"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

All in one Akvarium med indbygget lys/top

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 475
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af mathiaskehlet »

Hej!

Jeg overvejer at starte op igen efter mange år, og vil gerne have en tank hvor lyset er bygget ind i akvariet/toppen da jeg(konen ;) ) ikke vil have blåt lys ud over hele stuen.

Findes der noget ala Red Sea Reefer som tilbyder denne løsning? Jeg har ikke rigtig kunne finde noget på nettet.

Mvh Mathias :f2:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af Engelquist »

Jeg er ikke bekendt med "færdige" løsninger, men der er flere som har bygget en lampekasse selv...
Udfordringen er varmen fra lamperne, så man skal huske at tænke en form for ventilation med.
De fleste LED lamper skal hænge et stykke over vandspejlet, for at lyset bliver spredt godt - typisk omkring 30 cm...
En lukket lyskasse skal derfor være + 40 cm høj, med låger til nem adgang og en effektiv udsugning til at fjerne varmen fra lamperne :-)

Prøv at scrolle lidt rundt i medlemmernes akvarier og se deres DIY løsninger, for der er flere der ikke ønsker blåt lys i hele stuen ;-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt hvis du starter op igen Mathias, hvor mange år er det siden du har haft salt? Der sker jo noget nyt løbende og vi bliver klogere hele tiden 🤩👍🏼

Som Bo skriver, er der mange gør det selv løsninger, som er gode. Alt fra den lidt dyre med porsa stel over til det billiger (det har jeg) nogle 1x2 tommer trælister, hvor der hænges fx formalux på og sættes et stykke oven på som låg.

Se dig lidt omkring herinde, der er en del fotos af hvordan jeg har lavet forskellige løsninger i min tråd.
Kan huske NielsK har lavet en flot løsning.

Velkommen til forum :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mjj79
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: tirs 19. mar 2019 23:46
5
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2018

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af Mjj79 »

Jeg har et 240 liters til salg hvor juwels armatur er brugt til marine led rør, og så er der sat ekstra led strips fast i selve plast afdækningen så alt er skjult. Det har fungeret til blødkoraller og anemoner :-)
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 475
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af mathiaskehlet »

Tak for svar. Det er vel efterhånden 10 år siden jeg lukkede ned, så er lidt rusten :) har dig stadig en del udstyr liggende på loftet. Jeg må se mig omkring. Vil gerne have noget der spiller på omkring 250liter (Gerne et Red Sea), så må jeg se hvor langt jeg kan komme for omkring 20k :D
Vil gerne have god plads til en køler og sump
Syntes godt nok at priserne har fået et nyk op, så lige små gule kirurger til 2600kr stk :-\

Mvh Mathias
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af Seniorreefer »

For 20k kan du komme virkelig langt, selvfølgelig afhængig af om du skal have hign end osv.

Ang den gule kirurg, er der eksport forbud pt og så har du vist set der hvor den er dyrest 😂

Normalt ligger den på knap 2000, men de er på vej ned. Oceanreef har lige haft 3 stk til stykpris 1600 eller normalt 2000

Men spørg endelig omkring dine tanker, og glæder mig til at følge dig.
Købte selv et setup tilbage i 19 , da jeg har haft en lang pause fra hobbyen

En køler er i min optik, spild af penge, da luftkøling kan klare det over sommeren
Brugeravatar
mathiaskehlet
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 475
Tilmeldt: søn 7. sep 2008 16:58
15
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Re: All in one Akvarium med indbygget lys/top

Indlæg af mathiaskehlet »

Tak for det. Starter lige med at se om jeg kan finde noget brugt, ellers bliver det måske et Red Sea Reefer Max 250 da jeg syntes at det er pænt og virker til at være god kvalitet. Ja, det er lidt sindsygt med priserne på de gule kirurger, men sådan er det :D Det bliver så fedt at starte op igen. nu har jeg endeligt fået overskud til det efter at børnene er blevet lidt større :D
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"