der et problem, så tag det hen
av vejen. Der er ingen grund til at købe noget som jeg måske slet ikke får brug for. 
Jeg valgte efter mange overvejelser dog at købe brugt for det var det jeg havde råd til.
Det første jeg købte, var en stor skummer, et brugt akvarie i Næstved og så videre.
Jeg startede op med døde sten, som jeg klargjorde. Stenene lå i en stor regnvandstønde i
kælderen i 8 måneder.
IMG_0994.JPG
Her fik de lov til at ligge og modne om man kan sige sådan.
Der blev lavet flere vandskifte, i mellemtiden blev der tænkt planlagt og til sidst bygget.
Mit Skab/bord blev bygget ud af Ikea bordplader 3 stk. 150kr stk.
I December 2017 startede jeg så op, og det viste sig at fungere godt med min tålmodighed med at modne de døde
sten. Min stenopsætning blev under processen stillet op og taget ned flere gange til jeg til
sidst var tilfreds.
Stensætnings prøve.JPG
dag 30 cirka.JPG
Algefasen var meget begrænset, og ikke
særlig grim, det tillægger jeg klart denne langsomme opstart.
Men igen man lærer hele livet, jeg havde brugt alt for meget sten som I kan se. Korallerne
voksede jo helt vildt så jeg måtte sadle om. Jeg brugte simpelthen min koraltang til at
tygge mig igennem stenene for at gøre dem mindre. Stenopsætningen var blevet alt for
høj fra start af. Jeg var mest betaget af SPS koraller, og siden mit setup egnede sig mest
til SPS var det den vej jeg gik.
orange filter.JPEG
Displaytanken
Er et ca. 530 liters display 150x 55x 65. Med overløb i højre side. Jeg ved ikke så meget
om selve akvariet da det er købt brugt. I dag mest tilvokset af Acropora.
Sump med markeringer.jpg
Sumpen
Sumpen byggede jeg selv ud af et nyt akvarie på 130x 45x40. Det er delt op på følgende
måde, fra venstre er der plads til ca. 50 liter ro-vand. Kammeret er delt op på sådan en
måde at jeg kan have Rollormat stående på en forhøjning.
Skummeren står i forlængelse lige efter Rollormat ca. plads til 100 liter vand. Derefter er
der et kammer som egentligt skulle bruges til refugium på ca. 45 liter, men siden jeg
konstant målte for lave nitrat og po4 værdier, var det jo dumt at holde den del kørende. Så
i dag står der et aktivt kul filter og lidt Sten som jeg kan bruge ved behov. Her har jeg også
fragment plugs/sten så de altid er klar til brug. Bag refugiet er returpumpe kammer og
doseringen tilgår her. Doseringen tilsættes i returkammeret. Grundet den relativt
begrænsede plads måtte jeg tænke lidt alternativt og lave udtrækshylder, så jeg har
mulighed for at tilgå mit udstyrret.
sump 3.JPEG
sump 2.JPEG
skabbyggeri.PNG
rørføring i sump.JPEG
Dekoration
Jeg valgte at starte op med døde sten, sten som sidenhen er tilpasset, den højre del af
akvariet blev lavet helt om. Her valgte jeg at skære sten i 4 cm tykkelse så jeg kunne lave
flere plateau, alt stabiliseret med massiv pvc rør og cement fra AF.

Lys
I opstarten benyttede 4x 80wT5 og 4x54w T5.  

Jeg ønskede noget nyt ret hurtigt og valgte Geisemann ”Aurora hybrid” på 1500 mm. Som
jeg efter hånden er blevet rigtig glad for. Jeg har valgt at tilføje 2 stk. Orhec 1500mm blå
Led skinner. For at få lidt mere lys.
Lampe.jpg
Cirkulation
Jeg har 2 stk. 350 Maxspect gyre og en ældre 150 på som jeg nok fjerner. Jeg har bøvlet
lidt med cirkulationen har haft svært ved at få flowet til at være som jeg gerne ville have
det. Der mangler noget flow nogle steder og flere steder er det for voldsomt. Efter besøg
hos andre må jeg konstatere mit flow har været for voldsomt og kommer til at ændre på
nogle ting fremover. Jeg kommer til at opgradere mit flow med to MP40 og på den måde
kan jeg skrue ned for den enkelte pumpe og samtidigt opnå et mere random flow.

Returpumpe
Vectra M1 returpumpe. Skøn pumpe.
 
Skummer
Bubble king DeLux 250 AC den gamle model. Her har jeg monteret en level sensor i
skummerkoppen som slukker for skummeren hvis skummerkoppen fyldes helt op. Har
flere gange prøvet at skummeren af en eller anden grund pludselig skummer over og ud
over det hele.
skummer.PNG
Filtrering
RolorMat, har jeg haft fra start af, i denne har jeg også monteret en level sensor
som er koblet til Apex, som afbryder strømmen til RolerMat hvis vandstanden bliver
for lav. På den måde slipper jeg for at den ruller alt filtermateriale af hvis flyderen
sætter sig fast. Det har den gjort mange gange, til min store frustration.
Aktivt kul i reaktor 50gr/100 liter skifter hver 14 dag.
Deltec. 20w UV-filter
 
Temperaturstyring
Benytter Apex til at håndtere varmelegeme, jeg har en Aqua Medic køler som køre for sig
selv ved behov.
køler.JPEG
Kalkreaktor eller Balling?
Jeg kører med Balling. Jeg blander selv min Balling, benytter Fauna Marin og følger deres
US-style program, dog ikke 100% men dele af programmet. Burde måske være gået
kalkrektor vejen men det har jeg ikke plads til. Da mit KH-forbrug ramte 720 ml/døgnet
valgte jeg at fjerne de helt store kolonier som optog uhyggelige mængder KH.
720 ml KH.jpg
Dossering
Jeg doser lige nu med Dostronic følgende:
KH 313 ml/døgnet
Cal 63 ml/døgnet
Mg 7.9 ml/døgnet
Elixir 24 ml/døgnet (fra Aqua Forrest)
Jern 3 ml/døgnet
Samt 2-3 doser af 1 ml po4/døgnet, via Alkatronics pumpe D. (afhængig af måling og
foder)

UV/Ozon
Deltec 20w fødet af en 400 liter pumpe.
 
Øvrig teknik
Jeg startede op med en TEC3, den skulle udskiftes for den fungerede ikke ordentligt, og
valget faldt på Dostronic sammen med Alkatronic, som jeg længe havde kigget på og
skrevet sammen med flere andre om.
Mastertronik kom, og den måtte jeg prøve. Den har dog testet mere end mit vand, den har
også testet min tålmodighed flere gange gennem tiden. Men nu køre den og jeg er blevet
glad for den.
Jeg er ofte hjemmefra i dage og derfor havde jeg behov for at kunne kontrollere lidt mere
af systemet, så jeg købte Apex system, den har været sjov at leje med, og den har jeg fået
mange sjove finesser ud af, både gennem programmering men også dens funktioner
Mastertronic
Alkatronic
Dosetronic
Apex.
 
Vandværdier
PSU 34,5 – 35
KH 7.9 – 8.1
Calcium 450
Magnesium 1350-1400 men vil gerne længere ned.
Po4. 0.04- 0.05 her tilsætter jeg 2-3 ml i døgnet ellers ligger jeg på 0.009 -0.01 hvilket hos
mig er for lavt.
No3. Her ligger jeg lidt afhængig af fodringen mellem 3-7 mg/l

PH ligger i gennemsnit på næsten 8.3 /døgn Normalt rammer jeg laveste niveau ca. kl 02 -03 om natten, her er min måling normalt på 8,15 og sen eftermiddag tidlig aften, er jeg oppe på Ph 8,45 men helt op til en PH på 8.5. Jeg skulle på et tidspunkt have kontrolleret hulmursisolering, her kom vi til ved en fejl og bore, for langt (UPS! nej hvor uheldigt), på den måde fik jeg mulighed for at trække luft udefra, det gjorde at jeg hævede min PH med næsten 0,5 enheder. Tidligere kunne jeg godt se målinger helt ned til PH på 7.8, det gør jeg ikke mere.
PH apex.jpg
Vedligeholdelse
Her udfører jeg fast ugentlig vandskifte på 75 liter, lige i overkanten men det fungerer
bedst når jeg gør det.
Vandskifte.JPEG
RO anlæg.JPEG
RO i kælderen.jpg
I kælderen har jeg to stk. grønne regnvandstønder som jeg opbevarer ca. 400 liter RO vand. Her har jeg 5 trins hvor den sidste er et 11 kg. silikatfilter. Jeg skifter filter efter behov, men holder et skema der gør at jeg efterhånden godt ved hvornår jeg skal skifter medie, ellers fortæller ICP testen det.

Derud over er der selvfølgelig ruderens, bundsugning af dele af
gruset ikke det hele samtidigt. Focustronic udstyret skal også tilses med jævne mellemrum
men her kan der gå uger i mellem. Tømmer og fylder diverse beholdere. Samt vil gerne
holde det pænt og rent. Jeg renser mine Gyre propeller med en tandbørste hver uge når
jeg skifter vand det tager 10 min. Sprøjter lidt brintoverilte på dem og lader dem ligge over
vand i 5 min. Det hjælper på algerne der opstår på dem, det er ret hurtigt overstået. Hele
pumpen renses hver 3 måned. Skummeren og returpumpen tager jeg op hver 6 måned,
skiller det ad og renser den i bund. Rolermat får en tur en gang om året, her bliver den
renset i bund. Samtidigt med sumpen efterses. UV-filter, afkalkes også hver 6 måned, og
får skiftet rør. T5 rør skiftes en gang om året. Beskyttelses glas på lamper tørres af når
jeg det trænger. Alt sammen er lagt ind i Apex kalenderen så jeg får en advisering her om.
 
Foder
Flager Ocean Nutrition grøn og lilla, samt frostfoder. Jeg fodrer ca. 2 til 3 gange dagligt.
Jeg har pga. mine tidligere konstante lave næringsværdier nu begynt at afmåle mit foder,
det har hjulpet mig med af få styr på hvad jeg engenlig tilførte akvariet og lykkes med at
hæve værdierne til et mere stabilt niveau.
Korallerne får Coral Sprint fra Fauna marine hver anden dag.
 
Koraller
Her har jeg klart mest SPS, flest acropora og milipora og lidt montipora, enkelte LPS.
IMG_3435.JPEG
Vedr. navne på korallerne har jeg ikke gjort mig umage gennem tiden, i at huske deres
navne. Jeg har vedhæftet en del billeder af de koraller jeg har. Måske I kan hjælpe med ID??
PS. Flere af billederne er taget med orange filter, så er i advaret.
IMG_3577.JPEG
IMG_3579.JPEG
IMG_3582.JPEG
IMG_3583.JPEG
IMG_3586.JPEG
 
Fisk og invertebrater
2 stk. Palet kirurger. (Paracanthurus hepatus)
1 stk. Hvidbrystet Kirurg. (Acanthurus leucosternon)
1 stk. Gul kirurg. (Zebrasoma flavescens)
1 stk. (Ctenochaetus striatus)
2 stk, Cardinal. (Pterapogon kauderni)
7 stk. Blå cromis (Chromis viridis)
2 stk. Anthias (Pseudanthias squamipinnis)
1 stk. Gylte (Pseudocheilinus hexataenia)
1 stk. Gylte (Halichoeres melanurus)
1 stk. Mandarin (Pterosynchiropus splendidus)
2 stk. alm. Klovne par. (Amphiprion ocellaris)
Acanthurus leucosternon.JPEG
Blå Palet.JPEG
Ctenochaetus striatus.JPEG
IMG_0257.JPEG
IMG_0260.JPEG
 
Problemstillinger og udfordringer
Problemstillinger, ingen har prøvet alt, men jeg syntes jeg har prøvet en del gennem mine
6 år med salt. Problemstillinger er der masser af, hvis det ikke er udstyr der svigter, af den
ene eller anden grund, så skal jeg nok selv fra tid til anden grund dumme mig. Jeg har
oplevet sprængte varmelegemer til magneter der lækker kabler der er knækket, selv
blandet forkerte blandinger både under vandskifte eller af balling. Oftest er det en selv der
laver unoder, fordi man absolut skal lave flere ting på en gang. Før jeg fik Alkatronic,
havde jeg virkelig svært ved at få en stabil KH, jeg oplevede for store udsving i KH. Jeg
blev ved med at justere op og ned for dosis. En af årsagerne var at jeg ikke målte KH
samme tid hver gang, og på den bagrund justerede min KH-dosis op eller ned. Men det gik
jo enormt stærkt med mine udsving når jeg doserede de mængder jeg gjorde. Da jeg fik
alkatronic på kunne jeg se jeg havde et dagligt udsving på 0.7 i KH. Målt kl.07:00 og til kl.
19:00. når jeg doserede ens hele døgnet. Hvis jeg så justerede min KH-tilsætning efter en
morgen måling hvor min måling var høj blev den jo hurtigt alt for lav bare nogle dage
senere. Det er dog historie nu efter jeg fik Alkatronic og Dostronic hvor jeg kan tilpasse
doseringen efter behov time for time. Men hvad bøvler jeg så med nu, farver jeg syntes jeg
mangler nogle farver på nogle af mine Acropora, stabilitet er jeg ved at have, men jeg
mangler at få helt styr på nogle sporelementer, her er jeg ikke i hus endnu, men håber at
jeg kan få styr på den del på et tidspunkt.

Afslutning
Tålmodighed og morale må være, får du en mavefornemmelse af at der er noget galt så er
der noget galt, undersøg det bliv ved med at undersøge det, til du finder det, og du finder
det altid på et tidspunkt. Og så gør noget ved det langsomt.
IMG_2035.JPEG
IMG_3440.JPEG
IMG_3443.JPEG
IMG_3448.JPEG
IMG_3558.JPEG
IMG_3572.JPEG
IMG_3573.JPEG
IMG_3575.JPEG
IMG_3576.JPEG
IMG_3588.JPEG
IMG_3589.JPEG
IMG_3590.JPEG
IMG_3597.JPEG
IMG_3600.JPEG
IMG_3602.JPEG
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Engelquist »

Som altid er ris, ros og uddybende spørgsmål velkomne😊

Godt nytår 🍾🎉🎊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Mortensen 2
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: tors 24. aug 2006 06:49
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Mortensen 2 »

Mega fedt akvarie og godt skrevet. Masser af punkter til inspiration! :ymapplause:

Jeg er især vild med dine koraller - flot vækst og flotte farver. Det står godt og flot :clap:

Imponeret af din skemalægning omkring vedligehold, for jeg ved hvor svært det kan være, når børnene også skal have opmærksomhed, men det er fedt at se du har fundet en god måde til det. Igen god inspiration :biggrin:

Setuppet er flot bygget, og genialt med udtræksløsningen - må spare dig en del plads, og give optimal udnyttelse. Fedt at se du bruger t5 med tilføjelse af LED - og at der uden problemer holdes sps’er under det. Det er jo netop en af de ting BRS senest er kommet frem til, bør være vejen frem de næste år - lysdækning i fuld længde, for at imitere virkeligheden bedst muligt. Sybtes det er løst godt hos dig :GO

Tak for dit indlæg - det var fedt at se/læse :ymapplause:
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Stort tillykke med valget og rigtigt godt nytår🍾

Jeg begynder året med en oplevelse på forumet, med et utroligt veludført opsætning af et Acropora reef.🥰

Jeg kan kun sige, du er virkelig en dygtig akvarist, med så flotte kolonier.
Når man ved hvad der skal til af stabilitet, rutiner, arbejde familien osv, for at holde et sundt reef som dit, kan jeg kun tage hatten af og noget af en flot koral samling, du har fået samlet dig over tiden.👌

Du beviser ihærdighed, og rutiner er vejen frem for et vellykket akvarie, og acropora er smukke, uden alle fancy pop navne.

Tusind tak for den tid du har brugt, for at dele og har beskrevet akvariet❤️
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Casper M »

Super flot gennemført akvarie 😊
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Anders månsson »

@Mikkel314
Godt nytår og tak for at åbne "dørerne" så vi andre nørder kan få et kig til dit mini rev. Det er vildt imponerende med dine farver og vækst på dine sps koraller :K

Ved dit store og meget uheldige gennemboring af væggen til fuldmurs isoliering og at du så som det store menneske, jeg tror du er, får det bedste ud af det ved at kunne trække luft ind til skummerindtaget :biggrin: :clap: :biggrin: .
Der stiger din PH med 0,5... Er det det eneste du gør for at holde din PH på ca 8,3?
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Gino »

Super flot akvarie og elsker dit arbejde med teknikken, det hele er super gennemført!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af ttkthomsen »

Virkelig fint, godt arbejde
Mikkel314
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 30. jan 2016 08:35
8
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2016

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Mikkel314 »

Godt nytår, alle sammen.
@ Andreas Månsson, lige nu er det det eneste jeg gør, min skummer er nok overdimensioneret til akv. størrelsen og trækker rigtigt meget luft, så gasudvekslingen er ret stor der. Min KH tænker jeg også har en indvirkning. tilsætter ikke kalkwasser eller andet buffer væske.

Mvh
Mikkel
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Anders månsson »

ja det må jo næsten være derfor med din overdimensioneret skummer, men det er da fedt at du har din kh så højt bare på den bekostning :GO
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af nielsk »

Spændende gennemgang!! Imponerende sps kolonier du har!
Der mangler lige et par kejsere i baljen, så må den være komplet.
SPS : Stability provides succes
Mikkel314
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 30. jan 2016 08:35
8
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2016

Re: Månedens akvarie, Januar 2024

Indlæg af Mikkel314 »

Jeg kan da se at jeg har glemt en lille fisk.
Der går en lille dværgkejser Centropyge bispinosus,
Tak for lige at minde mig om det @Nielsk.
Det må være kejser nok til mig 😂
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"