"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie, Juni 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Palsmark
palsmark.jpg
Lidt om Palsmark
Jeg hedder Jonas Palsmark, jeg er 46 år.
Jeg bor i Dragør på Amager, sammen med min kone, to børn og vores hund.
Jeg arbejder dagligt som afdelingsleder i Novo Nordisk site Måløv, dejligt tæt på Thomas TF aqua.
Udover min hobby med saltvand, bruger jeg ufattelig meget tid på sidelinjen af en fodboldbane et sted i Danmark eller Europa, da både min datter og søn spiller elitefodbold i henholdsvis BIF og FCN.

Historie og tidligere akvarier
Da jeg var helt lille og boede hjemme hos mine forældre, fik jeg mit første akvarie. Som alle andre børn på den alder med kæledyr af forskellig art var det nok mere mine forældre der passede det. Det var det helt klassiske akvastabil 128 L, med alt for mange og for store fisk i, den helt klassiske alge bombe og guldgrube for diverse dyrehandler med nye fisk og anti alger produkter ;-)

Siden hen gik der teenager og og ung mand i den, så akvarie hobbyen blev lagt på hylde et stykke tid. Først omkring slut 20'erne kom der ro på, da jeg på det tidspunkt flyttede sammen med min kæreste og nuværende kone, i vores fælles lejlighed. I denne tid blev fokuseret på at akvarier med planter, discus og maller, i den forbindelse begyndte jeg også at interessere mig for kemien bag et akvarium, samt teknikken bag. Jeg er og bliver teknik nørd og den dag i dag fylder teknikken en stor del af min hobby.
For omkring 18 år siden flyttede vi vores hus i Dragør, med havde jeg mit plante/Discus akvarium, dog gik der ikke mange år før jeg begyndte at snuse rundt på saltvandsforum dog uden at være medlem.
For ca. 13 år siden sprang jeg ud som saltvands akvarist og som medlem af saltvandsforum.
På den blå avis, købte jeg et generation 1 RSM 130, med alt indhold, og så var jeg i gang.
Derfra gik det stærkt, ynder at købe og sælge brugt udstyr og akvarier, så har gennem de sidste mange år skiftet mellem alt fra 130L til 650 liter, fælles for dem alle at de sjældent forbliver standard særlig længe, om det er at bygge en sump på et RSM 250, eller bygge DIY LEd lamper med 3/5/30/50 W Led, så drives jeg af at lave forbedringer, eller ihvertfald læringer da ikke alt lykkes.
Mit forrige akvarie er et meget ombygget Red Sea Reefer 250, blot et eksempel en ombygning.
Gl akvarie.jpg
Gl akvarie.jpg (35.13 KiB) Vist 522 gange
16.jpg
Displaytanken
I mit forrige setup det ombygget reefer 250, havde jeg visse udfordringer med lågerne, så en dag hvor jeg var virkelig træt af dem, sparkede jeg
min knægt ud af hans værelse og ind på et andet for at få lavet et hul i væggen til stuen, nu vil jeg have min drømme balje.
23.jpg
15.jpg
13.jpg
12.jpg
18.jpg
9.jpg
Setuppet er en Bima Balje på L200 X B80 x H65, med sump lavet af Bima også. Alt sammen købt gennem Thomas Fra TF aqua, som har været en kæmpe hjælp og sparring.

Sumpen
Sumpen er også bygget af Bima, den er delt ind i 4 kamre, Osmose / Refugium / skummer / retur
10.jpg
21.jpg
19.jpg
20.jpg
Dekoration
Er bygget af Thomas fra TF aqua, det består af ca- 80 kg levende sten der “svæver” på en plade fra ende til ende. understøttet at pvc rør, det hele er skjult af levende sten.
22.jpg
Lys
Lyset består af 2 x Evergrow IT5012
Jeg har kørt med samme lampe tidligere set up, men af en eller anden grund kan jeg ikke helt finde mig tilrette med de lamper over den størrelse akvarie. Så er lidt på udkig efter noget andet måske Orphek atlantik?

Cirkulation
Cirkulationen består lige pt. af Maxspect Gyre 330 på bagvæggen, samt 2 AI Nero 5 i hver ende.
Ai nero er helt sikkert den fedeste pumpe jeg har kørt, fedt flow, helt stille, nem at betjene.
Kigger lidt efter om man skulle gå efter 2 x AI Nero 7 i fremtiden.

Returpumpe
Returpumpen er Jebao DCP 8500, value for the money, den trækker retur, media reactor, UV og min kalkreaktor uden problemer og helt stille. Har været i andre mærker, men i mine øjne er dette en pumpe, der bare gør sit arbejde uden stå meget andet …..

Skummer
Skummeren er en ældre bubble king 300 deluxe, ikke så meget dikkedar den skummer bare altid ;-)
skummer.jpg
Filtrering
Køre med refugium i første kammer, det har gjort i mange år med gode resultater på nitrat siden, der belyst med grow led fra Ikea (de er kanon)
Kører lige pt. med et fluidized bed filter med noget jerngranulat, da jeg er udfordret på phosphate.

Temperaturstyring
Bliver styret af min APex, der styrer 2 x Eheim 300W varmelegemer.
Til sommer har jeg en AquaMedic Titan 2000 stående klar, første gang jeg skal prøve en køler.
Kalkreaktor eller Balling?
I det forrige setup skiftede jeg fra balling og til en kalkreaktor, grundet en lang ferie i US, det har hængt ved i det nye setup, så køre med en Grotech HCR 200. En kæmpe karl der nok skal kunne supplere akvariet mange år frem selv med forhåbentlig stor vækst. Reaktoren er styret af sin egen Milwaukee MC-122 Ph kontoller.

Dossering
Doserer ikke det helt store, overvejer om man kan gå triton vejen med en kalkreaktor, så msåke noget Triton infusion??

UV/Ozon
Ja til begge dele, kører 24/ med 80W UV, og Sander C100 trukket af skummeren.

Øvrig teknik
Et forfilter i stedet for filter sokker Clerisea 5000 Gen. 2 Det gør bare sump rengøringen nemmere ;-.)
kore7 til måling af KH
Apex kommer til at være den vej jeg går med monitorering, måler pt. PH, temp og orp.

Vandværdier
Målet for værdier er som følger:
salt: 1026
Temp: 26
PH: 8.2 til 8.5
KH: 8.5 måles af en Kore7 fra Pacific sun
Cal: 430
Mag: 1310
Nitrat under 5
Phosphate under 0.03

Vedligeholdelse
Vandskifte efter behov, har tidligere kørt med ganske få vandskifte, når man først har fået en balance. Det har jeg ikke i mit nuværende setup, så vandskifte ca. hver måned 2-300 liter.

Foder
Frost, flager, alger, varieret

Koraller
En blandet landhandel, med en kone, der er til LPS og mig som tekniknørd, der aimer efter en fuld SPS tank, så der er masser af kompromiser. Jeg er uden skyggen af at kunne være kreativ eller designe noget, så jeg læner mig meget op ad min kone for indretning af koraller.


Fisk og invertebrater
Fisk er på samme måde måde som koraller, fisk vi finder flotte og passer ind i vores “stue”
Pt. går der 6 forskellige kirurger, anthias, hugo, 2 x dværg kejser, kanin fisk, massere af snegle et et par erimit krebs.
Der er plads til massere endnu, men “no rush”

Problemstillinger og udfordringer
De største udfordringer jeg har er balancen mellem nitrat og fosfat, da jeg slås med en høj fosfat. Er nu sikker på at jeg nok skal finde balancen igen.
Lyset driller også, men det er nemt at lege/forsøge med, og bliver man ikke tilfreds, er det nemt at skifte ;-)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
11.jpg
17.jpg
5.jpg
14.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af Engelquist »

Så lykkedes det at få denne månedens akvarie klar :-)
Som altid er ris, ros og spørgsmål velkomne :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 343
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af SamuelChristensen »

Yup, så ved jeg hvad næste opsparing går til. Vægakvarie! :x
Flot!
Tropic Marins danske repræsentant.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af Mortenbruun »

Super flot og godt lavet med akvariet indbygget i væggen.
Forstår ikke helt du skriver din fosfat er for høj ift nitrat.
0.03 virker særlig ikke højt som jeg læser det.

Nitrat under 5
Phosphate under 0.03
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af SanneP »

Virkelig flot lavet akvarie 🥳 Den slags kunst på væggen, kan jeg forstå 😃
Jeg bliver dog lidt rundtosset af alt det teknik 😅 men det skal vel til i den str. Akvarie.

Glæder mig til at følge udviklingen af det😃
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af nielsk »

Den stenopsætning er så mega fed. Der har tf godtnok tryllet!!
Jeg ville ønske jeg havde indbygget som dig, det letter bare den daglige del omkring akvariet.
Det eneste du mangler er klinkegulv med afløb i dit akvarierum.
SPS : Stability provides succes
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: man 22. nov 2010 14:43
13
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af palsmark »

Mortenbruun skrev: man 5. jun 2023 09:27 Super flot og godt lavet med akvariet indbygget i væggen.
Forstår ikke helt du skriver din fosfat er for høj ift nitrat.
0.03 virker særlig ikke højt som jeg læser det.

Nitrat under 5
Phosphate under 0.03
Det har du helt ret i Morten, det er de parameter jeg sigter efter, lige på nitrat og phosphate ligger jeg et stykker fra :sneaky2:
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: man 22. nov 2010 14:43
13
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af palsmark »

SanneP skrev: man 5. jun 2023 09:48 Virkelig flot lavet akvarie 🥳 Den slags kunst på væggen, kan jeg forstå 😃
Jeg bliver dog lidt rundtosset af alt det teknik 😅 men det skal vel til i den str. Akvarie.

Glæder mig til at følge udviklingen af det😃
Tak Sanne, alt udstyret er ikke nødvendigt, men jeg er og bliver teknik nørd :D
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: man 22. nov 2010 14:43
13
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af palsmark »

nielsk skrev: man 5. jun 2023 17:53 Den stenopsætning er så mega fed. Der har tf godtnok tryllet!!
Jeg ville ønske jeg havde indbygget som dig, det letter bare den daglige del omkring akvariet.
Det eneste du mangler er klinkegulv med afløb i dit akvarierum.
Tak Niels,
Ja afløb og klinker Bille have været prikken over i :y
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Juni 2023

Indlæg af Anders månsson »

har du fået noget nyt lys?
Hvordan holder du din ph på 8,2-8,5?
Den po4 reaktor du har, hvor tit og hvormaget media skifter du?
Jeg har lige siddet og savlet over dit akvarie med morgenkaffen :GO :cloud9: :beer:
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"