"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pensionistens nye rev

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Nu er det blevet til at skrive her på dette fantastiske forum. Jeg har fundet så megen nyttig information og inspiration gennem tiden.
Jeg har haft saltvand i mange år med store mellemrum grundet arbejde og flytninger. Nu er jeg blevet pensionist og er ved at starte mit hidtil største projekt: et Aqualife 900 XL anskaffet gennem TF Aqua.

Det ankom forrige onsdag fint og sikkert pakket ind. Jeg er meget glad for, at jeg entrerede med en flyttemand, som Thomas Friis anbefalede. Jeg bor i et gammelt hus. Selvom jeg havde målt, at det liiige kunne komme rundt i den lille entre, så var det godt nok imponerende at se alle de detaljerede arbejdsgange de måtte igennem for at få det hele ind - og det er TUNGT. Men det lykkedes og det står der nu.
IMG_3345.jpg
IMG_3347.jpg
IMG_3355.jpg
Bordet er af meget god kvalitet og nemt at bore i. Jeg har måtte lave et hul i højre side, da akvariet står for tæt op ad væggen til at kunne få alle ledninger ind i det brede hul ved sumpen. Jeg indrømmer, at jeg er teknik nørd og har stor fornøjelse af at kunne automatisere så meget som muligt. Jeg har besluttet at anvende trekanten under trappen til vandtønder. Tre 60 l af den blå fødevaregodkendte slags. Den ene til ATO (den medfølgende 15 liter spand ville nok skulle fyldes ret ofte. De to andre til vandskifte. Jeg har besluttet mig for at anvende en Neptune doser til kontinuerlig vandskifte. Noget jeg aldrig har prøvet før. Der bliver vandslange tilslutning til 'spildevandstønden', så den kan tømmes ud i gårdhaven i kloarken. Jeg regner med at blande nyt saltvand i den tredje en gang om ugen. Jeg har RO indlagt i skunken på første sal, hvor jeg har et 325 liter saltvand stående. Så der bliver brug for en lang fleksibel slange med snap låse, når tønderne skal fyldes. Til gengæld kan denne slange så ligge og automatisk opfylde RO tønden, når jeg er væk i længere tid. En solenoide og flydeventil samt sensor sørger (forhåbentlig) for sikkerheden i den situation. Vandskifte må dog være på pause da.

Al teknik og VVS er næsten på plads. Skal til at lime nogen sten snart (og organisere ledninger). Jeg vil skrive igen, når jeg er kommet i gang med opstartsfasen.
IMG_3370.jpg
Bedste hilsener til alle
Peter
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Engelquist »

Det ser dæleme gennemført ud! Flot akvarie og møbel👍
Gælder mig til at følge dit nye saltvands eventyr😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Seniorreefer »

Det bliver spændende. Du kommer til at elske det❤️

Hvad forventer du at skal have af biotop

Jeg vil på det kraftigste advare mod brug af neptune doser. De larmer vildt meget, så hellere ecotech versa
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af nielsk »

Fedt setup !!
Det glæder jeg mig til at følge
SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af ttkthomsen »

Mega fint akvarie tillykke med det
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Seniorreefer skrev: tors 18. maj 2023 12:16 Det bliver spændende. Du kommer til at elske det❤️

Hvad forventer du at skal have af biotop

Jeg vil på det kraftigste advare mod brug af neptune doser. De larmer vildt meget, så hellere ecotech versa
Tak - jeg er en lykkelig reefer lige nu. Erfaringen har dog vist mig, at der nok skal komme udfordringer hen ad vejen.
Jeg vil bl.a. bruge frags fra mit 325 liters, som har lidt af hvert. Bløde, LPS, SPS og fisk. Også BTA som har delt sig et par gange. Det har kørt i over 2 år og nogle af korallerne er blevet temmelig store. Mine kirurger ligeså, så jeg håber at kunne fange dem og give dem noget mere svømmerum.
Tak for advarslen angående doseren. Den kom dog lidt for sent, da den allerede er installeret. Jeg er enig i at den larmer en del. Men jeg har også valgt at afprøve Neptune ‘universet’ efter at have været GHL bruger i mange år. Jeg må sige, at jeg indtil videre er imponeret over Apex konceptet og brugervenligheden.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har aldrig set den model akvarie før Det passer jo perfekt til den plads du har fundet til det!
Kan vi ikke se et billede eller flere af dit 325 liters imens du hygger med opstillingen af dit nye kæmpe akvarie?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Marco R »

Hej Peter,

Først og fremmest tillykke med dit nye super flotte akvarium :happy:

Jeg glæder mig meget til at følge det, og husk at vi elsker mange billeder :happy:
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Anders månsson skrev: fre 19. maj 2023 18:00 Jeg har aldrig set den model akvarie før Det passer jo perfekt til den plads du har fundet til det!
Kan vi ikke se et billede eller flere af dit 325 liters imens du hygger med opstillingen af dit nye kæmpe akvarie?
Ja - jeg må indrømme at jeg bævede lidt da det blev bragt ind om jeg nu havde målt rigtigt.
Her er et billede fra 325 liter. Der var også kun lige plads til lakken da det kom ind.
IMG_3305.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt Peter 👍🏼🤩🥳
Skide godt du har fået lavet en tråd!!!

Det ser godt ud det nye og så sandelig også det kørende. WELTKLASSE! Og dejligt med en “teknik nørd” mere herinde, jo flere, jo mere kan vi lære af hinanden.
Fedt!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Tak alle for jeres rosende og opmuntrende ord!

I går blev jeg færdig med påfyldning af RO vand og indstilling af returpumpen. Det tog sin tid med min lille 15 l i timen Glamorca.
Overløbet har et - hvad jeg mener hedder - Herbiedræn. Et rør til sumpen med en mangetørns ventil. Man justerer ventilen, så der står vand i overløbskassen lige under sikkerhedsrøret. Så bliver det hele dejligt stille. Jeg er nu ved at tilsætte salt (Aquaforest Reef). Det tager også sin tid.

Som I så, har jeg valgt syntetiske sten. Jeg valgte også dødt sand fra Aquaforest. De kalder det dog biosand, fordi der medfølger en bakteriestarter kultur. I følge deres instruktioner skal man blande bakterierne i posen med rent saltvand og lade det stå 24 timer. Det gjorde jeg ikke. Jeg ville ikke hælde levende sand i tanken og så fylde op med RO i flere dage. Tænker bakterierne ville dø forinden. Jeg brugte 4 poser, så det er ikke nogen dyb sandbund.

Nu er planen, at når temperatur og salinitet er på plads, vil jeg hælde bakteriekulturen direkte i tanken. Har ikke prøvet det før. Jeg har altid brugt levende sten og levende sand. Så det bliver spændende. Hvis nogen har gode råd er jeg lydhør.

Bedste hilsener
Peter
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg startede op på samme måde, med "levende" sand fra AF, samt døde sten. Hertil tilsatte jeg deres almindelig bakterier - og gør det stadig af og til. Det har fungeret glimrende for mig.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Anders månsson »

du er velkommen til at kommer her forbi og få lidt levende sand, hvis du er omkring Fyn/Odense på et tidspunkt!
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Nu er indkøringsfasen officielt er startet. Jeg tømte flaskerne, som kom med AF Biosand, direkte i tanken.
Angiveligt indeholdt flakerne både bakterier og foder for samme. De burde så gå igang med at formere sig.
Men tanken er jo stadig helt steril. Hvad sker der mon når bakterierne har formeret sig og brugt alt foderet?
Bør jeg putte noget andet i tanken på et tidspunkt? Den famøse reje?
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af madsjeppe01 »

akvaristen skrev: ons 24. maj 2023 13:52 Nu er indkøringsfasen officielt er startet. Jeg tømte flaskerne, som kom med AF Biosand, direkte i tanken.
Angiveligt indeholdt flakerne både bakterier og foder for samme. De burde så gå igang med at formere sig.
Men tanken er jo stadig helt steril. Hvad sker der mon når bakterierne har formeret sig og brugt alt foderet?
Bør jeg putte noget andet i tanken på et tidspunkt? Den famøse reje?
Jeg fodrede med flagefoder indtil der kom fisk i.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af nielsk »

Kom et par småfisk i og fodre dem stille og roligt.
Det har jeg altid gjort med stor succes i mine setups.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Engelquist »

nielsk skrev: ons 24. maj 2023 20:54 Kom et par småfisk i og fodre dem stille og roligt.
Det har jeg altid gjort med stor succes i mine setups.
Er det ikke lidt tidligt efter kun et par dage med vand i?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af nielsk »

Engelquist skrev: tors 25. maj 2023 06:56
nielsk skrev: ons 24. maj 2023 20:54 Kom et par småfisk i og fodre dem stille og roligt.
Det har jeg altid gjort med stor succes i mine setups.
Er det ikke lidt tidligt efter kun et par dage med vand i?
Det har jeg altid gjort i mine systemer. Hvis der er styr på teknikken. Det vi er bange for at umoden nitrogencycklus og ophobning af ammonium/nitrit og deraf forgiftning af fiskene. Det er en kæmpe risiko i små akvarier, men jeg ser det ikke som et problem ved 500 liter plus når man starter op med rent sand og rene sten uden gammelt dødt materiale som skal nedbrydes.

Men igen, nu har jeg også kun startet systemer op med over 1m3 vandindhold.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Indkøringsupdate:
Jeg måler 0 NH4 og 0.15 NO2. Alt ser stadig ultra rent ud. Jeg fulgte rådet med flagefoder. Har også startet med FM Bacto Blend, som jeg allerede havde og bruger ugentligt i 325 liters i små doser. Når NO2 er i 0, vil jeg nok flytte en sten med anemone fra den anden tank og få et par klovnfisk i.
Vil det give mening at tilføre andre bakterier for at få lidt diversitet? Har læst mange af jer har brugt ProdiBio.
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Indkørings update.
Diatom fasen er laangsomt aftagende og vand parametrene ved at være under kontrol. Har fået den først ICP tilbage og lavet justeringer. Har tilført et par klovnfisk samt et par ildhaler. En anemone og nogle koraller fra 325 liter akvariet er kommet i. Clenup crew bestående af nasserus, eremit samt så mange turbosnegle jeg kunne få fat i. Et par wurdemanni også. Gik dog hurtigt i overløbet. Den ene døde, men den anden kom tilbage i tanken. Har ikke set den siden. En danebrogs reje og en Hugo er der også nu. Hugo hugger godt på stenene. Håber der er grønt nok, det hele ser lidt brunt ud indtil videre. NO3 gik op til ca 3 efter NO2 forsvandt. NO3 er dog gået kraftigt tilbage, så jeg tilsætter nu DSX NO3+ for ikke at havne i same situation som med 325 liters, hvor der kom frygtelig håralge snask, da NO3 og PO4 gik i 0. Jeg fodrer også hele frost terninger uden filtrering for at få noget PO4 i baljen også.
Forsat god sommer til jer :sunny:
IMG_3493.jpg
Børnebørnene så gerne at der kom lidt større fisk i :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Engelquist »

@akvaristen Hvordan går det med indkøringen?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Engelquist skrev: tirs 15. aug 2023 07:40 @akvaristen Hvordan går det med indkøringen?
Jeg synes det går rimeligt godt. Så godt at jeg har flyttet flere koraller fra min lille tank ned. Også nogle nye :wink: En del fisk er der også kommet i. Herunder min store oliven kirurg fra lille tank. Den var godt nok svær at fange. Jeg måtte bruge en indkøbt fælde. En af dem man fæstner på glasset med en magnet og så svup - vender den rundt, når man hiver i snoren. Den blev lokket med noritang. Jeg har ikke kunnet fange flere end den. Så der er blevet indkøbt nye også - div. gobier, Anthias og Japaner kirurg :biggrin:

Vandværdierne holder sig rimelig stabile: pH 7.9 - 8.1 gennem døgnet. kH ca. 8. Calcium 420 og Mg ca. 1400. Jeg vil gerne have pH lidt op, så har netop installeret en CO2 scrubber (ATI CarboEx 4l). Der er godt med grøn/brun snask i skummeren. Der er noget Cyano også men ingen håralger. Første ICP viste ingen Fe! Så det blev gradvist tilsat. Nu doserer jeg jævnligt Iod og Fe (Aquaforest dråber).

En bekymring jeg har, er at flere af fiskene er begyndt at klø sig på bundlaget. Jeg kan ikke se nogen hvide pletter og jeg har kørt med UV temmelig længe. Jeg har haft slukket for UV et par gange men vandet blev hurtigt uklart. Jeg tænker at den lille tank må omdannes til karantæne. Håber ikke jeg har fået noget skidt ind :-?

Et kig fra enden af tanken:
IMG_3537.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Tykki »

Det er sgu da kanon det der! Nyere fisk, nærmest skal klø sig lidt ( kiruger især ) ! Vær bare kold og lad tiden gå, så passere det!
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Tykki skrev: tirs 15. aug 2023 16:23 Det er sgu da kanon det der! Nyere fisk, nærmest skal klø sig lidt ( kiruger især ) ! Vær bare kold og lad tiden gå, så passere det!
Fedt!! Det vidste jeg ikke.
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Nå - jeg er bange for at jeg alligevel har fået noget skidt ind.
Jeg har haft mange dødsfald - hele Anthias stimen røg en efter en. Også flere af de små fisk, som havde gået i flere måneder samt den nyere Japanerkirurg. Der var kløen over hele linien og kø hos pudserejen. Der nu kun een klovnfisk, to ildhaler og to Nemateleotris og min 'gamle' oliven kirurg tilbage. Sidstnævnte har jeg dårlig samvittighed overfor, da jeg fangede den med stort besvær i min indkørte tank, for at den kunne få mere svømmerum. Den er aktiv, spiser og svømmer, men klør sig stadig og er tydeligt generet af noget. Jeg observerede 'støvet' udseende på de to Gramma Loreto, som havde gået siden juli, men nu er døde også. Ingen hvide pletter. Jeg fik taget et billede af den lille klovnfisk, som overraskende døde. Den havde stort set ikke forladt anemonen og så ud til at stortrives med sin partner. Der kunne jeg se noget som sad ved halen. Ligner en parasit.
IMG_3557.jpg
IMG_3555.jpg
Så spørgsmålet er om det er MI? Jeg har læst Eriks fantastisk informerende indlæg om MI. Jeg går nu og tænker hvad jeg skal gøre, hvis det er? Jeg er en tålmodig mand og kan godt vente meget længe før der kommer nye fisk, så længe jeg kan glæde mig over korallerne og introducere nye sådanne. Dog vil jeg nu begynde at dyppe inden de kommer i. Der er jo nok ikke så mange muligheder, da jeg ikke kan overskue at lave hospitals akvarier :(
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Seniorreefer »

Det er helt forståeligt, at du bliver ked af tab af fisk, med introduktion af sygdom til akvariet. :crybaby:

Jeg vil anbefale dig at tænke over, hvornår dette opstod, hvor købte du fisk fra sidste gang, hvilke erfaringer har andre med evt. forhandler osv osv.
Det er i hvert fald, sådan jeg overvejer leverandøren, af fisk til mit akvarie og kunne være et råd i fremtiden. PT har jeg ikke haft sygdom i mit akvarie i de 4år efter jeg startede op igen.
Sygdom opstår ikke som sådan bare af sig selv, især hvis dine fisk har et godt fed slimlag og god foderstand.


Problemet er desværre altid vores som hobbyist når fisk dør. Leverandøren kan altid sige, og skal siges, ikke alle gør det dog sådan, det er vores skyld, vi har gjort det forkert med introduktionen osv osv.

Jeg håber mit lille råd evt. kan hjælpe dig i fremtiden med valg af leverandør, og er ked af det af det på dine vegne , du oplever denne tilbage gang :-s

Op på hesten igen :heart:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Anders månsson »

det kunne godt ligne noget parasit agtigt noget på billedet af din afdøde klovn.
Men så er kuren vel at sænke saltindholdet, som Erik nævner som en kur for marine ich, som kommer via en parasit.
Altså marine ich og ikke Erik :wink:

Som tillæg har jeg haft en gul kirurg som tydeligt havde to fede parasitter siddende på haleroret. På det tidspunkt fodrede jeg som en sinddssyg for at føde mit ATS filter... Måske er dine fisk bare lidt svækkede efter opstart af akvariet lige nu... det er måske ikke nødvendigt at beholde, hvis ellers fiskene er ovenpå og ikke så stressede. Hvis det kunne være situationen
Brugeravatar
akvaristen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 3. sep 2007 06:33
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Amager

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af akvaristen »

Der er nu gået over en måned siden massedøden. Oliven kirurgen holdt op med at klø sig og der kom ikke flere dødsfald. Jeg tænker, at de overlevende fisk er i så god foderstand, at de er rimelig modstandsdygtige. Jeg kører jo også med UV konstant. Jeg bilder mig ikke ind, at parasitterne er væk, men måske der er nået et niveau af kontrol nu, som Erik skriver om. Jeg købte derfor en partner til klovnfisken og senere en filfisk samt to Scooter Blennies hos min første og længst benyttede leverandør.
Alt ånder således fred og ro nu. Filfiskens formål her i livet er at spise mine glasroser, inden de stikker af. Foreløbig er jeg ikke imponeret. Den kastede sin appetit over mit lille Kenyatræ fragment. Men den skal nok have lidt tid. Scooterne har kastet sig over mine mange røde planarier.
I forgårs gik jeg så all-in og og tømte mit gamle 325 liter for alle sten og fik fanget de sidste fisk og inverts ind. Der kom en Pudsereje, en Hugo, Watchman Goby med pistolreje, to Royal Gramma, et Kardinalpar som yngler regelmæssigt, en Kaninfisk, en Melanaurus gylte og en Pyjamas gylte. Alle er faldet godt til efter akklimatisering. Nu er der kun de to gamle klovnfisk med anemone samt lidt færre sten med diverse koraller tilbage. Jeg må se hvad jeg gør med dem og den balje. Jeg tør ikke have to klovnpar i samme tank.
Jeg fik et godt råd af Carsten at øge NO3 en del. Jeg har altid doseret DSR NO3+, når NO3 er faldet. Den faldt altid ret hurtigt til langt under 1, så nu doserer jeg NO3+ med pumpe. Startede med 3 ml om dagen, nu kun 1 ml. NO3 er ca 7 (Salifert) og PO4 0.07 (Hanna). Jeg kan se at Cyano, som der var ret meget af, er på hastig retur. Håber også der kommer gang i Acropora højen.
Alle ville ikke lige stille op til fotografering, men her er nogle pics.
IMG_3591.jpeg
IMG_3592.jpg
IMG_3594.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Viborgrev
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 395
Tilmeldt: man 1. aug 2022 21:54
1
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Karup

Re: Pensionistens nye rev

Indlæg af Viborgrev »

Mange fisk kan gå med sygdom i længere tid som bryder ud i stressede situationer så den flytning kan alene være skylden men det skal nok gå når det er gået i sig selv så er det blive at give det lidt ro inden du putter nyt i
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"