"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie, April 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens Akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Bogdan


Lidt om Bogdan
Bogdan.jpg
Hej med jer. Vekommen til @ReefonTop. Mit navn er Bogdan. Jeg er født og vokset op i Bukarest, Rumænien og kom til Danmark som udveksling studerende tilbage i 2008. I dag arbejder som forretningsudvikler i Copenhagen business hub hvor jeg hjælper små og mellemstore virksomheder med internationalisering, innovation, Digitalisering, Samt EU Funding.

Historie og tidligere akvarier
Mit eventyr Med akvarier startede en meget ung alder. Jeg kan stadigvæk huske den første fisk (Hopolosternum thoracatum), jeg købte sammen med min far på et søndagsmarked. Den boede i et lille syltetøjsglas og blev senere flyttet til et 2,5 liters akvarium. Jeg var helt fascineret med den lille fisk. Som man siger ”It was the beginning of a beautiful friendship”.
Da jeg blev færdig med min uddannelse i København, købte jeg en brugt Juwel Trigon 190 liter og holdt cichlider. Akvariet blev efterfølgende opgraderet til et Juwel 400 liters.
I 2017 tog jeg det første skridt mod saltvand. Jeg købte et Innovative Marine 30L akvarium som senere blev opgraderet til en Innovative Marine SR 80 den sidst nævnte blev lukket ned i forbindelse med flytning i 2019.
Billede af mit IM 30L
IM 30.jpg
Billede af mit SR80, 2018
SR 80.png
Displaytanken og sumpen
20230325_201223.jpg
Der gik ikke særlig lang tid efter flytningen, så fik jeg købt et Aqua Medic akvarium, model Xenia130.Jeg er blevet helt hooked på det på grund af dens dybde på 65 centimeter. Det gav mig virkelig meget fleksibilitet i forhold til aquascaping, som blev helt vildt flot synes jeg selv. Akvariet har en volumen på 425 liter (130x65x55) og en sump med en volumen på 97 liter (65x50x45). Jeg har en udvendig ATO beholder fra Innovative Marine, med en kapacitet på 20 liter som holder cirka 5 til 6 dage.
20230325_200345.jpg
Xenia130, 2019 skab setup – selvom det ser pænt ud, var det helt vildt besværligt at få fjernet ledninger, m.m., når der skulle renses pumper.
Skab set up.jpg
Xenia130, Sump setup 2019
Sump set up.jpg
20230325_200724.jpg
20230325_200659.jpg
20230325_200636.jpg
20230325_200622.jpg
Dekoration
Aquascapen er bygget af Marco rocks sten, købt hos Marine Aquatics i Storbritannien (vikelig billig inden BREXIT). Stenene er støbt sammen med cement fra Aqua Forest. Det har taget mig cirka 7 dage til at få det lavet og det var en helt vild fed proces.

Aqua Medic Xenia130 – første forsøg på aquascaping
Deko første forsøg.jpg
Xenia130, Aquascape, Sept. 2019 (meget tæt på hvordan det ser ud i dag)
Deko idag.jpg
Lys
20230325_200804.jpg
Jeg har haft forskellige mærker lys i løbet af de sidste 5 år (Orphek, Raadion, etc.). Lige nu kører jeg med 2 ATI Straton lamper. De er både vildt gode til at farve korallerne men måske allervigtigst for mig - de er helt stille (passiv køling) og har en virkelig fed design.

Cirkulation
Da jeg startede akvariet i 2019, blev jeg enig med mig selv, at jeg skal på sigt køre med et SPS Dominant setup. Så jeg begyndte at stille og roligt at købe lidt forskellige slags pumper for at prøve dem af (Jebao, Maxspect, Vortechs, etc.)
I dag kører jeg med 4 AI Nero pumper som kører på random flow hele dagen. Om natten bliver der selvfølgelig skruet ned får dem så fiskene kan få lidt ro.

Returpumpe
Som retur pumpe bruger jeg Neptune Systems COR 20 pumpe, tilkoblet til mit Apex system. Den kører på 40% i styrke så cirka 4000 liter i timen.


Skummer
Den skummer som jeg har haft helt med fra starten af nuværende akvarie, er en Deltec I1000, som næsten kører på fuld styrke. Jeg har prøvet andre skummere af i løbet af tiden såsom Nyos Quantum samt BubbleKing. Men jeg vendte altid tilbage til min Deltec især fordi den er lydsvag, nemt at indstille samt virkelig effektiv.

Filtrering
Som filtrering bruger jeg en Bubble Magus, Size M, Filterrolle, med filter materiale fra Clarisea (SK5000 modellen). En rulle holder i gennemsnit cirka 5 uger. Derudover, for at få klart vand, bruger jeg en Powerfilter, normal brugt i det hollandske DSR-system. Den sidst nævnte kører kun efter behov.

Temperaturstyring
Som tidligere nævnt bruger jeg en Neptune Systems Apex kontroller, som hjælper med at holde styr på temperaturen. Derudover har jeg fået en sikkerhedsskyld, tilføjet en Weipro controller til setuppet, så hvis Apex'en slår fejl, vil min Weipro controller nå at slukke for varmelegemet.


Kalkreaktor eller Balling?
I løbet af de 4 sidste år har jeg kørt med forskellige metoder fra kalk reaktor til kalkwasser til balling. I dag kører jeg med kalkslurry (80g puver til 4 liter vand), som bliver doseret via en DD P1 STP-pumpe, i løbet af natten. Selve slurryen blive mixet i en Marine Sources akryl beholder med omrør arm. For at sikre at slurryen blive opløst helt inden den kommer i display tanken, har jeg en Tunze cirkulations pumpe i sumpen, som liver tændt af Apexen samtidig med at pumpen starter med at dosere. Min Apex kontrollerer hermed PH værdien, så pumpen på kalkslurry starter ved en ph på 8.29 og slukker ved en ph på 8.32. Derudover tilføjer jeg cirka 50 milliliter balling fra Modern Reef hver dag. Cirka hver 3.-4. måned sender jeg ICP test af sted og laver korrektioner baseret på Oceamo’s samt Reef Moonshiners’ anbefalinger.

Dossering
Som nævnt doserer jeg Balling fra Modern Reef med en 4 hoveder WIFI pumpe fra ReefFactory. I perioder doserer jeg i hånden AquaForest Vitality, Energy samt Build. Hver 2. uge doserer jeg BioDigest fra Prodibio.

UV/Ozon
Jeg har brugt både UV og Ozon, imens baljen blev kørt ind samt indtil jeg har fået alle de fisk jeg gerne vil have. Jeg stoppede med at bruge den for cirka 2 år siden og har ikke haft problemer siden.

Øvrig Teknik
Som nævnt kører jeg med en Apex fra Neptune Systems og jeg er blevet fuldstændig afhængig af den, især når der er tale om automatisering – det gøre mit liv så maget nemere. Det specielle ved netop min Apex er at den kører med en almindelig EB6 power modul, men også med den amerikanske version, af en EB832 power modul, som kører via en transformer (220v til 110v).
Det samme Apex styrer også min ATO pumpe via en optisk sensor. ATO-pumpen er for resten, en Ecotech Versa. Lidt overkill måske men den er ekstrem pålidelig og lydløs.
Ikke mindst kører jeg med en Reef Factory KH Keeper som holder styr på KH og via clouden fortæller dosering pumpen Reef Factory doseringspumpen, hvor meget den skal dosere/korrigere, m.m.

Vandværdier

KH: 7,5-8,5, måles af KH Keeper samt Hanna ppm tester en gang immelem
- Ca: ca. 450, måles med Salifert
- Mg: 1500, tester meget sjældent med Aquaforest kit
- NO3: 5 ppm-15 (Hanna HR)
- PO4: 0,05-0,1 ppm (Hanna Phosphorus Checker ULR)

Vedligeholdelse
Vedligeholdelse fylder ikke så meget længere eftersom akvariet har nu kørt i 4 år og er ret stabil. Jeg skifter vand en gang gang i mellem (måske cirka hver.2 måned), cirka 20% mest pga. eventuelle affaldsstoffer fra kalkslurryen som jeg ikke vil have ophober sig i vandet. Og ellers skraber jeg alger fra ruderne en gang om ugen.

Foder
Jeg bruger Ocean Nutrition spirulina flager, Aqua Forest Colour Up samt flydende foder fra Aquaforest (Mysis samt veggie). Derudover får mine fisk 2-3 terninger mysis shrimp, hver aften.

Koraller
6.jpg
Baljen startede stille og roligt tilbage i 2019 med en blanding LPS samt bløde koraller. I dag er 90% af korallerne SPSer. Blandt mine favoritter kan jeg nævne: Garf Bonsai, Granulosa, Joe's Garden, Myagi Tort, Crazy T montipora, Paletta purple samt Nebulosa. Alt vokser godt, så der bliver fragget en gang immelem.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Fisk og invertebrater
Gul kirurg (2020)
Sejlfine kirurg (2020)
Fairy gylte (2021)
Pincet fisk (2021)
Rose veiled fairy wrasse (2021)
3 blå damsler (2021)
3 anthias (2021)
2 klovnefisk (2021)
1 koralvogter (2021)
Masser af Turbo snegle samt en fire shrimp



Problemstillinger og udfordringer
I løbet af de 4 år akvariet har kørt, har jeg som alle andre haft mine ups & downs. Det største problem som jeg har haft, har været lav PH (7,6), som jeg har løst nu med kalkwasser - så min PH ligger i gennemsnit på omkring 8.35 per 24 timer. Ved evt. tegn på STN kører jeg Moonshiner’s witchhazel behandling samtidig med en aggressiv påføring af BioDigest. Og så har jeg selvfølgelig haft cyano – det jeg har lagt mærke til det er at, hvis jeg holde min PO4 over 0,05 samt nitrat over 5 så får jeg det ikke.

Afslutning
Hvis jeg har lært en ting i løbet af mine 6 år med saltvand, så er det at vi har en tendens som akvarister, til at overkomplicere ting. Så jeg vil gerne opfordre jer til at tage imod en af de bedste metoder i hobbyen: KISS metoden (Keep it simple stupid). Det betyder ikke, at man ikke kan automatisere for eksempel, men mere at man skal lade være med at overtænke tingene og går den nemme(re) vej som i sidste ende betyder færre hovedpiner.




20230325_195420.jpg
20230325_195430.jpg
20230325_195454.jpg
20230325_195519.jpg
20230325_195622.jpg
20230325_195653.jpg
20230325_200256.jpg
20230325_200304.jpg
20230325_200307.jpg
20230325_200402.jpg
20230325_200409.jpg
20230325_200420.jpg
20230325_200822.jpg
20230325_200845.jpg
20230325_201050.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Engelquist »

Som altid er ris, ros og spørgsmål velkomne :-)
God fornøjelse :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af bima »

Smukt akvarie Bogdan👏
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Bmt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: tirs 5. mar 2019 08:31
5
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Bmt »

bima skrev: lør 1. apr 2023 01:33 Smukt akvarie Bogdan👏
Mange tak! 😁
Stoneer
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 7. mar 2017 20:15
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Stoneer »

Har set det live virkelig flot 🤩
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af nielsk »

Hold nu k.... det er nogle vilde farver!!!
Jeg er godtnok imponeret over de farver du får frem i dine koraller.
Jeg tilsætter selv kun aquafair Balling og rigeligt fiskeafføring. Det giver heftig koralvækst og flotte former men farverne er mere i nuancer som i Mariager fjord på en varm sommerdag.
SPS : Stability provides succes
Bmt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: tirs 5. mar 2019 08:31
5
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Bmt »

Stoneer skrev: søn 2. apr 2023 22:01 Har set det live virkelig flot 🤩
Takker :beer:
Bmt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: tirs 5. mar 2019 08:31
5
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Bmt »

nielsk skrev: man 3. apr 2023 01:34 Hold nu k.... det er nogle vilde farver!!!
Jeg er godtnok imponeret over de farver du får frem i dine koraller.
Jeg tilsætter selv kun aquafair Balling og rigeligt fiskeafføring. Det giver heftig koralvækst og flotte former men farverne er mere i nuancer som i Mariager fjord på en varm sommerdag.
Det tager tid at få farverne frem. Er man til SPS så skal der skrues op på flowet, for at få dem frem. Og i forhold til lys så kører jeg 4 timer med kraftig hvidt lys og 4 timer med kraftig blåt lys. Nogle af mine sps'er for 600par.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Stefan »

Dæleme en flot balje! Kæmpe respekt!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af charlie saltvand »

Bogdan, det er WELTKLASSE du har fået bygget op! Tak fordi du vil dele dit setup med os andre :GO :y :W

Jeg er pt fokuseret på LPS koraller i mit setup, så jeg bliver lidt nysgerrig på hvordan og hvorledes du tænker dem ift lys?

Min balje er kun 40 cm høj, så jeg er lidt forsigtig med at have for meget lys på lamperne (radion XR 15 pro (GEN4) + radion XR 30 pro GEN4).

Jeg kan ALTID lærer nyt af jer andre, så jeg har et par spørgsmål jeg håber du vil svare på :GO

Hvor har du fået fat i "troldhassel essens" aka witchhazel, som André anbefaler at bruge ved infektion og hvilke styrke er det? Har du "bare" været i en helsekost butik, eller ???

Jeg har, som jeg kan se du også har, - både Charlice, zoas, torchs, og goniopora og jeg er sgu bange for at blege især Charlice og goniopora.

Du skriver du har fuld knald på hvidt lys 4 timer og blåt lys 4 timer, hvad siger lps til det? Kan se du primært har dem i den nederste del af baljen, er det korrekt? Jeg kan se din balje er 55 cm høj og dine lamper hænger hvad... 40 cm over vandoverflade, eller mere?

Håber jeg må komme forbi og se det en dag?

SUPER flot balje!!!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Seniorreefer »

Hvor er det en skønt akvarie og se på. Respekt herfra. Flotte farver og fantastisk vækst på dine SPS ❤️ og sat op som et rigtigt Mixed reef.

Ang. Dit kalkslurry , prøvede jeg det selv, ikke noget for mig, men dejligt at se nogen her i Danmark har taget det til sig. Jeg er til noget hvor jeg bare skal skrue på en knap😉

Som du selv skriver er flow næsten mere vigtigt end lyset. Hvad turnover har du i akvariet
Bmt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: tirs 5. mar 2019 08:31
5
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Bmt »

@Senior Reefer

Jeg endte med at stoppe med kalkslurry i hvert fald for en periode, da mine SPS var begyndt at se lidt grålige ud- muligvis pga manglende sporstoffer. Efter 2x25% vandskift alt ser til at trives igen. Jeg må se tiden an ift, at starte på kalkslurry igen. Jeg har aldrig set hurtigere sps vækst end jeg har opnået ved at bruge kalkslurry.
Bmt
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 73
Tilmeldt: tirs 5. mar 2019 08:31
5
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2017

Re: Månedens akvarie, April 2023

Indlæg af Bmt »

@Charlie - bedre sent end aldrig-
Witchhazel findes på amazon af mærket naissance. Den er ren og jeg har brugt den med gode resultater. Ved behandling følger jeg bare Andrés vejledning også ift. mængder.
Vedr. lys- mine chalice elsker højere lys så de får omkring 250 par på bunden. Til gengæld blev jeg nødt til at stille mine goni koraller under ovehæng da de fik både får meget lys og for meget flow. De er ved at kommer sig. Mine lamper har hængt cirka 25 cm fra vandets overflade. Nu har jeg løftet dem lidt til 40cm for bedre spredning og mindre par på bunden.
Ift. Placering af LPs så er de primært placeret i hjørnerne eller under sten overhæng.
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"