"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pris på saltvandsakvarier?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg sad og læste en tråd på reef2reef, med en gut der havde brugt i omegnen af 2 millioner på hans stueakvarie.. gid det var mig. Det fik mig til at tænke på hvad i andre har brugt på jeres systemer?

jeg selv har for sammenlagt 10 af de lange for 800 liter vand med blødkoraller og fisk. Et simpelt setup uden så meget fancy teknik..

Byd ind hvis i tør.. og ikke konen, kæresten osv læser med :hehe:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af Engelquist »

Uha det er et følsomt emne🥴
Det gamle akvarie jeg havde stod i 12000 med møbel og sump- og nok ialt 25000 med udstyr🤔
Samtidig havde jeg fyldt baljen med High end acroporaer til 17000 og fisk for 5-6000🙄

Mit nuværende setup er kun på 300 liter og lamperne er genbrug fra det gamle og dermed ikke nær så dyrt… bortset fra at jeg allerede har en mindre formue i de dersens sindssyg dyre acro’er🥴
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har pt er gammelt 160-180liters akvastabil... Til 1000 kr. Lampe 1000... Pumper til 800... Brugt udstyr... Sten, sand og koraller nok for ca 6000kr... Så kommer der i løbet af 2024 lidt fisk i... Så under 10. 000kr
Jeg får det til ca en flad 50er i mit syrealistiske hus budget
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2924
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af Gino »

Jeg har et lille rev på 182 liter og det står mig i nok 50k med levende 🤣😂 godt min kone ikke er bruger herinde 😆😃
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af Mortenbruun »

Har lige måtte investere i nyt lys, ny aquascape for et par år siden, nye pumper også i år, fisk og koraller .... - det løber jo op når jeg kigger på det over de sidste 5 år (dette system på 700 liter) - lander nok på 75.000 - 100.000
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af Seniorreefer »

Prisen på et akvarie synes jeg helt afhænger af hvad du vil holde og opnå af stabilitet.
Som Bo som rigtigt skriver kan man som sådan ikke vurdere om et system er billigt eller dyrt og er et ømtåligt emne, plus en hobby koster penge.
Prøv modeljernbane på højt plan , så er vi i samme prisleje om ikke mere er dyrere end vores hobby.

Min erfaring omkring prisen er også. Taler vi Long term eller short term.

Jo længere tid du ønsker at have akvariet, jo dyrere bliver omkostningen ved det. Derfor kan det betale sig at købe kvalitets udstyr fra begyndelsen, som så ligger i den høje ende.

Jeg har en SPS balje, så jeg har investeret en del i teknik, for at opnå den stabilitet jeg ønsker, samt hardware pålidelighed og meget få DIY projekter.

Jeg har som sådan ikke beregnet, hvad anskaffelsen koster, men bare lys alene på min balje er over 30k, så kommer alt det andet.

Men igen, det handler om tiden du ønsker akvariet, hvilken udvikling der ønskes og indholdet du ønsker dig

Edit:

Anskaffelses prisen er på sin ikke vigtigt, men de månedlige omkostninger ved at holde akvariet, er det som jeg oplever dræner kassen på sigt
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Pris på saltvandsakvarier?

Indlæg af charlie saltvand »

Mit kørende system står vel i 12.000 (brugt akvarie, hjemmelavet stand osv).
Indholde står vel i det samme (købt en del frags privat).

Det der er det vigtigste i min bog er driften, som senior også nævner. Pt køre jeg “low key”…. Mest lps, så lys er skruet godt ned og der er ikke det store forbrug 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"