"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Månedens akvarie, Maj 2023

Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Engelquist »

Månedens akvarie byder denne gang på et kik indenfor hos Petersoe
Frømanden.jpg
Lidt om Peter
Jeg er biolog med speciale i populationsbiologi og tropisk biologi og arbejder til dagligt med biodiversitet og skovrejsning i Aarhus. Bor med familien i Galten, vest for Aarhus i et helt almindeligt parcelhus på 144kvm
Min akvarieinteresse startede helt tilbage i 80'erne, hvor jeg som skoleknægt begyndte i det små med et 40 liters, som hurtigt blev skiftet ud med et større, og inden man får set sig om.... ja, mange af jer kender sikkert vejen! Det har dog altid været ferskvand - planteakvarier og discus-akvarier. Gennem meget af min skoletid og igennem gymnasiet havde jeg et fritidsjob i den lokale dyrehandel Søhesten, hvor det meste af lønnen naturligvis blev udbetalt i fisk, planter og akvariegrej.
Allerede dengang startede jeg sideløbende op med farvefrøer, og disse tog i en længere årrække helt over, mens akvarierne blev faset ud. Frøerne har jeg stadig - blandt andet i dette fritstående stueterrarium, der er 100% DIY:
Frø-terrarium fritstående 1850L.JPG
Frø-terrarium fritstående 1850L.JPG (45.84 KiB) Vist 663 gange
Historie og tidligere akvarier
Jeg havde dog længe haft lyst til at starte akvarier op igen, og på trods af at stuen allerede indeholder ovenstående forholdsvis dominerende element, overtalte jeg for 10-12 år siden familien til et lille akvarium, som "ville lyse godt op i et mørkt hjørne". De købte den, og normalt ville jeg selv være gået i gang med at bygge bord, akvarium og lampe, men det måtte godt være en hjørnemodel med buet forrude, og det er ikke så nemt eller billigt at bygge selv, så vi måtte ud og støve rundt på markedet. Det var på en sådan tur, at familien faldt over "NEMO"!, så hvis vi skulle have akvarium, skulle det være med NEMO.
Egentlig havde jeg allerede i længere tid haft en drøm om et saltvandsakvarium og havde været mange ture rundt på nettet, men det var jo ikke meningen, at det skulle være nu.
Jeg var godt klar over, at det var et langvarigt og dyrt projekt at stable sådan et rev på benene, men en dag i foråret 2011 sad jeg og klikkede rundt i Den Blå Avis og inden jeg havde set mig om, havde jeg købt et brugt RSM130 med diverse opgraderinger, ekstraudstyr, levende sten, fisk, enkelte koraller for små penge. Så kunne jeg jo prøve det lidt i det små, inden jeg gik i gang for alvor.
Det så sådan ud umiddelbart efter flytningen:
RSM 130 forår 2012.JPG
RSM 130 forår 2012.JPG (65.53 KiB) Vist 663 gange
Da stuen jo i forvejen er domineret af stadionlyset fra mit fritstående terrarium og da driftsøkonomien for større stue-rev kan synes afskrækkende, faldt valget på næste skridt i akvarieeventyret på et andet mindre rev, et Juwel Trigon 190l, der i princippet er en kvart cirkel, som giver gode muligheder for at bruge dybden indretningsmæssigt. Her kunne jeg også arbejde med opbygning, teknik og indretning helt fra bunden
Trigon 190.JPG
Trigon 190.JPG (65.15 KiB) Vist 663 gange
Det lille trigon blev naturligvis også for småt og måtte i 2016 udskiftes til et Trigon 350, der er min hovedtank i øjeblikket med fokus på SPS, der alle er startet som frags, men efterhånden er ved at være ret store kolonier. Imidlertid havde jeg et uheld for ca. 3 uger siden, hvor skummerpumpen stod af og tog strømmen i huset, så baljen stod uden cirkulation fra morgen til ud på eftermiddagen. Mistede halvdelen af fiskene og umiddelbart så korallerne ud til at have klaret skærene, men mange af dem mistede over de næste dage meget farve og i fragtanken, som godt nok står i bryggerset, men som er koblet på Trigon 350 har jeg smidt adskillige håndfulde frags ud. Efter en del store vandskift er farverne nu ved så småt at komme tilbage, men for denne gang må I nøjes med denne teaser.
Trigon 350.jpg
I stedet får I nedenfor historien om min anden balje Lido 200. Ud over disse to har jeg også en 75L balje og et par små pico rev på 16 og 20L – den sidst er der en tråd med herinde.

Displaytanken
Juwel Lido 200L med overløb i højre side.
FTS2.jpg
Sumpen
Hel-limet custom sump lavet i 4mm glas og med skyderuder, som mindsker fordampningen. Der er skummerkammer, frag-område, refugium og returkammer. Nederst til venstre i skabet ses et limet RO-kammer på ca 15L
Skab front.jpg
Sump front.jpg
Dekoration
Hjemme-opmuret aquascape, der er opført i porøse døde sten sat sammen med mørtel blandet af koralgrus og hvid Portland cement. Der er et skelet af 32mm PVC-rør, der holder udhænget på plads. Tanken var et slankt scape med så meget ”luft” under som muligt under udhænget, så jeg kunne have en stor sandbund
Top down.jpg
Lys
GHL Mitras LS 7200 og en led bar: Orphek OR3 60, Blue Plus. Revet må gerne have et naturligt præg, så er ikke stor tilhænger af kunstigt frembragte farver med, så forsøger at give et mere naturligt lys med en andel af hvid. Filter er lige så ligegyldigt som at ændre farver i Photoshop

Cirkulation
2stk Maxspect Gyre 330 med controller og ICV6 bridge til app-styring

Returpumpe
Aquabee 2000. Støjsvag og høj ydelse med kun 15Watt

Skummer
Skimz Monzter skimmer SM-161 rated til 500-1200liter. Ret billig skimmer, der kører med Jebao/Jecod DC skummerpumper. Skummer helt vildt og siger ikke en lyd

Filtrering
Øhhh?

Temperaturstyring
Ventilator i canopy til nedkøling på varme dage. Intet varmelegeme. Pumperne er vandkølede og holder temperaturen på 25-27gr

Kalkreaktor eller Balling?
Balling light med Aqua-fair bland-selv pulver og sporstoffer. To dunke på hver 5L ses til venstre i sumpen

Dossering
GHL doseringspumpe styres af GHL Profilux 4 og der doseres 42 milliliter af hhv. KH og Calcium i døgnet

UV/Ozon
Nope

Øvrig teknik
GHL Profilux 4 akvariecomputer. Måler temperatur, pH, saltkoncentration og ledningsevne. Styrer dosseringspumpen og er opsat med timer og relæ til styring af ventilator, lys i sumpen og alarmer med relæ, der slukker returpumpe, hvis vandstanden bliver for høj i DT. Ekstra flydere sender alarm ved for lav vandstand i RO-kammer. Alt styres via PC eller GHL-connect app
Lille Aqua Gadget reaktor med en par skefulde Rowaphos og samme mængde grov aktiv kul
Tunze osmolater styrer påfyldning af osmosevand.
Vandværdier
Alle værdier måles fra tid til anden med Fauna Marin ICP. Her er de vigtigste målt med Salifert testsæt
pH: 7,9-8,2
KH: 8-8,5
Ca: 430-450
Magnesium: 1300-1350
Nitrat: 10-15mg/L
Fosfat: 0,1-0,25 mg/L

Vedligeholdelse
Vandskift ca. 20L hver anden uge med Red Sea salt. Skift af reaktormedie ca. hver 4. uge. Reminder opsat i GHL Profilux

Foder
Tørfoder Ocean Nutrition hver anden dag og frostfoder hver anden dag. Frostfode optøs i beholder og suges op i sprøjte, så LPS og solkoral kan target-fodres

Koraller
Overløb.jpg
Acropora valida Tricolor
Acropora sp. Joe the Coral
Acropora caroliniana
Acropora gomezi
Acropora carduus
Acropora suharsonoi
Acropora tenuis
Acropora austera
Overløb bund.jpg
Montipora delicatula
Montipora setosa
Montipora digitata
Montipora sp. Mystic Sunset
Montipora stellata
Montipora spongodes
Montipora samarensis Forest Fire
Stylocoeniella sp. Burning Banana
Pocillopora verrucosa
Pocillopora damicornis
Seriatopora caliendrum Pink
Stylopora bicolor Pink
Stylopora bicolor Green
Stylopora pistillata Rose
Pavona foliosa
Porites cylindrica Yellow
Cyphastrea sp. Radioactive Goo’
Leptastrea sp.
Leptoseris scabra
Leptoseris sp. Jack o’ Lantern
Lithophyllon sp. WWC C3PO
Goniopora sp. Purple
Bernardpora sp. Fireworks
Bernardpora.jpg
Psammocora sp. Freak Hair
Hydnopora exesa
Fungia sp. Rainbow
Fungia sp. Green
Rainbow Fungia.jpg
Euphyllia glabrescens. Golden Torchs, NY Knicks, plus unavngivne
Indo Golden Torch NY Knicks.jpg
Chalice: Space Invader, Mummy Eye, Prime Time, Water Melon, Raja Rampage
Pectinia sp. Space Invader

Catalaphyllia jardinei Blue Tips

Solkoral Tubastraea sp. Gul
Dendrophyllia sp. Yellow
Dendrophyllia.jpg
Zoanthus: Blueberry Pie, Playboy Bunny, Orange Bambam, Blue Steel, Fruit Loops, Granny Apple Smith, Lord of the Rings, Mega Rainbow, Nightcrawler, Kedd Red, Pink Zipper, Hawaian People Eater, Red Magician
Palythoa grandis

BTA Entacmaea quadricolor SunBurst. Har fået sin egen sten på bunden - så vandrer den ikke væk. Har delt sig en del gange efterhånden, men de bliver alle sammen på stenen.
Restricted anemone space.jpg

Fisk og invertebrater
Paletkirurg
Pincetfisk
Gul gylte
Blå/grøn Chromis 4 stk
Kardinalfisk 2 stk
Klovnfisk Pink Skunk
langnæsede høgefisk
Dannebrogreje
Musling Tridacna maxima
Musling anemone.jpg
Problemstillinger og udfordringer
Døjer lidt med lav pH - har sat en scrubber foran indsugning til skummer, men hæver ikke pH ret meget. Bruger også Natriumcarbonat i stedet for -bicarbonat for at hæve pH, men kunne godt bruge lidt højere pH. Overvejer at tilsætte Kalkwasser

Afslutning
Fremtiden måtte gerne bringe et lidt større hus, så drømmen om en større balje eller måske endda et lille akvarierum kunne realiseres
Vidunderkoral.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Engelquist »

Som altid er spørgsmål, ris og ros velkommen😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Carsten »

Lige som situationen er nu, er det mest terrariet der interesser mig. Må vi ikke se noget mere til det? Hvilke frøer har du?
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af nielsk »

Det er som altid en fornøjelse at se dine akvarier!
Det lyder som en rigtigt træls omgang med dit strømsvigt, jeg håber du har overstået "eftervirkningerne" nu. Det må næsten være iltsvigt som har gjort at fiskene døde så hurtigt.

Kan du ikke bygge et godt isoleret anneks som akvarierum (-: - Peters frag-spot.
SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Seniorreefer »

Som altid Peter , skønt at se dit lille stykke af den biologiske verden ❤️

Ser godt ud
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Stefan »

Fed løsning med skydelågerne i sumpen og super flot rev!
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af SanneP »

Flotte akvarier og terrarium 😃
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Holst »

Det er en super flot balje med en imponerende dybde. De kan altså noget de hjørne akvarier hvis man formår at lave en form for forsvindingspunkt !
Klart et besøg værd. :GO :beer:
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Anders månsson »

hej Peter!
Det har ikke været en god oplevelse med det skummer uheld :heart:
Det er virkelig nogen imponerende akvarier og terrarier du holder dig og nu det er flodt møbelsnedkeri du udfører... Det er lige får du kunne tage entre ved besøg på din matrikel!

Jeg er vild med dit udhæng på lido akvariet :GO

Hvorlænge har du haft din pincet fisk og gør du noget specielt for den?
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af petersoe »

Kære Alle
Tak for ros og kommentarer. Ja, her i huset er der lidt underligt lys i alle kroge. Den slags hobbyer har det jo med at knopskyde :K
Terrariet kører på 16. år og er det lysende centrum i stuen. Jeg har bygget regnskovsterrarier og holdt farvefrøer siden jeg var teenager, og endte faktisk med at skrive specialet på biologistudiet om netop populationsbiologi hos pilegiftfrøer i Ecuador. Vi er tilbage i slut 90'erne.

Har holdt og avlet en del pilegiftfrøer - primært de små arter - gennem tiden, men saltvandet og korallerne har efterhånden taget over. I det store stueterrarium har der gået mange forskellige arter, herunder den lille jordbærfrø Oophaga pumilio, der kørte hele den komplicerede livscyklus og yngelpleje i terrariet. I dag går der mest nogle iøjnefaldende arter, som er til at få øje på: den gule Phyllobates terribilis og blå Dendrobates azureus. I toppen lever en lille flok af en mindre art - Ranitomeya imitator Jeberos, der kan være lidt mere udfordrende at gå på jagt efter.

Ja, møg med det skummeruheld - heldigt at det kun var enkelte fisk som min kære koralvogter, et par Anthias, en Royal Gramma og en pincetfisk, der røg i svinget. De store kirurger klarede heldigvis skærene og farverne på korallerne er kommet godt igen. Kan ikke komme på andre forklaringer på fiskedøden end manglende ilt, men det er godt nok vildt, hvor galt det kan gå på selv få timer.
Pincetfisken i Lido 200 overtog jeg for nylig efter Nicolaj Morell, der bor ikke så langt væk. Den spiser frost og blåmuslinger - ja og så selvfølgelig glasroser, så længe, der er nogle. Når den har udryddet glasroserne ryger den videre til Trigon 350
Bedste hilsner
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Anders månsson »

hvor tit fodrer du pincetten med blåmusling og er den frisk eller fra frost?
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af petersoe »

Hovsa - så ikke din besked, Anders. Om vinteren levende, som jeg blot køber vaccumpakket og har i eh murerbalje med luftsten. Om sommeren er det frosne. Altså muslinger - ikke pincetter :T
Vh Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Månedens akvarie, Maj 2023

Indlæg af Anders månsson »

hvad er det for noget levende du kører med om vinteren :hehe:
Besvar

Tilbage til "Månedens Akvarie"