"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

The Majano struggle, opdatering og en teori.

Her kan I se en udvalgt samling af forummets tråde, der indeholder værdifuld viden
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af Tykki »

Fedt altså! Kan du ikke lige se om du kan filme når sommerfugl og de andre svømmer sammen! Nu mangler du bare en adult imparator
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af crazy seahorse »

Tykki skrev: tirs 18. apr 2023 13:50 Fedt altså! Kan du ikke lige se om du kan filme når sommerfugl og de andre svømmer sammen! Nu mangler du bare en adult imparator
Selvfølgelig, Dan. Nu må vi se om det virker. Længe siden jeg har gjort det sidst.

På prøven ser det ud som om den bare lægger et link. Men så må du trykke på det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af Tykki »

Det er fandemig en fed lille fyr! Den er bare lækker!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af crazy seahorse »

Opdatering.
Det skrider stille og roligt fremad. Den lille Destroyer går til den. Det tynder tydeligt ud i anemonerne. Den lille skid, der vokser en del og ikke er helt så lille mere, svømmer rundt og æder lidt hist og her. Stadig ikke så målrettet, så den tager dem den lige kommer forbi og så går den videre.
Den har desværre også fundet ud af, at der er polypper på sps. Så den nipper lidt i dem, går ikke konsekvent efter en enkelt, men shopper lidt rundt. Det betyder at jeg ikke ser ret meget PE. Min Red planet vokser fint, men har næsten ingen polypper ude. Men jeg bider tænderne sammen og må have det Majano problem til side inden den fanges op igen. Det er også en smuk og livlig fisk, så den pynter i revet og så er det til at bære.

Der er stadig mange Majanoer og de formerer sig stadig lystigt og sætter sig hvor der er ly for fjender. I går ryddede jeg lidt op, så jeg fjernede de to plast bøtter jeg havde stående på bunden. Der havde jeg lagt en bunke frags af Cali tort og nogle få Oregon tort. Jeg pillede de bedste fra og satte rundt omkring. Der sad virkelig mange Majanoer på de bøtter, nede i og rundt på kanten. De to tiles jeg havde lagt ned i for at holde dem nede, husede også flere Majanoer. De sad godt beskyttet i de bøtter. Nu er der en masse ledig bund, så det ser ikke så rodet og opbrudsagtigt ud.
Og så røg der vel 50+ Majanoer ud af revet ved den øvelse.
Alle de små prikker er ikke snegle, det er Majanoer. De har også sat sig nede i den rende, hvor låget plejer at blive trykket ned i. Her er de svære at få fat på for Destroyeren.
Alle de små prikker er ikke snegle, det er Majanoer. De har også sat sig nede i den rende, hvor låget plejer at blive trykket ned i. Her er de svære at få fat på for Destroyeren.
Den anden bøtte. Samme forhold, masser af Majano. Det er tydeligt at se, hvordan de sætter sig ganske tæt, så de danner kolonier
Den anden bøtte. Samme forhold, masser af Majano. Det er tydeligt at se, hvordan de sætter sig ganske tæt, så de danner kolonier
Der sad også Majanoer på de to tiles.
Der sad også Majanoer på de to tiles.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af crazy seahorse »

Opdatering.
Det begynder at tynde kraftigt ud i Majanoerne. De er, om ikke nede på et acceptabelt niveau, så er de reduceret nu i så høj grad, så der anes et lys for enden af tunnellen. Jeg havde besøg den anden dag af Flemming. Han havde ikke set revet i nogle uger. Han lagde mærke til, at der virkelig var begyndt at ske noget. De grønne tæpper af Majano kolonier var nu reduceret til enkelt individer, der bor i huller og andre mere beskyttede områder hist og pist. Der er stadig et stykke arbejde for destroyeren at udføre, men det skal den nok nå. Den er meget vedholdende.

Og så læste jeg noget interessant i den forbindelse den anden dag. På Reef builders har Mike Paletta en blog. Et af de nylige opslag var om Vermetid snails. (Tidal Gardens har en You tube video om samme emne) Vermetid snails er en pest på linje med Aiptasia (glasroser) og Majano anemoner.
Under de rigtige betingelser - og det er de samme betingelser som vores koraller trives under - formerer de sig eksplosivt. De generer korallerne og får dem til at mistrives og kan endda slå koraller ihjel. Alle disse pests skal bekæmpes så hurtigt og tidligt i forløbet som muligt.
Mike Paletta er inde på, hvorfor de små bæster formerer sig så hurtigt, tit hurtigere end vi kan nå at bekæmpe dem.
Og her er det så det bliver interessant for mig. Jeg luftede en teori allerede i det første indlæg i denne tråd. Min teori var og er, at min tilsætning af Easy reef som foder til mine koraller, har spillet en rolle i den eksplosion af antallet af Majanoer som jeg oplevede.
Mike Paletta nævner specifikt fodring af koraller, som en medvirkende årsag til at disse pests formerer sig ukontrollabelt - altså det samme som jeg kom frem til. Disse pests lever af det samme foder som vores koraller gør, lige fra lys (de er jo fotosyntetiske) til fiskefoder og - specielt foder til vores koraller. Det har den rette størrelse, fiskene tager det ikke og så kommer det regelmæssigt. De har ydermere den fordel, at deres føde opsamling er meget mere effektiv end korallernes, qua deres større overflade og bevægelighed. Vermetid snails kaster et net ud der virkelig kan komme omkring. Majanoer og glasroser er større og kan i kolonier der dækker større områder sammenlignet med de enkelte koralpolypper, virkelig tage fra. Rart at jeg ikke er ene om den teori.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af Anders månsson »

Hhhhm så target fodring af feks gonipora eller solkoraller er ikke så heldigt så?
Men det giver jo rigtig god mening, desværre🙄
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg læste også det indlæg mht vermtide snails Erik og har jagtet dem siden 😅
Target fodring med PELLETS er fint nok til acans osv. kan solkoral ikke tage artemia ell mysis?, du kan fx sætte en overskåret 2 L flaske over en goniopora så snart du har sprøjtet noget opløst reef pearls ud over den. (Det fineste du kan få fat i. Du skal under alle omstændigheder slukke cirkulation i minimum 20 min, hvis du target fodre dem med “støv/sne”.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Majano struggle, opdatering og en teori.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, nu er det snart et år siden jeg har opdateret denne tråd om mit Majano problem.
Jeg kom til at tænke på det, da jeg så at @Mikas åbenbart er hårdt ramt af Majano. Så tænkte jeg at en opdatering var på tide.
Jeg kan se at jeg i min seneste opdatering skrev, at Majanoerne var i tilbagegang efter jeg havde tilført en destroyer, Cheatodon kleinii.
Alle synlige Majanoer er nu væk. Der er ikke en eneste at spotte på synlige områder. Kleinii har ædt dem alle. Dog tror jeg at der sidder nogle få på isolerede, skjulte områder. Imellem koralgrene og i fuger og sprækker i stensætningen tror jeg stadig man vil kunne finde nogle enkelt individer. Men kommer de frem, bliver de ædt med det samme.
Jeg fjernede en meget stor acro koloni, flere kilo tung og neden under den, var der muligvis nogle som den ikke har kunne komme til. Det har der helt givet gjort. Men den er lynhurtig til at afsøge nye områder, så jeg nåede ikke at se om der sad nogle. Anyway, så er de væk nu. Jeg fandt dog en enkelt den anden aften. Den sad helt oppe på udstrømmeren fra returvandet. Den sad kilet ind i vinklen under nogle svampe der voksede der. Den fjernede jeg med en pincet.

Chaetodon kleinii er en livlig, nysgerrig fisk. Ganske køn faktisk og så generer den ingen andre fisk og de andre fisk ignorerer den fuldstændig. Selv min store sohal, der ellers jagter alt og alle, ser slet ikke til dens side. Den svømmer rundt i hele akvariet og afsøger alt. Den kan godt finde på at nippe lidt i acroerne. Der ryger nok også et par polypper, men der er mange acroer i revet, så det er ikke noget jeg kan se. Men acroerne har ikke polypperne ude, ikke ret meget i hvert fald.
Den har ikke rørt mine Euphylliaer, hverken den grønne japaner torch eller den gyldne. Mine store høje gorgonia har næsten ikke polypperne ude, men det kan lige så godt skyldes mine kirurger, der render og plukker foder som polypperne har fanget.
Så kleinii får lov til at blive ind til videre. Senere skal den nok videre, eller ind i karantæne tanken.

Jeg læste en interessant artikel i Reefbuilders forleden. Artiklen var om Chingchai´s smukke tank og om hvad der egentlig blev af den. Grunden til at jeg bringer den ind her er, at tanken ikke findes mere. Det er der flere grunde til.
Chingchai løb vist ind i nogle helbredsproblemer - og så nævner artiklen, at han blev ramt af et massivt Majano angreb der blandt andet gjorde, at han måtte give akvariet en genstart. Så Majanoer var en medvirkende årsag til, at dette smukke akvarie ikke findes mere.
Når det er sagt, så forstår jeg det godt. Jeg var selv på nippet til at overveje situationen, for det føltes til tider som en håbløs kamp. En kamp der ikke kunne vindes. Meeen, der fandtes en løsning. Men det kræver hårdt arbejde og det er på den lange bane. Det har nu taget mig i hvert fald 3 år og jeg kæmper stadig med de ubalancer som startede med kampen mod Majanoer.

Til de nye og dem der ikke kan huske Chingchai eller aldrig har hørt om ham, så kommer Chingchai fra Hong Kong (så vidt jeg husker) Han havde et fantastisk akvarie. Det var kendt overalt i hobbyen i starten af 00-10´erne.
Det store og også virkelig smukke rev fra Canada, blev bla bygget efter inspiration fra Chingchais tank. Revet i Canada hed også Reef of the four masters, hvor 4 episke rev gav inspiration til hver sin del af det store akvarie. Chingchai´s rev var en en de fire mestre.
Man kan læse om det her:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1811725
og del to
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2096730 Desværre er der meget få billeder så vidt jeg hurtigt kunne se. DJØF erne har slået til igen. Man skulle pludselig betale for at ens billeder kunne ses.

Chingchai kan man læse om her:
https://reefbuilders.com/2013/10/07/tal ... dsps-tank/
Og så en lidt længere video, der ikke er den samme som den på Reefbuiders:


@Mikas , du skal ind i kampen. Det kan godt løses, det er mit rev et bevis på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Læsehjørnet"