nielsk skrev: lør 18. nov 2023 16:47
Jeg solgte en
fisk tidligere til en fyr fra Vejle, Michael Fischer. Jeg har har ikke mødt ham før, men han vidste meget om svovlbaseret nitratnedbrydning og fortalte han specialbyggede ( vist nok ombyggede ) nitratreduktor. Du skal have sådan et filter på systemet.
Billigste fosfatbinder i reaktor. Skifte 1 kg hver måned + svovlbaseret nitratreduktion. Så kan du fortsætte med at skamfodre basserne...
Hej Niels
Undskyld jeg lige spammer tråden men ja jeg er stor tilhænger af svovlbaseret nitrat filtre!
Jeg har efterhånden brugt det på rigtigt mange akvarier, både mine egne og andres igennem årene!
Det funker rigtigt godt men man skal bare huske godt med aragonite i toppen for at hæve udgangs ph!
Og så er det ultra vigtigt man bruger en reaktor med recirkulation så filtret ikke "stopper" til og det kan man meget hurtigt lugte på udgangs vandet og senere i stuen da det lugter af rådden æg

Men så snart det er indkørt og man lige finder antal dryp eller stråle så spiller det bare og man kan altid måle på udgangs vandet direkte for at se hvor meget nitrat det fjerner!
Så alt i alt har stor succes med svovlbaseret nitratfilter

Aquascaper 900
akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC
skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.